Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 november 2017, 10:12   #161
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zucht sorry Elio, maar die verschillen mogen er dan wel zijn, dat verandert niks aan de zaak dat de sociale zekerheid interpersoonlijk is.

Een rijke waal zal afdragen voor een arme vlaming en omgekeerd. Het is een feit dat er meer rijke vlamingen zijn dan walen, maar dat heeft niks te maken met het ontwerp van het systeem.
Het zou nogal kras zijn als de toelatingsvoorwaarden en bijdragen verschillend zouden zijn. Maar als je het over het geheel bekijkt en vaststelt dat op bestendige wijze een bepaalde regio proportioneel meer gebruik maakt van die sociale bijdragen dan kun je toch wel stellen dat er (mss weliswaar in verkapte vorm) sprake is van transferten.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 10:17   #162
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het zou nogal kras zijn als de toelatingsvoorwaarden en bijdragen verschillend zouden zijn. Maar als je het over het geheel bekijkt en vaststelt dat op bestendige wijze een bepaalde regio proportioneel meer gebruik maakt van die sociale bijdragen dan kun je toch wel stellen dat er (mss weliswaar in verkapte vorm) sprake is van transferten.
Van rijk naar arm. Zoals het systeem ontworpen is. Ik vind het een positieve zaak dat Vlaanderen kan afdragen: dat betekent dat ze rijk zijn.

Ik had het erger gevonden als het omgekeerd was. Maar dat willen velen hier niet begrijpen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 10:17   #163
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Tuurlijk, de regels zijn dezelfde. Maar het aantal ontvangers van leeflonen en andere uitkeringen kan wel eens verschillen van regio tot regio. En dan zijn degenen die de kas spijzen uiteraard ook degenen die het meest bijdragen aan de solidariteit.

Er is dan ook een reden waarom de franstaligen geen vragende partij zijn voor verdere staatshervormingen.
Natuurlijk, en van provincie tot provincie, en van gemeente tot gemeente, en dorp tot dorp en van wijk tot wijk.

Laatst gewijzigd door pajoske : 2 november 2017 om 10:18.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 10:20   #164
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het zou nogal kras zijn als de toelatingsvoorwaarden en bijdragen verschillend zouden zijn. Maar als je het over het geheel bekijkt en vaststelt dat op bestendige wijze een bepaalde regio proportioneel meer gebruik maakt van die sociale bijdragen dan kun je toch wel stellen dat er (mss weliswaar in verkapte vorm) sprake is van transferten.
De transfers van Londen naar Yorkshire bestaan net zo goed, en zijn geen politiek thema. Net zo min als de transfers van Parijs naar Nord-Pas de Calais.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 10:37   #165
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Natuurlijk, en van provincie tot provincie, en van gemeente tot gemeente, en dorp tot dorp en van wijk tot wijk.
En van werkende echtgenote naar huisman...
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 10:39   #166
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De transfers van Londen naar Yorkshire bestaan net zo goed, en zijn geen politiek thema. Net zo min als de transfers van Parijs naar Nord-Pas de Calais.
Het Verenigd Koninkrijk is al voldoende opgesplitst zeker? Alhowel er na de Brexit al stemmen opgingen omvan Londen een onafhankelijke stadsstaat te willen maken.

Parijs is altijd nogal wat centralistisch geweest. De demografische realiteit is er ook anders dan in Belgie. Moesten er bv ongeveer evenveel Bretoenen als Fransen zijn dan zou men wsl die eenheid ook nadrukkelijker in vraag stellen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 10:42   #167
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
En van werkende echtgenote naar huisman...
Of van de werkende grote francofonie naar de huisvrouw...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 10:44   #168
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Natuurlijk, en van provincie tot provincie, en van gemeente tot gemeente, en dorp tot dorp en van wijk tot wijk.
Sire, er zijn geen Limburgers meer. Pajoske heeft alles weggerelativeerd.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 10:46   #169
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Of van de werkende grote francofonie naar de huisvrouw...
Ahnee he, want die leeft op de kap van de enige echte grote Ardeense francofonie.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:00   #170
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik herhaal: de sociale zekerheid in Belgie is interpersoonlijk. Voor de sociale zekerheid maakt het niet uit of je in Brussel, Vlaanderen of Wallonie woont. De regels zijn hetzelfde. En de bijdragenprercentages ook.

