Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Schietpartij Antwerpen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Schietpartij Antwerpen Actueel forum naar aanleiding van de moordaanslagen in Antwerpen van 11 mei 2006.

 
 
Discussietools
Oud 15 mei 2006, 11:43   #1
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard Is het Vlaams Blok verantwoordelijk?

Blijkbaar zijn er heel wat mensen die het Vlaams Blok ten minste moreel, tot zelfs mede-verantwoordelijk maken voor de moorden die afgelopen donderdag in Antwerpen plaatsvonden.

Nu, om met de deur in huis te vallen, het Vlaams Blok is naar mijn mening inderdaad een "racistische partij". Dat is overduidelijk als je het discours, het woordgebruik, het dédain, en de soms onbesuisde uitvallen van Vlaams Blok délégés beschouwt. Soit, op zich vind ik daar ook niet direct iets mis aan: als er mensen zijn die principieel geen "allochtone" bakker, slager, autogarage, loodgieter enz. willen steunen door van hun diensten gebruik te maken, so be it. Zolang anderen die keuze wel hebben, en er geen geweld aan te pas komt (van eender welke kant), geen probleem.

De vraag gaat dan ook niet over het "karakter" van het Blok en de Blokkers, maar wel over het feit of hun aanwezigheid zelf, een klimaat kan scheppen die zo'n misdaden mogelijk maakt. Ik vrees dat men dit laatste echter moeilijk kan bewijzen.

Ten eerste is de invloed van een politieke partij op het wereldbeeld van een individu zowat de laagste in de lange rij der invloeden. Genetische bepaaldheid, persoonlijke gebeurtenissen, opvoeding door gezin, familie en school, de vriendenkring, muziek en film, de media etc. lijken me wat dat betreft alvast veel significanter te zijn.

Ten tweede kun je je de vraag stellen waarom, als politieke partijen zoveel invloed hebben, die jongen dan niet beïnvloed was door de overgrote meerderheid aan politieke tegenstanders van het Blok. Als het Blok kan zorgen voor een bepaald klimaat, waarom zouden de traditionele partijen dat dan niet kunnen?

Ten derde bestaat het Blok, als grootste partij van Vlaanderen, natuurlijk niet bij gratie van het Blok zelf, maar bij gratie van zijn kiezers. Is het Blok schuldig aan de toenemende polarisatie in deze maatschappij, of is het de toenemende polarisatie die de groei van het Blok verklaart? Het lijkt me een "kip of ei" discussie.

Ten vierde is het tot op dit moment natuurlijk raden naar de precieze motieven, gekoppeld aan de geestelijke gezondheid van de dader. Het is niet omdat bepaalde psychopaten moorden met racistische motieven op hun geweten hebben, dat racisme aan de oorzaak ligt van hun psychopathische daden.

Kortom: de beschuldigingen aan het adres van het Blok lijken me in de meeste gevallen zeer kort door de bocht te gaan. Het is ook kenmerkend dat, wanneer twee Roma's een jongen doodsteken, men wijst op hun slechte sociale achtergrond, de achterstelling van hun bevolkingsgroep etc. etc., terwijl als het gaat over een jongen met "extreem-rechtse sympathieën" die iemand doodsteekt, er plots een "groep" lijkt te bestaan die zulke daden "in de hand werkt".

En terwijl iedereen naar het Blok kijkt, blijven maatschappelijke oplossingen op zich wachten...
__________________
Out of the blue, into the black

Laatst gewijzigd door Turkje : 15 mei 2006 om 11:45.
Turkje is offline  
Oud 15 mei 2006, 11:46   #2
MadDog
Burger
 
MadDog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2005
Berichten: 142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Blijkbaar zijn er heel wat mensen die het Vlaams Blok ten minste moreel, tot zelfs mede-verantwoordelijk maken voor de moorden die afgelopen donderdag in Antwerpen plaatsvonden.

