Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2002, 14:51   #1
FMisplon
Provinciaal Gedeputeerde
 
FMisplon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Locatie: (kot) Leuven | (thuis) Koolskamp
Berichten: 896
Stuur een bericht via MSN naar FMisplon
Standaard

De tol van de invraagstelling

Een column schrijven is vrij nutteloos. Ten eerste lezen weinig mensen het, ten tweede: als ze het lezen dan is het meestal diagonaal. Ten derde kan je erdoor vermoord worden...

Iets in vraag stellen of kritiek uiten wordt alsmaar moeilijker in deze geconditioneerde maatschappij. Heb je wat kritiek op een marokkaan word je algauw als racist en zelfs fascist bestempeld. Ben je wat bekommerd om het milieu dan ben je een extreem linkse zot.

Je mag haast niets meer zeggen of je krijgt de meest vergezochte (doch tegenwoordig sociaal aanvaardde) scheldwoorden naar je hoofd geslingerd. Problemen met een kleurling? Zeg er aub niets over, je wordt haast bijeengemept en als fascist bestempeld. Een beetje kritiek over homoseksualiteit? Zet het alvast op een lopen. Ben je diepgelovig? Hou je alvast klaar want je wordt zo uitgelachen.

Vanwaar die conditionering om ieder wie kritiek uit de volle lading te geven? De schuldigen aanwijzen is zeer moeilijk, misschien zelfs gevaarlijk. Waarschijnlijk loop ik nu het risico om weggescholden te worden voor dit klein druppeltje kritiek.

De media kunnen we alvast met de vinger wijzen. Objectiviteit zal je niet snel meer vinden. Waarom? Met objectiviteit verdien je geen geld meer. De mensen willen actie, spanning, roddels,... Stel dat alles neergeschreven wordt zoals het gezegd is geweest, niemand zal nog een krant lezen, of naar het 7-uur journaal kijken.

Het feitelijke probleem is dat de burger zelf niet meer kan beslissen over wat goed of fout is. Het wordt hem met de lepel in de mond gegeven. De toenemende mediatisering en de drang van sommige politici om bepaalde politieke meningen met ziektes of gedrocht te vergelijken is gewoon verkeerd. Want iedere persoon heeft een andere interpretatie van die vergelijking. Stel dat ik schrijf dat de VLD ‘bullshit’ is dan zal ik daarmee bedoelen dat ik niet akkoord ben met hun programma of werking. Ik zal er nooit mee bedoelen dat de VLD inderdaad op het uitwerpsel van een stier lijkt. Dit geschreven zijnde vind ik het maar een flauw voorbeeld, jammer, maar mijn ‘delete’ toets op mijn klavier is defect...

Ik bedoel maar, bepaalde uitspraken doen over politieke ideeën, soms zonder daar een gegronde reden maar eerder een haat voor te hebben is verkeerd, zelfs gevaarlijk.

Het duidelijke bewijs is de moord op Pim Fortuyn. Een man met ‘andere’ ideeën die hij onterecht met zijn eigen dood heeft moeten betalen. De moordenaar mag dan uit extreem linkse oorden komen, een fascist IS hij. Een doorgeslagen gek die zichzelf als ‘Verlosser’ wou lanceren. Een gek die door de incorrecte taal van de media en de politiek komaf moest maken met de ‘kanker’ van Nederland.

Als iedere politieker voor zijn leven zal moeten vrezen voor zijn ideeën en omdat hij daar veel aandacht voor opeist, waar gaat deze maatschappij dan naartoe? Ik zou zo zeggen, als het dan toch zo is: ‘Meneer Van Quickenborne, begin alvast te lopen! Meneer Dewinter, duik onder!’

Bart Hoeksteen
FMisplon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be