Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Rechts
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Rechts Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond rechtse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Bekijk resultaten enquête: 32-uren week voor mensen met gezinnen?
Ja, ik ben voorstander voor deze eis 16 66,67%
Neen, ik wil dat mensen met gezinnen toch langer moeten werken 8 33,33%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 november 2007, 19:29   #41
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik stel anders voor dat je eens, euh, iets leest over praxeologie.
Heb ik al gedaan, ik heb zelfs de referenties aan Metternich gegeven van waaruit jij jouw mosterd haalt.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 19:29   #42
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Je moet eerst de notie van doelmatigheid kennen om het handelen op die manier te kunnen beschrijven. En dat is ook niet altijd het geval.
Oh, maar natuurlijk heb je die notie nodig. Maar een kind van 4, dat die notie niet kent, is wel bestudeerbaar met behulp van die notie.

Citaat:
Het kapitalisme uniformiseert evengoed, jouw libertarische samenleving zal ook een bepaald handelingspakket opleggen aan anderen. Zo werkt nu de samenleving eenmaal, daarvoor hoef je idd geen staat te hebben.
Ja, en dan? Een puur feitelijke analyse van het handelen (economie) is niét hetzelfde als een normatief kader van wat wél en niét mag. Oostenrijkse economie, strikt genomen, zegt niet dat een overheid niet mag, of dat geweld gebruiken tegen anderen niet mag. Maar de ethische benadering dat geweld onrechtmatig is, ligt idd wel in het verlengde van de Oostenrijkse economie.

(Enfin, wat denk jij Percy?)

Citaat:
En tegelijk spreken ze over vraag en aanbod als kern van de maatschappeijke essentie? Dat lijkt mij dan wel hoogst contradictorisch.
Geef eens 1 citaat waarin staat dat vraag/aanbod de gehele kern is van maatschappelijke essentie? Dat lijkt me straf. Volgens mij lul je uit je nek, hier.

Maar goed. Vraag/aanbod is idd het sluitstuk van het gegeven dat niét iedereen hetzelfde wilt. Wat voor de ene een aanbod is, is voor de andere een vraag.

Citaat:
Hij transcendeert omdat hij in gods invloed leeft, en dat zal dan te maken hebben met een bepaalde gedachteconstructie. Jouw praxeologische kijk is een perspectief, een tijdelijke constructie als verklaringsmodel wat er gebeurt.
Een perspectief dat zijn wil tot transcendentie verklaart. Wat is het probleem?

Praxeologie en onder Gods invloed transcenderen sluiten elkaar niet uit. Wat is het probleem?

Citaat:
Dat is geen meta-kritiek, dat is gewoon wat kennis is.
En dat is dan weer een boutade. Alsof dat dáárover geen discussie is.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 19:31   #43
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Alles is perspectivistisch, ook de kijk van Sokal op het postmodernisme. De taal denkt voor ons, het zijn de elementen van een discours.
Jij hebt een overdosis postmodernisme door je strot geramd gekregen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 20:12   #44
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Alles is perspectivistisch, ook de kijk van Sokal op het postmodernisme. De taal denkt voor ons, het zijn de elementen van een discours. De resultaten van een bepaald discours kan je ook via een bepaald perspectief beoordelen, en 1 ervan is bv. dat de constructie zwaartekracht een mens kan doden.
Als ik de resultaten van jouw discours beoordeel, lijkt zwaartekracht mij het minste van je zorgen. De kunst van het luchtfietsen beheers je dan weer heel erg goed, mijn felicitaties.

edit: al is het een truukje waar ik eerder geamuseerd dan geïnteresseerd naar kijk
__________________
One World, One Dream, One Everything

Laatst gewijzigd door Stratcat : 4 november 2007 om 20:14.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 20:16   #45
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Als ik de resultaten van jouw discours beoordeel, lijkt zwaartekracht mij het minste van je zorgen. De kunst van het luchtfietsen beheers je dan weer heel erg goed, mijn felicitaties.

edit: al is het een truukje waar ik eerder geamuseerd dan geïnteresseerd naar kijk
Relativism is not incompatible with truth, since truth claims are themselves always relative, the result of a second-order consensus among individuals concerned to reflect on the status of what we think we know.
T. Rockmore
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 4 november 2007 om 20:16.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 20:18   #46
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Jij hebt een overdosis postmodernisme door je strot geramd gekregen.
En ik vind het postmodernisme als methodiek fantastisch. "Catch me if you can", een heerlijk spelprincipe.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 20:21   #47
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Relativism is not incompatible with truth, since truth claims are themselves always relative, the result of a second-order consensus among individuals concerned to reflect on the status of what we think we know.
T. Rockmore
QED
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 20:23   #48
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
En ik vind het postmodernisme als methodiek fantastisch. "Catch me if you can", een heerlijk spelprincipe.
Het leven als een spel zien is leuk als je geen verantwoordelijkheid hebt.
Of die wel hebt, maar geen verantwoording af hoeft te leggen.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 20:32   #49
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
En ik vind het postmodernisme als methodiek fantastisch. "Catch me if you can", een heerlijk spelprincipe.
µ

Is dat tegenwoordig al een methode?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 20:33   #50
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Oh, maar natuurlijk heb je die notie nodig. Maar een kind van 4, dat die notie niet kent, is wel bestudeerbaar met behulp van die notie.



