Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juni 2017, 21:15   #81
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Nogal wiedes. Franstaligen weten op een perfecte manier te verstoppen dat ze verstandelijk niet in staat zijn om een andere taal aan te leren. Een groep van 18 man uit het Brusselse op handelsmissie in Italië waar ik deel van uitmaakte was maar al te gelukkig dat ik erbij was met mijn 5 talen. Ze waren nog niet in staat om een menukaart te begrijpen. Zielig...............
Ok wise guy met uw 5 talen waaronder Italiaans. Wat heet in het Italiaans een typisch kledingstuk van Katholieke zusters, een pasta die doorgaans op alle Italiaanse menukaarten voorkomt. Wooh nu als een razende googlen!

Ik vermoed ook dat ge perfect Franstalig zijt dan stel ik voor dat we "en direct" op de second Franstalig converseren. Geen shit, binnen de 5 seconden antwoorden in foutloos Frans. Liefst Frans Frans geen Belgisch Frans. Laat staan Vlaams Frans aangeleerd ergens in een Vlaamse boerenschool.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 26 juni 2017 om 21:30.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2017, 21:49   #82
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Canada is maar een small fish. Men schat dat in 2050 500 miljoen Afrikanen Frans zullen spreken. Tegen dan is Afrika het nieuwe Eldorado. Alle ernstige export bedrijven hebben nu Afrika in het vizier. De Chinezen doen het vuile werk. Als de banen er liggen, de zeehavens en de luchthavens klaar zijn staan de Westerse bedrijven klaar. His Masters Voice en daar zal het Frans zijn.
Er zijn meer Afrikanen die Engels spreken dan Frans.

Nigeria ,Egypte, Ethiopië, Kenia , Oeganda , Tanazanië ,Ghana kozen allemaal voor het Engels.

Rwanda dat vroeger voor het Frans koos, veranderde nu het geweer van schouder en koos voor het Engels als taal voor de handel en de elite.

Geen enkel Afrikaans land ruilde het Engels voor het Frans,
dus zie ik niet in waar de voornaamste taal in Afrika het Frans zal zijn .

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 26 juni 2017 om 21:55.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2017, 22:04   #83
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Er zijn meer Afrikanen die Engels spreken dan Frans.

Nigeria ,Egypte, Ethiopië, Kenia , Oeganda , Tanazanië ,Ghana kozen allemaal voor het Engels.

Rwanda dat vroeger voor het Frans koos, veranderde nu het geweer van schouder en koos voor het Engels als taal voor de handel en de elite.

Geen enkel Afrikaans land ruilde het Engels voor het Frans,
dus zie ik niet in waar de voornaamste taal in Afrika het Frans zal zijn .
Het land met de meeste grondstoffen in Afrika, RDC, daar spreekt men Frans.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2017, 22:09   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik ken er enkele in China die het trouwens zeer goed spreken. Vele bedrijven die met Frankrijk werken zijn vragende partij voor Franstaligen. Vele universiteiten en scholen onderwijzen Frans. Ook en vooral nu dat de Chinezen een groeiende présence hebben in Franstalig Afrika.
Valt allemaal in het niets bij de enorme aantallen als het om Engels gaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2017, 22:10   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het land met de meeste grondstoffen in Afrika, RDC, daar spreekt men Frans.
Neen, daar spreekt men heel veel talen. Frans mag dan wel de rijkstaal zijn, het overgrote deel van de bevolking spreekt dag in dag uit een Bantoetaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2017, 22:30   #86
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, daar spreekt men heel veel talen. Frans mag dan wel de rijkstaal zijn, het overgrote deel van de bevolking spreekt dag in dag uit een Bantoetaal.
Maar geen Engels ...
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2017, 22:34   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Maar geen Engels ...
Citaat:
D R Congo is an Expanding Circle space where English as a foreign language, mainly a school subject, has been used for special-purpose needs. However, spurred by the irrepressible globalization wind and the influx of foreign multinationals and fortune-seekers, its prestige has increased significantly. One result is its high visibility in the French-dominated linguistic landscape, mainly in advertising. While English in D R Congo's linguistic landscape is a growth area, its use in the main domains of socio-economic and political life remains infinitesimal. This paper discusses this apparent paradox and attempts to explain the motivations for the surging presence of English in one specific domain. It is a contribution to the study of how languages interact in their relevant social contexts and how they are selected for use. It also offers a glimpse into the under-documented presence of English in a strongly Francophone space of the African Expanding Circle.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...732.x/abstract
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 08:05   #88
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het land met de meeste grondstoffen in Afrika, RDC, daar spreekt men Frans.
En dan; Congo met 80 miljoen inwoners kiest voor het Frans

maar Nigeria met 200 miljoen inwoners kiest voor het Engels,
Ethiopië en Egypte ieder met 100 miljoen inwoners kiezen ook voor het Engels.

