Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Haatmisdrijf of vrije meningsuiting?
Ik vind dat vrije meningsuiting voorrang heeft. 2 66,67%
Haatmisdrijf. Niet alle meningen mogen verkondigd worden. 1 33,33%
Toelaten zolang er niet te veel protesten zijn. 0 0%
Maak me wakker als het hier gedaan is. 0 0%
Aantal stemmers: 3. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 maart 2017, 07:41   #1
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard Haatmisdrijf of vrije meningsuiting?

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2905326



Citaat:
De ultrakatholieke vereniging Hazte O�*r ("Laat je horen") kondigde de bus maandag nog fier aan op Twitter (zie tweet onder). Hazte O�*r wilde met de bus door Spanje trekken en verschillende Spaanse steden bezoeken om campagne te voeren tegen transseksualiteit. Hij verscheen maandag voor het eerst in het straatbeeld.

Op de oranje bus staan een aantal niet mis te verstane slogans. "Jongens hebben een penis. Meisjes hebben een vagina. Laat je niet misleiden", staat in grote witte letters op de flank van de bus te lezen. Eronder: "Als je als een jongen bent geboren, ben je een jongen. Als je een meisje bent, zal je het altijd blijven."

Verdere inscripties op de bus waarschuwen ouders dat ze hun kinderen niet mogen laten manipuleren op school. "Informeer je met het boek waarvan men niet wil dat je het leest", verwijzend naar een boek over "seksuele indoctrinatie" op school.


Haatmisdrijf


De bus veroorzaakt heel wat controverse in Spanje. De politie van Madrid hield de bus gisteren al tegen en hield hem in bewaring in een garage van de vereniging. Hazte O�*r kondigde daarna aan dat de bus tegen woensdagmiddag weer door de straten van Madrid zou rijden, maar de Spaanse politie stak daar een stokje voor.

De Madrileense burgemeester Manuela Carmena liet weten dat de bus geconfisqueerd is om te beletten dat hij door Madrid zou rijden. Het stadsbestuur wil zo vermijden dat er een haatmisdrijf gepleegd wordt.

Het Madrileense parket is intussen een onderzoek gestart naar de campagnebus van Hazte O�*r wegens een vermoeden van aanzetten tot haat en transfoob gedrag.
De vraag is of u vindt dat het verspreiden van dergelijke boodschappen hoort bij het recht op vrije meningsuiting of heeft de overheid hier terecht ingegrepen.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 2 maart 2017 om 07:45.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 08:29   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Dat is dansen op een slappe koord.
De vrije meningsuiting is niet onbegrensd.
Een democratische stemming mag er van afwijken, maar dit moet zeer voorzichtig gebeuren. Belangen moeten afgewogen worden.
Vb. voor politieke slogans moet veel meer getolereerd kunnen worden, tegenover het beledigen van mensen die het moeilijk hebben of gehad hebben, zoals het zelf aanvaarden / ontdekken / doen aanvaarden door anderen van ingewikkeldheden ivm hun identiteit.

Dan is er nog de manier waarop je je mening wenst te uiten. Het voorbeeld bij uitstek: in een katholieke begrafenisplechtigheid ga je niet plots rechtstaan om de pastoor van wederwoord te dienen, als die zegt en liegt dat de overledene naar de hemel gaat. Op dat ogenblik is respect voor het verdriet/... van de naaste familieleden belangrijker, veeeeel belangrijker dan de uiting van jouw waarheidsgetrouwe mening dat de hemel/god/... niet bestaan.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 09:23   #3
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Ik vind dat het recht op vrije meningsuiting van de drukkingsgroep Hazte Oir hier ondergeschikt is aan de rechten van transsexuelen. Hun vrije meningsuiting komt in feite neer op het stigmatiseren van een minderheidsgroepering waarvan men niet kan zeggen dat die de samenleving enig nadeel bezorgt. Het is niet omdat transsexuelen niet passen in de maatschappelijke visie van een bepaalde belangengroep dat ze daarom publiekelijk moeten gemarginalizeerd worden.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 2 maart 2017 om 09:25.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 09:38   #4
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Ze zitten er compleet naast, maar het is niet verboden, hé... Ik zie geen oproep tot wat dan ook.

Geen reden dus om ze tegen te houden.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 09:41   #5
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ze zitten er compleet naast, maar het is niet verboden, hé... Ik zie geen oproep tot wat dan ook.

Geen reden dus om ze tegen te houden.
Reclame maken dat homosexualiteit kan "genezen" worden is ook geen oproep tot iets maar houdt wel de boodschap in dat homosexualiteit onwenselijk is. Stellen dat een geaardheid onwenselijk is behoort volgens mij toch tot een haatmisdrijf.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 09:52   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Ik vind dat verbod in Madrid ook er over.

