Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 april 2005, 19:47   #201
Flat V
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
'luiheid' is de menselijke aard.
het is geworteld in een drang naar fysiologische efficiëntie en spaarzaamheid, te weten door zo weinig mogelijk (lichaams)inspanning, toch zoveel als nodig kunnen bereiken.
niet meer doen dan nodig dus eigenlijk.
het is alleen op een gegeven moment een negatieve betekenis gaan krijgen, van het moment dat er massaal in loondienst, in ondergeschikte positie dus, gewerkt ging worden op industriële schaal.
men werkte niet meer voor zichzelf, maar voor de baas, de kapitalist, en die bepaalde, uiteraard met het oog op eigen verrijking, wat 'nodig' was.

een nieuwe arbeidsethos schermde voortdurend met het verwijt 'luiheid', om de natuurlijke, naar rust verlangende aard van de mens om te buigen tot robot-achtige werkmieren.

hierin vond hij een handlanger in de christelijke moraal: 'luiheid is des duivels hoofdkussen.'
De negatieve betekenis is veeeeeel vroeger ontstaan.

Stel, ter illustratie, dat jij, Bece en ik (akkoord, niet de meest fantastische compagnie) 10.000-den jaren geleden zouden geleefd hebben, ergens met z'n drieen afgelegen.
Het is een stralende dag, Bece en ik worden wakker na een aangename nachtrust in onze rieten hut, we groeten elkaar en gaan op zoek naar eten en knutselen daarna een pergola in elkaar. Het is erg heet en het kostte ons bloed zweet en tranen.
Jij blijft slapen tot laat in de namiddag en daarna maak je het jezelf gemakkelijk in een strandstoel onder onze nieuwe pergola met het eten waar we enkele uren werk aan hadden.

Na enkele dagen hetzelfde scenario vertelden Bece en ik aan jou, na een democratische stemming uiteraard, dat je lui was en dat we dat negatief vonden. Toen besloten we democratisch de negatieve elementen te verwijderen.

Ziehier het onstaan van de negatieve betekenis.. Niet zoals jij zei dus: van het moment dat er massaal in loondienst, in ondergeschikte positie dus, gewerkt ging worden op industriële schaal.

Maar echt wel veel vroeger.
Flat V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 20:09   #202
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flat V
De negatieve betekenis is veeeeeel vroeger ontstaan.

Stel, ter illustratie, dat jij, Bece en ik (akkoord, niet de meest fantastische compagnie) 10.000-den jaren geleden zouden geleefd hebben, ergens met z'n drieen afgelegen.
Het is een stralende dag, Bece en ik worden wakker na een aangename nachtrust in onze rieten hut, we groeten elkaar en gaan op zoek naar eten en knutselen daarna een pergola in elkaar. Het is erg heet en het kostte ons bloed zweet en tranen.
Jij blijft slapen tot laat in de namiddag en daarna maak je het jezelf gemakkelijk in een strandstoel onder onze nieuwe pergola met het eten waar we enkele uren werk aan hadden.

Na enkele dagen hetzelfde scenario vertelden Bece en ik aan jou, na een democratische stemming uiteraard, dat je lui was en dat we dat negatief vonden. Toen besloten we democratisch de negatieve elementen te verwijderen.

Ziehier het onstaan van de negatieve betekenis.. Niet zoals jij zei dus: van het moment dat er massaal in loondienst, in ondergeschikte positie dus, gewerkt ging worden op industriële schaal.

Maar echt wel veel vroeger.
in de situatie die u schetst zou alles relaxt zijn. Ten eerste zouden de anderen mitgard een dagje luieren niet direct gaan kwalijk nemen. Door dat de gevolgen ervan quasi direct merkbaar zijn kan het ook nagenoeg niet fout gaan. In het slechtste geval delen jij en Bece na een paar dagen jullie voedsel niet meer met Mitgard. Mitgard kan dan nog altijd zelf voedsel gaan halen - zoeken voordat ie verhongerd is. Wanneer iemand van alle uitkering en sociale bijstand wordt geschorst in onze hedendaagse maatschappij dan is er in veel gevallen niet die mogelijkheid om de doodeenvoudige reden dat er te weinig jobs zijn voor te veel werklozen. En de cijfers bewijzen dat. Mitgard heeft in die situatie bovendien ook geen enkele reden om te gaan luieren uit protest bvb. Stel dat jij en Bece Mitgard gaan trachten dwingen tot productief zijn - dan mijn beste - dan loopt het fout ! Dat zal dan ook de ondergang worden van het kapitalisme - zoals het trouwens elk totalitair systeem is vergaan dat eerder in onze geschiedenis de plak zwaaide.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 april 2005 om 20:13.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 20:24   #203
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flat V
De negatieve betekenis is veeeeeel vroeger ontstaan.

