Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 mei 2007, 07:41   #1
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard Adaptatie

Ik ga de vraag hier ook stellen. Mogen we de feedback- en feedforward- en zelfs runnaway-alarmisten geloven, dan zou, als we zelfs vandaag alle CO² uitstoot zouden stopzetten, nog tientallen jaren een verhoging van de temperatuur en een verandering van het klimaat ons te wachten staan.
Aangezien het volledig stopzetten van de CO²-uitstoot niet echt mogelijk is, en enkel CO² reductie bijgevolg niet genoeg is, moeten we ons ook voorbereiden op dat veranderend klimaat. Adaptatie dus. Jammer genoeg hoor je hierover weinig.
Ik heb het derde rapport nog niet gelezen, misschien staan daar wel voorstellen in, maar graag had ik van jullie geweten hoe jullie staan tegenover adaptatie, welke maatregelen wij kunnen nemen voor België, en hoe wij de rest van de wereld, en dan vooral de armere ontwikkelingslanden, kunnen helpen.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 18:27   #2
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Ik ga de vraag hier ook stellen. Mogen we de feedback- en feedforward- en zelfs runnaway-alarmisten geloven, dan zou, als we zelfs vandaag alle CO² uitstoot zouden stopzetten, nog tientallen jaren een verhoging van de temperatuur en een verandering van het klimaat ons te wachten staan.
Aangezien het volledig stopzetten van de CO²-uitstoot niet echt mogelijk is, en enkel CO² reductie bijgevolg niet genoeg is, moeten we ons ook voorbereiden op dat veranderend klimaat. Adaptatie dus. Jammer genoeg hoor je hierover weinig.
Ik heb het derde rapport nog niet gelezen, misschien staan daar wel voorstellen in, maar graag had ik van jullie geweten hoe jullie staan tegenover adaptatie, welke maatregelen wij kunnen nemen voor België, en hoe wij de rest van de wereld, en dan vooral de armere ontwikkelingslanden, kunnen helpen.
Dat klopt.
Maar we moeten ook en vooral proberen om erger te voorkomen hé. Dweilen met de kraan open is niet erg zinvol.
Maar ik vind het wel een interessant topic.

Ik denk dat men bijvoorbeeld in Nederland vooral al maatregelen neemt ter voorkoming van rampen. Wat deze precies inhouden weet ik niet.

Voor de gebieden die kwetsbaar zijn voor natuurrampen is volgens mij een uitgebried, efficiënt en effectief waarschuwingssysteem heel belangrijk, zodat men op tijd kan overgaan tot evacuatie indien nodig. Dit klinkt heel mooi maar hoe je zoiets praktisch kan organiseren in een derdewereldland is volgens mij een stuk minder fraai.
Het zou ook beter zijn moesten we mensen reeds gaan ontraden in bedreigde kustgebieden te gaan wonen... maar hoe zoiets praktisch in zijn werk moet gaan.

Wat ook wel meespeelt denk ik, is dat men niet precies weet wat er precies zal gaan veranderen. Een bekend klimaatwetenschapper hoorde ik zeggen 'dat de aarde er binnenkort helemaal anders zal uitzien dan degene die wij kennen'. We weten dus niet precies waar we ons aan moeten verwachten.
Ik zou zeggen: stel bijvoorbeeld ons voedsel zo snel mogelijk veilig. Maar volgens wij weten we niet meteen waarheen ermee. Waar er vandaag vruchtbare grond is, kan er morgen een hittegolf van drie maanden of drie jaar zijn en overmorgen een stortvloed, bij wijze van spreken ... We hebben een essentieel gebrek aan kennis dus.

In tussentijd merk ik wel in ieder geval dat markten en promotiecampagnes er reeds op inspelen: een olijf-, sinaasappel-, palm- of citroenboom planten in je tuin. Het is nu allemaal mogelijk...
De airco's en zwembaden vliegen je verder ook om de oren.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 mei 2007 om 18:28.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 08:20   #3
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Men houdt hier in België in ieder geval al rekening met een stijgende zeespiegel. Bij de actualisatie van het Sigmaplan werd hier uitdrukkelijk rekening mee gehouden. Uiteindelijk leidde dit tot meer overstromingsgebieden om ons lage landje nog een tijd droog te kunnen houden.
Hieruit bleek echter ook dat de vroegere veiligheidsmarges niet meer realistisch zijn. Mijn ging vroeger uit van een streven naar een overstromingsrisico van 1/10000 jaar. Momenteel is dit gediversifieerd, in belangrijke economische gebieden 1/4000 jaar, in andere gebieden tot ongeveer 1/1000 jaar. (Na realisatie van het overstromingsgebied KBR heeft Antwerpen een overstromingsrisico van 1/350 !, er is dus nog veel te doen).

Ik vrees echter dat de meeste mensen wel moeten adapteren. Ik denk hier met name aan Bangladesh, zij zullen geen keuze hebben, gewoon verhuizen. Hetzelfde gaat op voor een aantal atols in de Stille Oceaan.

De boodschap versturen van blijf maar fossiele brandstoffen gebruiken want een reductie ervan zal geen of zeer klein effect hebben op de klimaatsopwarming, vind ik pervers. De fossiele brandstoffen zijn eindig. Nu hebben we nog de kans om traag over te schakelen op meer duurzame alternatieven. Als we onze economieën op een tijdsspanne van pakweg 20 jaar overschakelen op volledige duurzame energie dan hebben we een belangrijke troef in de verre toekomst.
Mogelijk hebben we om dit te bereiken wel enkele tientallen jaren kernenergie nodig. Het zij zo, als we daardoor sneller en met minder problemen voor de economie belanden in volledige duurzame energie.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be