Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Fokpremies(kindergeld) afschaffen
Ja 6 21,43%
Nee 22 78,57%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2005, 07:44   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
eerst moet de sociale zekerheid afgeschatft worden en dan pas moet zal men beginnen in te zien dat iemand die straatarm is beter geen kinderen maakt.

veel migranten misbruiken kindergeld trouwens en zo komen er ook vreemdelingen bij..

ik vind het schandalig dat menskes met 2 kinderen of meer zeeeeer goedkope leningen kunnen aangaan om woning te bouwen. Raad es wie dit allemaal betaalt ?

Het is door de eeuwen heen altijd al het geval geweest dat de armsten onder de mensen de meesten kinderen maakten, als verzekering tegen hun oude dag!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 08:39   #42
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

sommige personen hier o.a. de topic starter, zouden idd beter nooit geboren zijn.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 09:06   #43
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Iedereen zegt maar dat de vergrijzing zal toeslaan binnen een paar jaar en dat de bevolkingspiramide zo stilaan ondersteboven draait. Vooral binnen tien jaar zullen we hier een hoogtepunt meemaken aan vergrijzing.

Als er minder kinderen zijn om het systeem in stand te houden, dan zijn we eraan voor de moeite en stort misschien wel alles in elkaar.
Als we nu nog kinderen moeten beginnen maken om over tien jaar de vergrijzing op te vangen zijn we er aan voor de moeite tenzij ge weer kinderarbeid wilt invoeren.

Maar zonder zwans.
Ik zie niet echt een vergrijzingsprobleem.
In vergelijking met een halve eeuw geleden is onze productiviteit sneller gestegen dan de vergrijzing kan toeslaan. Alle bedrijven produceren meer met minder mensen.
Met andere woorden, het kapitaal werkt voor ons.
Iemand een idee hoeveel procent van de bevolking nog in de industrie tewerkstelt is ?
En nog is er een overproductie.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 09:09   #44
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.605
Standaard

...en blijft uiteindelijk nog de realistisch oplossing, oplossing waar we stilaan op voorbereid worden, namelijk voor iedereen arbeidsvreugde tot 65jaar (of nog langer)...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 09:10   #45
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Als we nu nog kinderen moeten beginnen maken om over tien jaar de vergrijzing op te vangen zijn we er aan voor de moeite tenzij ge weer kinderarbeid wilt invoeren.

Maar zonder zwans.
Ik zie niet echt een vergrijzingsprobleem.
In vergelijking met een halve eeuw geleden is onze productiviteit sneller gestegen dan de vergrijzing kan toeslaan. Alle bedrijven produceren meer met minder mensen.
Met andere woorden, het kapitaal werkt voor ons.
Iemand een idee hoeveel procent van de bevolking nog in de industrie tewerkstelt is ?
En nog is er een overproductie.
akkoord
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 09:29   #46
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Hevige voor en tegenstanders, met verwijten over en weer.
Als je naar een maatschappij wil van: "ieder voor zich" (zowat het meest extreme langs de ene kant), dan denk ik dat je een maatschapppij krijgt met enkele winnaars en heel veel verliezers, hetgeen dan weer uitmondt in onveiligheid en onprettig (samen?)leven.
Anderzijds is ook teveel solidariteit niet goed, het neemt de drang tot vernieuwing weg.
Het creëert een mentaliteit van de ander zal het wel doen.

Concreet over het hebben van kinderen.
Zelf ben ik voorstander van de mensen de grootst MOGELIJKE vrijheid te geven.
Maar het moet wel mogelijk ziijn.

Als je naar de huidige wereld kijkt merk je dat er niet te weinig mensen zijn, er zijn er eerder teveel.
In dit kader is het wat absurd dat er nog overdreven inspanningen zouden gedaan worden om er nog meer bij te maken.

Men moet natuurlijk niet plotse maatregelen gaan nemen, maar als men gaat bijsturen dan zou men best bijsturen met het gegeven in gedachte, dat er eerder teveel dan te weinig mensen zijn.

Lokaal (België) kan de nood naar felle maatregelen minder groot tot zelfs omgekeerd (vergrijzing) liggen. Toch denk ik dat ook wij geen slechte vbn (aan de internationale gemeenschap) mogen geven door kinderen kweken te fel te stimuleren.

