Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 november 2008, 01:20   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard Aanval tegen stakingsrecht formeel ingezet

Oppassen geblazen:

http://www.gva.be/nieuws/economie/default.asp?art={DFF6DF64-5850-4619-A691-7A89F86ED416}

Na enkele jaren van dreigementen gaan ze nu effectief over tot het indienen van een wetsvoorstel.

Ik ben benieuwd wie dat voorstel gaat steunen, en ik ben vooral benieuwd of de vakbonden eindelijk het lef gaan hebben deze regering deftig aan te pakken.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 13 november 2008 om 01:20.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 06:08   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ze zullen het weer verpakken als "vereist door de economische omstandigheden" of dergelijke.

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 08:18   #3
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

CD&V gaat dit toch nooit goedkeuren???
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 08:44   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Hebben we dan wetten nodig om voor onze rechten op te komen?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 11:51   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Hebben we dan wetten nodig om voor onze rechten op te komen?
't gaat niet om een wet die ons een recht geeft, maar om een wet die een recht gaat inperken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 13:15   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Och, als uw werk u niet aanstaat, blijf dan toch thuis, he.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 13:57   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

En wat wil je daarmee zeggen?

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 13 november 2008 om 13:58.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 13:59   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Dat het stakingsrecht kei hard nog bestaat?

Gewoon zien dat je geen contract hebt, dan kan je altijd staken zonder het risico op vervolging.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:00   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
En wat wil je daarmee zeggen?
dat als je je niet meer goed voelt op je werk, je maar ander werk moet zoeken.

want uiteraard kan iedereen zomaar ander werk vinden, zeker als 50-jarige zonder diploma's met 2 studerende kinderen en een hypotheek.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:02   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat als je je niet meer goed voelt op je werk, je maar ander werk moet zoeken.

want uiteraard kan iedereen zomaar ander werk vinden, zeker als 50-jarige zonder diploma's met 2 studerende kinderen en een hypotheek.
Dat is nu een argument dat je al een paar keer hebt aangehaald, maar als ik daar dan iets op terug zeg, zwijg je. Dat weet je toch, he?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:05   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat is nu een argument dat je al een paar keer hebt aangehaald, maar als ik daar dan iets op terug zeg, zwijg je. Dat weet je toch, he?
het moment dat je iets zinsvols terugzegt, zal ik antwoorden, zonder probleem.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:05   #12
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ik vraag me ook af waarom Vlijmscherp denkt dat de thuissituatie ('hypotheek', '2 studerende kinderen') relevant zou zijn voor de vraag of iemand eenvoudig werk kan vinden. Bemerk ook het elitaire element in zijn opmerking: iemand die geen diploma heeft, kan toch onmogelijk aan (ander) werk geraken? Zo'nen idioot: daar moeten wij toch wel even voor zorgen, zeker!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:07   #13
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het moment dat je iets zinsvols terugzegt, zal ik antwoorden, zonder probleem.
Dat verklaart. Want ik zeg dan altijd dat het aan de sociaal-democratische droom ligt van iedereen 'levenslang', 'goed' & 'goed betaald' werk te proberen te garanderen, dat juist de problemen ontstaan van een rigide arbeidsmarkt waardoor mensen inderdaad het veel & veel moeilijker hebben om een baan te vinden.

Dat is toch niet mogelijk? Het is toch niet mogelijk dat de wetgeving ervoor zorgt dat mensen het moeilijker hebben om een nieuwe baan te zoeken, zeker? Verdorie zeg, wat is me dat nu. Die rare AdrianHealey toch! Wij kunnen & zullen naar hartelust de economie verbeteren & dat zal geen enkel negatief gevolg hebben op een ander aspect van die economie. Nondedju!

