Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 september 2006, 10:29   #1
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard Stabiliserende groei Vlaams Belang?

Citaat:
Vlaams Belang blijkt lang niet onaantastbaar

Tussen maart en september van dit jaar haakten potentiële Belang-kiezers af. Mogelijk heeft dat te maken met de racistische schietpartij in Antwerpen.
DAT het Vlaams Belang op 8 oktober vooruitgaat, vergeleken met de gemeenteraadsverkiezingen van 2000, ligt in de lijn van de verwachtingen. De groei is echter niet onstuitbaar, leert het Interuniversitair Internetpanel Gemeente2006. Tussen maart en september van dit jaar kende de groei een knik naar beneden.

Een aantal ondervraagden die in maart nog een voorkeur voor Vlaams Belang hadden geuit, haakte tegen juni af. In september zette de daling in de groei zich verder. Voor alle duidelijkheid: Vlaams Belang stevent bij de ondervraagden nog altijd af op winst ten opzichte van 2000, alleen is die kleiner dan enkele maanden ervoor.

,,Die trend tekent zich robuust af en doet zich voor in alle onderzochte steden'', zegt Stefan Walgrave, de politicoloog die het onderzoek mee uitvoerde. Ook ondervraagden die voor andere partijen stemmen, veranderen al eens van mening, maar hier zijn de gegevens veel minder consistent. Er zijn te veel verschillen om van echte trends te spreken.

Waarom een aantal potentiële Belang-kiezers afhaakt, daarover biedt het onderzoek geen harde indicaties. De knik in de groei kwam er wel op een moment dat de partij onder druk stond.

Op 11 mei - tussen de eerste en de tweede bevraging dus - vond de racistisch geïnspireerde schietpartij in Antwerpen plaats. Vlaams Belang raakte daarop in het defensief, door de kritiek van de ouders van de vermoorde peuter Luna, de heisa om de affiches van de partij en de aankondiging van de 0110-concerten. Dat de dalende trend zich doorzet in september kan verklaard worden doordat de publieke opinie vertraagd reageert op gebeurtenissen.

Een tweede mogelijke verklaring is het succes van Yves Leterme en met hem CD&V/N-VA. Uit de ondervraging blijkt immers dat de kiezers die afhaken, precies richting dat kartel gaan. Mogelijk lokt N-VA-voorzitter Bart De Wever, met zijn imago van straatvechter, een aantal kiezers weg.

Opmerkelijk is dat de nieuwe kiezers Vlaams Belang de rug toekeren. Van de ondervraagden die in 2000 al op het toenmalige Vlaams Blok stemden, blijft de overgrote meerderheid de partij trouw. De ondervraagden die pas na 2000 overtuigd werden, zijn makkelijker los te weken. Het toont aan dat de groei van Vlaams Belang eindig is en dat Belang-kiezers wel degelijk bereikbaar zijn voor andere partijen.

Bron: De Standaard online, dinsdag 12 september 2006
Eerlijk gezegd: het niet de eerste keer dat ik dit hoor, enkele weken geleden sprak ook al een docent van mij, Filip De Rynck, ook al erover dat de groei van het Vlaams Belang al zijn piek had bereikt.
Zelfs mijn ouders zijn niet geneigd deze keer Vlaams Belang te stemmen, want in onze gemeente zijn ze ook niet je dat...

Wat denken jullie? Ik denk ook nog dat ze gaan stijgen, maar dat lang niet overal nog record gaan gebroken worden.
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 10:31   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Tja dat zeggen de "experts" al een decennium.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 10:42   #3
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Ik ben nogal voorzichtig met dat soort uitspraken. Elke verkiezing opnieuw hoop ik dat de mensen eindelijk verlost geraken van hun collectieve zinsverbijstering en elke keer opnieuw geeft de realiteit mij ongelijk.

Trouwens, we moeten ook niet blij zijn met een dode mus, een mindere stijging of zelfs maar stagnatie zijn nog altijd een ramp. Voor minder dan een effectieve daling van hun kiezerspubliek loop ik niet warm.
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 10:59   #4
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Eerlijk gezegd: het niet de eerste keer dat ik dit hoor, enkele weken geleden sprak ook al een docent van mij, Filip De Rynck, ook al erover dat de groei van het Vlaams Belang al zijn piek had bereikt.
Zelfs mijn ouders zijn niet geneigd deze keer Vlaams Belang te stemmen, want in onze gemeente zijn ze ook niet je dat...

