Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 april 2022, 06:28   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.261
Standaard Neutrale geldautomaten duiken op in straatbeeld

Neutrale geldautomaten duiken op in straatbeeld: Limburg krijgt er in totaal 150
Hasselt - De tijd dat je bij elk filiaal van een grootbank eurobiljetten uit de muur kunt halen, is binnenkort voorbij. Vier Belgische grootbanken hebben zich verenigd in Batopin voor een netwerk van neutrale geldautomaten dat eind 2024 op punt moet staan. Limburg zal uiteindelijk nog zo’n 150 geldautomaten krijgen op 55 locaties.


https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220419_96196539


Ook al betalen we sinds de coronacrisis steeds vaker met de kaart of digitaal, toch is cash geld nog niet verdwenen en moet het beschikbaar blijven. Maar voor banken is het te duur geworden om alle bankautomaten zelf in dienst te houden. Het antwoord op dit complexe vraagstuk is Batopin, een initiatief van de vier Belgische grootbanken Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC. “Het werd opgericht om cash geld structureel en op lange termijn te vrijwaren. Batopin is van nul begonnen om een nieuw netwerk van neutrale geldautomaten te creëren. Deze staat los van de aparte banken”, zegt woordvoerder Vincent Bayer van Batopin. Met andere woorden, cash geld zal enkel nog uit de muur te halen zijn op plaatsen waar het ook gebruikt wordt.


Dit is zeker toe te juichen, alleen is dit weeral België en zijn alleen de cier grootste betrokken.

De "kleintjes gaan samen ook een automatennetwerk opstarten.
Hier wordt weeral een grote kans gemist, een kans om alle banken te betrekken in dit project, het zou alvast nog goedkoper zijn.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 08:00   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Als ik in de winkel met de kaart betaal dan vraag ik gewoon wat contant geld bij.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 09:31   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als ik in de winkel met de kaart betaal dan vraag ik gewoon wat contant geld bij.
Niet iedere winkelier heeft dat graag, gewoon omdat er te weinig cash betaald wordt.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 13:31   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Niet iedere winkelier heeft dat graag, gewoon omdat er te weinig cash betaald wordt.
Onder andere.
De grootste reden is dat het bedrag dat je opneemt wordt geteld bij de omzet. Niet goed voor de handelaar naar de fiscus toe, en binnen bepaalde betalingssystemen is de transactiekost een percentage van het totaal bedrag.
Superettes, en zeker grootwarenhuizen, liggen daar niet wakker van. Geld opnemen wordt beschouwd als een dienstverlening en ondertussen geraken ze hun contant geld uit de kassa's kwijt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 20 april 2022 om 13:31.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 15:51   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.384
Standaard

Het kan mij geen kloten schelen of ik nu mijn nodige cashgeld trek uit een ATM van de bank, of een zogezegd neutrale ATM, of uit de kassa van een winkel die zonder enige verplichting dit toch wil doen.

Het wordt toch wel hoge tijd dat de politiek ingrijpt in de kosten van het elektronisch bankverkeer. Inbegrepen een lichte subsidie. Omdat elektronisch betalen uiterst preventief is tegen overvallen, al dan niet in de buurt van de ATM, en preventief is tegen fiscale fraude.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2022, 17:00   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het kan mij geen kloten schelen of ik nu mijn nodige cashgeld trek uit een ATM van de bank, of een zogezegd neutrale ATM, of uit de kassa van een winkel die zonder enige verplichting dit toch wil doen.

Het wordt toch wel hoge tijd dat de politiek ingrijpt in de kosten van het elektronisch bankverkeer. Inbegrepen een lichte subsidie. Omdat elektronisch betalen uiterst preventief is tegen overvallen, al dan niet in de buurt van de ATM, en preventief is tegen fiscale fraude.
Waarom moet de roverheid ons heel betalingsverkeer kunnen volgen?
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2022, 16:52   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waarom moet de roverheid ons heel betalingsverkeer kunnen volgen?
Dat heb ik beschreven in mijn post die jij zelf quoot. Net achter het woordje "omdat ".
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be