Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 maart 2007, 11:39   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Catherine Verfaille wetenschappelijk verbrand?

Catherine Verfaille , nu op de lijst bij SP-a, gebruikt blijkbaar ook politieke methodes (lees:verkeerde statistieken) in haar wetenschappelijke publicaties over stamcellen.
Dat belooft.
Die gaat het nog ver schoppen in de politiek, nadat ze zich wetenschappelijk verbrand heeft...

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 maart 2007 om 11:40.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 12:01   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Bron?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 12:17   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Bron?
De Morgen Vandaag.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 12:32   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

iemand 'de Engelenmaker' van Stefaan Brijs gelezen ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 12:38   #5
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

geen verkeerde statistieken, ze gebruikte in opeenvolgende publicaties dezelfde figuren, ook al ging het over andere cellen en andere organismen. Misschien dat de hetze van Dirk Draulands dan toch niet enkel gebaseerd is op louter persoonlijke wrok.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 12:40   #6
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

1. Link Verfaillie en SP-A: bron graag.

2. Verfaillie heeft al een aantal zaken toegegeven, mbt oa haar roemruchte artikel in Nature, maar niet dat haar resultaten niet kloppen. Ik zou dus maar afwachten of ze "totaal verbrand" is, of niet.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 12:59   #7
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
1. Link Verfaillie en SP-A: bron graag.

2. Verfaillie heeft al een aantal zaken toegegeven, mbt oa haar roemruchte artikel in Nature, maar niet dat haar resultaten niet kloppen. Ik zou dus maar afwachten of ze "totaal verbrand" is, of niet.
Tis al de derde keer in 1 jaar tijd dat ze (en haar publicatie) aangevallen wordt. Het grote probleem met haar publicaties over de volwassen stamcellen is de reproduceerbaarheid van haar experimenten. Falsifieerbaarheid is de hoeksteen van wetenschappelijk onderzoek, en als het nagenoeg onmogelijk blijkt om de experimenten te herhalen, klopt er iets niet (persoonlijke visie). Niet tegenstaande dat Verfaillie ondanks de hetze nog steeds top is (ook persoonlijke visie).
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 13:07   #8
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Catherine Verfaille , nu op de lijst bij SP-a, gebruikt blijkbaar ook politieke methodes (lees:verkeerde statistieken) in haar wetenschappelijke publicaties over stamcellen.
Dat belooft.
Die gaat het nog ver schoppen in de politiek, nadat ze zich wetenschappelijk verbrand heeft...
Eno, waar haal je dat van Verfaille op de sp.a lijst? Voor de rest is het afwachten wat het onderzoek van de KUL zal uitwijzen. Voor één keer dat we de brain drain kunnen terugdraaien is het te hopen dat we gaan geld in een kwakzalver hebben gestoken!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 13:10   #9
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Tis al de derde keer in 1 jaar tijd dat ze (en haar publicatie) aangevallen wordt.
... en telkens over hetzelfde: figuren die niet kloppen, of die verwijzen naar andere experimenten.

Citaat:
Het grote probleem met haar publicaties over de volwassen stamcellen is de reproduceerbaarheid van haar experimenten. Falsifieerbaarheid is de hoeksteen van wetenschappelijk onderzoek, en als het nagenoeg onmogelijk blijkt om de experimenten te herhalen, klopt er iets niet (persoonlijke visie).
De methode om de MAPCs te isoleren en te laten reproduceren is dan ook bijzonder complex. Verfaillie zélf is trouwens een tijdlang niet in staat geweest om haar culturen te laten groeien. Nieuwe resultaten met MAPCs blijven echter niet uit, en worden gebracht in samenwerking met andere instituten (waaronder MAPCs-sceptici). Zie o.a. http://www.washtimes.com/national/20...0201-5715r.htm

Ik kan met de hand op het hart niet zeggen of er echt kwaad opzet in het spel is of niet. Misschien is het wel de eerste auteur geweest van het artikel in Nature die resultaten heeft vervalst? Misschien is het allemaal dom toeval dat figuren mixed up zijn geraakt? Misschien wordt er zeer hard gepushed vanuit wetenschappelijk milieus die liever met ESCs werken? Het blijft een beetje koffiedik kijken...

