Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juni 2014, 15:40   #1
rub1615
Schepen
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 488
Standaard Inspraak kiezer bij coalitievorming

Nu we gekozen hebben laait weer de discussie over de coalities op. Die is deze keer met de enorme groei van de N-VA heviger dan ooit. Een regering zonder de N-VA wordt zelfs al ondemocratisch genoemd.

Nu is het zo dat de kiezer inderdaad niet kan beslissen welke coalitie er komt. Het is alsof je de kiezers bakstenen laat maken en aan politici vraagt 'bouw hier nu maar een huis mee'. Het is absoluut niet zeker of dat huis mooi bevonden zal worden.

Eigenlijk is er een manier nodig om kiezers inspraak te geven in de coalitievorming. Al weet ik niet hoe dat kan. Bestaan er kiessystemen waar kiezers inspraak hebben?

Ik heb weet van een Nederlands initiatief dat stembreken heet. Maar dat komt eigenlijk neer op halve stemmen geven en dat is denk ik ook de oplossing niet omdat je op die manier toch nog kan hebben dat je partij van eerste keuze feitelijk zwakker staat.
rub1615 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2014, 12:31   #2
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

u wil dus gaan panacheren? Was mogelijk dacht ik tot ergens in de jaren 70
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2014, 17:51   #3
rub1615
Schepen
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 488
Standaard

Panacheren komt eigenlijk op hetzelfde neer als stembreken. Het is je stem verdelen over verschillende partijen. Het was inderdaad mogelijk voor de gemeenteraadsverkiezingen om elke zetel afzonderlijk te kiezen en dat moest niet van dezelfde partij zijn (het 'bont stemmen'). Nadeel was dat als je niet alle zetels kiest je stem verwatert. Bij Vlaamse of federale verkiezingen praat je over 124 en 150 zetels.

Maar dat was eigenlijk niet echt wat ik zocht, want daarmee kan je als kiezer nog steeds geen coalitie afdwingen en is het nog steeds mogelijk dat verliezende partijen samen klitten en een 'verliezerscoalitie' vormen.

Eigenlijk zou er een systeem moeten komen waarbij je in twee rondes stemt. De ene week stem je op partijen en wordt de zetelverdeling bepaald. De week erna kies je voor je favoriete coalitie met bonuszetels voor de partijen in de winnende coalitie zodat elke andere samenstelling geen meerderheid meer heeft.

Laatst gewijzigd door rub1615 : 2 juni 2014 om 17:55.
rub1615 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be