Hoe je zo aan een Franstalige meerderheid in Afrika zal geraken is mij nog altijd niet duidelijk.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 27 juni 2017 om 08:07.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 08:54   #89
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Daarom dat wij dan ook na de Belgische onafhankelijkheid ijveren voor de Vlaamse Onafhankelijkheid .
Na 1830 komt 2019
1831 is voor de kiekens? Optellen werd anders wel met beter resultaat aangeleerd in de kleutertuin dacht ik, Witte.
Voor een degelijke taalvaardigheid en syntax moet je wel een getuigschift van lager middelbaar hebben. Geduld
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 27 juni 2017 om 08:56.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 09:00   #90
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
1831 is voor de kiekens? ...
ja.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 09:03   #91
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

Taai ouw soepkiekens dan.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 09:09   #92
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ok wise guy met uw 5 talen waaronder Italiaans. Wat heet in het Italiaans een typisch kledingstuk van Katholieke zusters, een pasta die doorgaans op alle Italiaanse menukaarten voorkomt. Wooh nu als een razende googlen!

Ik vermoed ook dat ge perfect Franstalig zijt dan stel ik voor dat we "en direct" op de second Franstalig converseren. Geen shit, binnen de 5 seconden antwoorden in foutloos Frans. Liefst Frans Frans geen Belgisch Frans. Laat staan Vlaams Frans aangeleerd ergens in een Vlaamse boerenschool.
Oei, het gaat al niet meer alleen om frans boven alles... Belgisch frans is al niet goed genoeg meer, om maar te zwijgen over het frans geleerd in Vlaamse boerenscholen...
We zullen ook maar zwijgen over het Frans uit de Elzas, het Bretoens van de Bretoenen, het Frans van het zuiden van Frankrijk waar elke klinker wordt uitgesproken...

Man, man, je stikt in je eigen grootheidswaan... Wat een dwaas exemplaar van die zogenaamde bekrompen wereldtaal waarop het Frans zichzelf beroemt...

Als men niet beter wist zouden we jou voor een regelrechte door en door racistische Duitse nazi nemen...
Heb ik niet altijd beweerd dat ze alle twee even ziek waren en zijn in hetzelfde bedje...
De Duitsers hebben dat al lang ingezien... de grote francofonie staat op dat gebied nog nergens en blijft dus een gevaar voor het welzijn van heel Europa...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 09:11   #93
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het land met de meeste grondstoffen in Afrika, RDC, daar spreekt men Frans.
Voorlopig toch nog... maar voor hoe lang???
Hebben die geluk dat de Chinezen hun eigen taal niet opdringen zoals de grote francofonie overal gedaan heeft...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 11:38   #94
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oei, het gaat al niet meer alleen om frans boven alles... Belgisch frans is al niet goed genoeg meer, om maar te zwijgen over het frans geleerd in Vlaamse boerenscholen...
We zullen ook maar zwijgen over het Frans uit de Elzas, het Bretoens van de Bretoenen, het Frans van het zuiden van Frankrijk waar elke klinker wordt uitgesproken...

Man, man, je stikt in je eigen grootheidswaan... Wat een dwaas exemplaar van die zogenaamde bekrompen wereldtaal waarop het Frans zichzelf beroemt...

Als men niet beter wist zouden we jou voor een regelrechte door en door racistische Duitse nazi nemen...
Heb ik niet altijd beweerd dat ze alle twee even ziek waren en zijn in hetzelfde bedje...
De Duitsers hebben dat al lang ingezien... de grote francofonie staat op dat gebied nog nergens en blijft dus een gevaar voor het welzijn van heel Europa...
De Franse streekdialecten (die doorgaans begrijpbaar zijn) beletten niet dat er een correct Frans wordt gebruik door de meeste van die mensen. Net zoals hier ABN maar er zullen altijd lomperds van Brugse, Antwerpse, Limburgse etc politici zijn die het ABN niet kunnen praten.

Vooraleer mij met nazi's te verwijten kijk naar uw geliefde politiekers waarvan er niet afkerig zijn in achterzalen van café's hun nazi liederen te zingen onder sieg heil vlaggegezwaai.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 12:14   #95
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De Franse streekdialecten (die doorgaans begrijpbaar zijn) beletten niet dat er een correct Frans wordt gebruik door de meeste van die mensen. Net zoals hier ABN maar er zullen altijd lomperds van Brugse, Antwerpse, Limburgse etc politici zijn die het ABN niet kunnen praten.

Vooraleer mij met nazi's te verwijten kijk naar uw geliefde politiekers waarvan er niet afkerig zijn in achterzalen van café's hun nazi liederen te zingen onder sieg heil vlaggegezwaai.
En welke Vlamingen zijn er tegen het ABN??? Zijn dat meestal niet diezelfde die daarna de franse taal komen ophemelen???

Het ABN algemeen verspreid en welke drogreden hadden ze nog over om de franse taal, tegen alle democratische waarden in, zo op te hemelen???

