Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 april 2024, 11:23   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.905
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zijn Nederlands-onwetendheid maakt hem politiek zwakker.
Niet in Franstalig België.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 11:25   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.905
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
We zullen de Franstalige reacties dan weldra zien ,
als het Frans als verplichte tweede taal zal afgeschaft worden na de volgende verkiezingen.

Ik denk niet dat ze positief zullen zijn.
En wat als er niets op dat vlak gebeurt?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 11:28   #43
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Niet in Franstalig België.
... vandaar de tweestatenoplossing dus ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

De islamieten zijn de kolonisatoren.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 11:33   #44
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.246
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Hoeveel legislaturen zitten ze al in de VLaamse regering? Ze hebben de afschaffing van verplicht Frans zelfs nog niet op tafel gelegd. Frans blijft klaarblijkelijk een belangrijk vak, dat heb ik vorige week nog mogen ondervinden toen ik op het oudercontact van mijn dochter moest zijn. 80 plus voor wiskunde, wetenschappen en Engels. Met de hakken over de sloot voor Frans. Toen ik aanhaalde dat Frans een irrelevant vak was, kwam de stoom net niet uit de oren van de leerkracht Frans.

Tja!... dat was dan ook een aanval nietwaar? "Lèse Majestée" tegenover La France.
Even serieus nu, binnen Europa heeft het Frans flink wat van zijn oude glans verloren. In de 18e eeuw werd aan veel continentaal-Europese hoven Frans gesproken (bv. het hof van de Pruisische Frederik de Grote die verkondigde dat hij slechts tegen zijn paarden Duits sprak). De fundamenten voor de huidige dominantie van het Engels werden gelegd tijdens de 18e en vooral 19e eeuw door het "British Empire" dat zich over zowat de hele planeet uitstrekte.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 11:53   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.905
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Hoeveel legislaturen zitten ze al in de VLaamse regering? Ze hebben de afschaffing van verplicht Frans zelfs nog niet op tafel gelegd. Frans blijft klaarblijkelijk een belangrijk vak, dat heb ik vorige week nog mogen ondervinden toen ik op het oudercontact van mijn dochter moest zijn. 80 plus voor wiskunde, wetenschappen en Engels. Met de hakken over de sloot voor Frans. Toen ik aanhaalde dat Frans een irrelevant vak was, kwam de stoom net niet uit de oren van de leerkracht Frans.
Waarin is het Frans een "irrelevant vak"? Ah ja, uw stereotypes over de Franstaligen en dus over de Franse taal....
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 11:59   #46
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.905
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat google translate argument houdt in dat geen enkele vreemde taal belangrijk genoeg zou zijn om te leren. Beetje dubieus argument.
2!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 12:33   #47
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Voor mij hoeft hij dat ook niet.



Er zitten genoeg ministers in die regering die de andere landstaal niet of nauwelijks spreken. Who cares?
De Vlaamsgezinden ,de Belgicisten natuurlijk niet.

Die zijn voor de verfransing.

Gelukkig gaan de Belgicistische partijtjes volledig de dieperik in.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 13:06   #48
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hij heeft eigenlijk gezegd dat hij liever Frans spreekt omdat hij op de Vlaamse TV niet misbrgrepen wil worden. Als je in een taal dient te discussiëren die je (op korte tijd) aangeleerd hebt dan zit je altijd in het nadeel. Daarom trouwens ook dat er ook zo weinig Nederlandstalige politici op Franstalige TV te zien zijn.

En laat ons serieus zijn, waarom zou hij eigenlijk Nederlands moeten leren?
Dat is eigenlijk enkel vereist als je in de federale regering zit of premier wil worden zoals Magnette.
Raar dat voor onze Belgicisten die redenering niet meer telt als het gaat om medische dienstverlening of politie dienstverlening in Brussel.
Dan is het voor Vlamingen niet zo erg als ze in't Frans moeten discuteren met medisch personeel of politie agent.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 13:17   #49
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.246
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Niet in Franstalig België.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Veel Franstaligen (zowel Brusselaars als Walen) geven er zich rekenschap van dat het zich vlot kunnen uitdrukken in het Nederlands een troef is voor een Franstalige politicus wanneer het gaat over politieke discussies omtrent thema's die de Gewestgrenzen overschrijden.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 14:04   #50
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Tja!... dat was dan ook een aanval nietwaar? "Lèse Majestée" tegenover La France.
Even serieus nu, binnen Europa heeft het Frans flink wat van zijn oude glans verloren. In de 18e eeuw werd aan veel continentaal-Europese hoven Frans gesproken (bv. het hof van de Pruisische Frederik de Grote die verkondigde dat hij slechts tegen zijn paarden Duits sprak). De fundamenten voor de huidige dominantie van het Engels werden gelegd tijdens de 18e en vooral 19e eeuw door het "British Empire" dat zich over zowat de hele planeet uitstrekte.
Je reactie is vreemd, zeker voor iemand die zelf een loopbaan in het onderwijs had.