Wat denken jullie? Ik denk ook nog dat ze gaan stijgen, maar dat lang niet overal nog record gaan gebroken worden.
De Rynck?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 11:19   #5
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Eerlijk gezegd: het niet de eerste keer dat ik dit hoor, enkele weken geleden sprak ook al een docent van mij, Filip De Rynck, ook al erover dat de groei van het Vlaams Belang al zijn piek had bereikt.
Zelfs mijn ouders zijn niet geneigd deze keer Vlaams Belang te stemmen, want in onze gemeente zijn ze ook niet je dat...

Wat denken jullie? Ik denk ook nog dat ze gaan stijgen, maar dat lang niet overal nog record gaan gebroken worden.
Eerst de verkiezingen van 2007 bekijken. Het beleid van Verhofstadt is de perfecte voedingsboding voor extreem-rechts.
Als het VB er in 2007 -ondanks het beleid van Verhofstadt- niet in slaagt van een monsterzege te halen, dan kunnen we wel stellen dat er een einde gekomen is aan de groei van het VB. De randvoorwaarden zijn immers nog nooit zo gunstig geweest voor het VB.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 11:48   #6
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
De Rynck?
Als je die niet kent, dan kom je niet ver!
Telkens ik die naam laat vallen op gemeentehuizen, OCMW's (directie, secretaris ed), en andere besturen, dan gaat er bij heel veel mensen plots een grote bel rinkelen!
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 11:52   #7
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Ik ben nogal voorzichtig met dat soort uitspraken. Elke verkiezing opnieuw hoop ik dat de mensen eindelijk verlost geraken van hun collectieve zinsverbijstering en elke keer opnieuw geeft de realiteit mij ongelijk.

Trouwens, we moeten ook niet blij zijn met een dode mus, een mindere stijging of zelfs maar stagnatie zijn nog altijd een ramp. Voor minder dan een effectieve daling van hun kiezerspubliek loop ik niet warm.
Ik ben ook niet blij met die dode mus, ik vraag enkel wat jullie van die analyses denken. Ik ben destijds naar N-VA gegaan omdat ze mij oa een klaarder antwoord gaven op het vreemdelingenvraagstuk, en daarbij: hun eisen qua nationaliteitsverwerving is ook niet niks nochtans. Ook hun economisch programma vind ik wel getuigen van doorzicht, hun laatste dossier omtrent lokale economie vind ik dan ook heel sterk.
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 11:55   #8
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Eerlijk gezegd: het niet de eerste keer dat ik dit hoor, enkele weken geleden sprak ook al een docent van mij, Filip De Rynck, ook al erover dat de groei van het Vlaams Belang al zijn piek had bereikt.
Zelfs mijn ouders zijn niet geneigd deze keer Vlaams Belang te stemmen, want in onze gemeente zijn ze ook niet je dat...

Wat denken jullie? Ik denk ook nog dat ze gaan stijgen, maar dat lang niet overal nog record gaan gebroken worden.
Het Vlaams Belang heeft al elke verkiezing verloren; volgens die 'geleerde' idioten toch.

Ik ken mensen die voor het eerst VB gaan stemmen. De laaghartige reactie op die schietpartij heeft hen de ogen geopend. Ook het feit dat bij die opgepakte neo-nazi's, of wat het ook mogen zijn, geen VB'ers zitten (tot tandengeknars van de linkse kerk ), doet velen VB stemmen.

Laatst gewijzigd door Duym : 13 september 2006 om 12:07.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 12:04   #9
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

[quote=Jaani_Dushman;1981369]Als het VB er in 2007 -ondanks het beleid van Verhofstadt- niet in slaagt van een monsterzege te halen, dan kunnen we wel stellen dat er een einde gekomen is aan de groei van het VB. quote]

Als je geen 90% haalt, ben je gebuisd.

