Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 maart 2017, 18:52   #61
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ja_an Bekijk bericht
Alleen jammer in heel uw verhaaltje dat de twee domeinen die u aanhaalt, waar de EU zogezegd op faalt, domeinen zijn waar de EU juist geen (of heel beperkte) bevoegdheden heeft.

Economisch beleid (belastingen, werkgelegenheid, index, etc.) kan de EU geen bindende maatregelen nemen.
Sociaal beleid (werkgelegenheid, uitkeringen, activatie, etc.) idem.

Dat zijn twee domeinen waar juist de lidstaten de touwtjes in handen hebben. Wie faalt er dan?
Vertel jij me dan even wanneer ze ook maar één poging gaan doen om een Europees sociaal zekerheid net en gelijkschakeling van belastingen in alle lidstaten te verwezenlijken.

Als het om economie, munt en belastingverhogingen gaat voor de gewone burger mag en kan alles.

Maar als het ook maar over het verbeteren van één sociaal thema gaat zijn de remmen geblokkeerd en is er geen materiaal om ze te ontluchten.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 18:54   #62
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Verkeerd geplaatst.

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 maart 2017 om 18:55.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 18:56   #63
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En ik meen het.

Er is hier een hoop negativiteit, dus laat ik hier iets positiefs zeggen.

De fundamentele opzet van de EEG was: oorlog vermijden (het was in de nasleep van WO2).
En daar is men wonderwel in geslaagd.
De EEG was goed, wat er daarna gekomen is, is een gedrocht dat heel veel geld kost en waarbij de macht bij enkelen ligt.

Dit was nooit het doel van de EEG.

Trouwens het doel van de EEG was niet om oorlogen te vermijden, de EEG is een voortvloeisel van EGKS en EGKS was iets met kolen en staal.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 19:09   #64
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 5 januari 2014
Berichten: 908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Vertel jij me dan even wanneer ze ook maar één poging gaan doen om een Europees sociaal zekerheid net en gelijkschakeling van belastingen in alle lidstaten te verwezenlijken.

Als het om economie, munt en belastingverhogingen gaat voor de gewone burger mag en kan alles.

Maar als het ook maar over het verbeteren van één sociaal thema gaat zijn de remmen geblokkeerd en is er geen materiaal om ze te ontluchten.
Dat is iets voor de lidstaten om te beslissen. Niet aan de EU.

Dus opnieuw, geen idee waarom u zou afgeven op de EU.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De EEG was goed, wat er daarna gekomen is, is een gedrocht dat heel veel geld kost en waarbij de macht bij enkelen ligt.

Dit was nooit het doel van de EEG.

Trouwens het doel van de EEG was niet om oorlogen te vermijden, de EEG is een voortvloeisel van EGKS en EGKS was iets met kolen en staal.
De EU kost niet zoveel geld hoor.

En de EGKS werd uiteraard opgericht om oorlog te voorkomen: de belangrijkste industriesectoren (toen) om oorlog te voeren waren kolen en staal. Door die sectoren onder een supranationale autoriteit te plaatsen voorkom je oorlogen.

Maar laat u vooral niet tegenhouden door enige kennis van zaken.
Ja_an is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 19:42   #65
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 5 januari 2014
Berichten: 908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat kan ik zeker aan de EU verwijten, ik zou trouwens niet weten wie het anders te verwijten zou vallen. de EU heeft de kans gemist om een echt economische unie en een sociale economische unie uit te bouwen in het era waar er voldoende draagvlak was om dit te doen (+- 1970/2000)
door deze kans te missen en toen volledig het sociale voor de burgers te verwaarlozen, is de EU elk democratisch draagvlak verloren.
Nu ben ik heel benieuwd als u dit wat concreter kan maken: welke instelling binnen de EU had concreet wat moeten doen in die periode van 1970-2000?

Laatst gewijzigd door Ja_an : 22 maart 2017 om 19:42.
Ja_an is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2017, 01:40   #66
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Als ik van een reis terugkom in Zaventem denk ik bijna altijd: Wat is ons leven hier GOED !
Velen beseffen het niet hoe goed de "gemiddelde" Belg het heeft.
Het kan hier op veel punten goed zijn om te leven ja, maar ook dan moet je problemen niet onder de mat vegen.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2017, 06:42   #67
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ja_an Bekijk bericht
Nu ben ik heel benieuwd als u dit wat concreter kan maken: welke instelling binnen de EU had concreet wat moeten doen in die periode van 1970-2000?
Je vergeet dat ze toen maar met 6 waren en het zeer eenvoudig was geweest belastingen en sociale zekerheid in die 6 landen gelijk te stellen.

Maar wat ze deden was toen net als nu, elkaar dood concurreren, om zoveel mogelijk belasting en sociale voordelen aan multinationals toe te kennen, alles op de kap van de gewone werkmens.

Ze konden (wilden?) het niet met 6 en nu met 26 zeker niet.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2017, 09:07   #68
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Terechte kritiek wegwuiven met argumenten 'dit en dit is wél goed' helpt niet Eno!