Stel, ter illustratie, dat jij, Bece en ik (akkoord, niet de meest fantastische compagnie) 10.000-den jaren geleden zouden geleefd hebben, ergens met z'n drieen afgelegen.
Het is een stralende dag, Bece en ik worden wakker na een aangename nachtrust in onze rieten hut, we groeten elkaar en gaan op zoek naar eten en knutselen daarna een pergola in elkaar. Het is erg heet en het kostte ons bloed zweet en tranen.
Jij blijft slapen tot laat in de namiddag en daarna maak je het jezelf gemakkelijk in een strandstoel onder onze nieuwe pergola met het eten waar we enkele uren werk aan hadden.

Na enkele dagen hetzelfde scenario vertelden Bece en ik aan jou, na een democratische stemming uiteraard, dat je lui was en dat we dat negatief vonden. Toen besloten we democratisch de negatieve elementen te verwijderen.

Ziehier het onstaan van de negatieve betekenis.. Niet zoals jij zei dus: van het moment dat er massaal in loondienst, in ondergeschikte positie dus, gewerkt ging worden op industriële schaal.

Maar echt wel veel vroeger.
onnozele kwiet.
lees eens wat over de leefgewoonten van uw voorouders.

als er ene teveel begon te zeiken over 'werken' had die waarschijnlijk wat kletsen gekregen.

en liever dan zich krom te werken op de onvruchtbare grond, gingen ze wat plunderen en roven.

en de germanen hielden wel degelijk van lekker uitslapen:

"On waking from sleep, which they generally prolong for a late hour of the day, they take a bath, most often of warm water, which suits a country where winter is the longest of the seasons."

-Tacitus, Germania.

onzen volksaard, zeg maar.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 20:41   #204
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flat V
De negatieve betekenis is veeeeeel vroeger ontstaan.

Stel, ter illustratie, dat jij, Bece en ik (akkoord, niet de meest fantastische compagnie) 10.000-den jaren geleden zouden geleefd hebben, ergens met z'n drieen afgelegen.
Het is een stralende dag, Bece en ik worden wakker na een aangename nachtrust in onze rieten hut, we groeten elkaar en gaan op zoek naar eten en knutselen daarna een pergola in elkaar. Het is erg heet en het kostte ons bloed zweet en tranen.
Jij blijft slapen tot laat in de namiddag en daarna maak je het jezelf gemakkelijk in een strandstoel onder onze nieuwe pergola met het eten waar we enkele uren werk aan hadden.

Na enkele dagen hetzelfde scenario vertelden Bece en ik aan jou, na een democratische stemming uiteraard, dat je lui was en dat we dat negatief vonden. Toen besloten we democratisch de negatieve elementen te verwijderen.

Ziehier het onstaan van de negatieve betekenis.. Niet zoals jij zei dus: van het moment dat er massaal in loondienst, in ondergeschikte positie dus, gewerkt ging worden op industriële schaal.

Maar echt wel veel vroeger.
Vroeger ging dat zo niet.
Op een morgen werd de mitgard wakker, keek eens rond en zag dat het tijd was voor een pergola.
Hij kwam naar de strozak waar de anderen lagen en schopte er eens tegen en zei; "gij, ja gij en gij bouw daar eens meteen een pergola" zei hij!
Toen lag daar één in zijn bed die zei "weet gij wel hoe vroeg het nog is?"
Mitgard als onbetwiste leider van die roedel zette zijn borstspieren extra uit en brulde "weg o gij langharig werkschuw tuig, van mijne hof" en terwijl die ééne gebogen wegkroop prevelde mitgard de wijze woorden tegen de rest van de groep "niet werken is geen eten, capishe?"
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 21:04   #205
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

mambo, wees maar blij dat ge in deze tijd leeft, waarin ge 'de man' zijt als ge een diplommeke hebt of hard kunt werken.
goed beschermd door politie en gerecht.

