Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 oktober 2015, 18:49   #1
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.341
Standaard Open VLD jongeren zijn pro Airbnb

Wie een slaapplaats over heeft en die op een simpele manier wil aanbieden moet daar anno 2015 zoveel mogelijk vrij in zijn, zegt Jong VLD. Een verplicht registratie bij de overheid, zoals nu door het Vlaams Parlement is opgenomen in het nieuwe logiesdecreet, kan nefast zijn voor de innovatie in de sector. "Iemand die een vrije kamer wil aanbieden voor een paar dagen Gentse feesten zit niet te wachten op zo'n aanmeldingsprocedure " zegt voorzitter Maurits Vande Reyde. "Bovendien kan het de deur openzetten voor bijkomende administratieve lasten en kosten, bijvoorbeeld op lokaal niveau".
Voor Jong VLD bewijst de boom in nieuwe logeermogelijkheden, zoals comfortabele kampeertenten en aanbiedingen op websites als Air BnB, dat de consument vragende partij is. "De sector is op een paar jaar tijd sterk veranderd. Je kan die nieuwe economie enkel stimuleren door als overheid vertrouwen te geven in consumenten en aanbieders. Het oorspronkelijke voorstel van de Vlaamse Regering ging daar opvallend sterk in mee. De aanmeldingsplicht die nu in het decreet is geslopen dreigt dat vertrouwen terug te schroeven" aldus Vande Reyde.
Jong VLD roept de Vlaamse parlementsleden daarom op om bij de definitieve stemming van het decreet een moderne invulling te geven aan de aanmeldingsplicht. Een advertentie online zetten moet kunnen volstaan. Bijkomende registratie bij de overheid is dan niet meer verplicht.

Meer info op onze website: http://goo.gl/D2zDM8.
Met vriendelijke groeten,


misschien zijn ze ook voor Uber???
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 22:15   #2
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.853
Standaard

't Is nieuw en "innovatief", dus het mag ongebreideld zijn gangen gaan. Goed zot!
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2015, 17:40   #3
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Ik heb er niets tegen als dit op kleine schaal gebeurt en er geen 'woekerprijzen' worden gevraagd. En als een minimum aan veiligheid gerespecteerd wordt.

We moeten beseffen dat we zulke initiatieven toch niet kunnen blijven tegenhouden, door de explosie van de talloze app's en sociale media.

Goede hotels en B&B's zullen heus wel succes blijven hebben. Ik denk dat men hiermee vooral een nieuw en ander publiek aanboort.

If you can't beat them, join them !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2015, 17:42   #4
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
't Is nieuw en "innovatief", dus het mag ongebreideld zijn gangen gaan. Goed zot!
Ongepast protectionisme lijkt me nu ook niet bepaald de oplossing !

Het gaat hier vaak over mensen die eens een kamertje verhuren voor een overnachting tegen een bescheiden vergoeding. Eigenlijk zou de overheid zulke handelsgeest moeten stimuleren !

En zoals ik al zei, hotels met een goede formule zullen hierdoor nauwelijks minder klanten zien.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2015, 17:45   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Wie een slaapplaats over heeft en die op een simpele manier wil aanbieden moet daar anno 2015 zoveel mogelijk vrij in zijn, zegt Jong VLD. Een verplicht registratie bij de overheid, zoals nu door het Vlaams Parlement is opgenomen in het nieuwe logiesdecreet, kan nefast zijn voor de innovatie in de sector. "Iemand die een vrije kamer wil aanbieden voor een paar dagen Gentse feesten zit niet te wachten op zo'n aanmeldingsprocedure " zegt voorzitter Maurits Vande Reyde. "Bovendien kan het de deur openzetten voor bijkomende administratieve lasten en kosten, bijvoorbeeld op lokaal niveau".
Voor Jong VLD bewijst de boom in nieuwe logeermogelijkheden, zoals comfortabele kampeertenten en aanbiedingen op websites als Air BnB, dat de consument vragende partij is. "De sector is op een paar jaar tijd sterk veranderd. Je kan die nieuwe economie enkel stimuleren door als overheid vertrouwen te geven in consumenten en aanbieders. Het oorspronkelijke voorstel van de Vlaamse Regering ging daar opvallend sterk in mee. De aanmeldingsplicht die nu in het decreet is geslopen dreigt dat vertrouwen terug te schroeven" aldus Vande Reyde.
Jong VLD roept de Vlaamse parlementsleden daarom op om bij de definitieve stemming van het decreet een moderne invulling te geven aan de aanmeldingsplicht. Een advertentie online zetten moet kunnen volstaan. Bijkomende registratie bij de overheid is dan niet meer verplicht.

