Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2011, 06:24   #1
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard Nederlandstalige verkiezingspropaganda in Wallonië

Toen de Vlamingen in de begin van de vorige eeuw naar Wallonië trokken was hun eerste natuurlijke reactie:
we richten Vlaamse verenigingen op en stemmen voor eigen Vlaamse mensen (personaliteitsbeginsel). Net zoals de Franstaligen in o.a. BHV doen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/1006/Ku...slijsten.dhtml

De Vlamingen die in Vlaanderen woonden, zagen dat echter niet zitten en floten hen later terug: ze kozen voor het territorialiteitsbeginsel omdat ze dachten om zo weerstand te kunnen bieden tegenover het Frans.

In Friesland zijn de Nederlandstaligen sterker en geldt het personaliteitsbeginsel.

Québec: het territorialiteitsbeginsel voor de Franstaligen die moeten opboksen tegen het grote Engels.

Men kiest het beginsel waar men voordeel uit haalt.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 06:56   #2
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Jij weet volgens mij maar al te goed dat het Wallonië was dat destijds om eentalige gebieden vroeg, om het eigen gebeid eentalig Frans te houden. Toch zit je hier weer eens de hele zaak om te draaien. Misschien dat je daar ergens nog één onwetende tijdelijk mee om de tuin leidt, maar denk jij werkelijk dat wij achterlijk zijn en niet weten hoe de vork precies in de steel zit?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 11:39   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Jij weet volgens mij maar al te goed dat het Wallonië was dat destijds om eentalige gebieden vroeg, om het eigen gebeid eentalig Frans te houden. Toch zit je hier weer eens de hele zaak om te draaien. Misschien dat je daar ergens nog één onwetende tijdelijk mee om de tuin leidt, maar denk jij werkelijk dat wij achterlijk zijn en niet weten hoe de vork precies in de steel zit?
U kan gewoon niet anders doen dan toegeven dat het altijd al de vlaamsnationalisten waren die zich t.o.v. de Walen stug, onbuigzaam, intolerant opstelden.

U kunt zich misschien afvragen wie eerst was, de kip of het ei ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 11:41   #4
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U kan gewoon niet anders doen dan toegeven dat het altijd al de vlaamsnationalisten waren die zich t.o.v. de Walen stug, onbuigzaam, intolerant opstelden.

U kunt zich misschien afvragen wie eerst was, de kip of het ei ?
Het gaat hier over Vlaanderen en Wallonië in zijn totaliteit, niet over de Vlaams-nationalisten. Dat jij dat onderscheid niet kunt maken en hier een exclusief Vlaams-nationalistisch verhaal van maakt bewijst dat je geen sikkepit begrijpt van waar het hier over gaat.

Laatst gewijzigd door SDG : 15 april 2011 om 11:44.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 12:58   #5
frank1234
Gouverneur
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 1.330
Standaard

volgens mij waren het de franstalige brusselaars
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 20:43   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U kan gewoon niet anders doen dan toegeven dat het altijd al de vlaamsnationalisten waren die zich t.o.v. de Walen stug, onbuigzaam, intolerant opstelden.

U kunt zich misschien afvragen wie eerst was, de kip of het ei ?
Ik vraag mij juist nul de botten af.

Ik heb mijn politieke overtuiging over hoe het best de overheid waarvan ik afhang, die mij belastingen oplegt en die mij zou moeten behoeden voor criminaliteit en onrecht, georganiseerd zou moeten worden.

En die organisatie ziet eruit als volgt: democratie, geen monarchie, Vlaanderen onafhankelijk, en opbouw van overheid in lagen: gemeente, Vlaanderen, Europa.


Vindt gij het nu voldoende om voor het hebben van die politieke overtuiging, dat sommigen mij nazist, ultra-rechts, extremist ... mogen noemen ?
Of legt eens uit hoe gij mij ziet.

Ik zie jou vanzelfsprekend als niet-democraat (wegens niet verkozen staatshoofd), als oorlogszoeker (wegens de territorium-uitbreidingswens), als ordinaire dief en oplichter (wegens ondoorzichtigheid van transferts en weigeren van responsabiliteit).
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 15 april 2011 om 20:44.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 23:51   #7
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Toen de Vlamingen in de begin van de vorige eeuw naar Wallonië trokken was hun eerste natuurlijke reactie:
we richten Vlaamse verenigingen op en stemmen voor eigen Vlaamse mensen (personaliteitsbeginsel). Net zoals de Franstaligen in o.a. BHV doen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/1006/Ku...slijsten.dhtml

De Vlamingen die in Vlaanderen woonden, zagen dat echter niet zitten en floten hen later terug: ze kozen voor het territorialiteitsbeginsel omdat ze dachten om zo weerstand te kunnen bieden tegenover het Frans.

