Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 december 2017, 13:25   #161
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je moet voldoende overdimensioneren. Ik zou dat nu kunnen.

Een warmtepomp verlies zijn efficientie en COP als je naar hogere watertemperaturen moet gaan. In een slecht geisoleerd huis dus als uw warmtevraag om op temperatuur te blijven hoger is dan dat efficient geleverd kan worden.

Voor iedere renovatie kan ik enkel aanraden: isoleer en investeer in vloerverwarming en/of overgedimensioneerde radioatoren.

Maar je moet niet te zot doen. Ik heb reeds isolatie van de muren, dak, dubbel en driedubbel gas. En dit is jaren 90. Daar kan indien vloerverwarming en/of de correcte radiatoren in steken ook een water/water warmtepomp in.
Een warmtepomp verliest zijn cop vooral in putje winter als het buiten 10 graden vriest, binnen je 20 graden vraagt uw grondwater bevriest, en dus je een upgrade moet doen van 50 graden om enige vorm van warmte in huis te halen.
Uw bodemwarmte is opgebruikt soms bij een strenge winter bvb in de periode februari, de zon schijnt nog niet etc

En ja je moet het berekenen, je kunt het zien aan uw verbruik. Een huis dat deftig omgaat met energie verwarmt bvb 200m2 met 800 euro energie per jaar. Iemand die het dubbele nodig heeft trekt dat niet met een warmtepomp. Er bestaan hybride systemen waar ze in het tussenseizoen doen met warmtepompen. Dan,lukt het nog wel uiteraard

Laatst gewijzigd door brother paul : 9 december 2017 om 13:28.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 13:27   #162
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Een warmtepomp verliest zijn cop vooral in putje winter als het buiten 10 graden vriest, binnen je 20 graden vraagt uw grondwater bevriest, en dus je een upgrade moet doen van 50 graden om enige vorm van warmte in huis te halen.
Uw bodemwarmte is opgebruikt soms bij een strenge winter bvb in de periode februari, de zon schijnt nog niet etc
Zo een boring zit snel 80-100 m diep. Zelfs in het putje winter is dat water 10 graden. En je moet wel op een laag gaan zitten waar voldoende capaciteit is he.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 13:30   #163
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zo een boring zit snel 80-100 m diep. Zelfs in het putje winter is dat water 10 graden. En je moet wel op een laag gaan zitten waar voldoende capaciteit is he.
Kijk dat is een theoretische stress test he, het vriest niet altijd -10, net zoals niet altijd veertiendagen bewolkt is en uw huis geen zonnewarmte vangt. En een lange strenge winter bvb uw boring uitput met energie
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 14:10   #164
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb nieuwe radiatoren gehangen die geschikt zijn voor lage temperaturen, lees: overgedimensioneerd.

De vorige waren berekend op 60 -70 graden water en dus niet in staat om op 40 graden voldoende warmte af te geven.

Op 60-70 graden heb je geen condensatie meer en verlies je dus een heel pak rendement.
Ik heb gewoon de oude radiatoren staan op de nieuwe condensketel. watertemperatuur 55°C en ik zou nog lager kunnen want het is meer dan warm genoeg.
Die 40 is eerder iets voor een installatie met warmtepomp.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 14:31   #165
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb gewoon de oude radiatoren staan op de nieuwe condensketel. watertemperatuur 55°C en ik zou nog lager kunnen want het is meer dan warm genoeg.
Die 40 is eerder iets voor een installatie met warmtepomp.
Er treden ook minder verliezen op in je verwarmingssysteem op lagere temperaturen. Je condensatie loopt tegen maximaal rendement. Je gaat een meer homogene warmteverspreiding hebben in het huis. Bij mijn mazoetketel en oude radiatoren zat ik met warme lucht tegen het plafond en als je in de zetel zat, had je het koud.

Ook is er minder convectie waardoor stof minder circuleert.

En 50 graden valt ook al onder lage temperatuur overigens.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 14:39   #166
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er treden ook minder verliezen op in je verwarmingssysteem op lagere temperaturen. Je condensatie loopt tegen maximaal rendement. Je gaat een meer homogene warmteverspreiding hebben in het huis. Bij mijn mazoetketel en oude radiatoren zat ik met warme lucht tegen het plafond en als je in de zetel zat, had je het koud.

Ook is er minder convectie waardoor stof minder circuleert.

En 50 graden valt ook al onder lage temperatuur overigens.
Het is vooral de retourtemperatuur die van belang is, dus het komt er vooral op aan de radiatoren goed te dimensioneren...en ze juist te plaatsen uiteraard.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 15:26   #167
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb gewoon de oude radiatoren staan op de nieuwe condensketel. watertemperatuur 55°C en ik zou nog lager kunnen want het is meer dan warm genoeg.
Die 40 is eerder iets voor een installatie met warmtepomp.
Ik stook hier een gemengd circuit vandaag 50. Graden, retour zou moeten,kijken dat scheelt vijf graden meestal
Nu overdimmensioneren van radiatoren , ze zijn altijd overgedimmensioneerd, tenzij in die situatie -10graden...

Laatst gewijzigd door brother paul : 9 december 2017 om 15:28.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 15:40   #168
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.345
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik bouw mijn radiatoren lekker zelf als ik er zin in heb.

En niks wat een beetje luchtverplaatsing niet kan oplossen als de convectiewarmte niet is waar je wil.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 16:43   #169
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hadden ze ook.
Ze hadden een Tesla, een BMW i3 en een BMW plug in hybride.
Ik ga even het filmpje opzoeken.
Off grid waren ze natuurlijk niet, daarvoor zijn meer powerwalls en meer PV panelen nodig.
Bij dit filmpje hebben ze 2 E-wagens en een hybride op te laden, de uitleg over de powerwall 2.0, PV panelen, en zijn laadpunten is alleszins interessant genoeg: (uiteraard in een zonrijke streek)

https://www.youtube.com/watch?v=xI166Ps8DIo

Ik heb thuis mijn originele convectoren (Jaga) behouden nadat ik van een oude H+ gaswandketel naar een moderne condensketel overgestapt ben. Verbruiksbesparing 15-20 %, enkel wegens het betere rendement.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 december 2017 om 16:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be