Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 februari 2011, 12:09   #21
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Concreet gezien zal ik minder reden hebben om bij mijn huidige werkgever te blijven, als ik bemerk dat mijn eventuele ontslagvergoeding gebaseerd op anciënniteit achteruit gaat.

Dus....een hoop werkgevers lopen veel meer risico's dat essentieel personeel gaat lopen. Aangezien het vooral de bedienden zijn die achteruit gaan, wordt het risico ook voornamelijk gelopen in de hogere regionen van het bedrijf (bijv. R&D, ingenieurs,....)

Ik denk dat de werkgevers vooral zeer rap akkoord zijn gegaan met dit voorstel omdat ze minder zullen moeten betalen finaal omdat het statuut van de bedienden achteruit gaat. Volgens mij gaan ze meer betalen, misschien niet in ontslagvergoedingen, maar doordat de werknemer aan de bediendenkant (zie mijn hogere opmerking) rapper geneigd zullen zijn om het bedrijf te verlaten voor een betere verloning, aangezien de op anciënniteit gebaseerde bescherming achteruit ging.

Het wordt nog interessant.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 26 februari 2011 om 12:12.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2011, 12:15   #22
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
zeer juist...
alleen,diegenen die Internationale Akkoorden tekenen hebben situaties geschapen,kennen hun achterban voldoende,hebben afdoende gecommuniceerd en de temperatuur opgenomen ,om te zorgen dat er naderhand betrekkelijk weinig problemen zullen zijn,of weten hoe die te omzeilen.....het heet "taktiek".

Nadien volledig terugkrabbelen,dat is lafheid en achterbaksheid tov diegenen waarmee je maanden aan tafel zat,het is een teken dat je twee gezichten hebt of niet weet namens wie je bezig bent....dan kun je beter niet tekenen!
De basis vind dus ook dat het akkoord niet geratificeerd kan worden.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2011, 15:44   #23
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De basis vind dus ook dat het akkoord niet geratificeerd kan worden.
ipv te beginnen staken zouden de vakbonden hun onderhandelingsvolk op staande voet moeten ontslaan en ander volk aan de tafel zetten.

Als de onderhandelaars hun poot zetten terwijl 70 tot 80% vd basis tegen het compromis is dan zou ik toch eens heel diep in de spiegel kijken moest ik zo'n onderhandelaar zijn
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2011, 16:02   #24
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ipv te beginnen staken zouden de vakbonden hun onderhandelingsvolk op staande voet moeten ontslaan en ander volk aan de tafel zetten.

Als de onderhandelaars hun poot zetten terwijl 70 tot 80% vd basis tegen het compromis is dan zou ik toch eens heel diep in de spiegel kijken moest ik zo'n onderhandelaar zijn
inderdaad...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2011, 16:06   #25
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Concreet gezien zal ik minder reden hebben om bij mijn huidige werkgever te blijven, als ik bemerk dat mijn eventuele ontslagvergoeding gebaseerd op anciënniteit achteruit gaat.

Dus....een hoop werkgevers lopen veel meer risico's dat essentieel personeel gaat lopen. Aangezien het vooral de bedienden zijn die achteruit gaan, wordt het risico ook voornamelijk gelopen in de hogere regionen van het bedrijf (bijv. R&D, ingenieurs,....)

Ik denk dat de werkgevers vooral zeer rap akkoord zijn gegaan met dit voorstel omdat ze minder zullen moeten betalen finaal omdat het statuut van de bedienden achteruit gaat. Volgens mij gaan ze meer betalen, misschien niet in ontslagvergoedingen, maar doordat de werknemer aan de bediendenkant (zie mijn hogere opmerking) rapper geneigd zullen zijn om het bedrijf te verlaten voor een betere verloning, aangezien de op anciënniteit gebaseerde bescherming achteruit ging.

Het wordt nog interessant.
Dat is "the sign of the times",waar we ook bij ons niet aan onderuit kunnen.Overigens,niet weinigen zitten in mijn geval van "In je jongere jaren blijf je maximaal 5 jaar bij dezelfde baas",(snuffel verdorie eens rond...),en ja,schakel heen en weer tussen de statuten van arbeider of bediende(wat in het ene bedrijf een bediendefunktie is,is bij het ander een arbeider ...)

irrelevante zever eigenlijk

Laatst gewijzigd door kelt : 26 februari 2011 om 16:08.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2011, 18:20   #26
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Wink

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
en zo moet Meneer Leterme zich nu ook daarmee nog eens bezighouden......alsof er al niet genoeg op het bordje ligt..... :

Ja,ik ben ook aangesloten (bij de LBC),maar ik kijk met groeiende verbijstering naar de vakbondshouding.De boodschap die gegeven is,is dat het toch maar beter de politiek zal zijn die Interprofessionele akkoorden moet uitvinden,en niet de sectoren..
Het "middenveld" faalt jammerlijk.....

