Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2011, 21:39   #21
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Hopelijk dalen ze nooit zo ver af als de Vlamingen: hun eigen taal niet cool genoeg vinden om in te zingen.
Ze komen er toe een verwant fenomeen 'Kevinisme' te ridiculiseren: http://de.uncyclopedia.org/wiki/Kevinismus.

Desondanks, over Duitsers maak ik me geen zorgen. Zelfs gameverslaafde pubers zijn goed afgeschermd. Zo hebben ze een Duitse versie voor hun games en produceren ze die nog zelf ook (de befaamde Anno-series indachtig).

Laatst gewijzigd door Weyland : 7 december 2011 om 21:44.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 22:17   #22
Frans Oghtendlicht
Parlementslid
 
Geregistreerd: 23 december 2006
Berichten: 1.670
Standaard

'verplichten'.

Daar begint het probleem al.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 22:31   #23
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid
 
Kapitein Nemo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat een belachelijk voorstel.

Overigens is er niets mis met de huidige regeling, Frans aan te leren vanaf het vijfde middelbaar.

Taalkennis is essentieel in de verruiming van de geest.

We kunnen ook wiskunde afschaffen, en geschiedenis, en aardrijkskunde.

We sturen die kinderen beter ineens naar het veld, toch? Daar zijn ze goed voor!
Ik doe helemaal geen voorstel, hoor. En talen leren is verrijkend, opent mogelijkheden, enz. Ik stel mij enkel vragen bij de vanzelfsprekendheid van het Frans als tweede taal en de argumenten waarom Frans zo vroeg mogelijk aangeleerd moet worden.

Ik zou liever wat meer keuzevrijheid in het onderwijs zien, zodat men zelf zijn tweede taal kan kiezen: Engels, Frans, Duits, Spaans, Russisch, Mandarijn, Esperanto, noem maar op. De taalrichtingen in het onderwijs kunnen voorzien in een derde en een vierde taal. Maar ik ben natuurlijk geen minister.

Zo, ik hoop dat mijn standpunt nu een beetje duidelijk is.

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 7 december 2011 om 22:31.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 22:38   #24
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door White Raven Bekijk bericht
'verplichten'.

Daar begint het probleem al.
Dus geen gelijkwaardig onderwijs meer?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 22:43   #25
Zapatista
Parlementslid
 
Zapatista's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Locatie: De wereld
Berichten: 1.603
Standaard

Goed Frans kunnen praten heeft alleen nog maar in mijn voordeel gespeeld, hoewel ik denk dat het interessanter is om een huidige wereldtaal aan te leren.
__________________
Spiegels en geslachtsgemeenschap zijn verfoeilijk omdat ze het tal der mensen vermenigvuldigen.
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 22:43   #26
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Dit voorstel bovenop hun akkoord over BHV zou bijna doen geloven dat ze hun partijvel en België nu willen redden door Vlaanderen zo veel en zo snel mogelijk te verfransen. In de hoop dat verfranste Vlamingen en inwijkelingen niet op nationalistische partijen zullen stemmen.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 22:51   #27
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Het verplicht aanleren van het Frans vanaf de lagere school heeft m.i. een negatief effect op het niveau van het Nederlands van de Vlamingen.
Franse leenwoorden en gallicismen worden minder als 'vreemd' ervaren en makkelijker in de mond genomen.
En belangrijker: Op een moment dat de moedertaal nog niet volledig gevormd is krijgt de taalontwikkeling reeds concurrentie van een vreemde taal die volstrekt anders in elkaar steekt (anders dan bij een Germaanse taal bv.).
De uren die weggegooid worden aan frans (het Frans van de doorsnee Vlaamse scholier haalt na 8 jaar frans zelden meer niveau dan dat van een tienjarige) zouden beter gestoken worden in extra uren verplicht Nederlands.
Daar is nog voldoende werk aan de winkel.
Vooral dat laatste hoeft eigenlijk geen betoog. Je hoeft zelfs niet ver te lopen; sla er het vaak erbarmelijke Nederlands dat hier op dit forum door sommigen wordt neergepoot maar eens op na.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 22:54   #28
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

