Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 maart 2004, 21:53   #501
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
en kom nu niet af met: afrika, daar is totaal geen economie
Het Frans is ook daar op haar terugweg ten voordele van het engels... .
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2004, 22:29   #502
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Het Frans is ook daar op haar terugweg ten voordele van het engels... .
Inderdaad. Kijk maar naar de nieuwe machthebbers in de eens zo Franstalige Kongo, Burundi en Rwanda: nu gebruiken die allemaal het Engels. Zelfs in Haiti, eens toch zo Fransvoelend, is het Engels in volle opmars.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2004, 11:06   #503
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bakkebaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2003
Locatie: België en niet het stomme Vlaanderen
Berichten: 845
Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Het Frans is ook daar op haar terugweg ten voordele van het engels... .
Inderdaad. Kijk maar naar de nieuwe machthebbers in de eens zo Franstalige Kongo, Burundi en Rwanda: nu gebruiken die allemaal het Engels. Zelfs in Haiti, eens toch zo Fransvoelend, is het Engels in volle opmars.
vreemd, aristide en elke inwoner van haiti sprak nochtans frans toen ze werden geinterviewd voor tv. Volgens mij keekte naar CNN, daar wordt alles gedubd in het engels. Het is dan ook niet moeilijk dat het engels in opmars is.
__________________
"1 op de 4 vlamingen is racist. Je mag fier zijn op uw vlaanderen"

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2004, 12:01   #504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
vreemd, aristide en elke inwoner van haiti sprak nochtans frans toen ze werden geinterviewd voor tv. Volgens mij keekte naar CNN, daar wordt alles gedubd in het engels. Het is dan ook niet moeilijk dat het engels in opmars is.
Vreemd, Aristide sprak nochtans Engels toen hij telefonisch verklaarde dat hij ontvoerd was.

In Haiti is de taal van de mensen niet het Frans zoals wij dat leren, maar wel het Creools, een heel sterk verbasterde vorm van wat eens Frans was. Frans mag dan wel in de officiële documenten gebruikt worden, het Creools neemt meer en meer haar plaats in. In de jaren negentig heeft Haiti het Creools dan ook tot mede-officiële taal van het land gemaakt: " Kreyòl ak franse, se lang ofisyèl Repiblik d Ayiti" (= Creools en Frans zijn de officiële talen van de Republiek Haiti).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2004, 14:30   #505
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Het Frans is ook daar op haar terugweg ten voordele van het engels... .
Inderdaad. Kijk maar naar de nieuwe machthebbers in de eens zo Franstalige Kongo, Burundi en Rwanda: nu gebruiken die allemaal het Engels. Zelfs in Haiti, eens toch zo Fransvoelend, is het Engels in volle opmars.
Van het Nederlands zullen we maar zedig zwijgen zeker.

Ik kan uit deze discussie alleen maar besluiten dat meertaligheid belangrijk is. Wel, daar staat de B.U.B. nu juist voor en zeker niet het Vlaams Blok.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2004, 15:41   #506
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Van het Nederlands zullen we maar zedig zwijgen zeker.
Wat komt dit hier doen? Of moet u weer eens tonen in welke grote mate u op het Nederlands neerkijkt?

Inderdaad, de Blubberclub heeft eens te meer haar reputatie van Fransdolle club bevestigd. De FDF'ers waar Hans I de Grote zich mee omringt, kunnen weer tevreden zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2004, 15:43   #507
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik kan uit deze discussie alleen maar besluiten dat meertaligheid belangrijk is. Wel, daar staat de B.U.B. nu juist voor en zeker niet het Vlaams Blok.
Natuurlijk is meertaligheid altijd interessant en belangrijk. Maar dat hoeft niet institutioneel afgedwongen zijn. Nergens stelt het Vlaams Blok dat taalonderricht afgeschaft moet worden (of kunt u mij dat concreet bewijzen?): wel wordt gesteld dat men de leerlingen/ouders de vrije keuze moet laten. Heel wat anders dus, dan wat u ons in de schoenen probeert de schuiven.

Eens te meer: belgicisme en leugen gaan hand in hand.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2004, 22:27   #508
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Pleiten voor een Belgische eenheidsstaat is als pleiten voor een Amerikaanse monarchie of voor de ontkerkelijking van Vaticaanstad: het slaat nergens op.
Wat zou er zo rampzalig zijn aan een Belgische eenheidsstaat? Dat de Vlamingen numeriek een democratische vertegenwoordiging zouden hebben? Toegegeven, als jullie dat al niet willen, kunnen jullie misschien beter bij het FDF gaan
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2004, 22:37   #509
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Wat zou er zo rampzalig zijn aan een Belgische eenheidsstaat? Dat de Vlamingen numeriek een democratische vertegenwoordiging zouden hebben? Toegegeven, als jullie dat al niet willen, kunnen jullie misschien beter bij het FDF gaan
Het is niet rampzalig, het is onmogelijk. Je draagt de argumenten daarvoor zelf aan: de Franstaligen gaan hun rechten niet opgeven, desnoods gaan ze allemaal bij het FDF.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2004, 22:53   #510
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
de Nederlandse dialecten alsook het AN behoort tot de Frankisch-Sakische taalgroep, die taalgroep behoort vervolgens tot de continentale Germaanse talen.

