Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 december 2019, 20:49   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het argument dat er niet veel old timers zijn en er daardoor een uitzondering gemaakt dient te worden voor die vervuilende wagens is een non argument. De vraag is waarom er überhaupt die uitzondering dient te bestaan.
Goede vraag. Maar toch bevestigt de uitzondering de regel.

Van mij mogen ze per direct die uitzondering op oldtimers afschaffen (die is in Belgische LEZ 40 jaar btw).

Persoonlijk rij ik (of wij) nooit in steden met onze "oldtimer" (is ingeschreven gewoon gebruik).
Alhoewel die dikwijls erin mag ook zonder uitzondering (want groene sticker voor Duitsland).

Voor af en toe in steden te rijden nemen we altijd de tweede wagen (euro 5 benzine)

Hebben alle gezinnen twee of meer wagens, die ze voor het uitkiezen hebben? Jij had het toch over "rijk versus arm"?
Citaat:
Die uitzonderingen voor de rijken zijn immoreel en tonen dat onze democratie gebrekkig is. Het is door gelobby dat die uitzonderingen voor de elite bekomen worden. Geld en macht bepalen dit soort van wetten, niet de wil van de bevolking.
De arme bevolking heeft nog een oud klein benzinekarretje staan dat nog goed onderhouden wordt en nog elk jaar door de keuring geraakt, en het is nu "een oldtimer" geworden. Als ze naar de stad rijden zullen ze dus buiten de stad parkeren en het OV nemen.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2019 om 20:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 20:56   #22
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.541
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Goede vraag. Maar toch bevestigt de uitzondering de regel.

Van mij mogen ze per direct die uitzondering op oldtimers afschaffen (die is in Belgische LEZ 40 jaar btw).

Persoonlijk rij ik (of wij) nooit in steden met onze "oldtimer" (is ingeschreven gewoon gebruik).
Alhoewel die dikwijls erin mag ook zonder uitzondering (want groene sticker voor Duitsland).

Voor af en toe in steden te rijden nemen we altijd de tweede wagen (euro 5 benzine)

Hebben alle gezinnen twee wagens? Jij had het toch over "rijk versus arm"?
Mensen met een old timer hebben gegarandeerd minstens 2 wagens. Ze hebben het dus niet nodig met dat ding op de openbare weg te komen. Voor mensen die geen andere optie zich kunnen permitteren zou men eerder een uitzondering dienen te maken.

Laatst gewijzigd door Bach : 18 december 2019 om 20:57.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 20:58   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Mensen met een old timer hebben gegarandeerd minstens 2 wagens.
Dan moet jij met dat eens bewijzen.

En als ze twee wagens hebben, vertel me dan eens als ze in een LEZ wonen hoe ze dan met hun oldtimer eens buiten de stad kunnen geraken, voor een rit te maken bij schoon weer naar de kust of de Ardennen, of gewoon gelijkgezinden ergens treffen.

Op een aanhanger dan maar?

https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/....google.com%2F

De rijken met een villa op het land hebben dat probleem niet hé.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ze hebben het dus niet nodig met dat ding op de openbare weg te komen.
Ze mogen toch nog met hun oldtimer rijden?

Citaat:
Voor mensen die geen andere optie zich kunnen permitteren zou men eerder een uitzondering dienen te maken.
Dus mensen met een oldtimer die in een LEZ wonen moeten zich geen aanhanger kopen om met de oldtimer buiten de LEZ te geraken?

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2019 om 21:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 21:24   #24
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.541
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dan moet jij met dat eens bewijzen.
Ik heb daar geen statistiek van. Deductie. Ik kan me voorstellen hoe groot de onderhoudskosten en verbruik moeten zijn als je je auto 40 jaar of meer houdt. En mensen die zich een old timer kopen als old timer zijn verzamelaars of hobbyisten. Ook geen hobby voor de armen. Geen mensen die zich geen andere wagen kunnen veroorloven. Sommigen daarvan zullen mischien geen wagen nodig hebben. Ik schat dat er wel wat excentrieke uitzonderingen zijn...een rolls royce rijdende baron of zo.

