Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 april 2024, 18:45   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.862
Standaard Schatting kosten verbouwing

Iemand een idee hoe je zoiets aanpakt?

Ik ga binnenkort het ouderlijke huis overkopen. De ouders schenken dit aan 2 kinderen dus ik moet de andere partij voor 50% uitkopen. Op zich een bedrag dat me toestaat om nog aangenaam te leven, zonder al te veel zorgen. De vrouw koopt zich mee in.

Voor mijn beroep werk ik in een groepspraktijk (zelfstandige) waarbij alle collegae een kwart van hun brutoloon per maand afstaan aan de eigenaar. Dit is uiteraard heel veel en dat kan zo niet blijven doorgaan.

Het alternatief is dat ik het zelf doe, maar daarvoor moet er worden bijgebouwd.

Kort samengevat, het idee:

Ik mag nog 8 meter breed tegen het huis bijbouwen, en 17 meter diep.
Dit in dezelfde landelijke steen als het huis.
De 17 meter diepte moet verdeeld worden in meerdere kamers.
Er moet een wachtruimte zijn, een toilet. Een bureauruimte. Een aparte ingang.
Een klein keukentje is ook handig, al blijft de grote keuken in het ouderlijke huis aanwezig

Maar liefst op een manier dat het huiselijk blijft en dat er ooit mensen kunnen logeren als er in de toekomst niet meer gewerkt wordt. Ik heb liever dat het niet toont als een werkruimte. Ik zou er op de oude dag van ouders en schoonouders een zorgwoning van willen maken.

Deze heb ik snel van het internet geplukt. De bijbouw wordt wat groter dan dit, maar toch. Er moet een plat dak zijn, waarop een dakterras komt dat uitzicht biedt op een grote tuin. De ramen worden vervangen zodat je vanop het tweede verdiep kan instappen op het dakterras.



Ruw geschat een idee wat zoiets tegenwoordig kost?
Valkuilen om rekening mee te houden?

Als de kosten te hoog zijn, kan ik eventueel zelfstandige in bijberoep worden.
Dan betaal ik nog steeds een kwart van mijn brutoloon aan de eigenaar, maar dit nog slechts 2 dagen per week.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2024, 11:36   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.574
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Iemand een idee hoe je zoiets aanpakt?

Ik ga binnenkort het ouderlijke huis overkopen. De ouders schenken dit aan 2 kinderen dus ik moet de andere partij voor 50% uitkopen. Op zich een bedrag dat me toestaat om nog aangenaam te leven, zonder al te veel zorgen. De vrouw koopt zich mee in.

Voor mijn beroep werk ik in een groepspraktijk (zelfstandige) waarbij alle collegae een kwart van hun brutoloon per maand afstaan aan de eigenaar. Dit is uiteraard heel veel en dat kan zo niet blijven doorgaan.

Het alternatief is dat ik het zelf doe, maar daarvoor moet er worden bijgebouwd.

Kort samengevat, het idee:

Ik mag nog 8 meter breed tegen het huis bijbouwen, en 17 meter diep.
Dit in dezelfde landelijke steen als het huis.
De 17 meter diepte moet verdeeld worden in meerdere kamers.
Er moet een wachtruimte zijn, een toilet. Een bureauruimte. Een aparte ingang.
Een klein keukentje is ook handig, al blijft de grote keuken in het ouderlijke huis aanwezig

Maar liefst op een manier dat het huiselijk blijft en dat er ooit mensen kunnen logeren als er in de toekomst niet meer gewerkt wordt. Ik heb liever dat het niet toont als een werkruimte. Ik zou er op de oude dag van ouders en schoonouders een zorgwoning van willen maken.

Deze heb ik snel van het internet geplukt. De bijbouw wordt wat groter dan dit, maar toch. Er moet een plat dak zijn, waarop een dakterras komt dat uitzicht biedt op een grote tuin. De ramen worden vervangen zodat je vanop het tweede verdiep kan instappen op het dakterras.



Ruw geschat een idee wat zoiets tegenwoordig kost?
Valkuilen om rekening mee te houden?

Als de kosten te hoog zijn, kan ik eventueel zelfstandige in bijberoep worden.
Dan betaal ik nog steeds een kwart van mijn brutoloon aan de eigenaar, maar dit nog slechts 2 dagen per week.
Maak een deftige schets met alle belangrijkste afmetingen en voorwaarden en stuur die naar zoveel aannemers als je maar kan vinden.