Nu, om met de deur in huis te vallen, het Vlaams Blok is naar mijn mening inderdaad een "racistische partij". Dat is overduidelijk als je het discours, het woordgebruik, de dédain, en de soms onbesuisde uitvallen van Vlaams Blok délégés beschouwt. Soit, op zich vind ik daar ook niet direct iets mis aan: als er mensen zijn die principieel geen "allochtone" bakker, slager, autogarage, loodgieter enz. willen steunen door van hun diensten gebruik te maken, so be it. Zolang anderen die keuze wel hebben, en er geen geweld aan te pas komt (van eender welke kant), geen probleem.

De vraag gaat dan ook niet over het "karakter" van het Blok en de Blokkers, maar wel over het feit of hun aanwezigheid zelf, een klimaat kan scheppen die zo'n misdaden mogelijk maakt. Ik vrees dat men dit laatste echter moeilijk kan bewijzen.

Ten eerste is de invloed van een politieke partij op het wereldbeeld van een individu zowat de laagste in de grote rij der invloeden. Genetische bepaaldheid, persoonlijke gebeurtenissen, opvoeding door gezin, familie en school, de vriendenkring, muziek en film, de media etc. lijken me wat dat betreft alvast veel significanter te zijn.

Ten tweede kun je je de vraag stellen waarom, als politieke partijen zoveel invloed hebben, die jongen dan niet beïnvloed was door de overgrote meerderheid aan politieke tegenstanders van het Blok. Als het Blok kan zorgen voor een bepaald klimaat, waarom zouden de traditionele partijen dat dan niet kunnen?

Ten derde bestaat het Blok, als grootste partij van Vlaanderen, natuurlijk niet bij gratie van het Blok zelf, maar bij gratie van zijn kiezers. Is het Blok schuldig aan de toenemende polarisatie in deze maatschappij, of is het de toenemende polarisatie die de groei van het Blok verklaart? Het lijkt me een "kip of ei" discussie.

Ten vierde is het tot op dit moment natuurlijk raden naar de precieze motieven, gekoppeld aan de geestelijke gezondheid van de dader. Het is niet omdat bepaalde psychopaten moorden met racistische motieven op hun geweten hebben, dat racisme aan de oorzaak ligt van hun psychopathische daden.

Kortom: de beschuldigingen aan het adres van het Blok lijken me in de meeste gevallen zeer kort door de bocht te gaan. Het is ook kenmerkend dat, wanneer twee Roma's een jongen doodsteken, men wijst op hun slechte sociale achtergrond, de achterstelling van hun bevolkingsgroep etc. etc., terwijl als het gaat over een jongen met "extreem-rechtse sympathieën" die iemand doodsteekt, er plots een "groep" lijkt te bestaan die zulke daden "in de hand werkt".

En terwijl iedereen naar het Blok kijkt, blijven maatschappelijke oplossingen op zich wachten...
Heel juiste analyse.

Stuur dat tekstje eens naar de flikkers van kifkif, spa partijbureua, Somers' aanhang en consoorten..
MadDog is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:13   #3
FJL
Burger
 
Geregistreerd: 27 juli 2005
Berichten: 145
Standaard

Ik weet niet in hoeverre de VBers verantwoordelijk zijn. Maar als ik het juist hoorde naar aanleiding van het VB congres afgelopen weekend dan :

was het schandalig dat Verhofstadt dit zo politiek uitspeelde door naar het VB te verwijzen hoewel die er niets mee te maken hebben (F. Vanhecke);

en gaan ze overigens al die Skinheads en andere parasieten eruit gooien (F. Dewinter).

Lijkt me een beetje haperende redenering: als je beschuldigd wordt van iemand met een zwarte hamer de kop ingeslagen te hebben dan verklaar je eerst dat je helemaal niet hebt geslagen, en daarna dat het overigens om een zilverkleurige hamer ging...
FJL is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:15   #4
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Blijkbaar zijn er heel wat mensen die het Vlaams Blok ten minste moreel, tot zelfs mede-verantwoordelijk maken voor de moorden die afgelopen donderdag in Antwerpen plaatsvonden.

