Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 augustus 2013, 21:27   #30461
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik jammer helemaal niet over de Kelten. Waarom zou ik? Ik heb daar reden voor. Dat is allemaal voltooid verleden tijd.
Uw gejammer bestaat erin dat ge mij verwijt dat ik de andere kant opkijk in de kwestie Franken/Kelten.

Citaat:
U echter, u jammert de hele tijd over Frans-Vlamingen. Maar over het feit dat de Kelten hetzelfde overkwam, daar jammert u dan nooit over. Daarover ging het.
En ik wees op mijn solidariteit met de huidige Keltische volkeren en dan kijkt ge de andere kant op als ik U vraag naar uw solidariteit en sympathie in kwestie.

Citaat:
Maar bij u is een zekere rancune over het verleden nooit ver te zoeken. En dit is fout: want men moet sereen de geschiedenis benaderen en niet vanuit een rancune. En zeker niet vanuit een politieke rancune.
Dat is een zeer subjektieve waarneming. IK kan van U hetzelfde beweren maar dat zou kinderachtig zijn. Ik houd me aan argumenten en rationele feiten.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 21:41   #30462
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Uw gejammer bestaat erin dat ge mij verwijt dat ik de andere kant opkijk in de kwestie Franken/Kelten.

En ik wees op mijn solidariteit met de huidige Keltische volkeren en dan kijkt ge de andere kant op als ik U vraag naar uw solidariteit en sympathie in kwestie.

Dat is een zeer subjektieve waarneming. IK kan van U hetzelfde beweren maar dat zou kinderachtig zijn. Ik houd me aan argumenten en rationele feiten.
Wat wilt ge dat ik daarop zeg? 'Keltische' volkeren? 'Germaanse' volkeren? 'Slavische' volkeren? 'Romaanse' volkeren? Dat zijn voor mij maar weinig inhoudsvolle begrippen geworden. Voor u blijkbaar niet.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 21:42   #30463
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard EN toen werdhet écht kinderachtig...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En indien ik in het verleden meer dan eens terugkwam op het verlies van Nederlands Limburg en dit ten onrechte, dan is dit omdat dit steeds weer ontkend werd. Maar ik heb ook gesteld dat Nederlands Limburg nu 'verhollandst' is . U echter hebt zo de tendens te beweren dat Frans-Vlaanderen nog altijd toebehoort aan Vlaanderen.
Op die manier haalt ge het nivo van de diskussie volledig onderuit, door iemand tendensen toe te schrijven in de plaats van in te gaan op gerstelde argumenten en feiten....
Met evenveel recht en rede zou ik kunnen stellen dat gij de tendens hebt te stellen dat eigenlijk Nederlands Limburg nog altijd toebehoort aan België maar dat is beneden mijn waardigheid.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 21:48   #30464
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat wilt ge dat ik daarop zeg? 'Keltische' volkeren? 'Germaanse' volkeren? 'Slavische' volkeren? 'Romaanse' volkeren? Dat zijn voor mij maar weinig inhoudsvolle begrippen geworden. Voor u blijkbaar niet.
De Bretoenen, Ieren, Schotten en Basken zijn Kelten. Hun talen zijn Keltisch. Of gaat ge dat nu ontkennen?
Wat ik wil is dat ge zegt hoe groot Uw sympathie daarvoor is en of die zo groot is dat ze recht hebben op een eigen land nadat ge erover jammert dat ik zogezegd de andere kant opkijk in de kwestie Franken/Kelten.
Gij die beweert een verdediger van het Nederlands te zijn in deze tijd.
Zijt gij ook een hardnekkige verdediger van de Kelten en het Keltisch in deze tijd?
Hilarisch dat ik dat reeds voor de derde keer vraag....
En waarom negeert ge die vraag?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 augustus 2013 om 21:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 21:49   #30465
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Op die manier haalt ge het nivo van de diskussie volledig onderuit, door iemand tendensen toe te schrijven in de plaats van in te gaan op gerstelde argumenten en feiten....
Met evenveel recht en rede zou ik kunnen stellen dat gij de tendens hebt te stellen dat eigenlijk Nederlands Limburg nog altijd toebehoort aan België maar dat is beneden mijn waardigheid.
U gaat toch niet ontkennen dat u nog steeds gelooft dat Frans-Vlaanderen bij Vlaanderen hoort? Dat vind ik nu pas een niveau dat wat kinderachtig is. Dat zijn onrealistische wensen.

