Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 januari 2023, 13:24   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard Gemiddelde energiefactuur februari naar 3000 €/jaar?

Dit voor electriciteit en gas tesamen.

Goed nieuws vooral voor gezinnen met een variabel energiecontract.

Zoals men in de grafiek kan zien is dat prijsverloop van elec en gas bijna identiek. (een erfenis door de perverse koppeling van de duurste fossiele brandstoffen aan electriciteit : https://www.rtlnieuws.nl/economie/ar...20te%20voldoen.)

Maar er is ook slecht nieuws, 2 keer zelfs...

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230117_91833732

Energiecrisis lijkt stilaan op zijn einde, maar voor wie geniet van sociaal tarief is er toch ook slecht nieuws

De energiecrisis lijkt stilaan ten einde, nu we jaarfacturen van rond de 3.000 euro in het vizier krijgen. Ter herinnering: in september bedroeg een jaarfactuur gas en elektriciteit nog bijna 10.000 euro. Al is er ook een belangrijke maar: voor 2 miljoen gezinnen én ‘gedropte’ klanten stijgen de energieprijzen.

Voor de vierde maand op rij dalen de energieprijzen, zo concludeert de Vlaamse energieregulator VREG. Gezinnen en ondernemingen die in januari een nieuw contract voor gas en elektriciteit afsloten, betalen volgens de energiewaakhond gemiddeld zo’n 4.192 euro per jaar, twintig procent minder dan in december. Een forse daling is dat: voor elektriciteit betaal je op jaarbasis 270 euro minder in vergelijking met vorige maand. Voor gas daalt de prijs met maar liefst 630 euro.

Voor een doorsnee gezin met een gemiddeld verbruik gaat de VREG op dit moment uit van een jaarfactuur van 3.643 euro, of een voorschot van zo’n 300 euro per maand. En voor volgende maand komen langzaam maar zeker jaarfacturen voor gas en elektriciteit van rond de 3.000 euro in het vizier. De verwachting is immers dat de energieprijzen nog verder blijven dalen. Door de combinatie van veel wind – en dus veel windenergie – en het uitblijven van winterse temperaturen – blijft de prijs van gas maar naar beneden duiken.



Op de TTF, de toonaangevende Nederlandse termijnmarkt, zakte de prijs voor een megawattuur gas maandag tot onder de 60 euro. Dat is het laagste niveau sinds september 2021. Sinds begin dit jaar is de prijs al 22 procent gedaald, en sinds december zelfs al gehalveerd.

Vóór de energiecrisis, en ook vóór corona, bedroeg een normale energiefactuur voor een gezin zo’n 2.500 euro: 1.000 euro aan elektriciteit, 1.500 euro aan gas. Met die verwachte 3.000 euro van volgende maand komen we dus aardig in de buurt van de oude bedragen.

En toch ook slecht nieuws

De dalende prijzen zijn niet alleen goed nieuws voor wie vandaag een nieuw energiecontract afsluit. Ook iedereen met een variabel energiecontract, waarbij de prijzen de markttendensen volgen, profiteert mee van deze dalende trend.

Al is er ook een belangrijke maar: voor de 2 miljoen gezinnen die recht hebben op het zogenaamde ‘sociaal tarief’ stijgen de energieprijzen: elektriciteit wordt voor hen 110 euro duurder, en gas 55 euro. Dat is een gevolg van de manier waarop de CREG, de federale energieregulator, het sociaal tarief berekent. Een jaarfactuur energie, voor wie recht heeft op een sociaal tarief, bedraagt daardoor nu zo’n 1.600 euro.

Er is daarnaast ook slecht nieuws voor wie door betalingsproblemen door zijn energieleverancier wordt opgezegd, en vervolgens automatisch klant wordt bij de netbeheerder Fluvius. In afwachting tot hij opnieuw schuldenvrij is en bij een andere energieleverancier een nieuw contract afsluit. De prijzen voor dit zogenaamde ‘standaardtarief netbeheerder’ – “die door de energieregulator CREG per kwartaal worden vastgelegd op basis van het prijsniveau van de voorbije maanden”, beklemtoont Fluvius-woordvoerder Björn Verdoodt – stijgen voor gas op jaarbasis met 500 euro, voor elektriciteit met 160 euro.