Ik snap het al waarom je vindt dat ik niets zinnigs zeg.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:11   #14
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik vraag me ook af waarom Vlijmscherp denkt dat de thuissituatie ('hypotheek', '2 studerende kinderen') relevant zou zijn voor de vraag of iemand eenvoudig werk kan vinden. Bemerk ook het elitaire element in zijn opmerking: iemand die geen diploma heeft, kan toch onmogelijk aan (ander) werk geraken? Zo'nen idioot: daar moeten wij toch wel even voor zorgen, zeker!
de thuissituatie kan er bv voor zorgen hoe mobiel iemand is, hoeveel hij/zij minder mag verdienen, enz enz.

pas op, ik snap je hoor, voor jou is dat allemaal niet relevant, maar voor mij wel, mag het?

de mensen moeten zich niet aanpassen aan de economie, de economie moet zich maar aanpassen aan de mens. wsl vind jij dat bijzonder naïef, idioot zelf, maar dat mag je vinden hoor.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:15   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

de mensen moeten zich niet aanpassen aan de economie, de economie moet zich maar aanpassen aan de mens. wsl vind jij dat bijzonder naïef, idioot zelf, maar dat mag je vinden hoor.
Je zou ook kunnen zeggen: 'ik vind dat cirkels vierhoeken moeten hebben'.
Dat is even zinnig om te zeggen & toont enkel aan dat je bepaalde namen die voor welbepaalde zaken staan, bent beginnen behandelen als zaken die op zichzelf zouden staan & waar je dus ook holistisch over zou kunnen praten.

Vergelijk het met die NSA'ers hier. Altijd over 'de gemeenschap' die blijkbaar niet uit 'individuen' bestaat: een verheerlijking van een concept dat zonder zijn bestanddelen op niets slaat.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:19   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat verklaart. Want ik zeg dan altijd dat het aan de sociaal-democratische droom ligt van iedereen 'levenslang', 'goed' & 'goed betaald' werk te proberen te garanderen, dat juist de problemen ontstaan van een rigide arbeidsmarkt waardoor mensen inderdaad het veel & veel moeilijker hebben om een baan te vinden.

Dat is toch niet mogelijk? Het is toch niet mogelijk dat de wetgeving ervoor zorgt dat mensen het moeilijker hebben om een nieuwe baan te zoeken, zeker? Verdorie zeg, wat is me dat nu. Die rare AdrianHealey toch! Wij kunnen & zullen naar hartelust de economie verbeteren & dat zal geen enkel negatief gevolg hebben op een ander aspect van die economie. Nondedju!

Ik snap het al waarom je vindt dat ik niets zinnigs zeg.
het gaat over de mensen, niet over de economie. je prioriteiten eens nakijken.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:23   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het gaat over de mensen, niet over de economie. je prioriteiten eens nakijken.
De economie zijn de mensen. EN als jij probeert de economie te veranderen ten einde de mensen te verbeteren, eindig je op met de economie te veranderen & bepaalde mensen te verbeteren ten koste van anderen.

En dat zou nog al eens sneller de zwakkeren zijn die je aan't kloten bent, dan jij wenst te aanvaarden.

Maar goed, 'de economie' moet toch ten dienste staan aan de mensen, zeker? DUs moeten we die verbeteren voor 'de mensen' & dit zal natuurlijk geen nadelige effecten hebben voor andere mensen.

Natuurlijk niet.

Het is bijvoorbeeld toch niet zo dat als je allemaal vaste contracten, met hoge ontslagvergoedingen & wat weet ik nog allemaal afdwingt, dat dit wel eens zou betekenen dat andere mensen veel moeilijker aan een job geraken?

Natuurlijk niet, joh! Natuurlijk niet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:24   #18
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Wel zalig dat ik degene zou zijn met de verkeerde prioriteiten.

Hoeveel werklozen in België vlijmscherp? Hoeveel mensen heeft beleid dat jij aanmoedigt al in de miserie, in het illegale milieu & in het zwart werk geduwd?

Maar dat is niet de fout van het beleid dat jij zo graag omarmd, zeker?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:30   #19
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De economie zijn de mensen. EN als jij probeert de economie te veranderen ten einde de mensen te verbeteren, eindig je op met de economie te veranderen & bepaalde mensen te verbeteren ten koste van anderen.

En dat zou nog al eens sneller de zwakkeren zijn die je aan't kloten bent, dan jij wenst te aanvaarden.

Maar goed, 'de economie' moet toch ten dienste staan aan de mensen, zeker? DUs moeten we die verbeteren voor 'de mensen' & dit zal natuurlijk geen nadelige effecten hebben voor andere mensen.

Natuurlijk niet.

Het is bijvoorbeeld toch niet zo dat als je allemaal vaste contracten, met hoge ontslagvergoedingen & wat weet ik nog allemaal afdwingt, dat dit wel eens zou betekenen dat andere mensen veel moeilijker aan een job geraken?