En wat Limburg betreft: ik heb reeds meermalen gesteld dat Limburg nu 'verhollandst' is en dat het nu deel uitmaakt van Nederland. Tenzij dat de Nederlands-Limburgs zich weer zouden willen verenigen met Belgisch Limburg. Maar voorlopig zie ik daar weinig kans toe. Ook deze aspiraties behoren tot het verleden vrees ik.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 augustus 2013 om 21:50.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 21:50   #30466
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U stelt een vraag. Ik geef u een antwoord. U komt dan met argumenten af , die absoluut niet ter zake zijn. Zoals 'de gemiddelde levensduur (of levensverwachting) hier is hoger dan in Frans-Vlaanderen'. Wat een onzin. Precies of de langere levensduur of dito verwachting een graadmeter zou zijn van geluk. Dat is gewoonweg absurd.
In de link die ik juist gaf heb ik het nergens over levensverwachting.

Maar u mag het gerust even lezen en dan dáár op reageren.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 21:57   #30467
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De Bretoenen, Ieren, Schotten en Basken zijn Kelten. Hun talen zijn Keltisch. Of gaat ge dat nu ontkennen?
Wat ik wil is dat ge zegt hoe groot Uw sympathie daarvoor is en of die zo groot is dat ze recht hebben op een eigen land nadat ge erover jammert dat ik zogezegd de andere kant opkijk in de kwestie Franken/Kelten.
Gij die beweert een verdediger van het Nederlands te zijn in deze tijd.
Zijt gij ook een hardnekkige verdediger van de Kelten en het Keltisch in deze tijd?
Hilarisch dat ik dat reeds voor de derde keer vraag....
En waarom negeert ge die vraag?
Ik ontken dat zeker niet, maar voor mij zijn deze nationalistische gedachtengangen laatste stuiptrekkingen van een wereld die op stervens na dood is. Akkoord, dat men probeert zijn taal en cultuur wat te behouden en te vrijwaren. Geen enkel probleem. Maar men moet daarin niet overdrijven. De tijd van clans en de stammen is voorbij.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 augustus 2013 om 21:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 21:58   #30468
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U gaat toch niet ontkennen dat u nog steeds gelooft dat Frans-Vlaanderen bij Vlaanderen hoort? Dat vind ik nu pas een niveau dat wat kinderachtig is. Dat zijn onrealistische wensen.
In een diskussie gaat men in op wat de andere argumenteert. En niet hem beweringen toeschrijven om die nadien te bekampen. Dat is een beproefde taktiek van U om toch maar de wrijving erin te houden omdat ge nu eenmaal graag diskuteert.

DE mening die ik heb over hoe men de kwestie Frans-Vlaanderen het best benadert gaf ik enkele bladzijden terug ten beste met een dikke vette kop erboven. Daar gaat ge echter niet op in wel over wat ge gelooft wat ik zou kunnen beweren. Spijtig maar helaas. Het is dus niet zo tof om met U van gedachten te wisselen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 22:01   #30469
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
In een diskussie gaat men in op wat de andere argumenteert. En niet hem beweringen toeschrijven om die nadien te bekampen. Dat is een beproefde taktiek van U om toch maar de wrijving erin te houden omdat ge nu eenmaal graag diskuteert.

DE mening die ik heb over hoe men de kwestie Frans-Vlaanderen het best benadert gaf ik enkele bladzijden terug ten beste met een dikke vette kop erboven. Daar gaat ge echter niet op in wel over wat ge gelooft wat ik zou kunnen beweren. Spijtig maar helaas. Het is dus niet zo tof om met U van gedachten te wisselen.
Dan zal ik u de vraag op de man af stellen: vindt u dat Frans-Vlaanderen terug moet verenigd worden met Zeeuws-Vlaanderen en met Belgisch Vlaanderen?

Ik hoef zelfs niet op uw antwoord te wachten volgens mij: natuurlijk vindt u dat.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 22:02   #30470
Belask0
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 december 2012
Locatie: gevallen engel
Berichten: 2.709
Standaard

Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 22:03   #30471
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ontken dat zeker niet, maar voor mij zijn deze nationalistische gedachtengangen laatste stuiptrekkingen van een wereld die op stervens na dood is. Akkoord, dat men probeert zijn taal en cultuur wat te behouden en te vrijwaren. Geen enkel probleem. Maar men moet daarin niet overdrijven. De tijd van clans en de stammen is voorbij.
Voor de vierde keer: hebben ze recht op een eigen staat?

Het is voor de zelfs niet aandachtige lezer duidelijk waarom ge het antwoord uit de weg gaat....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 augustus 2013 om 22:10.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 22:08   #30472
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Voor de vierde keer: hebben ze recht op een eigen staat.