Wat gaan onze tegenstanders nog allemaal uitvinden om onze overwinningen te minimaliseren of zelf te ontkennen? Arme linkse rakkers.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 12:08   #10
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Ook hun economisch programma vind ik wel getuigen van doorzicht, hun laatste dossier omtrent lokale economie vind ik dan ook heel sterk.

juist niet. Het economisch programma van het VB is zo controversieel als het maar kan.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 13:03   #11
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht

juist niet. Het economisch programma van het VB is zo controversieel als het maar kan.
Ik had het over dat van N-VA, niet over dat van VB(waar ik mij helemaal niet kan in vinden trouwens)
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 13:11   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Ik had het over dat van N-VA, niet over dat van VB(waar ik mij helemaal niet kan in vinden trouwens)
Beide partijen hebben een ultra-liberaal en bijgevolg anti-nationalistisch economisch programma.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 13:27   #13
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Beide partijen hebben een ultra-liberaal en bijgevolg anti-nationalistisch economisch programma.
Goh zo ultra-liberaal vind ik het ook niet, maar je moet het wel vergelijk met hun apart sociaal programma. Ik ben het ook niet met alles daarin eens hoor, maar wie zal dat wel kunnen zeggen...?
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 14:01   #14
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Als je die niet kent, dan kom je niet ver!
Telkens ik die naam laat vallen op gemeentehuizen, OCMW's (directie, secretaris ed), en andere besturen, dan gaat er bij heel veel mensen plots een grote bel rinkelen!
tja, die mensen lezen ook "Lokaal" en misschien andere artikelen verschenen door zijn hand, maar of ze hem daarvoor serieus nemen?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 14:08   #15
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
tja, die mensen lezen ook "Lokaal" en misschien andere artikelen verschenen door zijn hand, maar of ze hem daarvoor serieus nemen?
Goh je kan altijd eens proberen te debatteren met die man, maar ik verzeker u dat je ijzersterk moet zijn om hem van zijn sokkel te halen.
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 14:25   #16
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Goh je kan altijd eens proberen te debatteren met die man, maar ik verzeker u dat je ijzersterk moet zijn om hem van zijn sokkel te halen.
Dat betwijfel ik niet. Het is inderdaad een knappe geest, maar spijtig genoeg is hij wat het VB betreft niet echt objectief. Als hij dus beweert dat het VB niet meer sterk zal groeien omdat de steden en gemeenten goed werk leveren dan moet men dat toch relativeren. Welke steden en gemeenten? Kortrijk waar hij woont of Gent en Antwerpen waar hij les geeft? Nee toch?
Het feit waarom VB het op gemeenteraadsverkiezingen niet zo goed doet als op nationale verkiezingen is omdat daar andere motieven spelen om op iemand te stemmen.

Laatst gewijzigd door jan hyoens : 13 september 2006 om 14:26.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 15:36   #17
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Vlaams Belang op terugweg

13.09.2006 14.59u - Hoeveel keren is het Vlaams Belang al dood verklaard? ‘Het fenomeen’ zou eindelijk zijn ‘sociologische’ plafond hebben bereikt, het Vlaams Belang zou uiteenspatten onder de druk van de interne tegenstellingen.

Enfin, u kent het discours, dat telkens als de verkiezingskoorts toeslaat, ook steevast door onze Vlaamse media wordt hernomen. Een poging om de potentiële kiezers af te schrikken? Mogelijk, maar tot hier toe zijn alle pogingen mislukt.

Zopas werden de resultaten van het zogenaamd Interuniversitair Internetpanel Gemeente2006 bekendgemaakt, een zoveelste poging om het Vlaams Belang te stoppen, zo blijkt. De dames en heren onderzoekers hebben deze keer in elk geval de gave van de voorzichtigheid ontdekt: “Dat het Vlaams Belang op 8 oktober vooruitgaat, vergeleken met de gemeenteraadsverkiezingen van 2000, ligt in de lijn van de verwachtingen. Maar de groei is niet onstuitbaar (…) Tussen maart en september van dit jaar kende de groei een knik naar beneden”, vat De Standaard (12.09.2006) de voornaamste conclusies van de ondervraging samen.