Pas op. Ik hou van duurzame wagens en vind het jammer dat men oudere auto's wil verbieden. Men kan beter regels voor nieuwe auto's bedenken. Maar als er zo'n wet bestaat is een uitzondering voor in feite hobbywagens van rijken wraakroepend. Dat is een slecht signaal als men pretendeert effectief iets te doen aan het milieu, en dat niet in de eerste plaats omdat er veel vervuild wordt door die oude wagens als groep in verhouding tot het globale probleem met fossiele brandstoffen maar omdat de wet dient gelijk te zijn voor iedereen, anders krijg je een foert reactie bij de bevolking als hun om een offer gevraagd wordt om het milieu te redden. En als men toch uitzonderingen voorziet dan juist voor de zwakste schouders en niet voor de sterkste schouders.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 21:51   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik ken mensen die heel veel oldtimers hebben.
Niet dat ze er mee rijden, maar ze moeten wel rijvaardig blijven.
Het behoort tot onze geschiedenis.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 22:00   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik heb daar geen statistiek van. Deductie. Ik kan me voorstellen hoe groot de onderhoudskosten en verbruik moeten zijn als je je auto 40 jaar of meer houdt.
Veel minder dan je denkt, vele doen hun onderhoud zelf. Verbruik is soms minder dan huidige wagens, ze rijden er meestal zuinig mee. Want toen waren die wagens lichtgewichten vergeleken met nu. Bovendien rijden ze pakweg 2000 km per jaar.

Citaat:
En mensen die zich een old timer kopen als old timer zijn verzamelaars of hobbyisten.
Ik ben eerste eigenaar van een oldtimer die ik nieuw kocht in 1989.
Het pure onderhoud en verzekering (classic car) is eigenlijk goedkoper dan onze andere "kleine" wagen. Met de oldtimer rij ik naar een two-men garage, die graag aan oude autos sleutelt voor een milde prijs. (en met veel meer ervaring bij dat soort wagens, maar hij ziet me maar om de 3-4 jaar...)

Citaat:
Ook geen hobby voor de armen.
Dus iemand die zich een benzineauto kocht 30 jaar geleden en die nog steeds heeft (omdat ze weinig kms doen) en die nog geen geld wil spenderen voor een andere of nieuwe is goed bemiddeld? Dat heeft er echt heel weinig mee te maken, geloof me.

Citaat:
Geen mensen die zich geen andere wagen kunnen veroorloven. Sommigen daarvan zullen mischien geen wagen nodig hebben. Ik schat dat er wel wat excentrieke uitzonderingen zijn...een rolls royce rijdende baron of zo.
Geen idee, er zijn er wslk die elke dag met een andere kleur willen rijden mij eender.

Citaat:
Pas op. Ik hou van duurzame wagens en vind het jammer dat men oudere auto's wil verbieden. Men kan beter regels voor nieuwe auto's bedenken. Maar als er zo'n wet bestaat is een uitzondering voor in feite hobbywagens van rijken wraakroepend. Dat is een slecht signaal als men pretendeert effectief iets te doen aan het milieu, en dat niet in de eerste plaats omdat er veel vervuild wordt door die oude wagens als groep in verhouding tot het globale probleem met fossiele brandstoffen maar omdat de wet dient gelijk te zijn voor iedereen, anders krijg je een foert reactie bij de bevolking als hun om een offer gevraagd wordt om het milieu te redden. En als men toch uitzonderingen voorziet dan juist voor de zwakste schouders en niet voor de sterkste schouders.
Ik heb de link van die krant gegeven. Daar staan geen rijke mensen in hoor. (met 300 waren ze)

"Rijken" hebben naast een sjiek appartement/penthouse in de stad zeker nog een buitenverblijf waar ze hun oldtimers hebben staan. En neen die gaan niet in de stad protesteren dat hun oude slee of zeldene sportwagen er niet meer in mag.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2019 om 22:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 22:24   #27
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.541
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Veel minder dan je denkt, vele doen hun onderhoud zelf. Verbruik is soms minder dan huidige wagens, ze rijden er meestal zuinig mee. Want toen waren die wagens lichtgewichten vergeleken met nu. Bovendien rijden ze pakweg 2000 km per jaar.