Maar dat verdraagt la Belgique natuurlijk niet... En mijn beste vriend, schelden als je kan als geen ander, dat is een typische francofone 'nazistische' houding...

De francofonie heeft namelijk in de grond heel veel eigenschappen gemeen met het nazisme zodat we zelfs van een franstalig nazisme kunnen spreken...

Niet Vlaanderen, maar de francofonie ligt tegen het nazisme aan...
Het enige dat hen boven alles tegensteekt in dat nazisme en waarom ze het ook zo afschieten is dat er Duitsers hebben druven denken dat ze, zoals zij (de franstaligen) openlijk van zichzelf denken, ook übermenschen waren...
Foei, hoe durfden ze...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 15:48   #96
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Bent u totaal gek?
Oei! Heb ik U doen verschieten?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 16:36   #97
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.788
Standaard

Goed nieuws van uit Linkebeek.

Nadat Homans reeds enige tijd opgetreden heeft tegen Thiéry, is de Franstalige eenheidslijst daar nu gesplitst tussen voor -en tegenstanders van Thiéry.

"

In de faciliteitengemeente Linkebeek is er een einde gekomen aan de eenheid van de Franstaligen. In plaats van één lijst zullen er bij de komende gemeenteraadsverkiezingen twee Franstalige lijsten zijn.

‘Tijdens de vergadering van maandagavond is beslist om twee Franstalige lijsten samen te stellen met meer pluraliteit en openheid’, zegt PS-schepen Pasquale Nardone in La Dernière Heure. Aanleiding is de figuur van de gewezen niet-benoemde burgemeester en MR-Kamerlid Damien Thiéry, die gecontesteerd wordt door meerdere oud-bondgenoten. Zij zullen een alternatieve Franstalige lijst voorbereiden. Die zou getrokken worden door onafhankelijk schepen Yves Ghequière."

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180524_03527455
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 17:00   #98
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ok wise guy met uw 5 talen waaronder Italiaans. Wat heet in het Italiaans een typisch kledingstuk van Katholieke zusters, een pasta die doorgaans op alle Italiaanse menukaarten voorkomt. Wooh nu als een razende googlen!

Ik vermoed ook dat ge perfect Franstalig zijt dan stel ik voor dat we "en direct" op de second Franstalig converseren. Geen shit, binnen de 5 seconden antwoorden in foutloos Frans. Liefst Frans Frans geen Belgisch Frans. Laat staan Vlaams Frans aangeleerd ergens in een Vlaamse boerenschool.
Er zijn inderdaad minder en minder Vlamingen die nog van de franse taal houden en het dus goed leren; maar van zij die het wel leren mag je verzekerd zijn dat ze de franse taal beter kunnen schrijven dan vele franstaligen zelf...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 17:06   #99
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De Franse streekdialecten (die doorgaans begrijpbaar zijn) beletten niet dat er een correct Frans wordt gebruik door de meeste van die mensen. Net zoals hier ABN maar er zullen altijd lomperds van Brugse, Antwerpse, Limburgse etc politici zijn die het ABN niet kunnen praten.

Vooraleer mij met nazi's te verwijten kijk naar uw geliefde politiekers waarvan er niet afkerig zijn in achterzalen van café's hun nazi liederen te zingen onder sieg heil vlaggegezwaai.
Als ik over nazi's praat dan spreek ik niet over de door de grote francofonie van la Belgique uitgeroepen zogenaamde Vlaamse nazi's maar over de echte nazi's, die de grootheidswaanzin van het Nazisme aanhangen en die vindt men practische allemaal in het zuiden van dit land...
Het is niet omdat jij, omdat dat past in jouw naziplannetjes om de Vlamingen in hun eigen land als tweederangsburgers uit te buiten, hen nazi's blijft noemen voor een scheet dat het ook nazis zijn en dat jullie integendeel het niet zouden zijn, terwijl jullie grote francofonie enorm veel gelijkheid vertoont met de idealen van het nazisme..., en ze ook waar jullie kunnen ten uitvoer brengt...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 17:13   #100
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Als ik over nazi's praat dan spreek ik niet over de door de grote francofonie van la Belgique uitgeroepen zogenaamde Vlaamse nazi's maar over de echte nazi's, die de grootheidswaanzin van het Nazisme aanhangen en die vindt men practische allemaal in het zuiden van dit land...
Het is niet omdat jij, omdat dat past in jouw naziplannetjes om de Vlamingen in hun eigen land als tweederangsburgers uit te buiten, hen nazi's blijft noemen voor een scheet dat het ook nazis zijn en dat jullie integendeel het niet zouden zijn, terwijl jullie grote francofonie enorm veel gelijkheid vertoont met de idealen van het nazisme..., en ze ook waar jullie kunnen ten uitvoer brengt...
Wauw, dat is nogal een beschuldiging om U tegen te zeggen...

Een geluk dat jij dat doet, zodat er niet op gereageerd hoeft te worden.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be