Hoever naar mijn mening dat ze zouden mogen gaan, dat is een ander paar mouwen. Ik zou ze toelaten van rond te rijden, maar zonder teveel hinder voor andere mensen; hinder door verkeer op te houden, door te parkeren op voetgangerszones, door teveel geluid te maken ... en dat zeker niet in de buurt van "ziekenhuizen, zorgcentra en dergelijke" (waar dergelijke geviseerde mensen opgevangen worden, voor wie het niet snapte).

noot: hazte oir kan je vertalen als "maak dat je gehoord wordt" (maak-je horen). Dat voor degenen die geen Duits kennen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 10:12   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Het is een mening, mag dus.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 10:19   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is een mening, mag dus.
Het gaat niet over de mening. Of over het hebben van een mening.

Het gaat over het uiten van die mening, en vooral hoe die concreet geuit zou mogen worden.
De ene mening, bijvoorbeeld "de regering is asociaal bezig en moet vallen" wordt geuit door 100.000 mensen, waardoor alle verkeer in de hoofdstad voor bijna een werkdag verlamd wordt,
tegenover drie zeveraars die enkele honderden mensen, waarmee ze geen zaken hebben, en die hen geen persoonlijk kwaad doen, willen beledigen, op een wijze die duizenden anderen hindert bij het wandelen, winkelen, mobiliteit, ....

In een Westerse democratie wordt aanvaard en staat in de grondvod dat de democratisch verkozene in zo'n zaken een soort van scheidsrechterlijke functie heeft, weliswaar binnen de krijtlijnen van die grondvod.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 10:25   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het gaat niet over de mening. Of over het hebben van een mening.

Het gaat over het uiten van die mening, en vooral hoe die concreet geuit zou mogen worden.
De ene mening, bijvoorbeeld "de regering is asociaal bezig en moet vallen" wordt geuit door 100.000 mensen, waardoor alle verkeer in de hoofdstad voor bijna een werkdag verlamd wordt,
tegenover drie zeveraars die enkele honderden mensen, waarmee ze geen zaken hebben, en die hen geen persoonlijk kwaad doen, willen beledigen, op een wijze die duizenden anderen hindert bij het wandelen, winkelen, mobiliteit, ....

In een Westerse democratie wordt aanvaard en staat in de grondvod dat de democratisch verkozene in zo'n zaken een soort van scheidsrechterlijke functie heeft, weliswaar binnen de krijtlijnen van die grondvod.

.
Moest er nu gestaan hebben dat alle transgenders afgeranseld moeten worden, dat is het een haatmisdrijf. Zoals ik het lees is het een mening, net zoals creationisme een mening is.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 10:31   #10
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Een delicaat onderwerp ... naar mijn gedacht , ik geloof in hoe je geboren zijt moet je verder en aanvaard uw lichaam ..maar ja , er zijn anderen mensen en gedachten , wel allemaal triestig dat zoiets verwarrend bestaat .. maar daarvoor op straat komen lijk me wat gek .. er zijn zwaarder feiten en zaken om voor op straat te komen met protesten .
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 11:11   #11
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Zolang een mening vrijblijvend is zie ik er ook geen probleem mee. Dus als je aan de toog van je stamkroeg verkondigt dat je transsexualiteit maar niets vindt is dat volledig oke. Het wordt een beetje anders als je begint campagne te voeren rond een bepaald thema. Een organisatie opzetten met bijhorende planning, logistiek en financiering is niet meer vrijblijvend.

En dat moet je gaan afvragen wat men wil nastreven. In dit geval op zijn minst dat de sociale consensus moet worden dat transsexualiteit een afwijking is. En als de organisatie eenmaal dit doel heeft bereikt, wat moet men er dan verder mee?

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 2 maart 2017 om 11:13.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 12:43   #12
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Reclame maken dat homosexualiteit kan "genezen" worden is ook geen oproep tot iets maar houdt wel de boodschap in dat homosexualiteit onwenselijk is. Stellen dat een geaardheid onwenselijk is behoort volgens mij toch tot een haatmisdrijf.
Je hebt het recht om onwenselijke boodschappen te uiten, al zijn er hier en daar limieten.
Zolang er niet opgeroepen wordt om transeksuelen effectief van kant te maken, of zelfs te discrimineren, enz., zie ik geen reden om de boodschap te verbieden.

Al is het, dat erken ik, een héél moeilijk debat, want waar begint de "mening" en waar begint de "uitvoering van de mening"...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 13:26   #13
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Citaat:
esta campaña puede suponer un "delito de odio" contra los transexuales.
Citaat:
El magistrado cree que la campaña busca atentar contra la dignidad de los transexuales
http://politica.elpais.com/politica/...32_091924.html

Haatdelict. Aanslag op de waardigheid van de transseksuelen. Zegt de verbiedende magistraat

Persoonlijk ben ik geen fan van ultrakatholieken, maar zolang ze geen transsexuelen anders dan verbaal lastig vallen en dus niet niet persoonlijk lastig vallen, vind ik dat hun vrijheid van meningsuiting ook moet kunnen.

Dit is wel het slappe koord van de vrije meningsuiting.