Ik ben eerste eigenaar van een oldtimer die ik nieuw kocht in 1989.
Het pure onderhoud en verzekering (classic car) is eigenlijk goedkoper dan onze andere "kleine" wagen. Met de oldtimer rij ik naar een two-men garage, die graag aan oude autos sleutelt voor een milde prijs. (en met veel meer ervaring bij dat soort wagens, maar hij ziet me maar om de 3-4 jaar...)


Dus iemand die zich een benzineauto kocht 30 jaar geleden en die nog steeds heeft (omdat ze weinig kms doen) en die nog geen geld wil spenderen voor een andere of nieuwe is goed bemiddeld? Dat heeft er echt heel weinig mee te maken, geloof me.

Geen idee, er zijn er wslk die elke dag met een andere kleur willen rijden mij eender.



Ik heb de link van die krant gegeven. Daar staan geen rijke mensen in hoor. (met 300 waren ze)

"Rijken" hebben naast een sjiek appartement/penthouse in de stad zeker nog een buitenverblijf waar ze hun oldtimers hebben staan. En neen die gaan niet in de stad protesteren dat hun oude slee of zeldene sportwagen er niet meer in mag.
Dat doet het voetvolk voor hen.

Ik vind niet dat men mensen hun wagen waar ze reeds 40 jaar mee rijden als enige wagen dient af te pakken. Die van 20 jaar oud en waarschijnlijk zuiniger is ook niet. Aan de andere kant zie ik nog minder reden voorrechten te geven aan mensen met een old timer hobby.

Laatst gewijzigd door Bach : 18 december 2019 om 22:28.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 22:39   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Aan de andere kant zie ik nog minder reden voorrechten te geven aan mensen met een old timer hobby.
Nochtans worden in de meeste LEZ die ik ken uitzonderingen voor oldtimers gegeven.

Technisch... (Duitsland bvb)

1. Dat zijn 99% atmosferische benzines met homogeen mengsel (carburator of meestal indirecte injectie) dus echt verwaarloosbaar fijnstof.
En als ze een geregelde 3 weg-katalysator hebben zijn ze zelfs properder dan menige moderne benzine (directe injectie) of diesel.

Daarom mogen die ook zonder die uitzondering met een euronorm 1 of 2 de Duitse LEZ binnen=groene fijnstofsticker. (Feinstaubplakette)

2. Ze rijden amper of nooit in de steden, maar diegene die er wonen moeten er wel uit geraken.

3. Ze rijden zeer weinig met die wagen, meestal minder dan 3000 km/jaar.

Bron:
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Verord...adstoffgruppen

Schadstoffgruppe 4

Feinstaubplakette Gruppe 4.svg (groen)

Praktisch alle Benziner mit geregeltem Katalysator (G-Kat) oder Fahrzeuge mit Flüssiggas-, Erdgas- oder Ethanolantrieb
Uitzonderingen volgens Duitse wet (dagpas b€staat daar niet)

Citaat:
Ausnahmen

Von Verkehrsverboten sind gemäß der Verordnung folgende Fahrzeuge ausgenommen:

mobile Maschinen und Geräte

Arbeitsmaschinen

Land- und forstwirtschaftliche Zugmaschinen (Traktoren etc.)

zwei- und dreirädrige Kraftfahrzeuge

Krankenwagen, Arztwagen mit entsprechender Kennzeichnung im Einsatz zur medizinischen Betreuung der Bevölkerung

Kraftfahrzeuge, mit denen Personen fahren oder gefahren werden, die außergewöhnlich gehbehindert, hilflos oder blind sind und dies durch die im Schwerbehindertenausweis eingetragenen Merkzeichen aG, H oder Bl nachweisen

Fahrzeuge, für die Sonderrechte nach § 35 StVO in Anspruch genommen werden können (Polizei, Zoll, Feuerwehr, Katastrophenschutz, Bundeswehr, Fahrzeuge der Straßenbauverwaltung usw.)