Dat is als een klant die met zijn kapotte auto naar de garage gaat en klaagt "Mijn remmen doen het niet meer. Ik ben misnoegd", en dan te horen krijgt van die garagist "Maar de carrosserie is nog zo goed, en die en die functies doen het zo goed..."

Terechte kritiek zoals die van Podemos kan je niet wegwuiven door gewoon alle zaken op te sommen die wél goed zijn. Je moet gewoon zélf oplossingen aanbieden!
De EU is een Transfer Unie van Noord naar Zuid.
Op verschillende momenten levert dit veel problemen op.

https://www.trouw.nl/home/hoe-domine...werd~af856b58/
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2017, 09:59   #69
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 5 januari 2014
Berichten: 908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Je vergeet dat ze toen maar met 6 waren en het zeer eenvoudig was geweest belastingen en sociale zekerheid in die 6 landen gelijk te stellen.

Maar wat ze deden was toen net als nu, elkaar dood concurreren, om zoveel mogelijk belasting en sociale voordelen aan multinationals toe te kennen, alles op de kap van de gewone werkmens.

Ze konden (wilden?) het niet met 6 en nu met 26 zeker niet.
En die 'ze' dat zijn dus de lidstaten. Niet de EU.

Je kan de EU dus niet verwijten dat de lidstaten het de EU niet toelaten om op bepaalde gebieden uniforme Europese regels vast te leggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De EU is een Transfer Unie van Noord naar Zuid.
Op verschillende momenten levert dit veel problemen op.

https://www.trouw.nl/home/hoe-domine...werd~af856b58/
De EU is helemaal geen transfer unie.

Dat is juist één van de 'problemen'. In een staat heb je transfers van rijk naar arm via belastingen en sociale zekerheid. In de EU heb je geen belastingen en sociale zekerheid, dus er zijn geen transfers.
Ja_an is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2017, 20:01   #70
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Het is de plicht van iedere burger om kritisch te staan tegenover diegenen die hem/haar vertegenwoordigen in de instituten die gevormd zijn.
Maar inderdaad,de jaren vliegen voorbij,en een generatie later vergeten we soms WAAROM dingen gevormd zijn zoals ze zijn,en gaan we er ook van uit dat dingen vanzelfsprekend zijn.

Dan wordt kritiek afbrekend,ontmoedigend......destruktief.

Een aanzienlijk deel van de Engelse populatie heeft deze laatste weg gekozen.Als dat te destruktief voor ONS,"remainers" wordt,dan is dat geheel aan onszelf te wijten.


Het project EU heeft nog een lange weg te gaan.Momenteel lijkt het idee van "groeperingen van EU-lidstaten" en,bijgevolg,een EU met verschillende snelheden opgang te vinden tot in de hoogste regionen.Zoiets is ook niet evident,het IDEE alleen al heeft vele jaren nodig gehad om te bloeien (jaren die nodig waren om het "unificatiemodel" als ondoenbaar in een mensengeneratie te bewijzen)...

Ik zie het zo:
Er zitten onmiskenbare scheuren in de EU.
Kijk;
Ofwel laten we het verder maar barsten tot zelfs verflaagjes niks meer vermogen.
Ofwel vullen we met elastische voeg.
We lijken voor het laatste te moeten gaan.


Ik zou zeggen.......elastisch voegen.....en jammer voor de Britten want zij konden eigenlijk een logische "groepering" vormen met de Ieren........

Laatst gewijzigd door kelt : 23 maart 2017 om 20:14.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2017, 20:50   #71
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De EEG was goed, wat er daarna gekomen is, is een gedrocht dat heel veel geld kost en waarbij de macht bij enkelen ligt.

Dit was nooit het doel van de EEG.

Trouwens het doel van de EEG was niet om oorlogen te vermijden, de EEG is een voortvloeisel van EGKS en EGKS was iets met kolen en staal.
Klopt niet, oorlogen helpen voorkomen was mee een belangrijk doel
Met name de Amerikanen hebben destijds er veel geld ingestopt om voor elkaar te krijgen.
Ze zagen dit als middel om onderling oorlogen te voorkomen
Economische vervlechting maakte oorlog onderling steeds meer onwaarschijnlijk
De Amerikanen pushten dit, zonder de Amerikanen zou de EEG waarschijnlijk niet tot stand zijn gekomen

De Nato had in die zin als doel als tegen de Russen gericht.
Onderling daarentegen was het niet het middel, mee daarom de problemen die tussen Griekenland en Turkije konden ontstaan
De Nato is slechts een verbond van landen, geen politieke organisatie
Ook al is Turkije vrijwel een dictatuur kan het daarom lid zijn

Laatst gewijzigd door Adrian M : 23 maart 2017 om 21:03.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2017, 02:44   #72
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Iets vanzelfsprekends: Er zijn een hoop problemen die niet (of niet goed) nationaal kunnen aangepakt worden.