nog extra stemmen voor n-va dankzij open vld
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 23:14   #29
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Dus geen gelijkwaardig onderwijs meer?
Huh? Over wat heb je het man?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 23:15   #30
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Huh? Over wat heb je het man?
Hij is een 'anarchist'. Geen regeltjes. Als die zijn zin krijgt, is er niks leerplan meer.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 7 december 2011 om 23:16.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 23:19   #31
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Hij is een 'anarchist'. Geen regeltjes. Als die zijn zin krijgt, is er niks leerplan meer.
Wat hij is, is nu even niet relevant. Hij heeft commentaar op het verplichten van taalonderwijs in een strikt kader. Jij leidt daaruit af dat ongelijkwaardigheid in het onderwijs daarop zal volgen.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 23:24   #32
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Wat hij is, is nu even niet relevant.
Standpunten zijn altijd relevant.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Hij heeft commentaar op het verplichten van taalonderwijs in een strikt kader. Jij leidt daaruit af dat ongelijkwaardigheid in het onderwijs daarop zal volgen.
Hij heeft commentaar op het woord "verplichten", het begin van alle problemen. Laat alle scholen zelf maar beslissen wat ze doen. Alsof de leerkrachten al niet genoeg last hebben met het niveauverschil met overgehaalde Steinerleerlingen...
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 23:28   #33
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Hij heeft commentaar op het woord "verplichten", het begin van alle problemen. Laat alle scholen zelf maar beslissen wat ze doen. Alsof de leerkrachten al niet genoeg last hebben met het niveauverschil met overgehaalde Steinerleerlingen...
Terecht. Er is vrijheid van onderwijs. Gelukkig maar.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 23:40   #34
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Terecht. Er is vrijheid van onderwijs. Gelukkig maar.
En subsidie voor diegenen die het leerplan volgen.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 23:56   #35
Frans Oghtendlicht
Parlementslid
 
Geregistreerd: 23 december 2006
Berichten: 1.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Dus geen gelijkwaardig onderwijs meer?
Frans verplichten maakt onderwijs gelijkmatig?
Ja, de enen zijn gelijker dan de anderen, dat is waar, de Franstaligen zijn nu gelijker.
Waarom zou Frans verplicht moeten zijn en niet Engels of Russisch of Duits of zo?
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 00:00   #36
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door White Raven Bekijk bericht
Frans verplichten maakt onderwijs gelijkmatig?
Ja, de enen zijn gelijker dan de anderen, dat is waar, de Franstaligen zijn nu gelijker.
Waarom zou Frans verplicht moeten zijn en niet Engels of Russisch of Duits of zo?
Frans is al verplicht, en 't is beter dat iedereen er op hetzelfde tijdstip aan begint.

Het eerste jaar middelbaar was één en al miserie wegens verschillende niveaus van Frans bij dat vak.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 00:03   #37
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door White Raven Bekijk bericht
Frans verplichten maakt onderwijs gelijkmatig?
Ja, de enen zijn gelijker dan de anderen, dat is waar, de Franstaligen zijn nu gelijker.
Waarom zou Frans verplicht moeten zijn en niet Engels of Russisch of Duits of zo?
Omdat we in België leven en omdat Frans een van de officiële talen van het land is. In Wallonië zou men ook Nederlands moeten verplichten, wat mij betreft : ze doen het niet en ze hebben totaal ongelijk. Wat men van België denkt, is van geen enkel belang.
Het Frans kan men trouwens met kindjes ook op een ludieke manier leren :
http://www.youtube.com/watch?v=4Mx4UtheVgw
http://www.youtube.com/watch?v=go1sTvQTJA8

Laatst gewijzigd door Everytime : 8 december 2011 om 00:07.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 00:10   #38
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.249
Standaard

Het klootjesvolk staat alvast enthousiast te klappen bij dit idee van VLD. Dat is het grote voordeel als je op 10 % staat, dan kun je nog eens met een gedurfd voorstel komen. 1-0 voor de VLD.



Astrid VDB, Brugge
Super goed idee! Hoe jonger je bent, hoe gemakkelijker je een taal leert! We leven tenslotte in België waar Frans zeer belangrijk is, zowel in het dagelijkse leven als op de arbeidsmarkt! Zo elimineren we hopelijk in de toekomst al die stomme taal discussies in ons land

Het glas is half vol en niet half leeg, Ekeren
Mensen die tegen dit voorstel zijn stellen zelf NIETS voor op de arbeidsmarkt. Mensen die door dommigheid geen Frans praten, zullen het nooit maken

blijven proberen, Leuven
Men zou het beter verplichten van in de kleuterschool tot in het pekeshuis, al was het maar om van de Vlaams-nationalisten af te zijn.

Roste Wasser, Gent
Zeer goed idee, we leven nu eenmaal in een tweetalig land en ons voornaamste buurland is Frankrijk. En het kan zeker geen kwaad de horizon van de meeste Vlamingen even uit te breiden. Zo zouden we ook misschien kunnen vermijden dat er in de toekomst nog 40 jaar geleuterd wordt over zoiets banaals als de splitsing van een kieskring.

Boris Tudio, Brussel
Super idee! Zo veel mogelijk talen op jonge leeftijd verzekert ons van een goede toekomst. België heeft veel belangrijke handelspartners, maar een goede kennis van onze tweede taal en die van onze zuiderburen is toch echt noodzakelijk om te zorgen dat Vlaanderen zo welvarend blijft als het nu is.