Nu, om met de deur in huis te vallen, het Vlaams Blok is naar mijn mening inderdaad een "racistische partij". Dat is overduidelijk als je het discours, het woordgebruik, het dédain, en de soms onbesuisde uitvallen van Vlaams Blok délégés beschouwt. Soit, op zich vind ik daar ook niet direct iets mis aan: als er mensen zijn die principieel geen "allochtone" bakker, slager, autogarage, loodgieter enz. willen steunen door van hun diensten gebruik te maken, so be it. Zolang anderen die keuze wel hebben, en er geen geweld aan te pas komt (van eender welke kant), geen probleem.

De vraag gaat dan ook niet over het "karakter" van het Blok en de Blokkers, maar wel over het feit of hun aanwezigheid zelf, een klimaat kan scheppen die zo'n misdaden mogelijk maakt. Ik vrees dat men dit laatste echter moeilijk kan bewijzen.

Ten eerste is de invloed van een politieke partij op het wereldbeeld van een individu zowat de laagste in de lange rij der invloeden. Genetische bepaaldheid, persoonlijke gebeurtenissen, opvoeding door gezin, familie en school, de vriendenkring, muziek en film, de media etc. lijken me wat dat betreft alvast veel significanter te zijn.

Ten tweede kun je je de vraag stellen waarom, als politieke partijen zoveel invloed hebben, die jongen dan niet beïnvloed was door de overgrote meerderheid aan politieke tegenstanders van het Blok. Als het Blok kan zorgen voor een bepaald klimaat, waarom zouden de traditionele partijen dat dan niet kunnen?

Ten derde bestaat het Blok, als grootste partij van Vlaanderen, natuurlijk niet bij gratie van het Blok zelf, maar bij gratie van zijn kiezers. Is het Blok schuldig aan de toenemende polarisatie in deze maatschappij, of is het de toenemende polarisatie die de groei van het Blok verklaart? Het lijkt me een "kip of ei" discussie.

Ten vierde is het tot op dit moment natuurlijk raden naar de precieze motieven, gekoppeld aan de geestelijke gezondheid van de dader. Het is niet omdat bepaalde psychopaten moorden met racistische motieven op hun geweten hebben, dat racisme aan de oorzaak ligt van hun psychopathische daden.

Kortom: de beschuldigingen aan het adres van het Blok lijken me in de meeste gevallen zeer kort door de bocht te gaan. Het is ook kenmerkend dat, wanneer twee Roma's een jongen doodsteken, men wijst op hun slechte sociale achtergrond, de achterstelling van hun bevolkingsgroep etc. etc., terwijl als het gaat over een jongen met "extreem-rechtse sympathieën" die iemand doodsteekt, er plots een "groep" lijkt te bestaan die zulke daden "in de hand werkt".

En terwijl iedereen naar het Blok kijkt, blijven maatschappelijke oplossingen op zich wachten...
Het gaat dan ook om een samenloop van omstandigheden waarvan het VB een belangrijk deel vervult, naast andere oorzaken.

Vandaar de term "morele mede-verantwoordelijkheid".

Het VB ontkent elke verantwoordelijkheid, dat is laf en ongepast.
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)
Black Cat is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:22   #5
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Het gaat dan ook om een samenloop van omstandigheden waarvan het VB een belangrijk deel vervult, naast andere oorzaken.
So what? "Het Vlaams Blok is mede-verantwoordelijk" is geen argument, weet u... Mijn vier puntjes staan tot nog toe nog altijd als een huis 8)
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:23   #6
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Het wordt hoog tijd dat de partijen die altijd de lakens mochten uitdelen, dapper geholpen door de pers, naar hun eigen verpletterende verantwoordelijkheid kijken.