Een andere boodschap is(eentje die niet met zoveel woorden gezegd wordt,maar volgt uit immobilisme-) : F*ck You jongere generaties,onze voordeeltjes,NU,gaan voor!

Een andere boodschap(die,vrees ik, bij de werkgevers zal de ronde doen),kijk,met die vakbonden kunnen we geen akkoorden meer afsluiten,want ze zenden blijkbaar de verkeerde mensen om mee te onderhandelen...een "akkoord" is geen "akkoord" meer
Mensen die regelmatig met vakbonden in contact komen (maar dan niet uit eigenbelang) weten wel beter...
Vakbonden hebben steeds als eerste het woord solidariteit in de mond... maar het mag hun (of hun leden) nooit een frank kosten...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 14:23   #27
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Mensen die regelmatig met vakbonden in contact komen (maar dan niet uit eigenbelang) weten wel beter...
Vakbonden hebben steeds als eerste het woord solidariteit in de mond... maar het mag hun (of hun leden) nooit een frank kosten...
Je bent hier niets anders dan onzin aan het uitkramen. Ik kan je genoeg voorbeelden geven, waarbij ze opgetreden zijn met advocaten en alles om hun leden te helpen.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 14:41   #28
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Je bent hier niets anders dan onzin aan het uitkramen. Ik kan je genoeg voorbeelden geven, waarbij ze opgetreden zijn met advocaten en alles om hun leden te helpen.
Dat wel...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 14:53   #29
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Dat wel...
Ik neem aan dat het natuurlijk niet in je kraam past, omdat je plannetjes dan mislukken en dan past een vakbond natuurlijk al heel gauw niet meer in jou wereldbeeld omdat ze de werknemers tegen je "opzetten"

Des te meer reden om ze wel te hebben...
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 17:43   #30
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik neem aan dat het natuurlijk niet in je kraam past, omdat je plannetjes dan mislukken en dan past een vakbond natuurlijk al heel gauw niet meer in jou wereldbeeld omdat ze de werknemers tegen je "opzetten"

Des te meer reden om ze wel te hebben...
Dus toch... Waarschijnlijk in het belang van de 'werkmens'... 'Hoe meer we de ondernemers kunnen tegenwerken... des te beter voor de 'mensen'...

(en ik ben een... freelancer)
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 19:23   #31
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Dus toch... Waarschijnlijk in het belang van de 'werkmens'... 'Hoe meer we de ondernemers kunnen tegenwerken... des te beter voor de 'mensen'...

(en ik ben een... freelancer)
Het is gewoon een kwestie van belangen, that's it. En iedereen heeft het recht zijn belangen tot het uiterste te verdedigen en met alle mogelijke middelen die hij ter zijne beschikking heeft. De werkgevers doen immers hetzelfde.

Als ze de werknemer kunnen stropen, zullen ze het heus niet laten, of denk je dat ze ons laten werken voor onze mooie ogen ?
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 12:41   #32
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
He. En iedereen heeft het recht zijn belangen tot het uiterste te verdedigen en met alle mogelijke middelen die hij ter zijne beschikking heeft
het is pervers om straks het land te gijzelen enkel en alleen omdat de toplui van acv en abvv blijkbaar niet in staat zijn om hun belangen te verdedigen of niet in staat zijn de prioriteiten van hun achterban correct in te schatten.

er is een akkoord tussen vakbond en werkgever en de vakbond MOET dat respecteren als ze hun handtekening zetten.

de vakbonden moeten niet staken. Cortebeeck en de Leeuw op straat gooien en en de zaak heronderhandelen. dat is de enige correcte gang van zaken en dan moet je de wekgevers bedanken als ze terug aan tafel willen gaan zitten
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 13:02   #33
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
het is pervers om straks het land te gijzelen enkel en alleen omdat de toplui van acv en abvv blijkbaar niet in staat zijn om hun belangen te verdedigen of niet in staat zijn de prioriteiten van hun achterban correct in te schatten.

er is een akkoord tussen vakbond en werkgever en de vakbond MOET dat respecteren als ze hun handtekening zetten.

de vakbonden moeten niet staken. Cortebeeck en de Leeuw op straat gooien en en de zaak heronderhandelen. dat is de enige correcte gang van zaken en dan moet je de wekgevers bedanken als ze terug aan tafel willen gaan zitten
Dat vind ik ook...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 23:36   #34
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
het is pervers om straks het land te gijzelen enkel en alleen omdat de toplui van acv en abvv blijkbaar niet in staat zijn om hun belangen te verdedigen of niet in staat zijn de prioriteiten van hun achterban correct in te schatten.

er is een akkoord tussen vakbond en werkgever en de vakbond MOET dat respecteren als ze hun handtekening zetten.

de vakbonden moeten niet staken. Cortebeeck en de Leeuw op straat gooien en en de zaak heronderhandelen. dat is de enige correcte gang van zaken en dan moet je de wekgevers bedanken als ze terug aan tafel willen gaan zitten
Alleen de arbeiders vakbonden hebben hun akkoord gegeven, de bedienden niet.