vroeger was dat zo simpel niet.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 16 april 2005 om 21:08.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 21:36   #206
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
mambo, wees maar blij dat ge in deze tijd leeft, waarin ge 'de man' zijt als ge een diplommeke hebt of hard kunt werken.
goed beschermd door politie en gerecht.

vroeger was dat zo simpel niet.
Mja, maar laat die politie en gerecht toch maar waar ze zijn hoor. Ik heb er zo een beetje mijne buik van vol.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 09:52   #207
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote
Tuttut...

Als je kunstmatig de lonen zou egaliseren ga je alle prikkels om inspanningen te doen dempen.

Allemaal een kwestie van vraag en aanbod.

Als je goed bent in een balletje over een net te kloppen met een raar dingetje , bespannen met eventueel kattedarmen kan je waanzinnige bedragen verdienen.

Uiteindelijk omdat de massa (= veel kleine onnozelaartjes ) daar bewondering voor heeft en productjes gaat kopen die door die wondermensen gepromoot worden.

Als een ingenieur veel kan verdienen is dat omdat er te weinig ingenieurs zijn.

Als een paar zieligaards dat niet eerlijk vinden...???

Studeer ook voor ingenieur en bewijs jezelf.
Als intelligentie het enige is waarop men gewaardeerd word en veel kan verdienen dan vind ik dit een onmenselijk systeem.

oh ja u zegt dat er weinig ingenieurs zijn en daarom veel verdienen en de vele ambachtelijke beroepen waar men voor staat te schreeuwen zoals goede lassers,metselaars en zo...
Deze hebben bij mijn weten toch ook geen mega wedde???

Men gaat in het westen zo op in het feit dat iedereen hier gelijk is maar ondanks onze welvaart, luxe en zo voorts is er hier nog steeds geen gelijkheid.

Het feit dat u de massa die vooral bestaat uit laaggeschoolde, arbeiders en gewone bediendes en andere die niet zoveelverdienen bestempeld als kleine onnozelaartjes zegt al veel over uw persoonlijkheid.
U hebt misschien de talenten en de kennis en u heeft waarschijnlijk alle kansen kunnen benutten maar niet iedereen heeft dezelfde talenten, kennis en kunnen als jij.
Ook niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden als jij om er te geraken.
Statistisch gezien hebben kinderen van arbeiders gezinnen dubbel zoveel kans om zelf arbeiders te worden en kinderen van bijvoorbeeld advocaten hebben meer kans om in de voeten treden van hun vader of moeder.Dit komt vooral de omgeving waarin wij opgroeien en de kennis die we overkrijgen van onze ouders maar ook de talrijke vriendschapsbanden en of invloeden die onze ouders hebben in het beroep dat zij uitoefenen.
Een advocaat zal gemakkelijker zijn zoon op weg kunnen helpen in zijn studies en latere job mogelijkheden als advocaat dan bijvoorbeeld een arbeider die zijn zoon als advocaat wil laten studeren

zo kun je eigenlijk bijna concluderen dat waar je word geboren en wie je ouders zijn al meer dan 50% bepalen wat jij later zult kunnen doen als werk.
uitzonderingen zijn er altijd maar globaal gezien blijft de slogan wie arm is blijft arm en wie rijk blijft rijk.
ook mogen we gerust stellen dat niet iedereen dezelfde talenten heeft en kunnen we dan ook stellen dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om evenveel kennis op te doen en deze te gebruiken???
met andere woorden dat er mensen zijn die goed kunnen studeren en er rap mee weg zijn maar andere die het moeilijk goed kunnen en dus gedoemd zijn om laaggeschoold te worden?
ook heb je nog de EQ factoren en dit is je persoonlijkheid, ben je sociaal en assertief dan heb je meer mogelijkheden dan iemand die introvert is en gesloten.
kortom geen enkele mens is het zelfde en er zijn veel mensen die dus niet dezelfde kansen en mogelijkheden hebben om lang er goed te studeren en dus veel kennis op te doen.

