Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

 
 
Discussietools
Oud 18 februari 2009, 06:33   #1
Astrid Essed
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 mei 2007
Berichten: 76
Standaard Hamas mensenrechtenschendingen in Gaza onacceptabel

Geachte Redactie en lezers van Politics.be,

Onder P/S doe ik u mijn commentaar toekomen op de door Amnesty International geconstateerde mensenrechtenschendingen door Hamas ten tijde van de recente Israelische aanvallen op Gaza

Zie voor Israelische aanvallen op Gaza:

http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=2278

Zie voor Amnesty persbericht tav Hamas-mensenrechtenschendingen in Gaza:

http://www.amnesty.org/en/news-and-u...-gaza-20090212

http://www.amnesty.org/en/library/as...0012009en.html

Nadere toelichting:

Het is u bekend, dat ik van mening ben, dat de Israelische bezetting van de Palestijnse gebieden dient te worden opgeheven, alle in bezet gebied gestichte illegale nederzettingen dienen te worden ontmanteld, de Muur dient te worden afgebroken en het Palestijnse recht op terugkeer dient te worden erkend [1]

Eveneens ben ik, vanuit het oogpunt van het terugrdaaien van een historisch onrecht en het destijds geheel genegeerde zelfbeschikkingsrecht voorstander van een Eenstatenoplossing in het Midden-Oostenconflict [2]

Echter, bekeken vanuit het Internationaal Recht en vanuit mensenrechtenstandpunt, ben ik tevens van mening, dat alle conflictspartijen in het Midden-Oostenconflict of enig andere oorlog of bevrijdingsstrijd, zich dienen te houden aan de principes van het Internationaal Humanitair Oorlogsrecht, de Geneefse Conventies en alle andere internationale verdragen, de mensenrechten betreffende

Dit impliceert geen militaire aanvallen op burgers en zeker geen buitengerechtelijke executies, mishandeling of foltering

Zoals u weet stel ik regelmatig de Israelische oorlogsmisdaden en mensenrechtenschendingen in Israel en met name de bezette gebieden aan de orde

Eveneens ben ik echter van mening, dat ook de Palestijnse verzetsorganisaties de mensenrechtenprincipes dienen na te leven

Vanuit dat oogpunt heb ik dan ook onderstaand commentaar geschreven op de persbriefing van Amnesty International tav de door haar geconstateerde mensenrechtenschendingen van Hamas, tijdens de recente Israelische aanvallen op Gaza

Ik denk, dat dat met name van belang is, aangezien er in sommige pro-Palestijnse kringen de niet geheel onbegrijpelijke neiging bestaat [gezien de assymetrie van het conflict en de gecontinueerde Westerse gedoging van de Israelische bezetting], Palestijnse mensenrechtenschendingen te bagatelliseren of zelfs de andere kant uit te kijken

Ik ben van mening, dat hiermee niet alleen de morele geloofwaardigheid geweld wordt aangedaan, maar met name, dat een dergelijke houding niet getuigt van een elementair respect voor de mensenrechten

Ieder burger heeft recht op bescherming en vrijwaring van militaire aanvallen, ongeacht de conflictspartij
Iedere [krijgs]gevangene, Palestijns of Israelisch, heeft en houdt te allen tijde recht op een humane behandeling
En tenslotte, hoe gevoelig het ook mag liggen, echte of vermeende collaborateurs hebben recht op een humane behandeling en een eerlijk en onafhankelijk proces

Vriendelijke groeten

Astrid Essed
Amsterdam


[1]

Zoals u weet heeft Israel tot op de dag van vandaag nog geen gehoor gegeven aan VN Veiligheidsraadsresolutie 242 dd 1967 tav de terugtrekking uit de in 1967 veroverde bezette gebieden, waaronder de Palestijnse
Ook Gaza is, ondanks de Israelische terugtrekking van het leger, nog steeds bezet gebied, gezien de Israelische controle van grenzen en luchtruim

