Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 februari 2017, 22:32   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Omdat u zegt dat het niet mag, terwijl wettelijk gezien dat recht gegeven wordt.
Je kunt als ouder ook waarden overbrengen zonder dwang in de zin van " het mag niet omdat ik dit zo vind ".
Ik ben helemaal geen voorstander van opvoeding door de staat en nog minder van een totalitaire staat, maar" vrijheid van religie" lijkt me wel veruit de meest misbruikte vrijheid ooit.
Waar heb ik mij uitgedrukt in de bewoordingen die u nu in mijn mond legt? Wees eens eerlijk.

Het lijkt er wel heel sterk op dat u voorstander bent van een totalitair gestuurde opvoeding, daar uit uw gedachtegang naar voorkomt dat iedere vorm van opvoeding die in de lijn van uw opvattingen ligt als "dwang" begint te omschrijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 22:35   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Natuurlijk mag je gerust je persoonlijke opvattingen hebben, maar rechten die burgers mekaar hebben gegeven staan boven uw religie en dus mag u op niemand druk uitoefenen om een keuze te maken.
Die moraliteit ontbreekt bij u?
Overdracht van waarden die u niet gunstig gezind bent, beschouwt u onmiddellijk als "druk uitoefenen".

U bent blijkbaar tegen gelovige gezinnen en tegen de geloofsoverdracht met de bijhorende ethiek binnen die gezinnen. U wil er niet van weten en duwt het onmiddellijk in de hoek van dwang, terwijl u waarschijnlijk nog nooit in aanraking bent gekomen met een jong gelovig gezin.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 22:36   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Tijd om ze te begrenzen.
Uw religieuze opvattingen staan nooit boven de wet, en bijgevolg kunt u het als gelovige jammer vinden wanneer een zoon of dochter niet trouwt maar van lief naar lief fladdert, en uiteindelijk gaat samenwonen, zeggen dat het niet mag is fout want het mag wel.
Merkwaardig bericht, daar ik nooit het tegendeel heb geschreven. Probeert u weer eens woorden in mijn mond te leggen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 22:37   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee, moreel burgerschap gaat over meer dan enkel " de wet volgen". Het gaat over normen en waarden die je boven je persoonlijke opvatting zet, zoals het recht op abortus, ongehuwd samenwonen, holebi en vrouwenrechten, het recht op euthanasie.
U verwart de wetgeving met "normen en waarden". De overheid eist helemaal niet van haar burgers dat ze abortus moreel acceptabel vinden. Er mogen zelfs politieke partijen en drukkingsgroepen bestaan in volle vrijheid die naar een verandering van de wetgeving streven.

M.a.w. uw "moreel burgerschap" bestaat niet, tenzij in uw verbeelding.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 23:01   #145
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar heb ik mij uitgedrukt in de bewoordingen die u nu in mijn mond legt? Wees eens eerlijk.

Het lijkt er wel heel sterk op dat u voorstander bent van een totalitair gestuurde opvoeding, daar uit uw gedachtegang naar voorkomt dat iedere vorm van opvoeding die in de lijn van uw opvattingen ligt als "dwang" begint te omschrijven.
Dat is een vreemde besluitvorming, gezien mijn stellingname, je mag niemand vanuit je persoonlijke opvatting dwingen om wettelijke rechten niet te gebruiken.
Ja, religie leidt tot onvrijheid en dwang, zeker wanneer je dit boven door mensen gemaakte wet stelt, wat u doet.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 23:05   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat is een vreemde besluitvorming, gezien mijn stellingname, je mag niemand vanuit je persoonlijke opvatting dwingen om wettelijke rechten niet te gebruiken.
Ja, religie leidt tot onvrijheid en dwang, zeker wanneer je dit boven door mensen gemaakte wet stelt, wat u doet.
Dat doe ik niet. En hiermee komen we weer bij hetzelfde: uw neiging om woorden in andermans mond te leggen.

U gaat er trouwens steeds weer opnieuw van uit dat waardenoverdracht die een ander ethisch patroon inhoudt dan wat u volgt, sowieso "dwangmatig" is. Alleen waar haalt u dat eigenlijk vandaan? Ik schrijf het alvast. Dus, waar komt dat dwangidee van u vandaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 23:06   #147
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwart de wetgeving met "normen en waarden". De overheid eist helemaal niet van haar burgers dat ze abortus moreel acceptabel vinden. Er mogen zelfs politieke partijen en drukkingsgroepen bestaan in volle vrijheid die naar een verandering van de wetgeving streven.

M.a.w. uw "moreel burgerschap" bestaat niet, tenzij in uw verbeelding.
Moreel burgerschap bestaat wel en werd u uitgelegd, de overheid verwacht wel dat u niemand oplegt welke rechten wel of niet gebruikt mogen worden, omdat u dit vind.
Dat heeft niets te maken met jezelf verenigen om maatschappelijke verandering na te streven.


Niet God maar burgers ordenen de samenleving Jan, daar zal je jezelf naar moeten voegen ongeacht wat je vanuit je religie denkt.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 23:08   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Moreel burgerschap bestaat wel ...
Neen, er is geen enkele wettelijke referentie te vinden naar dat begrip. Buiten uw eigen denkwereld bestaat het dan ook niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 23:10   #149
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat doe ik niet. En hiermee komen we weer bij hetzelfde: uw neiging om woorden in andermans mond te leggen.