Ja, en dan? Een puur feitelijke analyse van het handelen (economie) is niét hetzelfde als een normatief kader van wat wél en niét mag. Oostenrijkse economie, strikt genomen, zegt niet dat een overheid niet mag, of dat geweld gebruiken tegen anderen niet mag. Maar de ethische benadering dat geweld onrechtmatig is, ligt idd wel in het verlengde van de Oostenrijkse economie.

(Enfin, wat denk jij Percy?)


Geef eens 1 citaat waarin staat dat vraag/aanbod de gehele kern is van maatschappelijke essentie? Dat lijkt me straf. Volgens mij lul je uit je nek, hier.

Maar goed. Vraag/aanbod is idd het sluitstuk van het gegeven dat niét iedereen hetzelfde wilt. Wat voor de ene een aanbod is, is voor de andere een vraag.



Een perspectief dat zijn wil tot transcendentie verklaart. Wat is het probleem?

Praxeologie en onder Gods invloed transcenderen sluiten elkaar niet uit. Wat is het probleem?



En dat is dan weer een boutade. Alsof dat dáárover geen discussie is.
Correctie, jij hebt die notie nodig om een uitleg over de wereld te kunnen geven, net zoals een gelovige het godsconcept nodig heeft.

Dat wordt haast een discussie over het geslacht der engelen indien je dat allemaal gaat willen implementeren in mijn maatschappij. Je gaat de mensen zeer strak moeten africhten om dergelijke vrijheid te weten appreciëren. Ik ga mij er alvast niet aan houden, vermits dat mijn doel niet is.

Het verschil tussen andere marginalisten en jullie is dat jullie beweren dat vraag en aanbod niet kan worden uitgedrukt volgens "aggregate demand & supply" wegens de onoverzichtelijkheid van de markt. Zo heb ik het toch gelezen, je mag dat gerust verbeteren.

Dat het een perspectief blijft en niet een eeuwigdurende waarheid.

Dat kan ik best geloven, alleen is er geen nood om te beweren dat jouw uitleg noodzakelijk is om die mensen te laten bidden. Of jij nu hen een praxeologische uitleg biedt of niet, bidden blijven ze doen.

Indien alles constructief blijkt te zijn, dan hoeft die discussie per sé ook niet.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 20:37   #51
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Het leven als een spel zien is leuk als je geen verantwoordelijkheid hebt.
Of die wel hebt, maar geen verantwoording af hoeft te leggen.
Ik dacht dat jij een existentialist was. Uiteindelijk is het leven maar een zeer tijdelijk gebeuren op de grote tijdslijn, maakt niet zoveel uit wat jij of ik denken. Verantwoordelijkheden kunnen dan ook worden gebruikt als ideologische chantage.
En wat groter is dan ik of jij, is god, het collectief, het volk, etc... Ik gebruik liever deze concepten als richtsnoeren.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 20:38   #52
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
µ

Is dat tegenwoordig al een methode?
Ik hoop het.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 20:43   #53
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Correctie, jij hebt die notie nodig om een uitleg over de wereld te kunnen geven, net zoals een gelovige het godsconcept nodig heeft.
Oh, maar dat verandert toch niets aan de waarheid daarvan? Met dat verschil dat een gelovige gerust mag zeggen dat alle mensen handelen, omdat God het wilt. Verandert niets aan het feit dat mensen handelen.

Citaat:
Dat wordt haast een discussie over het geslacht der engelen indien je dat allemaal gaat willen implementeren in mijn maatschappij. Je gaat de mensen zeer strak moeten africhten om dergelijke vrijheid te weten appreciëren. Ik ga mij er alvast niet aan houden, vermits dat mijn doel niet is.
Neen, jij wilt mensen kapot krijgen. Ik snap ook niet goed waarom dat 'positief' is, maar ieder kiest zijn eigen doel, hé.

Maar ik ben al blij dat je afgestapt bent van ons verhaal inhoudelijk aan te vallen. (Wat je toch nooit gelukt is.) Je bent nu al bezig met te zeggen dat het niet mogelijk gaat zijn. (Wat natuurlijk niets aan de waarheid van onze analyse verandert. Het normatieve aspect is natuurlijk individueel.)