Dus vind ik dat ons systeem dan eigenlijk miljoenen mensen discrimineert.
dus de verschillen moeten omlaag tussen alle beroepen ook die van politiekers.


oh ja,je zegt dat er dan geen motivatie meer is om verder te studeren?
ik vind als geld je enige motivatie is om te studeren dan zul je nooit goed zijn in wat je studeert.
Stel je hebt 2 mensen die studeren voor chirurg.de ene doet het voor het geld later en de andere omdat hij mensen wil helpen.
beide geraken ze er maar door wie zou jij geopereerd willen worden???
ik alvast door diegene die de mensen wilden helpen.
en zo is het bij alle beroepen.

En dan nog iets, het feit dat er zo weinig ingenieurs zijn is misschien ook een gebrek aan gemotiveerd talent alsook de aantrekkelijkheid van dit beroep.
ik denk dat jongeren zich nu meer richten op andere beroepstakken en dus minder geinteresseerd zijn om ingenieur te worden.


oh ja als laatste wil ik vragen aan don quichote vragen of hij zich beter voelt als andere mensen die arbeider zijn of zo bijvoorbeeld????


waarom niet iedereen gelijk behandelen en het doen zoals de mieren het doen en daarin heeft iedereen een eigen taak in het geheel te vervullen en is iedereen belangrijk.
de ene kan dat goed en de andere dat en mensen die dus weinig kennis hebben maar keihard willen werken moeten evenzeer hard beloond worden vind ik.
dan krijg je een systeem waarin zowel kennis als hard werken beloond worden.
en dat is een meer humaner en gelijker systeem.

nu is enkel je diploma wa telt en als je dan ziet hoe veel dikke luie politiekers niks nuttig doen in het parlement dan stel je je toch de vraag wat nut heeft dit diploma dan.als politiekers zo hard zouden werken als arbeiders dan was B-H-V allang geregeld
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 10:08   #208
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Leg me eens uit hoe iemand 20 jaar ervaring kan opbouwen op kosten van de werkgever??
Zou het niet eerder zijn dat die werkgever rijk is geworden op kosten van de arbeider?
Dat zijn twee dingen die niets met elkaar te maken hebben.
Ervaring heb jij altijd opgebouwd op kosten van je werkgever. Toen je in dienst kwam heb je hem meer gekost door gebrek aan ervaring een lager rendement had.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 10:11   #209
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Ik beweer niet dat er geen verschil mag zijn. De wet van vraag en aanbod mag gerust meespelen.
Maar ik verwerp de onzin dat mensen uitsluitend studeren met het oog op een hoger inkomen.
Ik ken bandarbeiders die meer verdienen als ik maar toch wil ik niet ruilen.
Geld is slechts een hulpmiddel om te leven , geen doel op zich.
En die mensen zouden niet liever uw job doen?
Voor vele mensen, met name ondernemers, is het wel een doel.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 10:12   #210
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Waarom zou die meer moeten verdienen? Heeft hij in zijn eigen tijd scholing gaan volgen? Of heeft hij die ervaring opgedaan op kosten van zijn werkgever?
enig idee hoeveel herscholing kost en hoeveel tijd hierin moet worden gestoken en dan heb ik het nog niet gehad over de medewerking van je werkgever om dit te kunnen gaan volgen en als laatste mogen we niet vergeten de sociale factor.
een arbeider met 2 kleine kindjes heeft uiteindelijk niet zoveel tijd meer om te gaan studeren net zoals een arbeidster.
ik vind persoonlijk dat bijstuderen meer moet worden gepromoot door goedkopere bijscholing en vooral gelijkwaardig moet beschouwd worden als het gewone onderwijs.
ook moeten ern og meer mogelijkheden komen die men kan studeren.
waarom zou een 24 arbeider niet meer in staat kunnen zijn om het te schoppen tot leraar of dergelijke?
maar de mogelijheden moeten er komen om dit te kunnen bijleren.
maar ook voor andere beroepen en dit mogen gerust ook hogere beroepen zijn.iemand die bijvoorbeeld door omstandigheden is gestopt door studeren op zijn 18de(bijvoorbeeld de dood van uw vader of moeder),deze man is door de emotionele zware tijd het studeren beu geraakt maar eigenlijk beschikte hij toch genoeg over genoeg kennis en talent om bijvoorbeeld ingenieur te worden.het zou mogelijk moeten zijn voor deze man om uiteindelijk toch nog ingenieur te worden door bijscholing.
dus deze man zou dan de mogelijkheid moeten krijgen om verlof te krijgen hiervoor als ook een financiele vergoeding en een studiebeurs om de studies te kunnen te betalen en ook moeten werkgevers voordelen moeten krijgen indien ze zulke mensen deze studies laten volgen en toch in dienst houden indien de studies alsnog moesten mislukken.