Is het nog normaal te noemen dat een ouder op een oudercontact tegen de leerkracht zegt dat zijn vak 'irrelevant' is ? Er is een leerprogramma, het is niet de leerkracht die dat beslist. Iedereen heeft wel wat tegen zijn zin één of ander vak moeten afhaspelen. Maar als al die ouders naar de school zouden trekken om de autoriteit van de leerkrachten te gaan ondergraven met zuke domme praat dan zijn die deel van het probleem, niet van de oplossing.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 14:17   #51
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.246
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Raar dat voor onze Belgicisten die redenering niet meer telt als het gaat om medische dienstverlening of politie dienstverlening in Brussel.
Dan is het voor Vlamingen niet zo erg als ze in't Frans moeten discuteren met medisch personeel of politie agent.
Tja, ik spreek behoorlijk goed Frans. Maar als ik aan een exclusief Franstalige arts zelf een verhaal zou moeten opdissen omtrent hetgeen ik ergens gewaar wordt en/of omtrent de organen waarvan ik vermoed dat ze mij ongemak bezorgen, dan zou ik wellicht ook in de problemen geraken. Als alles naar wens verloopt ga ik met mijn vrouw deze zomer verhuizen naar een appartement naast dat van mij zoon in een vrijstaand zeven-appartementen gebouw in Elsene. Ik denk dat dan ik eens wat ga neuzen in Franstalige lectuur (boeken of web-sites) omtrent "les organes dans le corps humain"
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 2 april 2024 om 14:19.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 14:34   #52
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.246
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je reactie is vreemd, zeker voor iemand die zelf een loopbaan in het onderwijs had.

Is het nog normaal te noemen dat een ouder op een oudercontact tegen de leerkracht zegt dat zijn vak 'irrelevant' is ? Er is een leerprogramma, het is niet de leerkracht die dat beslist. Iedereen heeft wel wat tegen zijn zin één of ander vak moeten afhaspelen. Maar als al die ouders naar de school zouden trekken om de autoriteit van de leerkrachten te gaan ondergraven met zuke domme praat dan zijn die deel van het probleem, niet van de oplossing.
Kom, kom Panda, laat a.u.b. dat moraliserend toontje varen. In de tijd dat ik zelf ook met bezorgde ouders geconfronteerd werd kan ik u verzekeren dat het gesprek steeds correct en hoffelijk is verlopen en met veel begrip voor hun terechte bekommernissen. Ouders die de gedoceerde vakken inhoudelijk in twijfel trokken heb ik nooit meegemaakt. Het enige wat ik aan oudercontact soms teleurstellend vond was dat uitgerekend ouders van probleem-leerlingen niet kwamen opdagen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 14:38   #53
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, ik spreek behoorlijk goed Frans. Maar als ik aan een exclusief Franstalige arts zelf een verhaal zou moeten opdissen omtrent hetgeen ik ergens gewaar wordt en/of omtrent de organen waarvan ik vermoed dat ze mij ongemak bezorgen, dan zou ik wellicht ook in de problemen geraken. Als alles naar wens verloopt ga ik met mijn vrouw deze zomer verhuizen naar een appartement naast dat van mij zoon in een vrijstaand zeven-appartementen gebouw in Elsene. Ik denk dat dan ik eens wat ga neuzen in Franstalige lectuur (boeken of web-sites) omtrent "les organes dans le corps humain"
Dat zal helpen om de diagnose te begrijpen, maar belangrijker is het om de symptomen goed te kunnen uittleggen zodat de dokter een juiste diagnose kan maken. Duizeligheid bijv. is in't Frans "vertiges". Ik dacht dat dat hoogtevrees betekende, maar neen dat is "vertige" zonder s.
Stel dat de dokter vraagt of je vertiges hebt en je denkt dat hij naar hoogtevrees vraagt.
Good luck om je toestand uit te leggen onder stress en pijn.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 14:42   #54
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, ik spreek behoorlijk goed Frans. Maar als ik aan een exclusief Franstalige arts zelf een verhaal zou moeten opdissen omtrent hetgeen ik ergens gewaar wordt en/of omtrent de organen waarvan ik vermoed dat ze mij ongemak bezorgen, dan zou ik wellicht ook in de problemen geraken. Als alles naar wens verloopt ga ik met mijn vrouw deze zomer verhuizen naar een appartement naast dat van mij zoon in een vrijstaand zeven-appartementen gebouw in Elsene. Ik denk dat dan ik eens wat ga neuzen in Franstalige lectuur (boeken of web-sites) omtrent "les organes dans le corps humain"
"Les orgasmes dans le corps humain?"