Meer info op onze website: http://goo.gl/D2zDM8.
Met vriendelijke groeten,


misschien zijn ze ook voor Uber???
Terwijl de mensen die dit beroepsmatig doen aan allerlei voorwaarden moeten voldoen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2015, 17:58   #6
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Terwijl de mensen die dit beroepsmatig doen aan allerlei voorwaarden moeten voldoen.
Flauw argument.

Indien je voor je beroep met een wagen of vrachtwagen moet rijden, dien je ook aan meer vereisten te voldoen dan dat je als particulier privé met je wagen rijdt. Gaan we daarom alle mensen in hun personenwagen van de baan halen ?

Bij Airbnb maak je als klant ook de keuze om het risico te lopen ergens zeer 'amateuristisch' terecht te komen, terwijl dit bij een reguliere hotelier natuurlijk niet het geval zou mogen zijn.

Even voor de duidelijkheid: ik ben zelf geen Airbnb verhuurder (wel enkele kennissen van me), dus schrijf hier niet 'pro' om mijn eigen zaakje te verdedigen.

Ik denk gewoon dat we ons moeten aanpassen aan de 'moderne tijden', en daar horen initiatieven als Airbnb nu eenmaal bij. De eerste aanwijzingen geven overigens niet aan dat de hotels of erkende B&B's er substantieel minder door zouden gaan verdienen.

Ik zie Airbnb eerder als de actuele versie van de jeugdherbergen of youth hostels, in feite fenomenen die vaak niet meer van deze tijd zijn.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2015, 19:23   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Flauw argument.

Indien je voor je beroep met een wagen of vrachtwagen moet rijden, dien je ook aan meer vereisten te voldoen dan dat je als particulier privé met je wagen rijdt. Gaan we daarom alle mensen in hun personenwagen van de baan halen ?

Bij Airbnb maak je als klant ook de keuze om het risico te lopen ergens zeer 'amateuristisch' terecht te komen, terwijl dit bij een reguliere hotelier natuurlijk niet het geval zou mogen zijn.

Even voor de duidelijkheid: ik ben zelf geen Airbnb verhuurder (wel enkele kennissen van me), dus schrijf hier niet 'pro' om mijn eigen zaakje te verdedigen.

Ik denk gewoon dat we ons moeten aanpassen aan de 'moderne tijden', en daar horen initiatieven als Airbnb nu eenmaal bij. De eerste aanwijzingen geven overigens niet aan dat de hotels of erkende B&B's er substantieel minder door zouden gaan verdienen.

Ik zie Airbnb eerder als de actuele versie van de jeugdherbergen of youth hostels, in feite fenomenen die vaak niet meer van deze tijd zijn.
Een doorslaggevend argument.

Wij moeten:
- een verzekering BA afsluiten.
- een verzekering uitbating afsluiten.
- een verzekering brand en ontploffingen (gekomen na het wittelhotel drama) afsluiten.
- roerende en onroerende voorheffing betalen.
- brandweerkeuring ondergaan (vijfjaarlijks).
- elektriciteitskeuring ondergaan (5 jaarlijks)
- gaskeuring ondergaan (5 jaarlijks)
- de mazoutketel laten reinigen en afstellen (jaarlijks, terwijl dat in de privé maar om de 15 maanden moet).
- de rookafvoerkanalen laten nakijken / reinigen (5 jaarlijks).
- noodverlichting aanbrengen
- pictogrammen met de vluchtweg aanbrengen
- een brandalarminstallatie aanbrengen (in sommige gevallen volstaan autonome, goedgekeurde, rookmelders).
- ......
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2015, 19:50   #8
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
misschien zijn ze ook voor Uber???
Uiteraard. En logisch ook.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2015, 20:09   #9
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ongepast protectionisme lijkt me nu ook niet bepaald de oplossing !

Het gaat hier vaak over mensen die eens een kamertje verhuren voor een overnachting tegen een bescheiden vergoeding. Eigenlijk zou de overheid zulke handelsgeest moeten stimuleren !