Enne..Waar zitten de objectieve journalisten??
Don Quichote is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:29   #7
FJL
Burger
 
Geregistreerd: 27 juli 2005
Berichten: 145
Standaard

Zou het kunnen dat ook die objectieve journalisten werkelijk vinden dat misschien het VB op z'n minst een beetje mee-verantwoordelijk is? Zou het meest voor de hand liggende antwoord niet zijn dat ze gelijk hebben, vooraleer er nog complot-theorien en zij-zijn-allemaal-tegen-ons verhalen moeten worden verzonnen?
FJL is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:38   #8
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

(effe voor mijn beurt antwoorden)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FJL Bekijk bericht
Zou het kunnen dat ook die objectieve journalisten werkelijk vinden dat misschien het VB op z'n minst een beetje mee-verantwoordelijk is?
Natuurlijk kan dat best zo zijn. Het kan ook best zijn dat er heel wat mensen vinden dat de traditionele partijen verantwoordelijk zijn: 'door hun constante stigmatisering en demonisering van het Blok oogsten zij nu het geweld dat ze jarenlang gezaaid hebben', klinkt het dan.

Citaat:
Zou het meest voor de hand liggende antwoord niet zijn dat ze gelijk hebben
Neen. Gelijk hebben is nooit voor de hand liggend.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:38   #9
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 31 oktober 2003
Berichten: 10.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Blijkbaar zijn er heel wat mensen die het Vlaams Blok ten minste moreel, tot zelfs mede-verantwoordelijk maken voor de moorden die afgelopen donderdag in Antwerpen plaatsvonden.

Nu, om met de deur in huis te vallen, het Vlaams Blok is naar mijn mening inderdaad een "racistische partij". Dat is overduidelijk als je het discours, het woordgebruik, het dédain, en de soms onbesuisde uitvallen van Vlaams Blok délégés beschouwt. Soit, op zich vind ik daar ook niet direct iets mis aan: als er mensen zijn die principieel geen "allochtone" bakker, slager, autogarage, loodgieter enz. willen steunen door van hun diensten gebruik te maken, so be it. Zolang anderen die keuze wel hebben, en er geen geweld aan te pas komt (van eender welke kant), geen probleem.
Natuurlijk wel een probleem omdat dit niet is wat het VB zegt.

Volgens mij is de kans dat de VB haat propaganda tegen allochtonen deze persoon beinvloed heeft heel groot. Daarvoor is het VB veranwtoordelijk.

Citaat:
De vraag gaat dan ook niet over het "karakter" van het Blok en de Blokkers, maar wel over het feit of hun aanwezigheid zelf, een klimaat kan scheppen die zo'n misdaden mogelijk maakt. Ik vrees dat men dit laatste echter moeilijk kan bewijzen.
De beste uitleg die ik hoorde en kan begrijpen is dat de dader misschien niet zo was voor de moord maar dan een soort zenuwinzinking/psychoise gehad heeft die dankzij de VB propaganda geleid heeft tot de moorden. Wat natuurlijk niet weerhoud dat als hij gaia hoorde pleiten tegen een ander hij die vermoord had, of gewoon voor een trein gesprongen wasof ...
het gaat echter wat hij gedaan heeft en dat is allochtonen afgeknald.


Citaat:
Ten eerste is de invloed van een politieke partij op het wereldbeeld van een individu zowat de laagste in de lange rij der invloeden. Genetische bepaaldheid, persoonlijke gebeurtenissen, opvoeding door gezin, familie en school, de vriendenkring, muziek en film, de media etc. lijken me wat dat betreft alvast veel significanter te zijn.
Idd maar de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen lijkt me hier aan de orde. De familie zat in het VB en in de sfeer, lijkt me niet echt toevallig.