Natuurlijk niet, joh! Natuurlijk niet.
je trekt het weer allemaal in het extreme. echt waar, er zijn andere kleuren dan wit/zwart hoor.

is het ideale dan niemand werkzekerheid, niemand plannen voor de toekomst kunnen maken? neen toch?

en ja, of je het nu wilt of niet, mensen willen zekerheid, hebben het liefst een vast contract, mensen plannen graag, weet je.

dus en mensen een relatieve werkzekerheid aanbieden en bedrijven toelaten om te kunnen inspelen op veranderingen, dat is de uitdaging.

ik ken er het fijne totaal niet van (ken véél te weinig van economie, moet ik toegeven) maar in Scandinavië zitten ze toch met een systeem dat blijkbaar op die manier is georganiseerd? flexysecurity ofzo?

oh, wsl ook niet ideaal hoor! maar toch, waarom dat niet eens bekijken?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:40   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je trekt het weer allemaal in het extreme. echt waar, er zijn andere kleuren dan wit/zwart hoor.
Dit is op zich niet zoveel zeggend, he. Aleja, zeker niet van iemand die afkomt met 'ocharme die 50 jarige zonder diploma'.

Ik doe overigens niet zozeer uitspraken over zwart/wit, maar wel op de marge. En op de marge heeft beleid waar jij een grote fan van bent, werkloosheid, generatiearmoede, ongelijke kansen, arbeidsmarktrigiditeit & nog van dat fraais veroorzaakt. Je kan daar voor zijn, he, maar geef het dan ook toe in plaats van doodleuk te zeggen: 'dat is niet waar'.

Citaat:
is het ideale dan niemand werkzekerheid, niemand plannen voor de toekomst kunnen maken? neen toch?
Dit staat beter bekend als een 'vals dilemma'. Natuurlijk is dat niet 'beter', maar het is niet 'of' uw visie van beleid of een onzekere wereld. Zoals je zelf zegt: het is in niemands voordeel als niemand werkzekerheid heeft & niemand plannen kan maken voor de toekomst.

Daaruit zou je kunnen concluderen dat mensen manieren gaan vinden om dat te counteren. Of je kan denken dat mensen allemaal achterlijke kindjes zijn die begeleid moeten worden door de overheid. Ik weet wat ik kies & ik weet wat jij vooronderstelt.

Citaat:
en ja, of je het nu wilt of niet, mensen willen zekerheid, hebben het liefst een vast contract, mensen plannen graag, weet je.
Maar dat is dus een vals dilemma. Waarom jij denkt dat een 'vrije markt' (niet teveel huiveren, he) dat niet zou kunnen - geen idee.

Citaat:
dus en mensen een relatieve werkzekerheid aanbieden en bedrijven toelaten om te kunnen inspelen op veranderingen, dat is de uitdaging.
Ja, dus werkzekerheid die jij wilt geven zal - en laat dit goed tot je doordringen, ok? - altijd ten koste van anderen gaan, het zij in loon, het zij in werkgelegenheid, het zij in andere factoren.

Het is niet dat ik 'tegen' werkzekerheid ben, he... Ik weet echter dat wat jij voorstelt maar mogelijk is ten koste van andere mensen. En daarom ben ik er tegen...

Citaat:
ik ken er het fijne totaal niet van (ken véél te weinig van economie, moet ik toegeven) maar in Scandinavië zitten ze toch met een systeem dat blijkbaar op die manier is georganiseerd? flexysecurity ofzo?

oh, wsl ook niet ideaal hoor! maar toch, waarom dat niet eens bekijken?
Buh, ik wil dat allemaal gerust eens bekijken - alles wat meer vrijheid geeft is goed.

Maar probeer het volgende in uw hoofd te prenten, want dat ligt aan een fundamenteel meningsverschil tussen ons. Het is niet mogelijk om 'de mensen' te verbeteren, door middel van politieke interventie in de markt, zonder daardoor andere mensen te schaden. Dat is simpelweg niet mogelijk. Je kan niet werkgelegenheid garanderen voor iedereen, door de overheid, zonder andere zaken dan op te offeren. Dat verklaart de hoge werkloosheidscijfers, hoor...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be