Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 maart 2017, 11:44   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Contemplatie: iets voor jou en waarom (wel, niet)?

Contemplatie: iets voor jou en waarom (wel, niet)?
Ik begin met de bespreking van de woorddefinitie. Omdat die al direct duidelijk maakt welke richting het uit gaat.

Aan de eenduidigheid van de DVD 2017 online woordenboekdefinitie 1 mankeert iets.
Citaat:
1 vrome overdenking, religieuze bezinning
Contempleren in spirituele zin van bijvoorbeeld Zen en Tao is passief bekijken zonder bedenken, overwegen, beschouwen, bespiegelen.
En dus niet uitsluitend:

Citaat:
1 overpein*zend beschouwen
. (Overwegen dan ook, in de actieve betekenis . Ik contempleer een bijdrage te doen aan de woorddefinitie van contemplatie. Ik denk eraan, met enige twijfel)

Naast een actieve betekenis van contempleren is er overduidelijk ook een passieve betekenis. De betekenis van "bekijken zonder meer" zou mogen toegevoegd worden, dat omvat o.a. een hele tak van mensen die aan meditatie doen en andere spirituele technieken die tot sereneit leiden.

Bij natuurcontemplatie b.v. hoeven niet veel of geen overdenkingen op te treden. Minder dan gewoonlijk in elk geval. Daar word je rustig van.



Citaat:
Wiki:
In Christianity, contemplation refers to a content-free mind directed towards the awareness of God as a living reality.[citation needed] This corresponds, in some ways, to what in Eastern religion is called samadhi
Content-free mind en samadhi: dat bevestigt de extra- betekenis die ik hierboven aanbracht. Er staat ook een foto bij van Nature Contemplation.
Je hoeft daar geen jogi voor te zijn. Iedereen doet het (wel eens).

Citaat:
Larousse online:

Action de contempler quelqu'un, quelque chose, de les regarder avec attention et longuement : Contemplation d'un tableau.
État de l'esprit qui s'applique profondément �* un objet intellectuel, état de l'âme qui se donne tout entière �* la méditation : Contemplation intérieure.
Union �* Dieu, par la connaissance affective.
Nee, de definitie vertoont een hiaat.
Je zou er zelfs nog de eenwording met het geheel van het zijnde kunnen aan toevoegen, contemplatie is een middel tot het bereiken van de unio mystica - de eenheidsbeleving - en die hoeft niet religieus getint te zijn, die komt ook bij seculieren voor. Seculier in de betekenis van iemand die niets met religie vandoen heeft.
(Wat ook al geen DVD betekenis is).
Bijgevoegde afbeelding(e)
 

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 maart 2017 om 12:01.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2017, 13:44   #2
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Voor mijn 'identiteitscrisis', toen iemand met zo'n zaken afkwam, dacht ik steeds bij mezelf: "wat een nutjob". Nu, jaren later, begrijp ik niet meer hoe ik het daarvoor niet zag. Het moment dat het klikte dat je je niet hoeft te laten leiden (of lijden) door wat er in je hoofd omgaat, was de grootste paradigmaverschuiving die ik heb meegemaakt.
En hoewel je het niet kunt 'ontleren', probeer ik toch dagelijk meerdere momenten mindfull te zijn, of te mediteren.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 31 maart 2017 om 13:45.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2017, 16:36   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Crisis? Ja dat is het meestal wat mensen in zulke richting duwt. Soms (dikwijls, hoop ik) met schitterende resultaten..
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be