Citaat:
Ten tweede kun je je de vraag stellen waarom, als politieke partijen zoveel invloed hebben, die jongen dan niet beïnvloed was door de overgrote meerderheid aan politieke tegenstanders van het Blok. Als het Blok kan zorgen voor een bepaald klimaat, waarom zouden de traditionele partijen dat dan niet kunnen?
Het is amkkelijker iemand de demoniseren dan hen te de-demoniseren. Mensen zijn van nature wantrouwig, VB buit dat uit.

Citaat:
Ten derde bestaat het Blok, als grootste partij van Vlaanderen, natuurlijk niet bij gratie van het Blok zelf, maar bij gratie van zijn kiezers. Is het Blok schuldig aan de toenemende polarisatie in deze maatschappij, of is het de toenemende polarisatie die de groei van het Blok verklaart? Het lijkt me een "kip of ei" discussie.
Maakt niks uit voor deze zaak.

Citaat:
Ten vierde is het tot op dit moment natuurlijk raden naar de precieze motieven, gekoppeld aan de geestelijke gezondheid van de dader. Het is niet omdat bepaalde psychopaten moorden met racistische motieven op hun geweten hebben, dat racisme aan de oorzaak ligt van hun psychopathische daden.
Nee, maar maakt dat uit? Het VB heeft hem dan misschien niet tot moordenaar gemaakt, maar ze hebben hem wel zijn doewit aangeraakt. Blijft voor mij nog steeds verantwoordelijk.
__________________
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."



-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:38   #10
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Dat het VB een belangrijk aandeel heeft in de huidige sfeer tussen autochtonen en allochtonen is overduidelijk. Dat ze het wij/zij verhaal in stand houden en onderhouden is ook duidelijk (hoewel ze daarmee niet alleen zijn, Somers in de Zevende Dag maakte volgens mij de correcte analyse).

Maar om nu reeds te zeggen dat de dader precies door die sfeer heeft gehandeld, lijkt mij zeer voorbarig. Maw, niemand kan momenteel aatonen dat hij niet zou gehandeld hebben, zelfs zonder het bestaan van het VB (racisme bestond reeds lang voor er gewoon sprake was van het VB). Misschien was hij inderdaad krankzinnig, misschien handelde hij in een "Columbine-stijl", enz.
Bad Attila is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:40   #11
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

2004: Vlaams Blok wordt veroordeeld vanwege het aanzetten tot haat.
De partij ontkent in alle toonaarden en verandert van naam, niet van koers.

2006: Van Temsche schiet, uit blinde haat, 2 vreemdelingen neer.
Vlaams Blok ontkent in alle toonaarden en verliest zijn zo zorgvuldig vergaarde stemmen. Want dit is wat men mag oogsten, na 20 jaar onverdraagzaamheid te hebben mogen prediken.

Hand in eigen boezem: de kopstukken van het Vlaams Blok dezelfde straf opleggen als die man van Front National: 10 jaar niet meer meedoen aan de politiek, vanwege aanzetten tot rassenhaat. In plaats van telkens met de kop in het zand te gaan staan en net te doen alsof het Vlaams Blok niet tot rassenhaat oproept.

Vervolgens Vlaams Blok opdoeken en stemplicht afschaffen.
Bij de wortel aanpakken heet dat: een platform voor zulk racisme zo veel als mogelijk uitroeien.

Laatst gewijzigd door Mephisto : 15 mei 2006 om 12:42.
Mephisto is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:43   #12
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Bij het eerste verhoor zei de dader dat hij zo handelde omwille van pesterijen door allochtone jongeren in zijn vorige school in Antwerpen.

We moeten dus onderzoeken of het Vlaams Belang achter die pesterijen van allochtone jongeren zat...
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:49   #13
Azal
Burger
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Blijkbaar zijn er heel wat mensen die het Vlaams Blok ten minste moreel, tot zelfs mede-verantwoordelijk maken voor de moorden die afgelopen donderdag in Antwerpen plaatsvonden.