In Friesland zijn de Nederlandstaligen sterker en geldt het personaliteitsbeginsel.

Québec: het territorialiteitsbeginsel voor de Franstaligen die moeten opboksen tegen het grote Engels.

Men kiest het beginsel waar men voordeel uit haalt.
In de Knack stond er ook een artikel over:
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4990659892.htm

En hier en nu maar alle legendes geloven over die arme onderdrukte Vlaamse grootouders.
Zonder er bij stil te staan dat die Walen even erg hunne père zagen.
Dat past niet in de stereotypering.

Laatst gewijzigd door filosoof : 15 april 2011 om 23:58.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 08:01   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
In de Knack stond er ook een artikel over:
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4990659892.htm

En hier en nu maar alle legendes geloven over die arme onderdrukte Vlaamse grootouders.
Zonder er bij stil te staan dat die Walen even erg hunne père zagen.
Dat past niet in de stereotypering.
Oei, werden ook zij scheef bekeken als zij 'geen tweede taal' konden spreken?
Aai dont tink so. Ze hadden wel meer kansen dan zo'n boerke, om vb. werkleider, meestergast, ... te worden, en zo wat minder hunne père te zien.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 18:51   #9
Mr. Orange
Parlementslid
 
Mr. Orange's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Locatie: Café Pajottenland!
Berichten: 1.802
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U kan gewoon niet anders doen dan toegeven dat het altijd al de vlaamsnationalisten waren die zich t.o.v. de Walen stug, onbuigzaam, intolerant opstelden.

U kunt zich misschien afvragen wie eerst was, de kip of het ei ?
Fout vadertje, dat waren de Brusselaars, die van het Francophone bourgeoisie type, waar ze momenteel mee geallieerd zijn in hun Wallobrux federatie.
__________________
Vlaams-republikeinse atheist.
Echte Belgen haten Nederlanders.
Mr. Orange is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2011, 11:41   #10
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Het gaat hier over Vlaanderen en Wallonië in zijn totaliteit, niet over de Vlaams-nationalisten. Dat jij dat onderscheid niet kunt maken en hier een exclusief Vlaams-nationalistisch verhaal van maakt bewijst dat je geen sikkepit begrijpt van waar het hier over gaat.
Ik kan zeer goed het onderscheid maken.
Ik merk dat de man of vrouw in de straat de politieke spoelletjes hartsgrondig beu zijn en dit aan beide zijden van de taalgrens.

Enkel de zogezegde echte vlamingen vindt dat ze politiek goed bezig zijn.

De vraag is wanneer de N-VA meelopers die voor de partij gestemd hebben omdat hij goed bezig was in de slimste mens terug naar de CD&V en naar spa gaan.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2011, 11:42   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vraag mij juist nul de botten af.

Ik heb mijn politieke overtuiging over hoe het best de overheid waarvan ik afhang, die mij belastingen oplegt en die mij zou moeten behoeden voor criminaliteit en onrecht, georganiseerd zou moeten worden.

En die organisatie ziet eruit als volgt: democratie, geen monarchie, Vlaanderen onafhankelijk, en opbouw van overheid in lagen: gemeente, Vlaanderen, Europa.


Vindt gij het nu voldoende om voor het hebben van die politieke overtuiging, dat sommigen mij nazist, ultra-rechts, extremist ... mogen noemen ?
Of legt eens uit hoe gij mij ziet.

Ik zie jou vanzelfsprekend als niet-democraat (wegens niet verkozen staatshoofd), als oorlogszoeker (wegens de territorium-uitbreidingswens), als ordinaire dief en oplichter (wegens ondoorzichtigheid van transferts en weigeren van responsabiliteit).
Wat U zich afvraagt zal me worst of botte wezen.
U hangt af van België en u woont in het Vlaamse of Waalse Gewest.
Dat is de realiteit, of u dat nu leuk vindt is natuurlijk een andere discussie.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2011, 12:26   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik kan zeer goed het onderscheid maken.
Ik merk dat de man of vrouw in de straat de politieke spoelletjes hartsgrondig beu zijn en dit aan beide zijden van de taalgrens.

Enkel de zogezegde echte vlamingen vindt dat ze politiek goed bezig zijn.

De vraag is wanneer de N-VA meelopers die voor de partij gestemd hebben omdat hij goed bezig was in de slimste mens terug naar de CD&V en naar spa gaan.
daarom dat in alle peilingen de N-VA meer en meer stemmen krijgen?

daarom dat meer en meer BV's er voor uitkomen dat ze Vlaamsgezind zijn?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2011, 12:54   #13
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik kan zeer goed het onderscheid maken.
Ik merk dat de man of vrouw in de straat de politieke spoelletjes hartsgrondig beu zijn en dit aan beide zijden van de taalgrens.