Fahrzeuge nichtdeutscher Truppen von Nichtvertragsstaaten des Nordatlantikpaktes, die sich im Rahmen der militärischen Zusammenarbeit in Deutschland aufhalten, soweit sie für Fahrten aus dringenden militärischen Gründen genutzt werden.

Old- und Youngtimer, die entweder ein H-Kennzeichen haben und somit mindestens 30 Jahre alt sind, oder die mit roter „07er Nummer“ bewegt werden

zivile Kraftfahrzeuge, die im Auftrag der Bundeswehr genutzt werden, soweit es sich um unaufschiebbare Fahrten zur Erfüllung hoheitlicher Aufgaben der Bundeswehr handelt

Diplomatenfahrzeuge[64]

Fahrzeuge mit den Schlüsselnummern 03, 04, 09, 11 per Allgemeinverfügung Deutscher Städtetag[65]

Weiterhin sind für Anwohner und Gewerbetreibende Ausnahmen vom Fahrverbot in manchen Umweltzonen möglich, sofern für das Fahrzeug keine Möglichkeit der Nachrüstung besteht und es bereits vor der Einführung der Umweltzone auf den Halter zugelassen war. Eine solche Regelung für Anwohner besteht unter anderem in Berlin, Köln und München.[66][67][68]

In Bremen und Hannover ist für die Erteilung einer solchen Ausnahmegenehmigung nachzuweisen, dass die Beschaffung eines Ersatzfahrzeuges wirtschaftlich nicht zugemutet werden kann.[69][70]

In Leipzig gelten die bundesweiten Ausnahmeregelungen, sowie spezielle Leipziger Ausnahmen, wie Autos, die bereits auf gelbe Plakette nachgerüstet wurden oder Autos von frisch zugezogenen Bewohnern.[71][72]

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2019 om 22:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 01:47   #29
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ze hebben bewezen dat de uitstoot van de diesel niet het verschil maakt in vervuiling
En dat verwondert mij niet dat een havenstad zoals Rotterdam andere bronnen van vervuiling heeft
Vergelijkbaar met Antwerpen, daar dus ook weg met de LEZ !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 07:53   #30
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.541
Standaard

Citaat:
Old- und Youngtimer, die entweder ein H-Kennzeichen haben und somit mindestens 30 Jahre alt sind, oder die mit roter „07er Nummer“ bewegt werden
Wat zijn die kentekens? Wat kost het om die te krijgen?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 08:03   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
lol al de eerste stropop.

En? Had je liever een NO2 satellietenbeeld van Europa?



https://www.technischweekblad.nl/nie...-is-echt-nieuw

Lees vooral de tekst, volgend jaar is het hek van de dam.
het was me gewoon op t eerste zicht al opgevallen dat bvb in DE het Ruhrgebied er niet inzat ... wat uiteraard niet kon. ergo, de onderzoekers hebben de gemiddelden genomen per land, en dan kom je tot zo'n nietszeggend kaartje als het eerste.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 10:17   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Wat zijn die kentekens? Wat kost het om die te krijgen?
Waarom?

Een H-kenteken is enkel voor wagens ingeschreven in Duitsland, ga je verhuizen?

De H staat achteraan de cijfers en staat voor Historisch

De wagen moet 30 jaar zijn in goede originele toestand want moet door de TüV geraken (HU specifiek oldtimer) kosten zijn naargelang tot 150 € voor de hele administratie en Tüv. Maar omdat men een goedkopere verzekering krijgt (ca. 200€) is het goedkoper in totaal.

Ik kan je ook een paar goede links geven:
https://www.bussgeldkatalog.org/auto...h-kennzeichen/



https://www.fachanwalt.de/magazin/ve.../h-kennzeichen

Het rode 07-kenteken kun je gebruiken als je meerdere goede oldtimers hebt je moogt het van de ene op de andere oldtimer gebruiken.
Ook 07-verzamelkenteken genoemd. Is nog moeilijker te verkrijgen (om misbruik tegen te gaan) dan het H-kenteken en er zijn bijzondere voorwaarden aan verbonden, ook zeer beperkte bij het rijden:
https://de.wikipedia.org/wiki/Oldtim...selkennzeichen

Soit

Met een H-kenteken mag je altijd en overal rijden, ook in het buitenland.