Zie

http://www.politics.be/duiding/596/#12

Volgens artikel 49, 4e Conventie van Geneve, zijn alle in bezet Palestijns gebied gestichte Israelische nederzettingen illegaal

Volgens de ICJ uitspraak dd 9-7-2004 is de door bezet Palestijns gebied gebouwde Israelische Muur illegaal

Zie

http://www.icj-cij.org/docket/files/131/1677.pdf


Het recht op terugkeer van het Palestijnse volk werd vastgelegd in VN Algemene Vergaderingsresolutie 194, dd 148 nav de door Israelisch-zionistische troepen uitgevoerde etnische zuiveringen, waardoor 750.000 mensen van huis en haard werden verdreven

[2]

Zie tav mijn pleidooi voor een Eenstatenoplossing

http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=2033

P/S

Commentaar:

Geachte Redactie en lezers,

Ik heb met grote bezorgdheid kennisgenomen van de door Amnesty International aan de kaak gestelde mensenrechtenschendingen door Hamas in Gaza, zoals de buitengerechtelijke executies van 20 mensen en de ontvoering, foltering en mishandelingen van een groot aantal mensen, die worden beschouwd als collaborateurs met bezettingsmacht Israel, of hetzij politieke tegenstanders van Hamas

Zie

http://www.amnesty.org/en/library/as...0012009en.html


http://www.amnesty.org/en/library/as...0012009en.html


Tweede Wereldoorlog
Bijltjesdag in Frankrijk

Dergelijke praktijken hebben eveneens in het bevrijde Frankrijk, kort na de Tweede Wereldoorlog, plaatsgevonden, toen duizenden echte of vermeende collaborateurs met de Duitse bezetter zonder vorm van proces werden doodgeschoten

Echter, ongeacht door wie gepleegd, dergelijke praktijken zijn ernstige mensenrechtenschendingen en oorlogsmisdaden


Het is van belang, dat men zich dat realiseert, aangezien er in sommige pro-Palestijnse kringen de neiging bestaat, de andere kant op te kijken, wanneer er sprake is van Palestijnse mensenrechtenschendingen zoals [zelfmoord] aanslagen of Palestijnse raketaanvallen op Israelische burgers of burgerdoelen en nu, deze vergeldingsacties tegen echte of vermeende collaborateurs

Hoe repressief en illegaal de Israelische bezetting ook is, alsmede de gepleegde oorlogsmisdaden en mensenrechtenschendingen, een Palestijnse illegale tegenreactie [1] kan op geen enkele wijze worden gerechtvaardigd, hetzij tegen Israelische burgers, hetzij tegen echte of vermeende collaborateurs

Iedere burger, ongeacht de conflictspartij, heeft het recht op veiligheid en bescherming tegen militaire aanvallen van beide zijden

En ieder mens, ook een echte of vermeende ''collaborateur'' houdt te allen tijde het recht op een eerlijk en onafhankelijk proces en het recht, te worden gevrijwaard van foltering

Veroordeling van Israelische oorlogsmisdaden, maar de andere kant opkijken bij Palestijnse mensenrechtenschendingen, ondersteunt de Palestijnse zaak niet, aangezien zo de morele geloofwaardigheid wordt ondermijnd.

Hoe illegaal en misdadig de Israelische bezetting ook is, de burgers van beide conflictspartijen dienen te worden beschermd tegen militair geweld en ook echte of vermeende collaborateurs hebben en houden te allen tijde hun recht op een eerlijk proces en een humane behandeling.

Astrid Essed
Amsterdam





[1]

Uiteraard is Palestijns militair verzet tegen het leger van de Israelische bezettingsmacht internationaalrechtelijk volledig gelegitimeerd
Astrid Essed is offline  
Oud 18 februari 2009, 16:35   #2
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astrid Essed Bekijk bericht
Uiteraard is Palestijns militair verzet tegen het leger van de Israelische bezettingsmacht internationaalrechtelijk volledig gelegitimeerd
De aap uit de mouw!
__________________
Derk de Tweede is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be