Enkel de zogezegde echte vlamingen vindt dat ze politiek goed bezig zijn.

De vraag is wanneer de N-VA meelopers die voor de partij gestemd hebben omdat hij goed bezig was in de slimste mens terug naar de CD&V en naar spa gaan.

Besef het toch eens Henri, de verdeeldheid is niet alleen bij de politici, ook onder de mensen. Stop met jezelf dat fabeltje wijs te maken dat het enkel om 'politieke spelletjes' gaat.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2011, 13:09   #14
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik kan zeer goed het onderscheid maken.
Ik merk dat de man of vrouw in de straat de politieke spoelletjes hartsgrondig beu zijn en dit aan beide zijden van de taalgrens.

Enkel de zogezegde echte vlamingen vindt dat ze politiek goed bezig zijn.

De vraag is wanneer de N-VA meelopers die voor de partij gestemd hebben omdat hij goed bezig was in de slimste mens terug naar de CD&V en naar spa gaan.
Indien je er werlelijk iets van begrepen hed, had je gezien dat het hier helemaal niet om de N-VA gaat of zelfs niet eens om Vlaams-nationalisme, maar om territorialiteits- versus personaliteitsprincipe. Kun jij jouw mantra's dan ook achterhouden voor relevante discussies daaromtrent?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 07:57   #15
69kk
Partijlid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2007
Berichten: 236
Standaard Gebuisd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Toen de Vlamingen in de begin van de vorige eeuw naar Wallonië trokken was hun eerste natuurlijke reactie:
we richten Vlaamse verenigingen op en stemmen voor eigen Vlaamse mensen (personaliteitsbeginsel). Net zoals de Franstaligen in o.a. BHV doen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/1006/Ku...slijsten.dhtml

De Vlamingen die in Vlaanderen woonden, zagen dat echter niet zitten en floten hen later terug: ze kozen voor het territorialiteitsbeginsel omdat ze dachten om zo weerstand te kunnen bieden tegenover het Frans.

In Friesland zijn de Nederlandstaligen sterker en geldt het personaliteitsbeginsel.

Québec: het territorialiteitsbeginsel voor de Franstaligen die moeten opboksen tegen het grote Engels.

Men kiest het beginsel waar men voordeel uit haalt.
Bent U misschien gebuisd voor "Geschiedenis van Belgie"?
69kk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 07:16   #16
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
EddyBal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U kan gewoon niet anders doen dan toegeven dat het altijd al de vlaamsnationalisten waren die zich t.o.v. de Walen stug, onbuigzaam, intolerant opstelden.

U kunt zich misschien afvragen wie eerst was, de kip of het ei ?
Amai Henri, en dat zonder rood te worden? Zoveel negationisme...
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 07:19   #17
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
EddyBal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 69kk Bekijk bericht
Bent U misschien gebuisd voor "Geschiedenis van Belgie"?
Gewoon gebuisd in begrijpend lezen Of was het gewoon in begrijpen?
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 09:52   #18
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Het gaat hier over Vlaanderen en Wallonië in zijn totaliteit, niet over de Vlaams-nationalisten. Dat jij dat onderscheid niet kunt maken en hier een exclusief Vlaams-nationalistisch verhaal van maakt bewijst dat je geen sikkepit begrijpt van waar het hier over gaat.
Ik zag ook deze documenaire op Canvas. Zeer interessant.

En daaruit bleek onder andere dat de Vlamingen missen hadden in het Vlaams en dat er hele wijken waren in La Louvière bijvoorbeeld waar er uitsluitend Vlaams werd 'geklapt'. De Walen maakten daar nooit een probleem van.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 mei 2011 om 09:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 11:00   #19
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zag ook deze documenaire op Canvas. Zeer interessant.

En daaruit bleek onder andere dat de Vlamingen missen hadden in het Vlaams en dat er hele wijken waren in La Louvière bijvoorbeeld waar er uitsluitend Vlaams werd 'geklapt'. De Walen maakten daar nooit een probleem van.
ze hebben daar zéér veel problemen van gemaakt. en waarom denk je dat de Franstaligen niet wilden dat België tweetalig werd?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 12:14   #20
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ze hebben daar zéér veel problemen van gemaakt. en waarom denk je dat de Franstaligen niet wilden dat België tweetalig werd?
Daarover heb ik toch niets van gemerkt in de voornoemde docu. Hebt u de uitzending gezien?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be