Een 07 kenteken is strikt voor oldtimer-meetings en op weg naar een onderhoudspunt. En bij de oldtimer meetings in het buitenland zijn er landen die problemen maken, men moet daar ook verzekert zijn hé.

Zie autobild.de : https://www.autobild.de/klassik/arti...ung-55295.html

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2019 om 10:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 10:47   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het was me gewoon op t eerste zicht al opgevallen dat bvb in DE het Ruhrgebied er niet inzat ... wat uiteraard niet kon. ergo, de onderzoekers hebben de gemiddelden genomen per land, en dan kom je tot zo'n nietszeggend kaartje als het eerste.
Tja als men zich beperkt tot dat steriel kaartje.

Daarom die recente satellietenkaart van NO2 over 6 maanden, een goede graadmeter van plaatselijke luchtvervuiling die men gemidddeld over 6 maanden inademt.

Ik kan je ook een link geven van NO2 per maand in Europa, november 2019 bvb:
http://www.temis.nl/airpollution/no2...=2019&Month=11

gewoon terugbladeren...

Feit is dat het dichtbevolkte en -bereden Vlaanderen een van de ergste gebieden in Europa is. Roergebied - Povlakte - andere grote steden en ballingsgebieden. Nee gezond wonen is heel wat anders.

Ik ben er zeker van dat vele gezinnen best moeten verhuizen wegens de slechte lucht.

De satellieten en dus "dosismetingen" staan ook niet stil, op alle gebied:
Citaat:
https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuw...liteit-steden/

NIEUWE TECHNOLOGIE MONITORT LUCHTKWALITEIT STEDEN
TNO, AIRBUS EN S&T WERKEN SAMEN IN ONDERZOEKSPROJECT • 05 JUL 2019

TNO, Airbus Defense & Space Netherlands en S & T starten een samenwerking om innovatieve technologieën te ontwikkelen die steden overal ter wereld kunnen gebruiken om de luchtkwaliteit te monitoren. Het project richt zich op het beter voorspellen van de aanwezigheid van luchtverontreinigende stoffen zoals stikstofdioxide (NO2) en aërosoldeeltjes (PM) door middel van satellietgegevens en op modellen gebaseerde voorspellingssystemen.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is luchtvervuiling verantwoordelijk voor het vroegtijdig overlijden van 7 miljoen mensen per jaar. Van de wereldbevolking leeft 91% in gebieden waar het niveau van luchtvervuiling boven de WHO-limieten ligt. Vooral in stedelijke gebieden is luchtverontreiniging een reden van zorg. Uit satellietdata, van bijvoorbeeld het Nederlandse TROPOMI-instrument, blijkt dat de NO2-concentraties in steden in het Westen van Nederland tot de hoogste in Europa behoren.

Anton Leemhuis van TNO: "Luchtvervuiling en klimaatverandering zijn urgente maatschappelijke problemen. In dit project laten we zien dat satellietmetingen van de atmosfeer grote mogelijkheden bieden om die problemen aan te pakken."

In het project wordt het LOTOS EUROS-model van TNO gebruikt om op basis van de satellietgegevens simulaties van de luchtkwaliteit te maken voor een gebied van drie vierkante kilometer of kleiner. Het TOPAS-systeem van TNO kan vervolgens laten zien welke activiteiten het meest bijdragen aan de waargenomen vervuiling (bijvoorbeeld wegtransport, elektriciteitscentrales, woningen) en het geeft daarnaast inzicht in de geografische herkomst van deze luchtverontreiniging.

Airbus Defense & Space Netherlands en S&T kunnen deze luchtkwaliteit gegevens gebruiken in hun dienstverlening aan bijvoorbeeld gemeentes en overheden, bijvoorbeeld via de AIR-Portal software van S&T.