Momenteel gaat de ene na de andere aannemer failliet dus de kans is groot dat je er treft die echt wel werk nodig hebben en een 'goeie prijs' maken.

En niet 2 of 3 aannemers contacteren, nee, contacteer er 10 of 20.

Vraag steeds naar referenties en betaal nooit meer voorschot dan wat er aan materiaal geleverd is.
Maak goeie afspraken over wanneer hoeveel betaald moet worden (fundering klaar: deel 1, snelbouwmuren gemetst, deel 2...)
Voor zo'n verbouwing ga je ook een architect nodig hebben. Ga bij die mens luisteren met welke aannemers hij goeie ervaringen heeft.

Denk eraan: enkele jaren geleden had geen enkele aannemer tijd en vroegen ze voor een verbouwing als de jouwe massa's geld omdat ze die eigenlijk liever niet wilde doen.

Nu zijn de zaken omgekeerd. Je hebt nu als klant de touwtjes veel strakker in handen dan pakweg 10 jaar geleden.

Profiteer daar van.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2024, 12:57   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.932
Standaard

Misschien ook en oplossing, een bijgebouwtje in uw tuin zetten of aansluitend aan den oprit. Je hebt die tegenwoordig in hout. Uw prive is dan van uw beroep gescheiden.

Maar dat moet technisch kunnen natuurlijk en misschien moet je ook eens horen hoe dat fiscaal zit.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2024, 13:04   #4
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.862
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Misschien ook en oplossing, een bijgebouwtje in uw tuin zetten of aansluitend aan den oprit. Je hebt die tegenwoordig in hout. Uw prive is dan van uw beroep gescheiden.

Maar dat moet technisch kunnen natuurlijk en misschien moet je ook eens horen hoe dat fiscaal zit.
De gemeente liet me weten dat het verboden is een "nevenactiviteit" uit te voeren in een losstaand bijgebouw. Eerst wilde ik de garage platgooien en het daar doen. Maar het nieuwe stuk moet tegen het huis staan. Ik wil het wel gescheiden houden via een aparte deur, en eventueel een hal tussen de 2 gebouwen door. Maar ze mogen niet volledig los van elkaar staan.

Vive la Belgique
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2024, 13:08   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
De gemeente liet me weten dat het verboden is een "nevenactiviteit" uit te voeren in een losstaand bijgebouw. Eerst wilde ik de garage platgooien en het daar doen. Maar het nieuwe stuk moet tegen het huis staan. Ik wil het wel gescheiden houden via een aparte deur, en eventueel een hal tussen de 2 gebouwen door. Maar ze mogen niet volledig los van elkaar staan.

Vive la Belgique
ah, ja het zou te makkelijk kunnne zijn, daar moeten we onze medeburgers van besparen he.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2024, 13:26   #6
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
De gemeente liet me weten dat het verboden is een "nevenactiviteit" uit te voeren in een losstaand bijgebouw. Eerst wilde ik de garage platgooien en het daar doen. Maar het nieuwe stuk moet tegen het huis staan. Ik wil het wel gescheiden houden via een aparte deur, en eventueel een hal tussen de 2 gebouwen door. Maar ze mogen niet volledig los van elkaar staan.

Vive la Belgique
Ruimtelijke ordening is Vlaams beleid. Het zijn steden en gemeentes die voor stedenbouw bevoegd zijn. Een woning bestemd voor woonst kan je niet zomaar herbestemmen naar gedeeld gebruik met praktijkruimte. Als de woonst in een woonkern ligt maak je het meeste kans om de bestemming van de woonst te kunnen wijzigen.

Het Vlaams beleid in zake stedenbouw schoeit zich op Nederlandse lijst. De historische lintbebouwing wordt door onze beleidspolitici als ferfoeilijk aangezien. In woonkernen kan het gelijksvloers enkel bestemd worden voor kleinhandel, diensten of vrije beroepers. Woningen kunnen sinds 2002 niet zonder stedenbouwkundige vergunning verdeeld worden in aparte delen. Een woonst in de kern met onderaan commerciële ruimte kan enkel bewoond worden mits er een aparte inkom is; als de ingang woonst gemeenschappelijke delen heeft met de commerciële ruimte kan enkel de uitbater er zich domiciliëren.

En dan klagen de politici aan dat er tekorten zijn op de woningmarkt....

Arme Lage Landen.
__________________


Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2024, 14:20   #7
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.839
Standaard

Tekorten op de woningmarkt?

Geen wonder als er hier vorig jaar 175.000 zijn toegekomen.
(Bron, gisteren op tv)
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be