De VREG gaat op basis hiervan voor ‘gedropte’ klanten uit van een jaarfactuur van 5.156 euro, of maandelijkse voorschotten van zo’n 430 euro per maand. Dat is zo’n 1.500 euro meer dan wat vandaag gemiddeld wordt betaald voor een ‘gewoon’ jaarlijks energiecontract.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2023 om 13:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2023, 08:09   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

De energiepremies op maat van alleenstaande woningen zoals die van de politici zijn een hel voor de rest van de bevolking: uitvogelen of je ze gekregen hebt, zorgen dat de syndicus ze aanvraagt en ze dan pas zelf aanvragen ... hoeveel mensen gaan van niets weten of gaan er niet in slagen ze aan te vragen en ontvangen ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2023, 13:01   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Ik kreeg zojuist mijn maandelijkse gepersonaliseerde nieuwsbrief van mijnenergie.be. Ja, gemiddeld 3000 euro per jaar. Ik merk dat er behalve een korting bij een nieuw contract geen grote prijsverschillen zijn tussen de leveranciers.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 05:41   #4
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.459
Standaard

De verkopers dreven hun prijzen op met als uitleg hun sancties tegen Rusland, leidende tot gastekort, dat werd gebruikt voor oa elektriciteitsproductie.
Dat gastekort was dat niet opgelost?
Dan kan elektriekprijs toch weer worden wat ze was?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 06:53   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
De verkopers dreven hun prijzen op met als uitleg hun sancties tegen Rusland, leidende tot gastekort, dat werd gebruikt voor oa elektriciteitsproductie.
Dat gastekort was dat niet opgelost?
Dan kan elektriekprijs toch weer worden wat ze was?
Dat is toch al wel enkele malen uitgelegd geweest in de media.

Hoe dan ook:
voor de crisis betaalde ik voor gas en elektro samen zowat 65 euro per maand.
Als mijn vast contract afliep, werd het in november 22 de volle pot: 170,
en nu, sedert december 22, wat lager: 136 euroots.
Benieuwd of de dalende markt verder gevolgd zal worden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 31 januari 2023 om 06:56.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2023, 09:13   #6
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De energiepremies op maat van alleenstaande woningen zoals die van de politici zijn een hel voor de rest van de bevolking: uitvogelen of je ze gekregen hebt, zorgen dat de syndicus ze aanvraagt en ze dan pas zelf aanvragen ... hoeveel mensen gaan van niets weten of gaan er niet in slagen ze aan te vragen en ontvangen ?
Ik lees vandaag dat de staatsschuld vorige maand met meer dan 7 euro miljard is gestegen. Dat is 280 miljard Belgische frank. Toen we naar de euro overschakelden in 2002 was de staatsschuld 1.000 miljard Belgische frank en was mijn loon iets meer dan een/derde van wat het nu is om alles even in perspectief te stellen.

De rede die wordt gegeven is dat de energiepremies in februari zijn uitbetaald. Ik heb ze alleszins nog niet ontvangen, heb ze nochtans zelf aangevraagd want ik ben geen als een politicus in een fermette levende waarvoor alles automatisch gebeurt.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 15 maart 2023 om 09:17.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2023, 16:01   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is toch al wel enkele malen uitgelegd geweest in de media.

Hoe dan ook:
voor de crisis betaalde ik voor gas en elektro samen zowat 65 euro per maand.
Als mijn vast contract afliep, werd het in november 22 de volle pot: 170,
en nu, sedert december 22, wat lager: 136 euroots.
Benieuwd of de dalende markt verder gevolgd zal worden.
Ik zit nu aan 57 euro per maand, voor gas en elektriciteit samen.
Dat is goedkoper dan voor de crisis.
Ik heb enkel bespaard door de thermostaat van 21.5 naar 21 te laten zakken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2023, 16:05   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

En nog:
6 dagen geleden kreeg ik een mail van mijn energie-boer.
Binnen 15 dagen mag ik de energiesteun van de federale regering ontvangen.
588 euroots op mijn magere bankrekening !!!

Daar kan ik tien maanden mijn maandelijks voorschot mee betalen !!!
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 15 maart 2023 om 16:05.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2023, 16:39   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En nog:
6 dagen geleden kreeg ik een mail van mijn energie-boer.
Binnen 15 dagen mag ik de energiesteun van de federale regering ontvangen.
588 euroots op mijn magere bankrekening !!!

Daar kan ik tien maanden mijn maandelijks voorschot mee betalen !!!
Idd.
de € 405 van de gas zou ten laatste 18 maart op mijn rekening staan.
de € 183 van de elec komt 25 maart.

beide mails heb ik tesamen op 1 maart gekregen alhoewel het twee verschillende leveranciers zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2023, 17:47   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Jaarafrekening gekregen
Elektriciteit 1600€
Gas 2100€

Ongeveer wat ik verwachte. De energiemaatschappij rekent wel op lagere prijzen want het nieuwe voorschot is ‘slechts’ 220€

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 12 april 2023 om 17:55.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be