En zoals ik al zei, hotels met een goede formule zullen hierdoor nauwelijks minder klanten zien.
En waarom zou protectionisme in casu ongepast zijn? Is het eigenlijk wel protectionisme als er bepaalde voorwaarden opgelegd worden aan uitbaters van kamers, hoe kleinschalig ook? Of gaat digitale ondernemersdrift niet samen met een goede bescherming van de consument?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2015, 20:41   #10
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
En waarom zou protectionisme in casu ongepast zijn?
Waarom zou het goed zijn om een klant te beperken in zijn keuze, om een klant speciale, niet alledaagse kansen aan heel interessante prijzen te bieden?

Wij zijn fervente airbnb gebruikers. Nog nooit van te klagen gehad, super interessante prijzen en locaties waar geen hotel aan kan tippen. Volgende week 3 nachten in een luxe appartement in Parijs met direct zicht op Seine en Louvre voor nog geen 300€.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2015, 20:52   #11
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Waarom zou het goed zijn om een klant te beperken in zijn keuze, om een klant speciale, niet alledaagse kansen aan heel interessante prijzen te bieden?

Wij zijn fervente airbnb gebruikers. Nog nooit van te klagen gehad, super interessante prijzen en locaties waar geen hotel aan kan tippen. Volgende week 3 nachten in een luxe appartement in Parijs met direct zicht op Seine en Louvre voor nog geen 300€.
Het is wel oneerlijke concurrentie voor hotels die moeten personeel betalen, voldoen aan alle veiligheidsnormen en belasting betalen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2015, 23:30   #12
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het is wel oneerlijke concurrentie voor hotels die moeten personeel betalen, voldoen aan alle veiligheidsnormen en belasting betalen.
Wat mij betreft staat het die hotels vrij me gelijkaardige ervaringen aan te bieden.
Protectionisme om verouderde businessmodellen in stand te houden is nergens goed voor.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2015, 03:34   #13
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Flauw argument.

Indien je voor je beroep met een wagen of vrachtwagen moet rijden, dien je ook aan meer vereisten te voldoen dan dat je als particulier privé met je wagen rijdt. Gaan we daarom alle mensen in hun personenwagen van de baan halen ?

Bij Airbnb maak je als klant ook de keuze om het risico te lopen ergens zeer 'amateuristisch' terecht te komen, terwijl dit bij een reguliere hotelier natuurlijk niet het geval zou mogen zijn.

Even voor de duidelijkheid: ik ben zelf geen Airbnb verhuurder (wel enkele kennissen van me), dus schrijf hier niet 'pro' om mijn eigen zaakje te verdedigen.

Ik denk gewoon dat we ons moeten aanpassen aan de 'moderne tijden', en daar horen initiatieven als Airbnb nu eenmaal bij. De eerste aanwijzingen geven overigens niet aan dat de hotels of erkende B&B's er substantieel minder door zouden gaan verdienen.

Ik zie Airbnb eerder als de actuele versie van de jeugdherbergen of youth hostels, in feite fenomenen die vaak niet meer van deze tijd zijn.
Je maakt een amalgaam van privégebruik van een auto en georganiseerd personenvervoer. Dit laatste is altijd aan bijkomende regels onderworpen in vergelijking met privévervoer.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2015, 08:50   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Je maakt een amalgaam van privégebruik van een auto en georganiseerd personenvervoer. Dit laatste is altijd aan bijkomende regels onderworpen in vergelijking met privévervoer.
Een collega van mij nam altijd een andere collega mee tegen betaling.
De andere collega kon op die manier een tweede wagen uitsparen.

Jaren liep het goed, de één tevreden omdat ie een deel van de kosten terugbetaald kreeg, de ander omdat ie geen extra wagen moest aanschaffen.

tot.....

Er een ongeval gebeurde. Mijn collega (bestuurder) was in fout.
Zijn passagier verklaarde dat ie tegen betaling meereisde.
Bestuurder was niet verzekerd om personen tegen betaling te vervoeren.
Bestuurder heeft heel veel uit eigen zakken moeten betalen.
Bestuurder neemt geen mensen meer mee tegen betaling, wel met carpooling!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 1 november 2015 om 08:50.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2015, 14:56   #15
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een doorslaggevend argument.