"Diensten op basis van satellietdata voor het monitoren van luchtkwaliteit en klimaatgassen ontwikkelen zich razendsnel. We zijn blij dat we met LOTOS-EUROS onze expertise samen met TNO en S&T verder kunnen ontwikkelen”, zegt Arnaud de Jong, CEO van Airbus Defence and Space Netherlands, “We maken de nieuwe technologieën allereerst voor het Randstad gebied en de Delhi regio in India operationeel. Een goede aansluiting van de dienst op de vraag van de klant waarborgen we door intensief met hen in gesprek te gaan. Daarbij richten we de aandacht nu op de eerste twee regio’s.”

Erik Zoutman van S & T voegt toe: "Tijdens onze gesprekken met de gebruikers van AIR-Portal kwamen we er achter dat inzicht in welke vervuilingsbronnen in een gemeente bijdragen aan de luchtvervuiling van grote waarde is om de effectiviteit van beleid te meten. Met dit onderzoeksproject kunnen we AIR-Portal juist hierin verbeteren.”

Het gezamenlijke onderzoeksproject wordt ondersteund door de Nederlandse topsector High Tech Systems & Materials (TKI).

TROPOMI: https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebie...vatie/tropomi/

Het satellietinstrument TROPOMI is het meest geavanceerde en nauwkeurige instrument ooit dat vanuit de ruimte metingen verricht voor onderzoek naar klimaat en luchtverontreiniging. TROPOMI is bedacht en ontworpen door optische en mechanische experts van TNO en Dutch Space en grotendeels gebouwd door de Nederlandse maakindustrie. Op 13 oktober 2017 is dit meetinstrument, dat in de Europese satelliet Sentinel-5Precursor zit, gelanceerd door de European Space Agency (ESA) en verzamelt sindsdien data vanuit een baan om de aarde op 824 kilometer hoogte. Op 1 december 2017 zijn de eerste meetresultaten van TROPOMI ontvangen. Deze meetresultaten zijn nauwkeuriger dan ooit tevoren. Het instrument ziet luchtkwaliteit scherper dan ooit en dat was zonder kennis van TNO niet gelukt.

VRIJE-VORM OPTIEK

TROPOMI is een revolutionaire technologie die door middel van vrije-vorm optiek haarscherpe beelden en de meest nauwkeurige informatie ooit in kaart brengt. TROPOMI heeft vier detectoren die samen golflengtes in het infrarood, zichtbaar en ultraviolet licht waarnemen. Door het gemeten zonlicht te vergelijken met het licht dat de aarde terugkaatst, is te berekenen hoe bepaalde concentraties gassen, zoals ozon, stikstofoxide en methaan zich in de atmosfeer ontwikkelen. TNO heeft het opto-mechanische hart van het instrument ontwikkeld: de Ultraviolet Visible Near-infrared optical bench module (UVN-OBM). Dit bestaat uit de gemeenschappelijke telescoop, kalibratie-unit en drie van de vier spectrometers die TROPOMI telt. Hiermee wordt elke seconde een beeld van de aarde gemaakt, met een resolutie van zeven bij zeven kilometer.

NAUWKEURIG KLIMAATONDERZOEK

Dankzij de precisie van dit instrument wordt luchtvervuiling tot op stadsniveau in kaart gebracht, waar zijn voorganger dat kon op het niveau van provincies. Verder kan het onderscheid maken tussen verschillende bronnen van vervuiling, zodat maatregelen kunnen worden genomen. Deze informatie is belangrijk, omdat we nu inzichtelijk hebben hoe schoon de lucht is op lokaal niveau en kunnen overheden zien of milieuregels worden nageleefd.

EXPERTISE VAN TNO

‘We moesten grensverleggend bezig zijn om zeer hoge resoluties en een groot dynamisch bereik in een licht, klein en compact apparaat te realiseren’ zegt Adriaan van 't Hof, projectmanager TROPOMI. ‘Onze experts hebben daarvoor nieuwe technologieën ontwikkeld, zoals vrije-vorm optiek om spiegels en lenzen in ongekende vormen te kunnen maken. Een andere nieuwe techniek was die van immersed grating, ofwel verzonken tralies, om op glas minuscule groeven aan te brengen en zo het licht in verschillende golflengtes te kunnen splitsen. Dat was allemaal nog nooit ter wereld vertoond.'