Het onderzoeksteam, dat wetenschappers van alle Vlaamse universiteiten bundelt, en zich richt op de vijf provinciehoofdsteden, peilde tussen maart 2006 en nu bij steeds dezelfde mensen naar hun stemvoorkeur. Alleen de resultaten van wie elke keer meedoet, werden verrekend.

De lezers van de verschillende kranten blijven voor de rest op hun honger zitten: geen concrete resultaten, zodat eigenlijk alleen bepaalde trends ‘duidelijk’ worden, zoals de zogenaamde knik in de stijgende lijn van het Vlaams Belang. Oorzaken? Ook hier geen sluitende verklaring.

De Standaard zelf haalt de wetenschappelijkheid van de zoveelste opiniepeiling onderuit. “In maart waren er nog 24.000 ondervraagden, begin september bleven daarvan 15.000 over. Dat panel is niet representatief, weten ook de onderzoekers. Omdat het onderzoek geen enkele representativiteit claimt, worden ook de resultaten niet opnieuw gewogen (…) Kiezers van Groen! en SP.A/Spirit zijn oververtegenwoordigd, die van het Vlaams Belang dan weer ondervertegenwoordigd.”

Voor het Vlaams Belang is er maar één test die doorslaggevend is en wetenschappelijk: de verkiezingen voor gemeente- en provincieraden op 8 oktober eerstkomend. Het Vlaams Belang is er klaar voor en zal opnieuw duizenden nieuwe kiezers aantrekken.

Hoeveel keren nog zal het VB in allerlei studies doodverklaard worden? Het enige zinnige was wat professor Carl Devos van de Universiteit van Gent in Knack, 13.09.2006, verklaarde: “Ooit komt de dag dat het VB achteruitgaat”. Alléén is de uitspraak zo evident dat het evengoed uit de mond van het kleinste kind kan komen. Moet je daarvoor professor politicologie zijn?

Op de tegenvraag van Knack: “En als het VB nu eens op weg is naar een bijna-meerderheid?”, antwoordt Devos: “Als dat gebeurt, dan begrijp ik er helemaal niets meer van.” Experts, die er helemaal niets meer van begrijpen, dat hadden we nog niet gehad.
bron vb
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 17:42   #18
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Eerlijk gezegd: het niet de eerste keer dat ik dit hoor, enkele weken geleden sprak ook al een docent van mij, Filip De Rynck, ook al erover dat de groei van het Vlaams Belang al zijn piek had bereikt.
Zelfs mijn ouders zijn niet geneigd deze keer Vlaams Belang te stemmen, want in onze gemeente zijn ze ook niet je dat...

Wat denken jullie? Ik denk ook nog dat ze gaan stijgen, maar dat lang niet overal nog record gaan gebroken worden.

Ik verwacht nog een kleine stijging in Antwerpen en dat zal voor de laatste keer zijn. Volgende keer is het gewicht van de allochtone bevolking zo toegenomen en zijn er weer zoveel autochtonen antwerpen ontvlucht dat het VB niet meer kan stijgen.

In de rand rond antwerpen daarentegen verwacht ik een zeer grote stijging. De autochtonen die de grootsteden ontvlucht zijn weten nog wel waarom ze dat gedaan hebben.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 17:56   #19
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik verwacht nog een kleine stijging in Antwerpen en dat zal voor de laatste keer zijn. Volgende keer is het gewicht van de allochtone bevolking zo toegenomen en zijn er weer zoveel autochtonen antwerpen ontvlucht dat het VB niet meer kan stijgen.
Dat is wiskundig juist, maar volgens mij klopt het psychologisch niet. Vele rechtse niet-Vlaams Belangkiezers, zullen onder zulke druk van de allochtonen komen te staan dat ze VB zullen stemmen met de verontschuldiging dat ze niet anders kunnen. Een goed voorbeeld hiervan is Hoboken.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 17:57   #20
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Dat is wiskundig juist, maar volgens mij klopt het psychologisch niet. Vele rechtse niet-Vlaams Belangkiezers, zullen onder zulke druk van de allochtonen komen te staan dat ze VB zullen stemmen met de verontschuldiging dat ze niet anders kunnen. Een goed voorbeeld hiervan is Hoboken.
Als de huidige evolutie zich verder zet zijn binnen 6 jaar autochtonen een minderheid in Antwerpen-stad.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be