Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 augustus 2013, 19:10   #29821
Nvalid
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 april 2011
Berichten: 1.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij bent u nog nooit aangenaam verrast door iets waar een Nederlander bij betrokken is.
Volgens mij bent u nog nooit aangenaam verrast door iets waar een Vlaming bij betrokken is.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 20:32   #29822
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Volgens mij bent u nog nooit aangenaam verrast door iets waar een Vlaming bij betrokken is.
Grappig: spiegeling om omkering..
Nvalid de psycholoog...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 21:00   #29823
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Volgens mij bent u nog nooit aangenaam verrast door iets waar een Vlaming bij betrokken is.
Ik heb in Vlaanderen regelmatig heerlijk gegeten(alleen was dat geen friet).

Laatst gewijzigd door Spinoza : 4 augustus 2013 om 21:01.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 21:01   #29824
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Als je friet in Belgie,het frietland bij uitstek,al niet te vreten vind
mijd dan zeker Nederland!!!!!
Alleen al in Breda weet ik een aantal adressen waar je betere friet kunt krijgen dan bij de meeste Belgische frietkotjes.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 21:04   #29825
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Mijn stamfrituur. De beste frieten die ik ooit gegeten heb, geen enkel ander frituur evenaart die van hen. Ze snijden ook hun aardappels vlak voor ze die bakken, i.t.t. andere frituren.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 augustus 2013 om 21:06.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 21:44   #29826
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Mijn stamfrituur. De beste frieten die ik ooit gegeten heb, geen enkel ander frituur evenaart die van hen. Ze snijden ook hun aardappels vlak voor ze die bakken, i.t.t. andere frituren.
De Toren in Breda doet dat bijvoorbeeld ook.

Laten we niet doen alsof friet bakken raketwetenschap is.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 21:47   #29827
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De Toren in Breda doet dat bijvoorbeeld ook.

Laten we niet doen alsof friet bakken raketwetenschap is.
Geheime kennis die Nederlandse spionnen uit ons land gesmokkeld hebben.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 22:14   #29828
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Geheime kennis die Nederlandse spionnen uit ons land gesmokkeld hebben.
Door NL spionnen uitgesmokkeld? Belgische soldaten lieten tijdens WOI deze ultra geheime informatie los toen ze in Nederland bivakkeerden ... de landverraders
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 11:01   #29829
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Door NL spionnen uitgesmokkeld? Belgische soldaten lieten tijdens WOI deze ultra geheime informatie los toen ze in Nederland bivakkeerden ... de landverraders
Bivakkeerden? Door de Nederlandse overheid manu militari opgesloten in kampen, zult u bedoelen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 11:04   #29830
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bivakkeerden? Door de Nederlandse overheid manu militari opgesloten in kampen, zult u bedoelen.
Arme Belgen, altijd weer slachtoffers van die nare Hollanders....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 11:09   #29831
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Arme Belgen, altijd weer slachtoffers van die nare Hollanders....
Men kan die kampen waarin de Belgische soldaten opgesloten werden tijdens WO I bijna vergelijken met een soort strafkampen. Idem dito voor de naar Nederland gevluchte Belgische bevolking in die periode. Die kwam terecht in soort concentratiekampen, ver van de bewoonde wereld.

En het toppunt kwam na de oorlog: toen legde de Nederlandse regering een gepeperde rekening voor aan de Belgische regering voor het Nederlandse 'liefdadigheidswerk' tegenover de Belgen tijdens WO I.

Ja, onze Noordelijke buren... "Niks voor niks" is hun motto.

Laatst gewijzigd door system : 6 augustus 2013 om 11:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 11:12   #29832
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Men kan die kampen waarin de Belgische soldaten opgesloten werden tijdens WO I bijna vergelijken met een soort strafkampen. Idem dito voor de naar Nederland gevluchte Belgische bevolking in die periode. Die kwam terecht in soort concentratiekampen, ver van de bewoonde wereld.

En het toppunt kwam na de oorlog: toen legde de Nederlandse regering een gepeperde rekening voor aan de Belgische regering voor het Nederlandse 'liefdadigheidswerk' tegenover de Belgen tijdens WO I.