Nu, om met de deur in huis te vallen, het Vlaams Blok is naar mijn mening inderdaad een "racistische partij". Dat is overduidelijk als je het discours, het woordgebruik, het dédain, en de soms onbesuisde uitvallen van Vlaams Blok délégés beschouwt. Soit, op zich vind ik daar ook niet direct iets mis aan: als er mensen zijn die principieel geen "allochtone" bakker, slager, autogarage, loodgieter enz. willen steunen door van hun diensten gebruik te maken, so be it. Zolang anderen die keuze wel hebben, en er geen geweld aan te pas komt (van eender welke kant), geen probleem.

De vraag gaat dan ook niet over het "karakter" van het Blok en de Blokkers, maar wel over het feit of hun aanwezigheid zelf, een klimaat kan scheppen die zo'n misdaden mogelijk maakt. Ik vrees dat men dit laatste echter moeilijk kan bewijzen.

Ten eerste is de invloed van een politieke partij op het wereldbeeld van een individu zowat de laagste in de lange rij der invloeden. Genetische bepaaldheid, persoonlijke gebeurtenissen, opvoeding door gezin, familie en school, de vriendenkring, muziek en film, de media etc. lijken me wat dat betreft alvast veel significanter te zijn.

Ten tweede kun je je de vraag stellen waarom, als politieke partijen zoveel invloed hebben, die jongen dan niet beïnvloed was door de overgrote meerderheid aan politieke tegenstanders van het Blok. Als het Blok kan zorgen voor een bepaald klimaat, waarom zouden de traditionele partijen dat dan niet kunnen?

Ten derde bestaat het Blok, als grootste partij van Vlaanderen, natuurlijk niet bij gratie van het Blok zelf, maar bij gratie van zijn kiezers. Is het Blok schuldig aan de toenemende polarisatie in deze maatschappij, of is het de toenemende polarisatie die de groei van het Blok verklaart? Het lijkt me een "kip of ei" discussie.

Ten vierde is het tot op dit moment natuurlijk raden naar de precieze motieven, gekoppeld aan de geestelijke gezondheid van de dader. Het is niet omdat bepaalde psychopaten moorden met racistische motieven op hun geweten hebben, dat racisme aan de oorzaak ligt van hun psychopathische daden.

Kortom: de beschuldigingen aan het adres van het Blok lijken me in de meeste gevallen zeer kort door de bocht te gaan. Het is ook kenmerkend dat, wanneer twee Roma's een jongen doodsteken, men wijst op hun slechte sociale achtergrond, de achterstelling van hun bevolkingsgroep etc. etc., terwijl als het gaat over een jongen met "extreem-rechtse sympathieën" die iemand doodsteekt, er plots een "groep" lijkt te bestaan die zulke daden "in de hand werkt".

En terwijl iedereen naar het Blok kijkt, blijven maatschappelijke oplossingen op zich wachten...
Vermits Turken de Koerden al jaren opjagen en mishandellen zoals Sadam ze in Irak aanpakte kunnen we stellen dat alle Tureken medeverantwoordelijk zijn voor de genociede/deportaties die dat volk al te verduren heeft gehad.

Turk = nazi
Azal is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:54   #14
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat het VB een belangrijk aandeel heeft in de huidige sfeer tussen autochtonen en allochtonen is overduidelijk.
Ik zie het eerder zo: als politieke partij zonder ooit feitelijke macht te hebben gehad zijn ze eerder een symptoompartij dan iets anders. Racisme, of meer algemeen, het denken in wij-zij termen, is iets algemeen menselijks. Het manifesteren van dat denken in de maatschappij dateert niet van nu: de arbeider tegen de kapitalist, de katholiek tegen de vrijzinnige, de conservatief tegen de feministe, etc. etc. zijn allemaal voorbeelden van wij-zij tegenstellingen die al tot verhitte reacties, soms gepaard gaande met geweld, hebben geleid. Zulke tegenstellingen zijn ook eigen aan een maatschappij, zeker één die zo complex en evolutief is als de onze.

