Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juni 2015, 20:44   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard A

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Sorry, verkeerd gelezen.....begrijpend lezen is precies een probleem van veel mensen die Vlaams onderwijs genoten.
Kuch. Daarom dat we voor leesvaardigheid bij de PISA-testen in 2012 (waar dit onderdeel toen werd getest) bovenaan stonden en slechts enkele Aziatische landen moesten laten voorgaan.

Citaat:
Vlaanderen haalt een score van 518 voor leesvaardigheid. 5 Aziatisch landen doen het significant beter voor leesvaardigheid dan Vlaanderen (Shanghai-China, Hong Kong-China, Singapore, Japan en Korea).

In een gemiddeld OESO-land behaalt 8,4% van de leerlingen een topprestatie voor leesvaardigheid (prestatie op niveau 5 of 6). In Vlaanderen zet 13,2 % van de 15-jarigen een topprestatie neer voor leesvaardigheid. Alleen in Shanghai-China (25,1%), Singapore (21,2%), Japan (18,5%), Hongkong-China (16,8%), Nieuw-Zeeland (14,0%) en Finland (13,5%) is dit percentage hoger.
http://www.pisa.ugent.be/nl/resultat...en/pisa-2012-2
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2015, 05:49   #62
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kuch. Daarom dat we voor leesvaardigheid bij de PISA-testen in 2012 (waar dit onderdeel toen werd getest) bovenaan stonden en slechts enkele Aziatische landen moesten laten voorgaan.



http://www.pisa.ugent.be/nl/resultat...en/pisa-2012-2
Is leesvaardigheid=begrijpend lezen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2015, 13:37   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Is leesvaardigheid=begrijpend lezen?
Misschien moet u toch eens nagaan waar "leesvaardigheid" in de PISA-testen voor staat.

Om uw duisternis te verlichten, geef ik u alvast de toelichting uit de standaardfiche die werd meegeleverd met de testen:

Citaat:
Leesvaardigheid wordt ruimer gedefinieerd dan het "traditionele" letterlijk interpreteren van wat in de teksten geschreven staat. Er wordt gepeild op drie subschalen: de vaardigheid om in teksten informatie terug te vinden (het lokaliseren van informatie), om deze informatie te interpreteren (dat wil zeggen het opbouwen van verklaringen en leggen van verbanden binnen een tekst) en om over deze informatie te reflecteren (het relateren van een tekst aan eigen voorkennis, ervaringen en ideeën).
http://aps.vlaanderen.be/sgml/largereeksen/992.htm
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2015, 17:11   #64
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kuch. Daarom dat we voor leesvaardigheid bij de PISA-testen in 2012 (waar dit onderdeel toen werd getest) bovenaan stonden en slechts enkele Aziatische landen moesten laten voorgaan.



http://www.pisa.ugent.be/nl/resultat...en/pisa-2012-2
Jan, Pajoske heeft zijn post in een juist kader geplaatst, middels een klein grapje.
Jij reageert hier op met een "étalage de connaissance", het debiteren van een technisch detailke uit de onderwijzerswereld, maar wel volledig naast de titel van de draad.
Herpak je.

Of ik schrijf een opmerking in je forumagenda, die je zal moeten laten tekenen door pa-mod of ma-mod(erator).

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2015, 22:10   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jan, Pajoske heeft zijn post in een juist kader geplaatst, middels een klein grapje.
.
Ja, echt, hilarische humor zonder weerga!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2015, 23:00   #66
Paddenstoel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 25 juli 2014
Berichten: 610
Standaard

Hoe zou je zelf zijn als werkloze?

In de vervuilde binnenlandse lucht achterblijven, de droogte ondergaan indien het zonnig is, of bij meer natuur, water, strand, gaan wonen en lekker zonnen/uitwaaien/joggen/sterren kijken/... (naargelang tijdstip dag/ in gezonde lucht en in een prachtige (al kon het beter) omgeving ?

Oostende "stad aan zee" kampt al jaren met de negatieve gevolgen van haar aantrekkingseffect op mensen in armoede.
Eén van de voorwaarden om je bevolking in armoede te vergroten lijkt een stad die goed bereikbaar is met het openbaar vervoer te zijn. Oostende is door zijn ligging favoriet. En illegalen hebben er meer vooruitzichten, zij het in schoonmaak, horeca of om in boten of treinen de oversteek te wagen.