Dit kan helpen de verdedigers van "absolute vrijheid van meningsuiting" laten inzien, dat er niet zoiets bestaat als "absolute vrijheid van meningsuiting".

De vrijheid van meningsuiting is integendeel een dagelijks gevecht....
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 13:52   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.358
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is een mening, mag dus.
Jongens hebben een penis is gewoon een feit.

1+1 = 2, geen mening maar een feit.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 14:06   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Ik ga nog eens een keer proberen te verduidelijken wat het verschil is tussen een mening hebben, een mening uiten en een mening uiten op eenderwelke wijze.

Mag ik individueel Schoofken, opeisen dat ik mijn mening omtrent Vlaamse onafhankelijkheid uit in het nieuws op bRT en vtm in prime time ? En als reden daarvoor opgeven dat mij dit moet toegestaan worden in het raam van vrije meningsuiting, waarop ik recht heb ?

Mag ik opeisen dat ik diezelfde mening mag uiten, op mijn eentje, op de manier waarop een aantal betogingen doorgaan in Brussel, dus over de grote straten met ophouding van het verkeer ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 14:22   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Jongens hebben een penis is gewoon een feit.

1+1 = 2, geen mening maar een feit.
Feiten hebben ook een interpretatie nodig, of je weet niet eens wat ze betekenen. Ik heb nog wel penissen gezien met jongens eraan met sensationele borsten.

Maar goed, ik geef toe dat ik van het onderwerp niet veel kaas gegeten heb en ook niet veel zin om mijn gebrekkige kennis ervan uit te diepen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 maart 2017 om 14:25.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 19:48   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.358
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Feiten hebben ook een interpretatie nodig, of je weet niet eens wat ze betekenen. Ik heb nog wel penissen gezien met jongens eraan met sensationele borsten.

Maar goed, ik geef toe dat ik van het onderwerp niet veel kaas gegeten heb en ook niet veel zin om mijn gebrekkige kennis ervan uit te diepen.
Veel valt er niet aan te interpreteren, die jongens hebben een penis.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 19:56   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga nog eens een keer proberen te verduidelijken wat het verschil is tussen een mening hebben, een mening uiten en een mening uiten op eenderwelke wijze.

Mag ik individueel Schoofken, opeisen dat ik mijn mening omtrent Vlaamse onafhankelijkheid uit in het nieuws op bRT en vtm in prime time ? En als reden daarvoor opgeven dat mij dit moet toegestaan worden in het raam van vrije meningsuiting, waarop ik recht heb ?

Mag ik opeisen dat ik diezelfde mening mag uiten, op mijn eentje, op de manier waarop een aantal betogingen doorgaan in Brussel, dus over de grote straten met ophouding van het verkeer ?

.
Je mag met een bus rondrijden waar opstaat dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden. Ik zie niet wat daarop tegen zou zijn.

Om op het nieuws te komen zou ik je aanraden om in je blootje naast de bus te gaan dansen in centrum Antwerpen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 20:45   #19
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik vind dat het recht op vrije meningsuiting van de drukkingsgroep Hazte Oir hier ondergeschikt is aan de rechten van transsexuelen. Hun vrije meningsuiting komt in feite neer op het stigmatiseren van een minderheidsgroepering waarvan men niet kan zeggen dat die de samenleving enig nadeel bezorgt. Het is niet omdat transsexuelen niet passen in de maatschappelijke visie van een bepaalde belangengroep dat ze daarom publiekelijk moeten gemarginalizeerd worden.
Ik zie niet in welk recht van transsexuelen geschonden wordt met de mening die Hatze Oir verkondigt.
U bent het duidelijk tot�*�*l niet eens met die mening. Maar vrijheid van meningsuiting is er net voor die meningen: degenen waar u het niet mee eens bent. En omgekeerd.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 20:51   #20
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Zolang een mening vrijblijvend is zie ik er ook geen probleem mee. Dus als je aan de toog van je stamkroeg verkondigt dat je transsexualiteit maar niets vindt is dat volledig oke. Het wordt een beetje anders als je begint campagne te voeren rond een bepaald thema. Een organisatie opzetten met bijhorende planning, logistiek en financiering is niet meer vrijblijvend.
Zo denken ze in China ook. Zolang ge kritiek geeft op de regering op restaurant is het ok, vanaf ge campagne begint te voeren wordt ge opgepakt.
Uw criterium van wat 'vrijblijvend' is en wat 'niet vrijblijvend' is totaal subjectief. Als u daarop gaat beoordelen om een grondrecht in te perken, dan gaat u een zeer gevaarlijk dictatoriaal straatje in!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht

En dat moet je gaan afvragen wat men wil nastreven. In dit geval op zijn minst dat de sociale consensus moet worden dat transsexualiteit een afwijking is. En als de organisatie eenmaal dit doel heeft bereikt, wat moet men er dan verder mee?
Campagne voeren van het tegendeel natuurlijk, wat anders? Wat denkt ge? dat democratie vanzelf komt? Nee hoor, ge moet inspanningen leveren, gij ook!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be