Citaat:
Het verschil tussen andere marginalisten en jullie is dat jullie beweren dat vraag en aanbod niet kan worden uitgedrukt volgens "aggregate demand & supply" wegens de onoverzichtelijkheid van de markt. Zo heb ik het toch gelezen, je mag dat gerust verbeteren.
Ik denk dat er wel een groot verschil is tussen 'neo-klassieken' en 'Oostenrijkers'. Verschillen die je, hopelijk, ondertussen al kent.

Citaat:
Dat het een perspectief blijft en niet een eeuwigdurende waarheid.
Het is een eeuwigdurende waarheid dat mensen handelen. Enfin, tenzij als er geen mensen meer zijn.

Citaat:
Dat kan ik best geloven, alleen is er geen nood om te beweren dat jouw uitleg noodzakelijk is om die mensen te laten bidden. Of jij nu hen een praxeologische uitleg biedt of niet, bidden blijven ze doen.
En ik geef daar geen oordeel over. Meer zelfs, ik vind dat positief. De Oostenrijkse economie stelt ook helemaal geen 'noodzakelijkheden'...
Zie.

Als Oostenrijkers zeggen 'een stijging van het minimumloon zal leiden tot werkloosheid' is dat geen absolute natuurwet in sé. Dat is niet meer dan een bestudering van het menselijk handelen. Niemand stelt dat die mensen werkloos moéten blijven, noch dat mensen niet mógen meer mensen aannemen als het minimumloon stijgt. Wij zeggen enkel dat het zeer wrslk is dat mensen, die hun eigen materiele welvaart in meerdere of mindere mate nastreven, er voor zullen kiezen minder mensen aan te nemen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 20:43   #54
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik hoop het.
Ja, hopen kan je wel.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 21:00   #55
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Oh, maar dat verandert toch niets aan de waarheid daarvan? Met dat verschil dat een gelovige gerust mag zeggen dat alle mensen handelen, omdat God het wilt. Verandert niets aan het feit dat mensen handelen.



Neen, jij wilt mensen kapot krijgen. Ik snap ook niet goed waarom dat 'positief' is, maar ieder kiest zijn eigen doel, hé.

Maar ik ben al blij dat je afgestapt bent van ons verhaal inhoudelijk aan te vallen. (Wat je toch nooit gelukt is.) Je bent nu al bezig met te zeggen dat het niet mogelijk gaat zijn. (Wat natuurlijk niets aan de waarheid van onze analyse verandert. Het normatieve aspect is natuurlijk individueel.)



Ik denk dat er wel een groot verschil is tussen 'neo-klassieken' en 'Oostenrijkers'. Verschillen die je, hopelijk, ondertussen al kent.



Het is een eeuwigdurende waarheid dat mensen handelen. Enfin, tenzij als er geen mensen meer zijn.



En ik geef daar geen oordeel over. Meer zelfs, ik vind dat positief. De Oostenrijkse economie stelt ook helemaal geen 'noodzakelijkheden'...
Zie.

Als Oostenrijkers zeggen 'een stijging van het minimumloon zal leiden tot werkloosheid' is dat geen absolute natuurwet in sé. Dat is niet meer dan een bestudering van het menselijk handelen. Niemand stelt dat die mensen werkloos moéten blijven, noch dat mensen niet mógen meer mensen aannemen als het minimumloon stijgt. Wij zeggen enkel dat het zeer wrslk is dat mensen, die hun eigen materiele welvaart in meerdere of mindere mate nastreven, er voor zullen kiezen minder mensen aan te nemen.
Jij zegt dat die gelovige handelt, de gelovige zegt dat niet over zichzelf. Blijkbaar dat je het niet kan laten om te spreken in universele termen.

Elke ideologie maakt slachtoffers, ook de jouwe. Ik heb het al een paar keer gezegd: het verschil tussen mij en jou is het feit dat ik daar niet hypocriet over doe. Wil je gerust blijven geloven in het verhaaltje dat jouw ideologie toevallig dat niet zou doen, mij best, maar dan mag elke andere ideologie dezelfde uitspraken doen. Nazisme kan evengoed die belofte waarmaken.