Aan Lutifer wil ik nog zeggen dat het voorkomen dat er kinderen gemaakt worden niet hetzelfde is als genocide.
Volgens mij kan het zelfs helpen om latere genocide's tegen te gaan.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 09:50   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
...en blijft uiteindelijk nog de realistisch oplossing, oplossing waar we stilaan op voorbereid worden, namelijk voor iedereen arbeidsvreugde tot 65jaar (of nog langer)...
Nergens voor nodig op voorwaarde dat jongeren nog willen werken.
Met werken bedoel ik dan niet het uitoefenen van betaalde hobby’s.
Ik kan mij heus wel een paar jobkes inbeelden die ik zelfs tot mijn negentigste wil blijven doen.
Wat ik werken noem ? Kijkt u maar wat knelpuntberoepen zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 10:10   #48
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Nergens voor nodig op voorwaarde dat jongeren nog willen werken.
Met werken bedoel ik dan niet het uitoefenen van betaalde hobby’s.
Ik kan mij heus wel een paar jobkes inbeelden die ik zelfs tot mijn negentigste wil blijven doen.
Wat ik werken noem ? Kijkt u maar wat knelpuntberoepen zijn.
Dat aspekt komt mij ook eigenaardig voor. Enerzijds zitten we hier bvb met ne hoop laaggeschoolden waar heel de maatschappij zit te jammeren dat er geen werk voor is, en anderzijds moeten er Polen ingevoerd worden om hier het werk voor laaggeschoolden te verrichten (waar diezelfde maatschappij dan weer zit te jammeren dat ze ons werk komen afpakken).
Maar uiteindelijk zal er wel iets moeten gebeuren. Jongeren een stamp onder hun gat geven dat ze aan het werk schieten is er één. Ouderen langer laten werken, is een ander.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 10:35   #49
Lutifer
Gouverneur
 
Lutifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Locatie: Poperinge
Berichten: 1.324
Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Hevige voor en tegenstanders, met verwijten over en weer.
Als je naar een maatschappij wil van: "ieder voor zich" (zowat het meest extreme langs de ene kant), dan denk ik dat je een maatschapppij krijgt met enkele winnaars en heel veel verliezers, hetgeen dan weer uitmondt in onveiligheid en onprettig (samen?)leven.
Anderzijds is ook teveel solidariteit niet goed, het neemt de drang tot vernieuwing weg.
Het creëert een mentaliteit van de ander zal het wel doen.

Concreet over het hebben van kinderen.
Zelf ben ik voorstander van de mensen de grootst MOGELIJKE vrijheid te geven.
Maar het moet wel mogelijk ziijn.

Als je naar de huidige wereld kijkt merk je dat er niet te weinig mensen zijn, er zijn er eerder teveel.
In dit kader is het wat absurd dat er nog overdreven inspanningen zouden gedaan worden om er nog meer bij te maken.

Men moet natuurlijk niet plotse maatregelen gaan nemen, maar als men gaat bijsturen dan zou men best bijsturen met het gegeven in gedachte, dat er eerder teveel dan te weinig mensen zijn.

Lokaal (België) kan de nood naar felle maatregelen minder groot tot zelfs omgekeerd (vergrijzing) liggen. Toch denk ik dat ook wij geen slechte vbn (aan de internationale gemeenschap) mogen geven door kinderen kweken te fel te stimuleren.

Aan Lutifer wil ik nog zeggen dat het voorkomen dat er kinderen gemaakt worden niet hetzelfde is als genocide.
Volgens mij kan het zelfs helpen om latere genocide's tegen te gaan.
Voor de grondwetkenners onder ons, er bestaat zoiets als het recht op gezin.
wanneer je doelbewust bepaalde groepen in de samenleving het recht op kinderen ontneemt ( de armen en allochtonen daar was het hier om te doen) dan ben je volgens mij heel doebewust bezig met een vorm van volkerenmoord. Je omzeilt de naam door de zaak op korte termijn te bekijken denk ik.
En versta me niet verkeerd; ik ben absoluut voorstander van kinderen in de best mogelijke omstandigheden geboren te laten worden wat vooral inhoudt dat ze met liefde verwelkomt moeten worden bij hun intrede in deze wereld . Ik pleit dus zeker niet om 'kweken te stimuleren'.
Maar op basis van steeds wisselende maatschappelijke omstandigheden en vooral op basis van materiële voorwaarden beslissingen over leven en dood nemen lijkt me op zijn zachtst gezegd gewoon dom.
Ik vond het dus wel leuk om lezen dat jij voorstander bent van de grootst mogelijke vrijheid.
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 10:37   #50
Lutifer
Gouverneur
 
Lutifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Locatie: Poperinge
Berichten: 1.324
Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
In overleg met mezelf over een aantal grote problemen des levens.