Citaat:
Niet tegenstaande dat Verfaillie ondanks de hetze nog steeds top is (ook persoonlijke visie).
idd.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 13:23   #10
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Misschien dat de hetze van Dirk Draulands dan toch niet enkel gebaseerd is op louter persoonlijke wrok.
Dirk Draulans staat er in ieder geval wel voor bekend om persoonlijke vetes middels "journalistiek" te beslechten...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 13:24   #11
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

En wat die SP.a betreft: is er geen verwisseling gebeurd met Christine Van Broeckhoven?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 13:29   #12
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Wat is dat met die Dirk Draulan(d)s?

Ik ken hem enkel als mediafiguur en als sporadisch auteur van papers zoals "The impact of war on forest areas in the Democratic Republic of Congo" (link) en zijn vroegere werk over vogels. Een beetje het imago van het biologische geitewollensokken-type. Niet echt een biotechnoloog.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 15:38   #13
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Wat is dat met die Dirk Draulan(d)s?

Ik ken hem enkel als mediafiguur en als sporadisch auteur van papers zoals "The impact of war on forest areas in the Democratic Republic of Congo" (link) en zijn vroegere werk over vogels. Een beetje het imago van het biologische geitewollensokken-type. Niet echt een biotechnoloog.
Een geitenwollensokkentype kan je Draulans moeilijk noemen... Hij is het prototype van een macho wiens leven volledig bepaald wordt door zijn hormonen en die als gevolg daarvan privé en werk nogal moeilijk kan gescheiden houden. Dat impliceert natuurlijk niet dat zijn kritiek per definitie onterecht is, maar zijn motivatie is in ieder geval zelden zuiver op de graat.

Enfin, wat Verfaillie betreft, lijkt er toch wel meer aan de hand. De KU Leuven gaat nu ook zelf een onderzoek voeren... Want er zijn blijkbaar nieuwe fouten aan het licht gekomen. Een artikel in New Scientist deze week wijst op fouten in een patentaanvraag. Er zouden onder meer foto's gemanipuleerd zijn... Zelf wil ze niet reageren.

Laatst gewijzigd door Edina : 23 maart 2007 om 15:41.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 09:59   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
geen verkeerde statistieken, ze gebruikte in opeenvolgende publicaties dezelfde figuren, ook al ging het over andere cellen en andere organismen. Misschien dat de hetze van Dirk Draulands dan toch niet enkel gebaseerd is op louter persoonlijke wrok.
En dat zijn geen verkeerde statistieken, dezelfde statistieken voor verschillende experimenten te gebruiken????
In de politiek kan dat ongestraft, in de wetenschap niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 10:01   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Wat is dat met die Dirk Draulan(d)s?

Ik ken hem enkel als mediafiguur en als sporadisch auteur van papers zoals "The impact of war on forest areas in the Democratic Republic of Congo" (link) en zijn vroegere werk over vogels. Een beetje het imago van het biologische geitewollensokken-type. Niet echt een biotechnoloog.
Als biologen al geen geitenwollensokken mogen dragen... dan ik ook niet.
En ik voel me niet verplicht als geitenwollensokkendrager om ook nog eens biotechnoloog te worden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 10:02   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
En wat die SP.a betreft: is er geen verwisseling gebeurd met Christine Van Broeckhoven?
Oei, ik legde een verkeerde link...
Als ik op dames wil kloppen, sla ik er altijd naast...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 10:06   #17
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Catherine Verfaille , nu op de lijst bij SP-a, gebruikt blijkbaar ook politieke methodes (lees:verkeerde statistieken) in haar wetenschappelijke publicaties over stamcellen.
Dat belooft.
Die gaat het nog ver schoppen in de politiek, nadat ze zich wetenschappelijk verbrand heeft...
Met mijn excuses aan de SP-a voor mijn naamverwisseling.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be