dit is gewoon het geven van een 2de kans en dus een normaal en menselijk gegeven alleen jammer dat de mogelijkheden nog niet optimaal zijn en dus aan hervormingen toe zijn.
ook heb ik de indruk de die bijscholing word misbruikt doordat ze populair is geworden voert men de kostprijs gevoelig hiervan omhoog om zo veel mogelijk geld te verdienen.
bijvoorbeeld, een cursus bosbouwbekwaamheid bij aminal kost 500 euro(250 met opleidingscheques)deze cursus zijn 30 zaterdagen en dan moet je zelf nog allerlei kosten zelf betalen.
ik kan u verzekeren als je beide arbeider bent en een zware lening hebt lopen voor je huis en zo en dan nog 2 kinderen hebt dan kun je niet zomaar 250 euro missen voor iets waar je geen zekerheid hebt dat je het zult halen en als je het haalt dat je een betere job vind.
ook kunnen er problemen ontstaan bij de werkgever en ook kan dit belanstend zijn op je gezinssituatie
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 10:18   #211
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote
Debiele reactie.
Van u?
Ik heb ooit eens één jaar aan de band gestaan. Dat is nu +25 jaar geleden. Weet je dat ik af en toe (2 a 3 keer per jaar) nog steeds een nachtmerrie daar over heb. Ik kan dan niet volgen en door dat ik niet kan volgen moet ik meer weg afleggen waardoor ik meer tijd nodig heb om dat werk te doen waardoor ik dan weer verder achterop geraak (zie je de lus) en dan word ik badend in mijn zweet en doodmoe wakker. En pas op dan werkte ik nog op een fabriek waar het vrij goed was om te werken. niet de Ford VW of GM dus.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 10:19   #212
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis
Kinderen opvoeden op een degelijke manier is een voltijdse,waardige job,die meestal ondergewaardeerd wordt.
Kinderen krijgen is een beslissing tussen de ouders onderling,waar een buitenstaander niets aan te zeggen heeft.
Ik pleit zelfs voor een degelijke uitkering voor de moeders,of vaders, die de moed hebben om thuis te blijven om hun kinderen op te voeden.
Wie veel kinderen heeft, krijgt aanzienlijke bedragen kinderbijslag daar de kinderbijslag per bijkomend kind toeneemt ten opzichte van de kinderbijslag voor het voorgaande kind. Kinderrijke gezinnen hebben tevens recht op aanzienlijke belastingvrije sommen voor hun kinderen ten laste, waardoor ze vaak nog nauwelijks of zelfs helemaal geen belastingen betalen. Indien hun inkomen lager ligt dan die belastingvrije sommen, krijgen ze bovendien zelfs nog een belastingkrediet. Gehuwde koppels waarvan één van de partners thuis blijft, hebben recht op het huwelijksquotiënt. Is dat alles nog niet voldoende ?????????????????
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 10:20   #213
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis
Men kan ook lui zijn wanneer men gaat werken.
Er zijn zelfs jobs waar je dik betaald word om lui te zijn.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 10:29   #214
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Dat zijn twee dingen die niets met elkaar te maken hebben.
Ervaring heb jij altijd opgebouwd op kosten van je werkgever. Toen je in dienst kwam heb je hem meer gekost door gebrek aan ervaring een lager rendement had.
Als beginneling kan je rendement laag zijn maar dat wil nog niet zeggen dat je niets opbrengt voor de werkgever. Meestal krijg je jobs die binnen je mogelijkheden liggen en pas geleidelijk aan wanneer je je kwaliteiten hebt aangetoont krijg je werk dat meer ervaring vereist.
Een werknemer die niets opbrengt wordt niet aangeworven of ontslagen.
Een bedrijf is geen sociaal tewerkstellingsprogramma hoor!
Zo simpel is dat