Om terug te keren tot de kern: als ik door een verwaarloosde stadsbuurt wandel, en ik bemerk de talrijke "on-Vlaamse" inwoners, dan heb ik geen Vlaams Blok nodig om een bepaald racistisch oordeel te vellen. Als ik zie hoe weinig de verschillende ethnische gemeenschappen mét elkaar leven, dan is dit geen gevolg van het Vlaams Blok.

Het Vlaams Blok is een partij die focust op dat probleem, een partij wiens ontstaan weinig aan de verbeelding overlaat, een partij wiens strategie en oplossingen minstens dubieus te noemen zijn, allemaal akkoord daarmee. Maar het is een lachertje te beweren dat zonder het Vlaams Blok we plots een heel andere situatie tussen allochtonen en autochtonen zouden hebben. De talrijke West-Europese landen die met dezelfde problemen kampen, maar waar geen noemenswaardige extreem-rechtse partij aan bod komt, tonen dat ruimschoots aan.

Citaat:
Somers in de Zevende Dag maakte volgens mij de correcte analyse
Somers, was dat die kerel die bleef volhouden dat "groepen niet bestaan", dat "we van het groepsdenken af moesten", dat "we iedereen als individu moesten benaderen", om daarna te eindigen met "jullie / zij zijn daarin fout geweest"... ?

Citaat:
Maar om nu reeds te zeggen dat de dader precies door die sfeer heeft gehandeld, lijkt mij zeer voorbarig.
Moest die sfeer zo'n rol spelen, dan zouden de moordenaars van Joe van Holsbeeck, die er toch uitzagen als "achterlijke Marokkanen" (om efkens het cliché beeld dat in ons hoofd zou moeten zitten, op te rakelen), in dat Centraal Station door een uitzinnige meute racisten ter plekke gelyncht geworden zijn...

Misschien teveel gesteld als een boutade, maar kom, u begrijpt me wel veronderstel ik
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:54   #15
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
So what? "Het Vlaams Blok is mede-verantwoordelijk" is geen argument, weet u... Mijn vier puntjes staan tot nog toe nog altijd als een huis 8)
Toch niet: het gaat erom dat ze alle aandeel ontkennen. Ze hebben er, volgens henzelf, niets mee te maken.

Als er én familiale invloed is, én VB-invloed, én wapens beschikbaar, én een tegenvaller op school, én bestuurlijke doofheid, én racistische werkgevers die allochtonen hoop ontnemen, én een onevenwichtige persoonlijkheid, én .... dan staat VB mee in het rijtje.

Ze staan zelfs vooraan in het rijtje.

Zij ontkennen dat, dat is laf.
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)
Black Cat is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:55   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Enkel individuen zijn verantwoordelijk, geen gemeenschappen, samenlevingen, partijen of landen.
lombas is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:56   #17
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Bij het eerste verhoor zei de dader dat hij zo handelde omwille van pesterijen door allochtone jongeren in zijn vorige school in Antwerpen.

We moeten dus onderzoeken of het Vlaams Belang achter die pesterijen van allochtone jongeren zat...
Een racistische baas weigert allochtone werknemers---> hopeloos rondslingerende jongeren---> vechtpartijen met VB-jongeren---> opgestapelde haat---> racistische aanslag
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)
Black Cat is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:57   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Een racistische baas weigert allochtone werknemers
Ik zie nog altijd niet in wat daar verkeerd mee is.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:58   #19
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Enkel individuen zijn verantwoordelijk, geen gemeenschappen, samenlevingen, partijen of landen.
Dus een hongerend kindje in Afrika is alleen verantwoordelijk voor haar honger, niemand anders?
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)
Black Cat is offline  
Oud 15 mei 2006, 12:59   #20
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik zie nog altijd niet in wat daar verkeerd mee is.
Ook racist?

Wat is eigenlijk mis met moord?
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)
Black Cat is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be