Ja, onze Noordelijke buren... "Niks voor niks" is hun motto.
Ik vraag me soms af waar die zeer kritische Hollanderblik -ik kan het bijna Hollanderhaat noemen- vandaan komt. Zonder te psychologiseren, natuurlijk, dat spreekt vanzelf. Ik kan begrijpen dat men als Belgische nationalist het flamingantisme aanvalt, maar alles wat Hollands is als klein, onwaardig, boosaardigheid en marginaal einzustufen begrijp ik niet. Klaarblijkelijk is het belgisch nationalisme (nog) niet rijp genoeg om trots op de eigen identiteit te kunnen zijn zonder de ander neer te moeten halen.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 6 augustus 2013 om 11:22.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 11:23   #29833
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bivakkeerden? Door de Nederlandse overheid manu militari opgesloten in kampen, zult u bedoelen.
Klopt, maar dit was tevens internationaal een verplichting. Niet interneren zou inhouden niet neutraal zijn ten opzichte van strijdende partijen

Belgen belegerden Gaasterland
Brussel, vrijdag 11 november 2005,
Terwijl in Friesland en andere delen van Nedelrand de kinderen vanavond met lampions langs de deuren gaan herdenkt Europa vandaag het einde van de Eerste Wereldoorlog.
Nederland bleef neutraal en buiten het conflict, maar heeft toch enkele opmerkelijke stukjes oorlogsgeschiedneis uit die tijd.

Zo weten slechts weinig mensen dat in het Friese Gaasterland jarenlang ruim 3000 Belgische militairen werden vastgehouden. Een ook bij onze zuiderburen onbekende episode die nu fraai is opgetekend door Omroep Fryslan, die een documentaire over de opmerkelijke krigjsgevangenen heeft gemaakt.
De basis vormt het teruggevonden dagboek van sergeant Pierre Demal, die verhaalt over de vriendelijke opvang door de in zijn ogen wereldvreemde Friezen met hun nette huisjes en kleine tuintjes, maar ook laat blijken dat het vier lange jaren van verveling waren.

Neutraal
Toen de Duisers in 1914 Belgie binnenvielen, vluchten 100.000en Belgen de grens over naar Nederland, waaronder ook duizenden militairen. Nederland was als neutrale staat verplicht de soldaten te ontwapenen en te interneren, wat uiteindelijk in het afgelegen Gaasterland gebeurde.

Maar liefst 4 jaar lang drukten de soldaten daar hun stempel op de plaatsjes Sondel, Bakhuizen en Rijs. De bijna honderdjarige Tollina van der Meer weet nog goed dat ze er ineens waren. Ze zaten officieel gevangen, maar hadden toch behoorlijk wat bewegingsvrijhei. "We leerden ze vissen en we mochten soms hutspot bij ze eten in hun kampement"

Een aantal Belgen regelde een baantje bij de lokale middenstand en trok zelfs tijdelijk bij de Friezen in, maar de meesten doodden de tijd in hun barakken waar de verveling al snel toesloeg. Ook beklaagden ze zich over de kleine aardappeltjes, waarvan ze naar eigen zeggen geen behoorlijke patatten konden snijden

In de lokale kroeg hadden de Belgen jarenlang een eigen stamtafel, al was het ook daar lang niet altijd gezellig. "De Walen en Vlamigen zaten tegenover elkaar en hadden altijd ruzie
", zo lacht de stokoude Sjirk Bangma. Van der Meer erkent dat de oudere meisjes in het dorp regelmatig een oogje op de knappe soldaten lieten vallen, maar dat dit niet werd getolereerd.
Op een gegeven moment verscheen zelfs een officiele mededeling in de lokale krant, waarin de Friezen weden opgeroepen hun dochters in toom te houden.