Een Vlaming is evenveel solidair met een Waal als omgekeerd.

Al de rest is onzin.
Dat is de theorie natuurlijk. Een logisch uitvloeisel van het feit dat het Sociale Zekerheid systeem "Belgisch" werd gehouden. Alhoewel dit vroeg of laat ook zal geregionaliseerd worden.

Maar de huidige realiteit (die jij blijkbaar weigert te zien) is dat die zogenaamde "interpersoonlijke" solidariteit reeds vele decennia een eenrichtingsverkeer van Vlaanderen naar WalloBrux is. Daar kun je niet omheen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:07   #171
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is de theorie natuurlijk. Een logisch uitvloeisel van het feit dat het Sociale Zekerheid systeem "Belgisch" werd gehouden. Alhoewel dit vroeg of laat ook zal geregionaliseerd worden.

Maar de huidige realiteit (die jij blijkbaar weigert te zien) is dat die zogenaamde "interpersoonlijke" solidariteit reeds vele decennia een eenrichtingsverkeer van Vlaanderen naar WalloBrux is. Daar kun je niet omheen.
Je bent moedwillig blind voor mijn posts he.

Ik erken dat de solidariteit van arm naar rijk loopt, en aangezien Vlaanderen rijker is dan Wallonie....

Maar ik vind dit geen probleem. Jij wel, en daarmee bewijs je weer het punt: volksnationalisme is vaak een cover up voor puur centennationalisme. Ook in Vlaanderen.

Ik heb geen probleem met solidariteit tussen rijk en arm.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:08   #172
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

De anti-Vlaamse belgicisten reageren natuurlijk korzelig en verveeld wanneer je hun aandacht op het Vlaanderen-WalloBrux transfer-verschijnsel vestigt. Hun cliché-reactie bestaat er dan in de vis te verzuipen door te zitten meieren over inter-provinciale, inter-stedelijke en inter-wijk solidariteit. Een typisch zinloze "óók zo" reactie.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:09   #173
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is de theorie natuurlijk. Een logisch uitvloeisel van het feit dat het Sociale Zekerheid systeem "Belgisch" werd gehouden. Alhoewel dit vroeg of laat ook zal geregionaliseerd worden.

Maar de huidige realiteit (die jij blijkbaar weigert te zien) is dat die zogenaamde "interpersoonlijke" solidariteit reeds vele decennia een eenrichtingsverkeer van Vlaanderen naar WalloBrux is. Daar kun je niet omheen.
Zo kunt ge Marie van d'Oert onderhouden.
Zidegi nuni blie ende fier, Kjoe?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:11   #174
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De anti-Vlaamse belgicisten reageren natuurlijk korzelig en verveeld wanneer je hun aandacht op het Vlaanderen-WalloBrux transfer-verschijnsel vestigt. Hun cliché-reactie bestaat er dan in de vis te verzuipen door te zitten meieren over inter-provinciale, inter-stedelijke en inter-wijk solidariteit. Een typisch zinloze "óók zo" reactie.
Bleh ?

Geef je jezelf gewonnen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:15   #175
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je bent moedwillig blind voor mijn posts he.

Ik erken dat de solidariteit van arm naar rijk loopt, en aangezien Vlaanderen rijker is dan Wallonie....

Maar ik vind dit geen probleem. Jij wel, en daarmee bewijs je weer het punt: volksnationalisme is vaak een cover up voor puur centennationalisme. Ook in Vlaanderen.