Het Fries hoort niet bij de Frankisch-Sakische taalgroep, maar onderscheidt zich ervan. Samen met het Engels behoort Fries tot een aparte groep. Natuurlijk behoren Fries als Engels, samen met de Nederlandse dialecten en standaardtaal, tot de Germaanse taalfamilie.
Een tijd geleden zag ik hier op het forum een kaart waarop stond dat de Saksen ook in het Zuidoosten van Engeland woonden. Ik veronderstelde dus dat het Engels Saksische invloeden heeft.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2004, 23:52   #511
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
de Nederlandse dialecten alsook het AN behoort tot de Frankisch-Sakische taalgroep, die taalgroep behoort vervolgens tot de continentale Germaanse talen.

Het Fries hoort niet bij de Frankisch-Sakische taalgroep, maar onderscheidt zich ervan. Samen met het Engels behoort Fries tot een aparte groep. Natuurlijk behoren Fries als Engels, samen met de Nederlandse dialecten en standaardtaal, tot de Germaanse taalfamilie.
Een tijd geleden zag ik hier op het forum een kaart waarop stond dat de Saksen ook in het Zuidoosten van Engeland woonden. Ik veronderstelde dus dat het Engels Saksische invloeden heeft.
Dat klopt. Er was ooit sprake van een Ingweoons gebied waar een soort Kust-Germaans werd gesproken: van Zuid-Vlaanderen tot Friesland. Bekend daarvan zijn de vele plaatsnamen op -muide (i.p.v. van het meer continentale -monde). Zowel in West-Vlaanderen als in Oost-Nederland spreekt men b.v. van uus i.p.v. ons, wat een typisch Saksische klankverschuiving is, die ook weer in het Engels te horen is.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 21:10   #512
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Muide? Dat is een buurt in Gent. Verder ken ik alleen Diskmuide. In West-Vlaanderen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 21:23   #513
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Homogeniteit? Ik ken nog iemand die daarop een staat wou bouwen. Hij leefde 60 jaar geleden, zijn initialen zijn A.H.
Grappig dat je die AH aanhaalt, want AH was iemand die de federale indeling van een niet nader genoemd land wou teniet doen en vervangen door een eenheidsstaat, met "decentralisatie" naar "gouwen".

Leuk hee?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 21:41   #514
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Homogeniteit? Ik ken nog iemand die daarop een staat wou bouwen. Hij leefde 60 jaar geleden, zijn initialen zijn A.H.
Grappig dat je die AH aanhaalt, want AH was iemand die de federale indeling van een niet nader genoemd land wou teniet doen en vervangen door een eenheidsstaat, met "decentralisatie" naar "gouwen".

Leuk hee?
Een mooie 3-punter.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 00:07   #515
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Muide? Dat is een buurt in Gent. Verder ken ik alleen Diskmuide. In West-Vlaanderen.
IJmuiden, Arnemuiden...
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 10:18   #516
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Grappig dat je die AH aanhaalt, want AH was iemand die de federale indeling van een niet nader genoemd land wou teniet doen en vervangen door een eenheidsstaat, met "decentralisatie" naar "gouwen".

Leuk hee?
Een mooie 3-punter.
Wij hebben daarin het verschil dat wij verscheidenheid in die staat als meerwaarde zien. Jullie spreken over homogeniteit.

Ik weet niet welke het ergste is: pleiten voor homogeniteit, of pleiten voor een eenheidsstaat. Me dunkt toch dat het eerste meer in strijd is met de UVRM dan het tweede...
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 11:47   #517
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Wij hebben daarin het verschil dat wij verscheidenheid in die staat als meerwaarde zien. Jullie spreken over homogeniteit.
Is er dan iets tegen een zekere homogeniteit? Zou het een meerwaarde zijn dat Denemarken en Duitsland in één staat opgaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 11:48   #518
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Ik weet niet welke het ergste is: pleiten voor homogeniteit, of pleiten voor een eenheidsstaat. Me dunkt toch dat het eerste meer in strijd is met de UVRM dan het tweede...
U zwetst. Er is geen enkel element in de UVRM dat ingaat tegen het beginsel dat een staat samenvalt met een volk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 11:54   #519
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Er staat ook nergens een definitie van volk, en dus een definitie van de homogene staat ook niet.
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 12:06   #520
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Er staat ook nergens een definitie van volk, en dus een definitie van de homogene staat ook niet.
Bijgevolg kunt u niet spreken over homogeniteit en verscheidenheid, daar jullie blijkbaar niet weten wat die woorden eigenlijk betekenen.

Nogmaals de goede tip herhalen: koop een goed woordenboek. Een Van Dale is alvast een aanrader. Ook voor jullie doorluchtige Leider en voorzitter voor het leven, Hans I de Grote.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be