Laatst gewijzigd door @lpha : 17 april 2005 om 10:31.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 11:22   #215
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flat V
Financiële begrenzingen om te studeren in België zeker. Jij bent ook van K-Pax.
Wat is K-Pax?
Citaat:
Verstandelijke begrenzingen? Ik merkte het al aan hetgeen je hieronder schreef.
Denk je dat de arbeiders aan de band bij Volvo hun werk doen omdat ze het intrinsiek waardevol vinden? Of doen ze het toch voor het geld?
Je moet ook overleven en dus doen ze het inderdaad voor het geld. Tenminste toch diegenen die op volvo hun ziel moeten afdraaien. Hun bazen doen het trouwens ook voor het geld en spenderen meer tijd en energie om hun bazen er van te overtuigen dat ze waardevol zijn dan aan hun eigenlijke werk dat meestal op een uurtje is afgerond. Let op ik ben een van hen geweest, zij het niet op volvo.
Citaat:
de clou: volgens jou zijn alle Volvo's slechte auto's want ze zijn gemaakt door mensen die hun job voor het geld doen, id est hun job niet goed doen.
Dat klopt ook. Waarom denk je dat er zoveel controle langs de band word uitgevoerd? Dat zijn mensen die eigenlijk maar licht werk moeten doen ( eigenlijk niet werken maar laten werken), daarvoor ook nog beter betaald worden en er voor zorgen dat het eindresultaat behoorlijk is.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 11:46   #216
PurpleQueen
Partijlid
 
PurpleQueen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2005
Berichten: 251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Wat is K-Pax?.
K-Pax is een geweldig boek van Gene Brewer. Later verfilmd met de al even geweldige Kevin Spacey.
Maar ik vermoed dat het hier over iets anders gaat...
__________________
[font=Arial][size=3]His name is Prince and he's still funky[/size][/font]
PurpleQueen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 12:16   #217
DeoSolis
Schepen
 
DeoSolis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Locatie: vlaanderen
Berichten: 443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Dat zijn twee dingen die niets met elkaar te maken hebben.
Ervaring heb jij altijd opgebouwd op kosten van je werkgever. Toen je in dienst kwam heb je hem meer gekost door gebrek aan ervaring een lager rendement had.
Bullshit

Het is absoluut niet zeker dat jij die ervaring bij hem hebt opgedaan.
DeoSolis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 19:22   #218
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis
Bullshit

Het is absoluut niet zeker dat jij die ervaring bij hem hebt opgedaan.
Voor wat mij betreft. Zeker weten.
Waar heb jij ze dan opgedaan?
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 12:04   #219
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Van u?
Ik heb ooit eens één jaar aan de band gestaan. Dat is nu +25 jaar geleden. Weet je dat ik af en toe (2 a 3 keer per jaar) nog steeds een nachtmerrie daar over heb. Ik kan dan niet volgen en door dat ik niet kan volgen moet ik meer weg afleggen waardoor ik meer tijd nodig heb om dat werk te doen waardoor ik dan weer verder achterop geraak (zie je de lus) en dan word ik badend in mijn zweet en doodmoe wakker. En pas op dan werkte ik nog op een fabriek waar het vrij goed was om te werken. niet de Ford VW of GM dus.
men zou eens onderzoek moeten doen naar de schadelijke effecten op termijn van afstompend en stresserend bandwerk, zowel psychisch als fysisch.
uw nachtmerries zijn sprekend.

dan zou men bijvoorbeeld een maximum aantal uren bandwerk per dag kunnen bepalen, (vb. maximum 3u per dag) en voor de rest bijvoorbeeld een ander soort, meer afwisselend werk.

mensen zijn geen machines of robots.
mensen, met hun gevoelens, hun emoties, hun zin voor kunst en esthetiek, zijn duizend keer meer waard dan machines.

op naar meer beschaving en levenskwaliteit voor iedereen.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 18 april 2005 om 12:05.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 12:27   #220
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Dankzij die afstompende doorgedreven automatisering met gepaarde bandarbeid, soms door achterlijken en kinderen kunnen wij betaalbaar voedsel, kledij ,wagens en computers kopen.

Leve de moderne wereld.

Ik heb het goed omdat iemand anders het slecht heeft.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be