Ik heb geen probleem met solidariteit tussen rijk en arm.
Landen waarin meerdere volkeren huizen zijn meestal slechts houdbaar als er een een grote dominante cultuur is met daarrond kleinere ethniciteiten. En zelfs dan kunnen spanningen oplaaien wat we nu constateren in Spanje. China is een ander voorbeeld.

Maar naties die bestaan uit volkeren die ongeveer gelijkaardig zijn in grootte zullen moeite hebben om aaneen te blijven. Goede voorbeelden zijn Oostenrijk-Hongarije en Joegoslavie.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:15   #176
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je bent moedwillig blind voor mijn posts he.

Ik erken dat de solidariteit van arm naar rijk loopt, en aangezien Vlaanderen rijker is dan Wallonie....

Maar ik vind dit geen probleem. Jij wel, en daarmee bewijs je weer het punt: volksnationalisme is vaak een cover up voor puur centennationalisme. Ook in Vlaanderen.

Ik heb geen probleem met solidariteit tussen rijk en arm.

Jaja, natuurlijk... vooral wanneer dat zogezegde "arm" zich nestelt in een eeuwige uitkeringscultuur.

Het verwijt van "centennationalisme" is dom. Om de eenvoudige reden dat "centen" uiterst belangrijk zijn en dat er bijgevolg op een verstandige wijze moet mee omgesprongen worden. De realiteit is dat WalloBrux zich bijlange niet genoeg inspant om een economie op poten te zetten die zelf bedruipend is en het zonder de Vlaamse transfers kan stellen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:17   #177
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bleh ?

Geef je jezelf gewonnen ?
Het zou mij benieuwen te lezen hoe jij tot dergelijke lichtzinnige conclusie komt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:18   #178
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Landen waarin meerdere volkeren huizen zijn meestal slechts houdbaar als er een een grote dominante cultuur is met daarrond kleinere ethniciteiten. En zelfs dan kunnen spanningen oplaaien wat we nu constateren in Spanje. China is een ander voorbeeld.

Maar naties die bestaan uit volkeren die ongeveer gelijkaardig zijn in grootte zullen moeite hebben om aaneen te blijven. Goede voorbeelden zijn Oostenrijk-Hongarije en Joegoslavie.
Ik wist niet dat er in Vlaanderen spanningen zijn rond de transfers. Het VB en NVA leuren al jaren met die zever. En al jaren slaat het niet aan bij de kiezer. Je hoort er ook niks meer van in de media.

De transfers zijn geen stemmenlokker meer (als ze dat al ooit zijn geweest).

Er is een reden waarom de NVA haar communautaire agenda in de koelkast steekt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:19   #179
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je bent moedwillig blind voor mijn posts he.

Ik erken dat de solidariteit van arm naar rijk loopt, en aangezien Vlaanderen rijker is dan Wallonie....

Maar ik vind dit geen probleem. Jij wel, en daarmee bewijs je weer het punt: volksnationalisme is vaak een cover up voor puur centennationalisme. Ook in Vlaanderen.

Ik heb geen probleem met solidariteit tussen rijk en arm.
Laat ze misschien nog wat meer staken, dan worden ze nog wat armer.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:35   #180
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik wist niet dat er in Vlaanderen spanningen zijn rond de transfers. Het VB en NVA leuren al jaren met die zever. En al jaren slaat het niet aan bij de kiezer. Je hoort er ook niks meer van in de media.

De transfers zijn geen stemmenlokker meer (als ze dat al ooit zijn geweest).

Er is een reden waarom de NVA haar communautaire agenda in de koelkast steekt.
Na het splitsen van de VU waren er 2 kleine partijtjes. Een ervan (Spirit) bleek niet levensvatbaar te zijn. De andere (NVA) groeide uit tot de grootste partij in Vlaanderen.

Rond welk thema denk je dat de NVA haar electoraal succes kon uitbouwen?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be