Als het warm is, stikt het van het volk, wat de slaagkansen van bedelarij of indien dat niet lukt tasjesdiefstal groter maakt.

Laatst gewijzigd door Paddenstoel : 14 juni 2015 om 23:03.
Paddenstoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2015, 23:07   #67
Paddenstoel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 25 juli 2014
Berichten: 610
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik denk dat het een steeds sneller draaiende vicieuze cirkel is.

Een paar huizen staan leeg, een paar vreemdelingen komen erin, meer huizen komen leeg omdat ze niet in de buurt van vreemdelingen willen wonen, de verloedering slaat toe, meer vreemdelingen komen eraan, de verloedering groeit, de rest van de huizen geraken leeg en worden onverkoopbaar.

Ik woonde als kind in Merksem gedurende een tijdje. De Bredabaan was dé prachtige winkelstraat met niveau. Nu is het een standaard verrijkte straat met hopen rommelwinkels naast elkaar. of je nu op de Bredabaan loopt of in de Abijstraat of de Turnhoutsebaan: allemaal één pot "verrijkte verloedering".

Opbrengsteigendommen die ooit voor toeristen of als tweede verblijf dienden, worden soms door wel 20 man bewoond. De gevolgen zijn er naar.
De prijzen aan de kust zakken zienderogen.
Paddenstoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2015, 23:21   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paddenstoel Bekijk bericht
De prijzen aan de kust zakken zienderogen.
Ja?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 18:44   #69
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe hebben ze dat daar opgelost ?

Iemand een tip, een link, woont er iemand daar in de buurt ?

titel: "Te veel Waalse werklozen wonen aan de kust"
link: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...cetype=desktop
Als de Walen in De Panne gaan wonen dan worden het Vlamingen.

Het is aan Vlaanderen om de werkloosheid in Vlaanderen aan te pakken. Zo gebeurt dit ook.

Terzijde. Ik weet hoe het er aan onze Belgische zeekust aan toe gaat. Badsteden zoals De Panne zijn niet meer Vlaams.

De koningin der badsteden, mijn geliefde Oostende, is een Vlaamse badstad. Maar wie wat oplet merkt dat Frans niet mag worden onderschat. Lees de namen van de horeca. Het ingeburgerd Frans is gebaseerd op snobisme, het chique volk.

Het Frans en Vlaams aan de kust is bijzaak en puur politiek als het om hangmatpolitiek gaat.

Het probleem is dat er te veel ouderen met of zonder centen aan de kust gaan wonen, en Vlaanderen dus opdraait voor de zorg van een pak kustbewoners zonder affiniteit met Vlaanderen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 18:58   #70
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paddenstoel Bekijk bericht
Opbrengsteigendommen die ooit voor toeristen of als tweede verblijf dienden, worden soms door wel 20 man bewoond. De gevolgen zijn er naar.
De prijzen aan de kust zakken zienderogen.
Welke prijzen bedoel je ???
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 19:06   #71
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als de Walen in De Panne gaan wonen dan worden het Vlamingen.

Het is aan Vlaanderen om de werkloosheid in Vlaanderen aan te pakken. Zo gebeurt dit ook.

Terzijde. Ik weet hoe het er aan onze Belgische zeekust aan toe gaat. Badsteden zoals De Panne zijn niet meer Vlaams.

De koningin der badsteden, mijn geliefde Oostende, is een Vlaamse badstad. Maar wie wat oplet merkt dat Frans niet mag worden onderschat. Lees de namen van de horeca. Het ingeburgerd Frans is gebaseerd op snobisme, het chique volk.

Het Frans en Vlaams aan de kust is bijzaak en puur politiek als het om hangmatpolitiek gaat.