Ik val jullie voortdurend inhoudelijk aan: in historisch opzicht rammelt jullie discours langs alle kanten, en ook qua epistemologie doen jullie aanspraken die niet hard kunnen worden gemaakt. En als we dan concreet worden, nivelleren jullie de discussie tot een zeer welbepaald concept, namelijk dat in onze genen blijkbaar een individuele drang bestaat om welbepaalde marktrelaties op te bouwen die dan een walhalla aan voortdurende zelfcorrigerende prijzen zouden voortbrengen. Komt er dan kritiek, dan krijgen we de gebedsmolen met de anti-overheidsmantra voorgeschoteld. Jullie doen beloften zoals elke andere ideologie, alleen trachten jullie dat te "naturaliseren". Zeer storend, en bovendien is dat even productief in een discussie als babbelen tegen iemand van Scientology.

Ik ken die sinds jij juist besloot te stoppen met knikkeren, dus ja.

Dat is een uitspraak die een bepaald mensbeeld weergeeft, meer niet.

Behalve het feit dat jullie denken dat individuen keuzes maken die in een ideale situatie ideale marktrelaties voortbrengen, nietwaar? Lijkt mij alvast een definitief en zwaar oordeel over de mensheid die ik compleet niet deel en dat ook nooit zal doen, omdat ik een ideologisch opponent ben. De enige manier om mij te stoppen zal met geweld of de dreiging van geweld zijn. En zo is jouw ideologie niet verschillend als dat van een ander, welkom tot de mensheid.

Als die mensen tenminste waarden aanhangen die van belang zijn om zo te handelen, bedoel je? En als er zo een markt ook kan bestaan die daadwerkelijk voortbrengt wat je wil zien gebeuren, wat nog altijd het grote mysterie is.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 21:04   #56
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ja, hopen kan je wel.
Laten we zeggen dat het postmodernisme niet voor 1 modernistisch gat te vangen is, wat ik wel leuk vind. Blijkbaar moet jij enkele premissen van jouw denken beschermen tegen dergelijke duivels, ik vind dit zeer amusant indien ik dat ga combineren met de gevleugelde woorden over individuele vrijheid.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 21:08   #57
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik dacht dat jij een existentialist was.
Ik heb blijkbaar nog niet genoeg op Sartre en Heidegger gekapt.

Citaat:
Uiteindelijk is het leven maar een zeer tijdelijk gebeuren op de grote tijdslijn, maakt niet zoveel uit wat jij of ik denken. Verantwoordelijkheden kunnen dan ook worden gebruikt als ideologische chantage.
Het buiten beschouwing laten van je eigen verantwoordelijkheid bij gedachten over je relaties met andere mensen is laf, en indien bewust, misdadig.
(Goed, dergelijke gedachte zou je existentialistisch kunnen noemen, maar dan niet metafysisch, als je begrijpt wat ik bedoel. Eerder down-to-earth-existentialisme, niet zo geïnteresseerd in speculatieve luchtbellen.)

Citaat:
En wat groter is dan ik of jij, is god, het collectief, het volk, etc... Ik gebruik liever deze concepten als richtsnoeren.
Waarom heb je richtsnoeren nodig als je toch al speculatief bezig bent?
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 21:12   #58
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Laten we zeggen dat het postmodernisme niet voor 1 modernistisch gat te vangen is, wat ik wel leuk vind.
Postmodernisme liep tegen dezelfde grenzen aan als om het even welke westerse metafysica. Het verschil tussen postmodernistische en moderne ideeën is slechts schijn, het verschil is een resultaat van de verpakking. Zo werd de vorm zich van zichzelf bewust, zou Hegel zeggen.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 21:12   #59
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Ik heb blijkbaar nog niet genoeg op Sartre en Heidegger gekapt.



Het buiten beschouwing laten van je eigen verantwoordelijkheid bij gedachten over je relaties met andere mensen is laf, en indien bewust, misdadig.
(Goed, dergelijke gedachte zou je existentialistisch kunnen noemen, maar dan niet metafysisch, als je begrijpt wat ik bedoel. Eerder down-to-earth-existentialisme, niet zo geïnteresseerd in speculatieve luchtbellen.)



Waarom heb je richtsnoeren nodig als je toch al speculatief bezig bent?
Dan ben ik misdadig. Wat ga je mij aandoen, moet ik als straf nog een mantra over individu een vrijheid aanhoren? Oeee, pas op, ik ben de grote boze wolf.

Ik ben speculatief bezig omdat ik dat een leuke vorm van machtsuitoefening vind.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 21:13   #60
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Postmodernisme liep tegen dezelfde grenzen aan als om het even welke westerse metafysica. Het verschil tussen postmodernistische en moderne ideeën is slechts schijn, het verschil is een resultaat van de verpakking. Zo werd de vorm zich van zichzelf bewust, zou Hegel zeggen.
Waarom tracht AH zich dan met hand en tand zich te verdedigen tegen mijn postmodernisme? Of moet ik zijn liberalisme al buiten elk spectrum plaatsen, het langverhoopte post-ideologisch paradijs?
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be