Wij moeten:
- een verzekering BA afsluiten.
- een verzekering uitbating afsluiten.
- een verzekering brand en ontploffingen (gekomen na het wittelhotel drama) afsluiten.
- roerende en onroerende voorheffing betalen.
- brandweerkeuring ondergaan (vijfjaarlijks).
- elektriciteitskeuring ondergaan (5 jaarlijks)
- gaskeuring ondergaan (5 jaarlijks)
- de mazoutketel laten reinigen en afstellen (jaarlijks, terwijl dat in de privé maar om de 15 maanden moet).
- de rookafvoerkanalen laten nakijken / reinigen (5 jaarlijks).
- noodverlichting aanbrengen
- pictogrammen met de vluchtweg aanbrengen
- een brandalarminstallatie aanbrengen (in sommige gevallen volstaan autonome, goedgekeurde, rookmelders).
- ......
Ik neem aan dat u meer dan eens occasioneel een kamer aan iemand verhuurd. Allicht meerdere kamers per dag en dat vrijwel permanent. Dat maakt u een echte 'hotelhandelaar', geen occasionele verhuurder.

Vergelijk het met e-bay of 2dehands: een particulier die occasioneel iets te koop zet, zal ook niet worden achternagezeten door de fiscus of de wethouder. Een 'veelverkoper' wel, lijkt me ook niet meer dan logisch.

Laat die micro-initiatieven toch bestaan, ze scherpen de handelsgeest bij de mensen aan en verbeteren de samenhorigheid. Volgens mij zal u er heus geen boterhammetje minder door moeten eten, hoor !

Men zou bijvoorbeeld een wetgeving, zwart op wit, kunnen maken waarbij men verklaart dat men pakweg tot 1000 of 1500 euro op jaarbasis via zulke social media of apps mag bijverdienen, zonder dat men de mensen daarvoor lastigvalt.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2015, 14:59   #16
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
En waarom zou protectionisme in casu ongepast zijn? Is het eigenlijk wel protectionisme als er bepaalde voorwaarden opgelegd worden aan uitbaters van kamers, hoe kleinschalig ook? Of gaat digitale ondernemersdrift niet samen met een goede bescherming van de consument?
Voor mij lijkt enkel een rookmelder en een branduitgang (of bereikbare brandtrap) noodzakelijk om als particulier op occasionele basis een kamer te verhuren. Voor de rest kan je je ook laten dekken door de gezinspolis (= 'de familiale'), afhankelijk van de verantwoordelijkheid die van de aanbieder of die van de consument. Als je gewoon mensen op bezoek vraagt en ze laat overnachten, kan er immers toch ook iets misgaan, me dunkt ?

Als consument van Airbnb weet je ook vooraf dat je minder goed beschermd bent dan bij een reguliere B&B of hoteluitbater.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2015, 15:02   #17
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Waarom zou het goed zijn om een klant te beperken in zijn keuze, om een klant speciale, niet alledaagse kansen aan heel interessante prijzen te bieden?

Wij zijn fervente airbnb gebruikers. Nog nooit van te klagen gehad, super interessante prijzen en locaties waar geen hotel aan kan tippen. Volgende week 3 nachten in een luxe appartement in Parijs met direct zicht op Seine en Louvre voor nog geen 300€.
Ik moet je in dit topic bijtreden.

Het zal ook hotels en B&B's ertoe aanzetten om een scherpere prijs te gaan hanteren. Dat is nu eenmaal eens een positief aspect van de 'vrije markt'.

Nogal hypocriet dat de hotelsector afkomt met het 'veiligheidsrisico voor de consument'. Kan hen geen dem schelen. Het gaat hen vooral over het kunnen behouden van kunstmatig opgedreven overnachtingstarieven, nu hebben ze schrik dat ze hun prijsmonopolie kwijt zijn.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2015, 15:06   #18
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het is wel oneerlijke concurrentie voor hotels die moeten personeel betalen, voldoen aan alle veiligheidsnormen en belasting betalen.
Afhankelijk van de 'schaalgrootte' van het gebouw kunnen die hun kamers relatief goedkoop aanbieden en nog winst maken.

Ik denk dat er van veel concurrentie tussen de reguliere sector en Airbnb weinig sprake zal zijn. In mijn ogen is dit een overdreven paniekreactie van de hotelsector. Een beetje zoals de ambachten in het Ancien Régime ook bang waren als er een niet-aangesloten stielman ook plots kasten begon te maken en te verkopen.

Uiteindelijk zullen ze toch moeten buigen (of barsten), e-progressie laat zich niet tegenhouden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2015, 10:51   #19
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Interessante duiding mbt het topic

Citaat:
'De grote denkfout in de verloren strijd tegen Airbnb'

'Als het over de deeleconomie gaat, willen sectororganisaties dat nieuwe spelers zich zoveel mogelijk aanpassen aan hun gelijke speelveld', schrijft Maurits Vande Reyde in het Schaduwparlement. 'Maar het is niet Airbnb of Amazon, maar wel de consument die de spil is in heel deze omwenteling.'