Het is voor de zelfs niet aandachtige lezer duidelijk waarom ge het antwoord uit de weg gaat....:lol:
Maar neen, maar als we nu weer teruggaan naar de vele mozaieken van kleine staatjes, dan zijn we terug in de Middeleeuwen of in de tijd van het Oude Griekenland. Dan zijn we terug naar af. Hoeveel staten zouden we dan al niet hebben in Frankrijk alleen? Toch wat ernstig blijven

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 augustus 2013 om 22:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 22:13   #30473
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar neen, maar als we nu weer teruggaan naar de vele mozaieken van kleine staatjes, dan zijn we terug in de Middeleeuwen of in de tijd van het Oude Griekenland. Dan zijn we terug naar af. Hoeveel staten zouden we dan al niet hebben in Frankrijk alleen? Toch wat ernstig blijven
gaat u nog reageren op mijn bericht, of gaat u alleen reageren op wat u DENKT dat mijn bericht was.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 22:17   #30474
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
gaat u nog reageren op mijn bericht, of gaat u alleen reageren op wat u DENKT dat mijn bericht was.
Ik heb u geantwoord op uw bericht via de vraag van Pinda. Ik zie niet in wat ik u nog meer kan vertellen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 22:27   #30475
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb u geantwoord op uw bericht via de vraag van Pinda. Ik zie niet in wat ik u nog meer kan vertellen.
Ge zoudt misschien kunnen bevestigen dat de ekonomische en sociale data in uitgerekend de geannexeerde gebieden veel minder gunstig zijn dan die aan de andere kant van de schreve. En ge zoudt kunnen bevestigen dat de annexatie daar rechtstreeks verantwoordelijk voor is. Calais-pas-du-nord is immers een perifeer gebied dat volledig verwaarloosd wordt en waar men liefst weg wil.
De levensomstandigheden zijn inderdaad niet zo gelukkig te noemen.
Daarover gaat het in wezen en niet over de onnozele vraag of de mensen minder gelukkig zijn.
Zuidwest-Vlaaderen is dan toch wel wat anders sociaal-ekonomisch bekeken....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 augustus 2013 om 22:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 22:30   #30476
hollande
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 februari 2010
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
gaat u nog reageren op mijn bericht, of gaat u alleen reageren op wat u DENKT dat mijn bericht was.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  6410025-man-met-zaag-geafa-soleerd-op-een-witte-achtergrond.jpg‎
Bekeken: 73
Grootte:  103,0 KB
ID: 91259  

hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 22:42   #30477
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Kelten werden door de oorlogszuchtige Germanen verdreven, of ze werden onderdrukt, of ze versmolten met hen. Maar het waren wel de Germanen die binnenvielen, hun taal uiteindelijk oplegden en een einde maakten aan de Keltische cultuur in de gebieden waar zij binnengevallen waren. Dat zijn nu eenmaal de historische feiten.
Wie dan toch eerlijk begaan is met het wel en wee van de Kelten en met wat overblijft van hun kultuur kan alleen maar uitkomen bij het streven van die Keltische volkeren zelf, die hun zelfbeschikkingsrecht willen opnemen ter bevordering van die kultuur. Ze willen een eigen staat maar het Oosten gunt hun dat niet. Het zou nochtans een mooie symbolische Wiedergutmachung zijn voor het onrecht dat hij hierboven beschrijft. Het minste wat men nog zou kunnen doen. Maar in de plaats daarvan komt hij af met het volgende regelrechte flutargument:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar neen, maar als we nu weer teruggaan naar de vele mozaïeken van kleine staatjes, dan zijn we terug in de Middeleeuwen of in de tijd van het Oude Griekenland. Dan zijn we terug naar af. Hoeveel staten zouden we dan al niet hebben in Frankrijk alleen? Toch wat ernstig blijven
Ja, en, waar is het probleem?
Ik ben zeer ernstig.
Als Belgische staatsnationalist kan hij natuurlijk moeilijk de volksnationalistische kaart trekken als we het over de Kelten hebben.
Liever nog zou hij zijn Belgicistische tong afbijten.

(Tussen haakjes: was Duitsland een eeuw geleden nog een mozaiek van vorstendommen geweest dan waren nooit de wereldoorlogen uitgebroken. Maar goed, dat is een ander onderwerp.)