U gaat er trouwens steeds weer opnieuw van uit dat waardenoverdracht die een ander ethisch patroon inhoudt dan wat u volgt, sowieso "dwangmatig" is. Alleen waar haalt u dat eigenlijk vandaan? Ik schrijf het alvast. Dus, waar komt dat dwangidee van u vandaan?
Beweert u dan niet dat ik voor een totalitaire staat zou staan en opvoeding een staatsaangelegenheid zou willen maken?
Wel dus, niet zeuren dan.

En ja , wanneer u anderen voor houdt dat zij geen gebruik mogen maken van wettelijke rechten zoals ongehuwd samenwonen, seks wanneer je wettelijk de leeftijd hebt, abortus bij ongewenste zwangerschap doet u niet aan waarden overdracht maar aan dwang.
Het werd u uitgelegd, nog niet begrepen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 23:10   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
... de overheid verwacht wel dat u niemand oplegt welke rechten wel of niet gebruikt mogen worden, omdat u dit vind.
Dat heeft niets te maken met jezelf verenigen om maatschappelijke verandering na te streven.
Ondertussen is me wel duidelijk dat u de leugen niet schuwt. Ik heb immers al meer dan eens benadrukt dat waardenoverdracht niet gelijk staat met "dwang". U gaat er evenwel als een idee-fixe van uit dat het wel dwangmatig moet zijn.

Als iemand alleen of in groep mag streven naar wettelijk verandering, mag die burger bijgevolg ook een bepaalde houding aannemen tegenover de wetgeving.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 23:11   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht

En ja , wanneer u anderen voor houdt dat zij geen gebruik mogen maken van wettelijke rechten zoals ongehuwd samenwonen, seks wanneer je wettelijk de leeftijd hebt, abortus bij ongewenste zwangerschap doet u niet aan waarden overdracht maar aan dwang.
Het werd u uitgelegd, nog niet begrepen?
Nogmaals: waar stel ik dat? In welk bericht heb ik gesteld dat "zij geen gebruik MOGEN maken van..."? Waar?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 23:12   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Niet God maar burgers ordenen de samenleving Jan, daar zal je jezelf naar moeten voegen ongeacht wat je vanuit je religie denkt.
Ook gelovigen zijn burgers van dit land. En de beweegredenen van waaruit zij zich politiek engageren, zijn bijgevolg ook legitiem, ook al deelt u ze niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 00:09   #153
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook gelovigen zijn burgers van dit land. En de beweegredenen van waaruit zij zich politiek engageren, zijn bijgevolg ook legitiem, ook al deelt u ze niet.
Je maakt hier een goed punt waarom democratie in feite niet functioneert.

Als maar genoeg mensen geloven in iets dat niet is, of vals is (fake nieuws, religie,enz...) kunnen ze hun wil opdringen.

Een technocratische regering zou een pak wenselijker zijn. Gedaan met "religieuze overwegingen" bij ethische dossiers.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 07:08   #154
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170217_02735616
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 12:29   #155
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.379
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Citaat:
Een vegetarische moslim is voor mij een goede moslim.”
Arme man is aan het dwalen, zal van de kloppen zijn misschien.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 12:50   #156
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Een Gentenaar (85) is op klaarlichte dag in bewusteloos gestampt door enkele minderjarigen. Het gewelddadige incident speelde zich zondag af in het Gewad en werd wellicht ingegeven door de antireligieuze, diervriendelijke pamfletten die de man had uitgehangen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 13:51   #157
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.450
Standaard



Ze moeten toch kunnen oefenen in schaapje kelen? De oude hufter, waar is zijn verdraagzaamheid?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 20:40   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je maakt hier een goed punt waarom democratie in feite niet functioneert.

Als maar genoeg mensen geloven in iets dat niet is, of vals is (fake nieuws, religie,enz...) kunnen ze hun wil opdringen.

Een technocratische regering zou een pak wenselijker zijn. Gedaan met "religieuze overwegingen" bij ethische dossiers.
Er is ooit in Portugal een technocratische regering geweest. Die regering ontwikkelde een politiek van sterk religieuze beginselen.

Ook in Iran hebben we een technocratische regering. De verkiezingen daar zijn immers pure schijn. Wordt de regering daar niet bewogen door "religieuze overwegingen"?

Kortom, er blijkt in niets dat de democratie niet functioneert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2017, 19:15   #159
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ondertussen is me wel duidelijk dat u de leugen niet schuwt. Ik heb immers al meer dan eens benadrukt dat waardenoverdracht niet gelijk staat met "dwang". U gaat er evenwel als een idee-fixe van uit dat het wel dwangmatig moet zijn.

Als iemand alleen of in groep mag streven naar wettelijk verandering, mag die burger bijgevolg ook een bepaalde houding aannemen tegenover de wetgeving.
Het verschil heb ik u inderdaad uitgelegd, tussen als ouder normen en waarden doorgeven, en kinderen, jongeren recht gunnen op eigen inzichten gebaseerd op hun wettelijke rechten.
Blij te lezen dat u nu mee bent en dat recht op wettelijke rechten ongeacht de ( religieuze)mening van ouders, erkent.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2017, 19:18   #160
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, er is geen enkele wettelijke referentie te vinden naar dat begrip. Buiten uw eigen denkwereld bestaat het dan ook niet.
Dan bestaat God ook niet, omdat het geen wettelijke referentie heeft, dank je wel voor de bevestiging daarvan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be