Moeilijke jongens, die van Horeca Vlaanderen. Moeten de Airbnb'ers van deze wereld zich toch nog verplicht registreren, is het voor de sector wéér niet goed. "Verbijsterd!", zo zijn ze nog steeds. Deze keer over de sterren, die asteriskjes waarmee de overheid wil zeggen hoe prettig uw logeerplek is, enkel als je daar een oerwoud aan documenten en bijhorende kosten voor over hebt. Wel, dat systeem wordt, hou u vast: niet langer verplicht. Volgens de horeca-woordvoerder zet dat de deur open voor totale chaos. Ronddwalend door de straten, op zoek naar een warme herberg, zouden u en ik voortaan enkel nog kunnen afgaan op de beoordelingen van de Flair.

Het wordt stilaan een klassieker, die botsing tussen oude en nieuwe economie. Dat is begrijpelijk. Want dat die 27 embleempjes op de hotelgevel als symbool voor wat de consument kan, mag en wil kiezen totaal achterhaald zijn, dat beseffen ze bij Horeca Vlaanderen ook wel. Alleen is dat voor hen nu eenmaal zoals het altijd is geweest. Hotels steken er veel moeite en geld in. Ik zou ook boos zijn wanneer plots niemand met een internetaansluiting daar nog om geeft. Alsof je Anderlecht bent, een nieuwe voetbaltempel neerpoot en een deel van je supporters daarna gewoon voor de gezellige staanplaatsen van Union Sint-Gilloise kiest.

Het is een breuklijn die nog vaak terug zal komen. Taxi's tegen Uber, horeca versus Airbnb, een vaste boekenprijs tegen Amazon, telecomoperatoren in de clinch met Skype en binnenkort, daar kan u echt wel geld op zetten, restaurants die regulering eisen voor Airdnd. Overal hetzelfde stramien: nieuwe deeleconomie ontwikkelt zich. Wereldwijd sterke speler brengt ze samen en komt met wat vertraging aan in Vlaanderen. Sector wordt kwaad. Overheid maakt halfslachtige wetgeving en verkoopt ze als modernste ter wereld. Iedereen blijft ontevreden.

Geen makkelijke dynamiek dus, die voor een groot deel het gevolg is van de totaal verschillende mindset waarin oude spelers, en helaas ook voltallige parlementen, blijven steken. Zij gaan uit van een "gelijk speelveld". In zowat elke politieke uitspraak over deeleconomie komt die term terug. Want, zo is de redenering: die nieuwe bedrijven zijn niet de kleine KMO van om de hoek. En dat klopt: Uber en Airbnb staan aan de top van The Billion Dollar Startups, Amazon draaide 20 jaar lang verlies maar is daarmee wel de grootste winkel ter wereld. Als zij hier een deel van hun koek willen halen, dan moeten ze zich wel aanpassen aan de sector.

Daar zit een enorme grote denkfout in. Het gaat namelijk niet om die bedrijven. Het is de consument, zijn wensen en verwachtingen, die fundamenteel anders zijn geworden. Dankzij wat technologie hebben wij veel meer vertrouwen in zelfregulering door gebruikers. Regels van de overheid of normen gezet in een gesloten sector tellen niet meer. Als ik een kamer boek in Lissabon ga ik daarvoor af op ervaringen van andere gasten. Idem voor een boek te bestellen: je hoeft het papier niet meer te voelen voor je iets koopt. Het kan nog steeds tegenvallen, maar dat kon het vroeger ook.