Het is het dagelijks werk van de EU grensoverschrijdende zaken aan te pakken.

Ik lees vandaag dat een EU besluit tegen bloedmineralen genomen is.

Citaat:
El Parlamento Europeo vota una limitada normativa para evitar el comercio de 'minerales de sangre'
eldiario.es

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 maart 2017 om 02:50.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2017, 02:51   #73
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ja_an Bekijk bericht
dus er zijn geen transfers.
Er zijn voortdurend transfers naar arme regio's.
Net zoals er nationaal netto bijdragers en ontvangers zijn.

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 maart 2017 om 02:52.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2017, 10:12   #74
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Er zijn voortdurend transfers naar arme regio's.
Net zoals er nationaal netto bijdragers en ontvangers zijn.
De zuidelijke landen kun het bloed van Dijsselbloem wel drinken.
In Nederland heeft zijn partij verloren en na de zomer gaat hij bij de Eurogroep vertrekken.
Dus ze moeten nog even wachten op een voorzitter uit Spanje.
Toch zou een splitsing van de euro in een neuro en zeuro een betere oplossing zijn.
Duitsland heet plan B al klaar liggen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2017, 10:23   #75
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

In de EU zijn Europeanen derderangsburgers.
Weg met dat stuk stront.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2017, 10:30   #76
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
In de EU zijn Europeanen derderangsburgers.
Weg met dat stuk stront.
Raar, 'k heb dat probleem niet. Misschien is 't jezelf, dat stuk stront? Kweetni.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2017, 11:17   #77
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het is de plicht van iedere burger om kritisch te staan tegenover diegenen die hem/haar vertegenwoordigen in de instituten die gevormd zijn.
Maar inderdaad,de jaren vliegen voorbij,en een generatie later vergeten we soms WAAROM dingen gevormd zijn zoals ze zijn,en gaan we er ook van uit dat dingen vanzelfsprekend zijn.

Dan wordt kritiek afbrekend,ontmoedigend......destruktief.

Een aanzienlijk deel van de Engelse populatie heeft deze laatste weg gekozen.Als dat te destruktief voor ONS,"remainers" wordt,dan is dat geheel aan onszelf te wijten.

Het project EU heeft nog een lange weg te gaan.Momenteel lijkt het idee van "groeperingen van EU-lidstaten" en,bijgevolg,een EU met verschillende snelheden opgang te vinden tot in de hoogste regionen.Zoiets is ook niet evident,het IDEE alleen al heeft vele jaren nodig gehad om te bloeien (jaren die nodig waren om het "unificatiemodel" als ondoenbaar in een mensengeneratie te bewijzen)...

Ik zie het zo:
Er zitten onmiskenbare scheuren in de EU.
Kijk;
Ofwel laten we het verder maar barsten tot zelfs verflaagjes niks meer vermogen.
Ofwel vullen we met elastische voeg.
We lijken voor het laatste te moeten gaan.

Ik zou zeggen.......elastisch voegen.....en jammer voor de Britten want zij konden eigenlijk een logische "groepering" vormen met de Ieren........
Het probleem met de EU is dat het in feite een zeer losse Confederatie is. De USA was dat oorspronkelijk ook, maar men besefte snel dat een Confederatie niet werkt en het werd een Federatie. Zo zou het met de EU ook moeten gaan.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2017, 12:08   #78
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Je vergeet dat ze toen maar met 6 waren en het zeer eenvoudig was geweest belastingen en sociale zekerheid in die 6 landen gelijk te stellen.

Maar wat ze deden was toen net als nu, elkaar dood concurreren, om zoveel mogelijk belasting en sociale voordelen aan multinationals toe te kennen, alles op de kap van de gewone werkmens.

Ze konden (wilden?) het niet met 6 en nu met 26 zeker niet.
Hewel, het is en was duidelijk, ze wilden die sociale éénmaking niet...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2017, 12:14   #79
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Raar, 'k heb dat probleem niet. Misschien is 't jezelf, dat stuk stront? Kweetni.
Weet je het niet? Denk er nog eens over na.
Zeg het mij dan.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2017, 12:31   #80
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het probleem met de EU is dat het in feite een zeer losse Confederatie is. De USA was dat oorspronkelijk ook, maar men besefte snel dat een Confederatie niet werkt en het werd een Federatie. Zo zou het met de EU ook moeten gaan.
Generaal Dwight Eisenhower in 1951 aan zijn minister van Defensie, Robert Lovett:
‘Er is geen echte oplossing voor het Europese probleem voordat een Verenigde Staten van Europa definitief tot stand is gebracht.’

De Amerikanen hebben in grote mate geprobeerd dit te pushen
Met als belangrijkste reden, voorkomen dat er weer oorlog onderling zou ontstaan. Met name ten aanzien van Duitsland en Frankrijk
Zonder de druk van de Amerikanen zou er geen voorloper en een huidige EU geweest zijn
De Amerikanen waren destijds meer pro Europa dan de landen in de EU
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be