Beter laat dan nooit, Kjoe. Amuseer je.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 14:47   #55
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kom, kom Panda, laat a.u.b. dat moraliserend toontje varen. In de tijd dat ik zelf ook met bezorgde ouders geconfronteerd werd kan ik u verzekeren dat het gesprek steeds correct en hoffelijk is verlopen en met veel begrip voor hun terechte bekommernissen. Ouders die de gedoceerde vakken inhoudelijk in twijfel trokken heb ik nooit meegemaakt. Het enige wat ik aan oudercontact soms teleurstellend vond was dat uitgerekend ouders van probleem-leerlingen niet kwamen opdagen.
Je had nochtans de opmerking van fox tegen die leraar in het vetjes aangemerkt, dus je weet toch heel goed waar het probleem zit ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 14:58   #56
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.246
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je had nochtans de opmerking van fox tegen die leraar in het vetjes aangemerkt, dus je weet toch heel goed waar het probleem zit ?
Vraag het eens aan fox. Of bent u soms bedeesd?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 15:31   #57
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, ik spreek behoorlijk goed Frans. Maar als ik aan een exclusief Franstalige arts zelf een verhaal zou moeten opdissen omtrent hetgeen ik ergens gewaar wordt en/of omtrent de organen waarvan ik vermoed dat ze mij ongemak bezorgen, dan zou ik wellicht ook in de problemen geraken. Als alles naar wens verloopt ga ik met mijn vrouw deze zomer verhuizen naar een appartement naast dat van mij zoon in een vrijstaand zeven-appartementen gebouw in Elsene. Ik denk dat dan ik eens wat ga neuzen in Franstalige lectuur (boeken of web-sites) omtrent "les organes dans le corps humain"
Goed om te weten is het feit dat Brusselaars niet de officiële termen gebruiken voor hun lichaamsonderdelen

Als ze artrose hebben ,zeggen vele Franstalige Brusselaars
"Ma carosserie est foutu"

Hun hart is "mon moteur" .

Als ze astma hebben.

"Pendant la nuit je siffle comme un vieux piston" enz.

Zij blijken een voorliefde te hebben voor auto terminologie.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 2 april 2024 om 15:36.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 15:35   #58
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Goed om te weten is het feit dat Brusselaars niet de officiële termen gebruiken voor hun lichaamsonderdelen

Als ze artrose hebben ,zeggen vele Franstalige Brusselaars
"Ma carosserie est foutu"

Hun hart is "mon moteur" enz.

Zij blijken een voorliefde te hebben voor auto terminologie.
Dat hoor je met een beetje geluk nog rond het Vossenplein, in een staminee, rond vier uur s'morgens...
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 15:38   #59
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dat hoor je met een beetje geluk nog rond het Vossenplein, in een staminee, rond vier uur s'morgens...
Wees maar gerust ,daar niet alleen.

Waar zou ik deze uitdrukkingen anders gehoord hebben ,daar ik nog nooit in een staminee rond het Vossenplein geweest ben.

Je zou er versteld van staan hoe beperkt de woordenschat van vele Franstalige Brusselaars is.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 2 april 2024 om 15:44.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 15:51   #60
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vraag het eens aan fox. Of bent u soms bedeesd?
'Vragen' ? Wat is er te vragen ? Ik wijs je erop dat je als gepensioneerde leerkracht hier zit mee te keuvelen met een ouder die letterlijk komt te vertellen dat hij op een oudercontact een leerkracht te kakken zet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be