Consument als middelpuntvliedende kracht

Zoiets is niet meer terug te draaien. Bedrijven als Airbnb hebben daar goed op ingespeeld maar zijn niet de middelpuntvliedende kracht van de deeleconomie waarvoor ze vaak aanzien worden. Consumenten zijn dat. Daar is niks meer aan te doen. Overdreven betutteling zoals comfortclassificaties of de verplichte registratie van elke kamer - helaas wél in het decreetvoorstel voor logies geslopen- zijn daarom gedateerd. Je kan er hoogstens wat minder keuzevrijheid mee bereiken op korte termijn. Iemand die zijn bed voor een paar dagen Gentse wil verhuren gaat uit schrik voor lokale belastingen waarschijnlijk wat ontmoedigd raken. Maar uiteindelijk gaat het dit hele proces niet omkeren. Sectoren gaan zich nog steeds moeten aanpassen aan de nieuwe consument, niet omgekeerd. Horeca Vlaanderen zou dat best nu al door hebben.
Het gaat in se inderdaad over weinig meer dan oude economische spelers die zich aangetast voelen in hun oude, achterhaalde business modellen, en die de schuld voor hun gebrek aan aanpassingsvermogen bij de nieuwe spelers leggen. De echte drijvende kracht achter die verandering, is en blijft de consument en succesvolle economische spelers zien die trends aankomen, voor alle anderen en passen zich er ook aan aan, voor alle anderen. Dat kan door hun bestaande economisch model om te tunen naar het nieuwe, dat kan door hun bestaande model aan te passen zodat het een gepast antwoord geeft op het nieuwe, dat zal zelden tot nooit lukken door halsstarrig vast te houden aan het oude.

En dat zal zich blijven doortrekken op allerlei fronten:
- Taxi versus Uber
- Hotel/B&B versus AirBNB
- Klassieke TV-zenders versus reclamezappen
- Klassieke TV-zenders versus streamers
- Klassieke radio-zenders versus streamers
- Krantenredacties versus ad-blockers
- Restaurants versus AirDnD
- Vakmannen versus Uber/Air-x clonen voor allerlei klusjes
- Lokale kleine en grote winkels versus Amazon/internet shopping
- Vaste prijzen voor boeken versus Amazon en co
- ...

Wie vandaag met een business bezig is, en die zich niet voorbereid op e-commerce en hoe dat zijn business-model impacteert, die is weinig meer dan een sitting duck.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2015, 13:27   #20
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Interessante duiding mbt het topic



Het gaat in se inderdaad over weinig meer dan oude economische spelers die zich aangetast voelen in hun oude, achterhaalde business modellen, en die de schuld voor hun gebrek aan aanpassingsvermogen bij de nieuwe spelers leggen. De echte drijvende kracht achter die verandering, is en blijft de consument en succesvolle economische spelers zien die trends aankomen, voor alle anderen en passen zich er ook aan aan, voor alle anderen. Dat kan door hun bestaande economisch model om te tunen naar het nieuwe, dat kan door hun bestaande model aan te passen zodat het een gepast antwoord geeft op het nieuwe, dat zal zelden tot nooit lukken door halsstarrig vast te houden aan het oude.

En dat zal zich blijven doortrekken op allerlei fronten:
- Taxi versus Uber
- Hotel/B&B versus AirBNB
- Klassieke TV-zenders versus reclamezappen
- Klassieke TV-zenders versus streamers
- Klassieke radio-zenders versus streamers
- Krantenredacties versus ad-blockers
- Restaurants versus AirDnD
- Vakmannen versus Uber/Air-x clonen voor allerlei klusjes
- Lokale kleine en grote winkels versus Amazon/internet shopping
- Vaste prijzen voor boeken versus Amazon en co
- ...

Wie vandaag met een business bezig is, en die zich niet voorbereid op e-commerce en hoe dat zijn business-model impacteert, die is weinig meer dan een sitting duck.
In tegenstelling tot een ander topic, ben ik het daar volmondig met je eens. De hotelsector (in het geval van Airbnb) ziet dit al enkele jaren aankomen, maar onderneemt niets of weinig om zichzelf te 'moderniseren'. In plaats van alle energie in klagen en procedureslagen steken, zou men beter zelf de koe bij de horens vatten en vernieuwen.

Het is in feite een beetje een middenvinger van de (kritische) consument aan de reguliere aanbieders, die het beu is dat hij gemanipuleerd wordt aangaande prijszetting en service door het bestaande 'gilde'.

Ook met Uber en de Brusselse taxi's. Die laatste zijn een ware maffia, vaak onvriendelijk en troggelen klanten geld af. In sommige buitenlandse reisgidsen waarschuwen ze toeristen zelfs voor deze 'taximaffia'. Verwondert me ook niet dat zulk krapuul auto's heeft beschadigd van vermeende Uber-chauffeurs en mensen ook al fysiek heeft aangepakt.

Bovendien blijf ik erbij dat Airbnb vooral een nieuwe markt aanboort. Zakenmensen die naar de Hilton gaan of mensen die tevreden zijn over een regulier hotel, zie ik nog niet zo gauw voortdurend Airbnb gebruiken.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be