In de wetenschap dat we niet de macht hebben om het leven te sturen en te plannen, en ook niet om meer rechtvaardigheid te brengen op aarde. I.p.v. te wachten op de hemel, het hiernamaals, op een 'Laatste Oordeel' waar de ultieme rechtspraak zal plaatsvinden.
Het Eldorado van het reclameblok dat ons wordt voorgespiegeld door het kapitalisme en de VTM is niet voor armen.

De eeuwige jachtvelden zijn leeg.

HEt is nu de 'Eeuwige Aldi'.

Ik bevind mij even in de Droomtijd. De tijd voordat al het andere er was.
we gaan nog eens een nachtje samen moeten zitten
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 10:44   #51
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Dat aspekt komt mij ook eigenaardig voor. Enerzijds zitten we hier bvb met ne hoop laaggeschoolden waar heel de maatschappij zit te jammeren dat er geen werk voor is, en anderzijds moeten er Polen ingevoerd worden om hier het werk voor laaggeschoolden te verrichten (waar diezelfde maatschappij dan weer zit te jammeren dat ze ons werk komen afpakken).
Maar uiteindelijk zal er wel iets moeten gebeuren. Jongeren een stamp onder hun gat geven dat ze aan het werk schieten is er één. Ouderen langer laten werken, is een ander.
Ik heb niet de indruk dat het al nodig is om ouderen langer te laten werken, er is nog jeugdwerkloosheid genoeg.
Wat ik ook niet begrijp is dat men zo weinig discuteert in de richting van een min gewerkt aantal jaar. Dus werkloosheid, loopbaanonderbreking enz niet meegerekend.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 10:47   #52
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
Voor de grondwetkenners onder ons, er bestaat zoiets als het recht op gezin.
wanneer je doelbewust bepaalde groepen in de samenleving het recht op kinderen ontneemt ( de armen en allochtonen daar was het hier om te doen) dan ben je volgens mij heel doebewust bezig met een vorm van volkerenmoord. Je omzeilt de naam door de zaak op korte termijn te bekijken denk ik.
Niet meer stimuleren of zelfs ontraden is nog iets anders dan verbieden nietwaar ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 11:02   #53
Lutifer
Gouverneur
 
Lutifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Locatie: Poperinge
Berichten: 1.324
Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Niet meer stimuleren of zelfs ontraden is nog iets anders dan verbieden nietwaar ?

ok Bobke even praktisch dan, enig idee hoeveel geld je nodig hebt om een kind te laten leven?
er bestaan studies die aantonen dat het Kindergeld in Vlaamse gezinnen een armoedestopper is .
Ik voel hier ook weeral de visie dat mensen kinderen zouden kopen omwille van het kindergeld. We leven in de 21ste eeuw. Hoewel de kinderbijslag heel welkom kan zijn en hoewel deze 'bijslag' het mogelijk kan maken om als gezin de touwtjes aan mekaar te knopen , wil dit nog niet zeggen dat mensen in die mate gestimuleerd worden dat ze anders niet aan kinderen zouden beginnen.
Ik zie in deze uitlatingen ivm kinderen en kinderbijslagen vooral de signalen van een heel zieke depri samenleving. Kinderen zijn de toekomst en idd als de samenleving zichzelf niet meer ziet zitten zijn kinderen niet meer welkom.
Misschien moeten we eerst die zieke samenleving eens aanpakken voor we ons gaan moeien met de kinderwens van mensen.
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 11:22   #54
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
ok Bobke even praktisch dan, enig idee hoeveel geld je nodig hebt om een kind te laten leven?
Bitter weinig.
Voor alle duidelijkheid ik ben niet voor de afschaffing integendeel.
Verhoog het voor het eerste en tweede en verlaag het voor de volgende.
De kinderwagen is heus wel herbruikbaar en de verwarming hoeft niet hoger.
Maak gezondheidszorg en onderwijs voor kinderen gratis en we zijn er.
Citaat:
er bestaan studies die aantonen dat het Kindergeld in Vlaamse gezinnen een armoedestopper is .
Kwatongen zullen dan weer beweren dat het een bron van inkomsten is.
Citaat:
Ik voel hier ook weeral de visie dat mensen kinderen zouden kopen omwille van het kindergeld. We leven in de 21ste eeuw. Hoewel de kinderbijslag heel welkom kan zijn en hoewel deze 'bijslag' het mogelijk kan maken om als gezin de touwtjes aan mekaar te knopen , wil dit nog niet zeggen dat mensen in die mate gestimuleerd worden dat ze anders niet aan kinderen zouden beginnen.
O jawel hoor.
Geen mens kan nagaan of het kindergeld integraal aan de kinderen besteed wordt.
Citaat:
Ik zie in deze uitlatingen ivm kinderen en kinderbijslagen vooral de signalen van een heel zieke depri samenleving. Kinderen zijn de toekomst en idd als de samenleving zichzelf niet meer ziet zitten zijn kinderen niet meer welkom.
Misschien moeten we eerst die zieke samenleving eens aanpakken voor we ons gaan moeien met de kinderwens van mensen.
Of het getuigt van realisme.
Denkt ge echt dat de aarde nog meer mensen aankan aan onze huidige levensstandaard ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 11:32   #55
Lutifer
Gouverneur
 
Lutifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Locatie: Poperinge
Berichten: 1.324
Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Bitter weinig.
Voor alle duidelijkheid ik ben niet voor de afschaffing integendeel.
Verhoog het voor het eerste en tweede en verlaag het voor de volgende.
De kinderwagen is heus wel herbruikbaar en de verwarming hoeft niet hoger.
Maak gezondheidszorg en onderwijs voor kinderen gratis en we zijn er.

Kwatongen zullen dan weer beweren dat het een bron van inkomsten is.

O jawel hoor.
Geen mens kan nagaan of het kindergeld integraal aan de kinderen besteed wordt.

Of het getuigt van realisme.
Denkt ge echt dat de aarde nog meer mensen aankan aan onze huidige levensstandaard ?
is er niet veeleer een probleem van slechte verdeling van de aardse goederen? en eerlijk Bobke ik ben niet echt een voorstander van onze moderne levenswijze in zijn geheel, al geniet ik wel van bepaalde aspecten ervan.
Herverdelen en iets doen aan onze saaie afstompende en vernietigende levenswijze lijkt me dus zinvoller dan ons te willen moeien en met het vingertje gaan wijzen naar mensen die het lef hebben om kinderen op de wereld te zetten
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 11:40   #56
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
is er niet veeleer een probleem van slechte verdeling van de aardse goederen?
Ook maar daar kunnen we weinig aan doen.
Citaat:
en eerlijk Bobke ik ben niet echt een voorstander van onze moderne levenswijze in zijn geheel, al geniet ik wel van bepaalde aspecten ervan.
Dus dan kunnen we met minder kindergeld toe.
Citaat:
Herverdelen en iets doen aan onze saaie afstompende en vernietigende levenswijze lijkt me dus zinvoller dan ons te willen moeien en met het vingertje gaan wijzen naar mensen die het lef hebben om kinderen op de wereld te zetten
Ok, herverdelen dus.
Maar ge beseft toch dat we dan met het vingertje gaan wijzen naar mensen die geen kinderen willen?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 11:54   #57
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofietje
niet voor eigen volk in elk geval, ze zijn onze toekomst
En wat is eigen volk in dit geval?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 12:01   #58
Apocalyps
Minister
 
Apocalyps's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
En wat is eigen volk in dit geval?
Het Vlaemsche volk?
__________________
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin.
Apocalyps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 12:07   #59
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nessie
Ikzelf wil geen kinderen, ik hoef er dus ook geen geld aan uit te geven. Jammer genoeg word ik via de belastingen gedwongen om mee te betalen voor de fokpremies(kindergeld) van anderen. Wordt het niet eens tijd om dergerlijke wetten af te schaffen? Mensen die kinderen willen moeten maar zien dat ze het zelf kunnen betalen!

PS. Mocht iemand op het lumineuze idee komen om over mijn pensioen te beginnen: Het pensioenstelsel dient volledig geprivatiseerd te worden, dan hoeft men ook al niet meer te zagen over vergrijzing, brugpensioen enz.
Mensen die tijdens hun beroepscarriere de nodige maatregelen getroffen hebben zullen dan op pensioen kunnen gaan. Mensen die te dom zullen zijn om daaraan te denken moeten maar doorwerken als ze bejaard zijn.
Misschien gaat 1 van mijn kinderen wel uwe stront van uw benen wassen en van de vloer kuisen eens ge een waardeloos, ziek en rot cadaver zijt.
Hetzelfde dan nu eigenlijk behalve dat ge nu de wc nog weet staan
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 12:07   #60
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps
Het Vlaemsche volk?
En waarom zou een waal geen recht hebben op kindergeld?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be