SAMENWERKING OP WERELD NIVEAU

TROPOMI is in opdracht van het Netherlands Space Office en ESA ontworpen en gebouwd door Airbus Defence & Space Netherlands in nauwe samenwerking met TNO als technologische partner en SRON en KNMI als wetenschappelijke instituten. Tientallen gespecialiseerde mkb-bedrijven in ons land en daarbuiten waren toeleverancier van componenten en coatings.

Citaat:
DETECTIE VAN METHAANEMISSIES VIA SATELLIET

17 DECEMBER 2019

Een explosie in een gasbron in de Amerikaanse staat Ohio heeft in 2018 geleid tot de uitstoot van **50.000 ton methaan in de 20 dagen die daarop volgden. Wetenschappers van SRON, EDF, VU en TNO hebben dit...
Lees verder: https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuw...via-satelliet/
Elke plaatselijke vervuiling zal dus ontdekt worden. **Voorbeeld hierboven.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2019 om 11:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 11:25   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daarom die recente satellietenkaart van NO2 over 6 maanden, een goede graadmeter van plaatselijke luchtvervuiling die men gemidddeld over 6 maanden inademt.

Ik kan je ook een link geven van NO2 per maand in Europa, november 2019 bvb:
http://www.temis.nl/airpollution/no2...=2019&Month=11
gewoon terugbladeren...
Voor Nederland-België-Noordelijk-west-Duitsland, topje Frankrijk kun je hier bladeren:

http://www.temis.nl/airpollution/no2...=2019&Month=11

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2019 om 11:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 11:50   #35
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ken mensen die heel veel oldtimers hebben.
Niet dat ze er mee rijden, maar ze moeten wel rijvaardig blijven.
Het behoort tot onze geschiedenis.
Als liefhebber van auto's en al zeker oude heb ik heel wat vrienden gekend in allerhande autoclubs.
Ik meen me toch te herinneren dat de leden van autoclubs en oldtimerclubs meestal goedverdienende mensen zijn.
Vergelijk het een beetje met mensen die kartwedstrijden rijden of paardrijden. De overgrote meerderheid heeft daar toch iets meer te besteden dan een bescheiden arbeidersloontje.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 13:43   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als liefhebber van auto's en al zeker oude heb ik heel wat vrienden gekend in allerhande autoclubs.
Ik meen me toch te herinneren dat de leden van autoclubs en oldtimerclubs meestal goedverdienende mensen zijn.
Vergelijk het een beetje met mensen die kartwedstrijden rijden of paardrijden. De overgrote meerderheid heeft daar toch iets meer te besteden dan een bescheiden arbeidersloontje.
Rijk volk he.
Investeren daar in en verdienen er dikwijls heel veel aan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 13:53   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Rijk volk he.
Investeren daar in en verdienen er dikwijls heel veel aan.
Vooral in de Volkswagen Kever.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 14:26   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vooral in de Volkswagen Kever.
Dat heb ik in nog geen enkele verzameling gezien.

Wel al veel formule wagens, Italiaans sportwagens, bmws....enz
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 14:27   #39
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Rijk volk he.
Investeren daar in en verdienen er dikwijls heel veel aan.
Wie er een auto extra kan op nahouden enkel en alleen om het plezier en niet om effectief te gebruiken is sowieso iemand met middelen.
Uiteraard is er old timer en old timer
Een oldtimer Renault R4 is niet direct hetzelfde als een old timer Minerva. Beiden old timers maar met een licht verschil in waarde.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 14:33   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wie er een auto extra kan op nahouden enkel en alleen om het plezier en niet om effectief te gebruiken is sowieso iemand met middelen.
Uiteraard is er old timer en old timer
Een oldtimer Renault R4 is niet direct hetzelfde als een old timer Minerva. Beiden old timers maar met een licht verschil in waarde.
Tja...ken je klassieker natuurlijk.
Ik ken iemand die van ieder gemaakt type bmw ooit minstens eentje heeft. Van sommige heeft hij er 5 dezelfde of zo.
Minstens 2 verdiepingen grote opslagplaatsen barstensvol met zijn speelgoed.
Niet dat hij er een meter mee rijd hoor.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be