Calinda Struyf, Brussel
[i]Het Engels stroomt bij de pakken het leven van de gemiddelde Vlaamse jongere binnen vb. tv, videogames, internet etc. Het Frans kent deze additionele bronnen helemaal niet en heeft dus meer uren nodig en liefst op een lagere leeftijd. Sommige vakken mogen wat mij betreft zelfs in het Frans om tenminste om wat praktische ervaring hiermee op te doen. Btw. ik ben Vlaming en NVA'er dus go for it! [i]

Reynold Claeys, Brussel
Het is niet vanaf het derde studiejaar dat men de Franse taal moet aanleren maar vanaf het eerste studiejaar, ik zou zelfs durven zeggen begin er, door middel van illusttraties, tekeningen, spelletjes enz., reeds aan in de kleuterklassen

Wat Isdathier, Gent
Hoe vroeger, hoe makkelijker. Wat mij betreft mogen ze daar al mee beginnen in de kleuterklas. Op die leeftijd leert men heel makkelijk een andere taal aan.

Iris ~, Diest
Doen , des te vroeger des te beter want ik heb er nu zelfs nog problemen mee

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 december 2011 om 00:12.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 00:15   #39
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het klootjesvolk staat alvast enthousiast te klappen bij dit idee van VLD. Dat is het grote voordeel als je op 10 % staat, dan kun je nog eens met een gedurfd voorstel komen. 1-0 voor de VLD.



Astrid VDB, Brugge
Super goed idee! Hoe jonger je bent, hoe gemakkelijker je een taal leert! We leven tenslotte in België waar Frans zeer belangrijk is, zowel in het dagelijkse leven als op de arbeidsmarkt! Zo elimineren we hopelijk in de toekomst al die stomme taal discussies in ons land

Het glas is half vol en niet half leeg, Ekeren
Mensen die tegen dit voorstel zijn stellen zelf NIETS voor op de arbeidsmarkt. Mensen die door dommigheid geen Frans praten, zullen het nooit maken

blijven proberen, Leuven
Men zou het beter verplichten van in de kleuterschool tot in het pekeshuis, al was het maar om van de Vlaams-nationalisten af te zijn.

Roste Wasser, Gent
Zeer goed idee, we leven nu eenmaal in een tweetalig land en ons voornaamste buurland is Frankrijk. En het kan zeker geen kwaad de horizon van de meeste Vlamingen even uit te breiden. Zo zouden we ook misschien kunnen vermijden dat er in de toekomst nog 40 jaar geleuterd wordt over zoiets banaals als de splitsing van een kieskring.

Boris Tudio, Brussel
Super idee! Zo veel mogelijk talen op jonge leeftijd verzekert ons van een goede toekomst. België heeft veel belangrijke handelspartners, maar een goede kennis van onze tweede taal en die van onze zuiderburen is toch echt noodzakelijk om te zorgen dat Vlaanderen zo welvarend blijft als het nu is.

Calinda Struyf, Brussel
[i]Het Engels stroomt bij de pakken het leven van de gemiddelde Vlaamse jongere binnen vb. tv, videogames, internet etc. Het Frans kent deze additionele bronnen helemaal niet en heeft dus meer uren nodig en liefst op een lagere leeftijd. Sommige vakken mogen wat mij betreft zelfs in het Frans om tenminste om wat praktische ervaring hiermee op te doen. Btw. ik ben Vlaming en NVA'er dus go for it! [i]

Reynold Claeys, Brussel
Het is niet vanaf het derde studiejaar dat men de Franse taal moet aanleren maar vanaf het eerste studiejaar, ik zou zelfs durven zeggen begin er, door middel van illusttraties, tekeningen, spelletjes enz., reeds aan in de kleuterklassen

Wat Isdathier, Gent
Hoe vroeger, hoe makkelijker. Wat mij betreft mogen ze daar al mee beginnen in de kleuterklas. Op die leeftijd leert men heel makkelijk een andere taal aan.

Iris ~, Diest
Doen , des te vroeger des te beter want ik heb er nu zelfs nog problemen mee
Waarom "klootjesvolk"? Ze hebben gelijk!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 00:55   #40
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waarom "klootjesvolk"? Ze hebben gelijk!
Ach kom, je bent niet nieuw op dit forum dus weet je op z'n minst dat EL er pret in heeft om erg eenzijdig beeld van het 'klootjesvolk' (codewoord voor blanken) te scheppen.
Hier lees je andere reacties.
En een linkje kan overigens enkel maar bijdragen tot de geloofwaardigheid van je beweringen, niet?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be