Een van hen, Sibbetje Groenewoud sloeg alle waarschuwingen in de wind en werd stapelverliefd op Henri Luijckx, met wie ze trouwde eb vervolgens een kind kreeg. "Hij was ook de enige die na 1918 achterbleef en begon hier een winkel", zo verteld zijn inmiddels berjaarde dochter Alie. Met haar Belgische oorlogswortels is ze nog altijd een fenomeen in het landelijke Gaasterlan. "Ik ben een Friezinm naar voel me ook op en top Belg", ze verteld ze vol trots in plat dialect

http://www.forumeerstewereldoorlog.n...ic.php?p=53549
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 11:26   #29834
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Ik vraag me soms af waar die zeer kritische Hollanderblik -ik kan het uiteraard geen Hollanderhaat noemen- vandaan komt, zonder te psychologiseren, natuurlijk, dat spreekt vanzelf.
Ik zeg toch maar gewoon wat is. Informeer u.

De Nederlandse regering presenteerde zonder enige schroom het totaal geruïneerde België na afloop van de oorlog een rekening van 98 miljoen gulden voor opvang en internering. Na her en der gepraat werd uiteindelijk de helft daarvan later met veel moeite kwijtgescholden.

Laatst gewijzigd door system : 6 augustus 2013 om 11:29.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 11:27   #29835
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Laten we niet doen alsof friet bakken raketwetenschap is.
Raketwetenschap niet, maar een edel ambacht, dat liefde en zorgvuldigheid vereist, waardoor de juiste knapperigheid en smaakt bereikt wordt. De beste fritten heb ik natuurlijk alleen in Belgie aan kunnen treffen. Net als elders is de kwaliteit niet overal gelijk.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 11:27   #29836
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, onze Noordelijke buren... "Niks voor niks" is hun motto.
Kletskoek .... of België iets voor niets zal doen
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 11:32   #29837
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Kletskoek .... of België iets voor niets zal doen
Neen, maar 98 miljoen gulden durven te eisen van een totaal geruïneerd land, lijkt me op zichzelf al toch maar weinig gepast, laat staan hoffelijk voor een buurland dat niet noemenswaardig te lijden had gehad onder de oorlog.

Laatst gewijzigd door system : 6 augustus 2013 om 11:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 11:52   #29838
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zeg toch maar gewoon wat is. Informeer u.

De Nederlandse regering presenteerde zonder enige schroom het totaal geruïneerde België na afloop van de oorlog een rekening van 98 miljoen gulden voor opvang en internering. Na her en der gepraat werd uiteindelijk de helft daarvan later met veel moeite kwijtgescholden.
So what? Op krap 6 miljoen Nederlanders ... 1 miljoen Belgische burgers, 80.000 Duitsers die België woonden en 40.000 Belgische militairen ... fl.49 miljoen een schijntje.
Let wel, ook al waren we neutraal, de schaarste was groot. Op een gegeven moment was er tevens hongersnood.

Zonder schroom? De oorlog was nog niet afgelopen of België maakte al plannen om het zuiden van Nederland bij zien te krijgen. En is dat hoffelijk? Gepast?
Geen wonder dat men vanuit Nederlandse kant er geen enkel probleem mee had, zonder ook maar enige schroom, België te laten betalen.
Valt me nog mee dat men destijds niet het drievoudige gevraagd heeft.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 6 augustus 2013 om 11:54.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 11:54   #29839
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
So what? Op krap 6 miljoen Nederlanders ... 1 miljoen Belgische burgers, 80.000 Duitsers die België woonden en 40.000 Belgische militairen ... fl.49 miljoen een schijntje.
Let wel, ook al waren we neutraal, de schaarste was groot. Op een gegeven moment was er tevens hongersnood.

Zonder schroom? De oorlog was nog niet afgelopen of België maakte al plannen om het zuiden van Nederland bij zien te krijgen. En is dat hoffelijk?
Geen wonder dat men vanuit Nederlandse kant er geen enkel probleem mee had, zonder ook maar enige schroom, België te laten betalen.
Valt me nog mee dat men destijds niet het drievoudige gevraagd heeft.
Over welke plannen heb u het?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 11:55   #29840
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Over welke plannen heb u het?
Kom op zeg, of u dat niet zou weten
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be