Kortom, de échte Keltenvriend van ons beiden ben ik.
En als een "Keltische krijger" een schuilplaats nodig heeft staat mijn deur uiteraard open voor hem.
Mooi dat de die Franken/Kelten kwestie oprakelde. Dat was écht wel een goeie zet.....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 augustus 2013 om 22:54.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 23:13   #30478
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb u geantwoord op uw bericht via de vraag van Pinda. Ik zie niet in wat ik u nog meer kan vertellen.
U heeft het over levensverwachting, maar u zou kunnen reageren op:

Citaat:
laten we dan eens een NOG relevantere maatstaf hanteren:

sociale uitsluiting en armoede:

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j...UbK6aQ&cad=rja

2.1.2. Regional dispersion of overall
deprivation rates

(1) the lack of ability to afford most basic requirements
(2) enforced lack of widely desired possessions;
(3) lack of basic housing facilities
(4) serious problems with accommodation and
(5) problems with the neighbourhood and the
environment.


met dank aan Imageshack.

Hoe doet Les Pays-Bas Français het hier in vergelijking met de andere Pays Bassen? Juist ja, slecht.

Dat komt dus doordat ze zijn overgestapt op het Frans.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 07:19   #30479
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
U heeft het over levensverwachting, maar u zou kunnen reageren op:
Nogmaals, indien de Frans-Vlamingen zich zoveel minder gelukkig zouden voelen als de Belgisch Vlamingen, dan zou er massaal en sedert geruime tijd een beweging op gang zijn gekomen in Frans-Vlaanderen om terug aan te sluiten bij de Vlamingen hier ten lande die dan zoveel gelukkiger zouden zijn volgens uw zeggen. Daar is niets van te merken. Integendeel, het 'Vlaams' sterft daar stilletjes aan uit alhoewel sommigen begrijpelijk verwoede pogingen doen om dit te beletten.

De Vlamingen in Frankrijk hebben zich aangepast aan hun nieuwe staatkundig lot; ze praten als Fransen en leven als Fransen. Zij blijven misschien nog ergens Vlamingen op de manier zoals de Normandiërs of de Bretoenen dit doen en op gepaste tijden tonen ze dat ze hun roots niet helemaal zijn vergeten. Maar dat is een kleine minderheid die dit manifesteert en het lijkt dan meer op een soort folklore dan op wat anders. Voor de overgrote meerderheid ligt heel die kwestie heel ver van hun bed. Ze zijn daar niet meer mee bezig. Misschien dat in dit in de toekomst zou kunnen veranderen, maar dat zou me sterk verbazen.

En dus de Frans-Vlamingen nu leven hun leven van alledag en zijn soms ongelukkig, soms gelukkig, net zoals de mensen hier van bij ons. Niet meer en niet minder. Dat is wat ik wilde zeggen.

En nu sluit ik deze steriele discussie hierover af, want ze is weinig zinvol.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 augustus 2013 om 07:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 07:59   #30480
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wie dan toch eerlijk begaan is met het wel en wee van de Kelten en met wat overblijft van hun kultuur kan alleen maar uitkomen bij het streven van die Keltische volkeren zelf, die hun zelfbeschikkingsrecht willen opnemen ter bevordering van die kultuur. Ze willen een eigen staat maar het Oosten gunt hun dat niet. Het zou nochtans een mooie symbolische Wiedergutmachung zijn voor het onrecht dat hij hierboven beschrijft. Het minste wat men nog zou kunnen doen. Maar in de plaats daarvan komt hij af met het volgende regelrechte flutargument:
Ja, en, waar is het probleem?
Ik ben zeer ernstig.
Als Belgische staatsnationalist kan hij natuurlijk moeilijk de volksnationalistische kaart trekken als we het over de Kelten hebben.
Liever nog zou hij zijn Belgicistische tong afbijten.

(Tussen haakjes: was Duitsland een eeuw geleden nog een mozaiek van vorstendommen geweest dan waren nooit de wereldoorlogen uitgebroken. Maar goed, dat is een ander onderwerp.)

Kortom, de échte Keltenvriend van ons beiden ben ik.
En als een "Keltische krijger" een schuilplaats nodig heeft staat mijn deur uiteraard open voor hem.
Mooi dat de die Franken/Kelten kwestie oprakelde. Dat was écht wel een goeie zet.....
Dat men de verschillende volksgroepen in bepaalde staten een grotere autonomie geeft voor een aantal zaken, daar ben ik zeer voor te vinden. Maar aan elke bevolkingsgroep de onafhankelijkheid geven, dat is dwaas en niet meer van deze tijd. Het is praat van en voor nostalgische romantici. Het zou nogal een amalgaam worden van allerlei mini-staatjes in Europa! Volstrekt onrealistisch. Begin maar eens internationale verdagen te sluiten met al deze staatjes om nu maar wat te zeggen. Daar is geen beginnen aan, laat staan een einde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 augustus 2013 om 08:03.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be