Het probleem is dat er te veel ouderen met of zonder centen aan de kust gaan wonen, en Vlaanderen dus opdraait voor de zorg van een pak kustbewoners zonder affiniteit met Vlaanderen.
Gisteren nog was ik met vrienden uit het Franse Nieuw Caledonië in Oostende.
Ze waren gechoqueerd toen ze zoveel Engels hoorden op straat, in de restaurants, aan de balie in de dienst voor toerisme,...
Ze hadden een riviercruise gemaakt op de Donau en daar was het nog erger: �*lles wat toerisme aanging in Boedapest & in Wenen was (bijna) uitsluitend in het Engels.
Morgen vertrekken ze naar Amsterdam.
Ik heb hun niet verteld hoeveel Hollanders er Frans stamelen: 8 of 9 ?
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 19:46   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Gisteren nog was ik met vrienden uit het Franse Nieuw Caledonië in Oostende.
Ze waren gechoqueerd toen ze zoveel Engels hoorden op straat, in de restaurants, aan de balie in de dienst voor toerisme,...
Ze hadden een riviercruise gemaakt op de Donau en daar was het nog erger: �*lles wat toerisme aanging in Boedapest & in Wenen was (bijna) uitsluitend in het Engels.
Morgen vertrekken ze naar Amsterdam.
Ik heb hun niet verteld hoeveel Hollanders er Frans stamelen: 8 of 9 ?
Wat hadden die mensen dan wel verwacht? Dat België een door en door Franstalig land was?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 19:58   #73
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Gisteren nog was ik met vrienden uit het Franse Nieuw Caledonië in Oostende.
Ze waren gechoqueerd toen ze zoveel Engels hoorden op straat, in de restaurants, aan de balie in de dienst voor toerisme,...
Ze hadden een riviercruise gemaakt op de Donau en daar was het nog erger: �*lles wat toerisme aanging in Boedapest & in Wenen was (bijna) uitsluitend in het Engels.
Morgen vertrekken ze naar Amsterdam.
Ik heb hun niet verteld hoeveel Hollanders er Frans stamelen: 8 of 9 ?
Boduo. Dat Engels dat jij hoort in Oostende is geen probleem, omdat het geen structureel probleem is. Engels is de taal van o.a. de Zweedse, Noorse, Chinese toerist in België.
Als je aan je buitenlandse vrienden probeert uit te leggen hoe schamel het Frans bij de Hollanders is dan vrees ik dat dat je als een wildvreemde wordt bekeken.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 19:59   #74
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat hadden die mensen dan wel verwacht? Dat België een door en door Franstalig land was?
Neen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 20:26   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Neen.
Om welke reden waren ze dan wel gechoqueerd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 20:30   #76
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke reden waren ze dan wel gechoqueerd?
Wie zegt dat ze gechoqueerd waren. Ik neem aan dat de toeristen 'ontwikkelde' mensen waren. Soit.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 20:39   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wie zegt dat ze gechoqueerd waren. Ik neem aan dat de toeristen 'ontwikkelde' mensen waren. Soit.
Citaat:
Gisteren nog was ik met vrienden uit het Franse Nieuw Caledonië in Oostende.
Ze waren gechoqueerd ...
Ik lees wat er staat. U hopelijk ook.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 20:42   #78
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Boduo. Dat Engels dat jij hoort in Oostende is geen probleem, omdat het geen structureel probleem is. Engels is de taal van o.a. de Zweedse, Noorse, Chinese toerist in België.
Als je aan je buitenlandse vrienden probeert uit te leggen hoe schamel het Frans bij de Hollanders is dan vrees ik dat dat je als een wildvreemde wordt bekeken.
D�*�*r begin ik niet aan.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 20:44   #79
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wie zegt dat ze gechoqueerd waren. Ik neem aan dat de toeristen 'ontwikkelde' mensen waren. Soit.
De toeristen waarover ik sprak, zijn ontwikkelde mensen.
Kunnen ontwikkelde mensen niet gechoqueerd zijn ?
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 21:24   #80
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien moet u toch eens nagaan waar "leesvaardigheid" in de PISA-testen voor staat.

Om uw duisternis te verlichten, geef ik u alvast de toelichting uit de standaardfiche die werd meegeleverd met de testen:



http://aps.vlaanderen.be/sgml/largereeksen/992.htm
Dat lijkt mij inderdaad een goede omschrijving van begrijpend lezen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be