Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 maart 2003, 00:05   #21
Groene T
Burger
 
Geregistreerd: 21 maart 2003
Locatie: Planeet Kant vlakbij Sirius
Berichten: 180
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dinkytoy
k moet toegeven dat ik veel sympathie had en nog steeds heb voor zijn stijl, omdat hij vaak lijkt te zeggen wat hij denkt, op de man af, wat misschien niet altijd zo gezellig is als je er object van bent, maar wel fantastisch als je aan zijn kant kunt staan.
Mijn politieke voorkeur is inmiddels compleet overgegaan naar Vivant. Wat mijn voorkeuren en sympathieën betreft is het overigens geheel en al toeval dat Vivant zijn roots nog heeft gekend in ex-leden van de Rossemformatie (o.l.v. Louis Standaert), die toen met ons model naar de stembus trokken onder de benaming "Banaan". Ikzelf heb die periode nooit gekend, maar t zal ongetwijfeld wel plezant geweest zijn en ik denk wel dat daardoor mensen in de politiek geraakt zijn die er anders nooit mee te maken zouden hebben gehad. Voor Vivant geldt dat overigens nog steeds. Op dat vlak alleen al leveren we alvast een zinvolle bijdrage ,).

Achteraf heb ik echter soms wel stilgestaan bij de gedachte wat voor spetters het had kunnen geven mocht Van Rossem himself mee op de barricades trekken met Vivant. Hoe hij destijds een groep kiezers kon aanspreken en in korte tijd voor zich winnen, hoe die partij als een komeet voorbijflitste aan het politieke firmament, dat sprak tot de verbeelding. Het bleef zoals bij kometen helaas ook maar bij een relatief korte verschijning. Toen hij echter een keer met de figuurlijke botte bijl inhakte op ons model tijdens een studiogesprek waar ook Roland aanwezig was, heb ik toch wel voor een hele tijd mijn bekomst gehad van JP.

Maar volgens mij lag het succes van Rossem niet enkel aan Van Rossem zelf, maar ook aan sommige van zijn zeer eigenzinnige, ietwat clowneske figuren die hij in zijn rangen telde. Als ik het zo doortrek naar meer recente politieke fenomenen, dan voel ik gelijkenissen tussen wat enerzijds Pim Fortuyn betekende voor Jan Publiek als populist enerzijds en wat Jan De Corte destijds kon betekenen voor een meer intellectueel publiek, zuiver in termen van graden van sympathie natuurlijk.

Maar om dus min of meer te antwoorden op uw vraag: ik denk dat hij nu enkel nog mijn stem zou kunnen halen als hij voor Vivant op kwam, dus virtueel onmogelijk vrees ik. Of als Vivant er niet was, bij gebrek aan inspiratie in andere partijen dan misschien. Hoewel het aanbod van kiesalternatieven tegenwoordig toch groter lijkt en ik niet direct een gat in de markt voor hem zie, *tenzij* hij zich weer een groot gat maakt natuurlijk. Ik zie hem na enig overpeinzen nu eerder als iemand die toen eens deftig aan de boom heeft geschud en zo de weg vrijgemaakt heeft voor meer vrijpostigheid en durf in de stijve politiek van toen (was dat niet het Martenstijdperk?). Hij klonk zeer geloofwaardig, zoals iemand waarvan je zegt: die man is rechtuit kritisch op de huidige gang van zaken, heeft een visie op hoe we het beter kunnen aanpakken, dus zet de oude, politieke schoonmoeders aan de deur en geef hem een kans. Zoals dat gaat in democratie. Ergens is het wel jammer dat er geen comeback gekomen is, al was het maar indirect (beetje in de stijl zoals Erdogan misschien) omdat je voor een doorbraak in de politiek eerst en vooral moet blijven doorgaan, op welke manier dan ook. Uiteindelijk kom je na jaren dan vaak bovendrijven, ik heb het al vaker gezien en soms vind ik het gewoonweg fascinerend hoe sommige "raspolitici" terugkeren als goede wijn, als oude wijzen. Daarom ook dat ik denk dat politiek een fulltime bezigheid is, waar je je leven aan kan spenderen. Van Miert vind ik persoonlijk zo'n "gouwe ouwe". Die evolueerde in mijn ogen van iemand die mij vroeger veeleer ergerde in de hevige debatten naar iemand die af en toe voor een ervaren tegengewicht kan zorgen over bepaalde kwesties. De politiek kan die oude wijzen die spreken van aan de kantlijn best wel gebruiken, zij het met mate! Het is soms goed om te herinneren aan wie we schatplichtig zijn of wie nu wie opvolgt en of de situatie nu verbeterd of verslechterd is tegenover vroeger.
Kortom, een tijdlang zwijgen kan iemand soms veel goed doen in de politiek. Helaas is dat vaak ook slechts een truukje en zwijgt men gewoon niet lang genoeg ,-).
Fantastisch, je weet waar ik het over heb !!!!
Eindelijk eens... (zelf niet in onze oostvlaamse hoofdstad kunnen we daar een normaal gesprek over hebben)

'k moet dringend alles over vivant lezen...
__________________
Ik ben Kantiaan omdat het een Kantiaanse
plicht is Kantiaan te zijn [...]

Ik ben ook een onnozelaar omdat het kan...

Dit staaft waarom ik gelukkig en ongelukkig ben...
Groene T is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2003, 02:44   #22
Groene T
Burger
 
Geregistreerd: 21 maart 2003
Locatie: Planeet Kant vlakbij Sirius
Berichten: 180
Standaard

dinkytoy,

'k vind enige waardering voor de overtuigingen van Vivant zeker welgeplaatst,

... maar als je weet dat een gemiddelde huur van een gewone woning (gesloten, met basiscomfort) gemakkelijk tussen de vijftien en zeventienduizend varieert !

Is dan de verlichtende filosofie die Vivant hun waarde bezorgt werkelijk te rijmen met de realiteit ?

Zoals alle ideologiën is dit praktisch onuitvoerbaar.

500 Euro gelijkstellen met vrijheid aan settlement en creativiteit is wel ver te zoeken mijn inziens.

Na enige blz te hebben gelezen over jullie oorsprong van de filosofie van Vivant mocht ik toch wel stellen dat dit jullie 'mainconcerne' is
ttz. een basisinkomen ter wille van de creativiteit en geestelijke mobiliteit...

'k zou er toch vlug tienduizend bijlappen dan zou het iets geloofwaadiger overkomen. En daarom, onuitvoerbaar...
maar blijven voortzoeken zeg ik, want...

...'k ben zeker dat ik niet veel recht van spreken heb tot zolang ik geen job vind !

Marx z'n conclusies lijken eraan te komen... daarop moet ingespeeld worden denk ik ..., en daarmee bedoel ik zeker niet barbaarse handelingen

De vraag is alleen : 'hoe' ?

Hoe moet m'n in godsnaam gaan inspelen op het verval van het 'Romeinse Rijk' die zich heden ten dage afspeelt ?

Geef daar een duidelijk gefundeerd antwoord op, en je hebt de partij van de toekomst !

dan zal ik zeker 'de waarheid', zoals jullie plachten te zeggen, gaan verkondigen !
Maar alle begin is moeilijk, nie waar !
__________________
Ik ben Kantiaan omdat het een Kantiaanse
plicht is Kantiaan te zijn [...]

Ik ben ook een onnozelaar omdat het kan...

Dit staaft waarom ik gelukkig en ongelukkig ben...
Groene T is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be