Begin bijna te denken dat het een opzettelijke verdeel en heers strategie was.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 28 februari 2011 om 23:42.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 23:42   #35
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik begrijp de weigering van de meerderheid van de ABVV en ACLVB leden.
Toch denk ik dat het verstandiger was geweest om het IPA goed te keuren en wachten tot economisch stabielere tijden, om dan wél en terecht een deel van de koek te eisen.
Dus nu toegeven aan werkgevers, in de hoop, het later misschien ooit terug te krijgen? Dat is de oude theorie van de kerk: "Wees braaf en volgzaam op aarde, je wordt er in de hemel voor beloond."
Daar geloven alleen moslimzelfmoordenaars nog in.

Wie zag ooit iets terug van alle inleveringen uit de jaren '70 en '80?

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 februari 2011 om 23:43.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 23:44   #36
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Alleen de arbeiders vakbonden hebben hun akkoord gegeven, de bedienden niet.

Begin bijna te denken dat het een opzettelijke verdeel en heers strategie was.
Wees daar maar zeker van.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 23:48   #37
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
het is pervers om straks het land te gijzelen enkel en alleen omdat de toplui van acv en abvv blijkbaar niet in staat zijn om hun belangen te verdedigen of niet in staat zijn de prioriteiten van hun achterban correct in te schatten.

er is een akkoord tussen vakbond en werkgever en de vakbond MOET dat respecteren als ze hun handtekening zetten.

de vakbonden moeten niet staken. Cortebeeck en de Leeuw op straat gooien en en de zaak heronderhandelen. dat is de enige correcte gang van zaken en dan moet je de wekgevers bedanken als ze terug aan tafel willen gaan zitten
Er is geen IPA, maar de liberalen willen het patronale voorstel enigszins aangepast doordrukken met NVA-hulp.

Dank je Bart, de bedienden zullen aan je denken, mocht het zo eindigen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 23:49   #38
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wees daar maar zeker van.
En onze zogezegde regering die het spelletje van de WG'ers netjes meespeelt.

Dan zijn ze verwonderd dat ze bij de eerstvolgende verkiezingen op hun bakkes krijgen.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 07:42   #39
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Alleen de arbeiders vakbonden hebben hun akkoord gegeven, de bedienden niet.

.
de toponderhandelaars vd vakbonden hebben hun akkoord gegeven.
dat hun achterban hen niet volgt geeft die toponderhandelaars niet het recht om het land lam te leggen.
dat de toponderhandelaars incompetent zijn daar hoef ik of mijn vrouwtje straks niet voor te boeten

de werkgevers zijn niet verantwoordelijk als de toplui vd vakbonden onbekwaam zijn en in dit geval is het de schuld vd vakbonden dat ons sociaal overlegmodel op de helling komt te staan. zij ondermijnen de boel tenslotte.

dat men vakbondsintern problemen heeft is een logisch gevolg van ideologische vakbonden (katholiek, liberaal,...). HEt duitse systeem met sectorvakbond (vakbond chemie, vakbond bediende, vakbond taxichauffeurs,...) is uiteraard veel logischer en efficiënter.

het akkoord is NIET asociaal
uitkeringen zwaksten gaan omhoog, index blijft bestaan en verschil in statuut wodt toch al gedeeltelijk weggewerkt. geeft het tijd en binnen 5j is het allemaal hetzelfde
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 10:34   #40
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wees daar maar zeker van.
Inderdaad... de solidariteit van de linksen is ongekend...
Ze eisen gelijkstelling van de arbeiders met hun statuut (één van de beste en dus duurste van de wereld)... maar daar zelf iets van afgeven... uit solidariteit... NO WAY...
Bende egoïsten...
En in een tijd dat de economie stilaan recht kruipt... indexaanpassingen + 0.3% opslag vragen.... Hoe lang zal die heropleving trouwens duren (maar zo'n vragen kan men natuurlijk aan zulke onbenullen niet vragen ).

En ja, ik weet het... de bonussen van de CEO's groeien de pan uit... en de bankiers scheppen weer ongestoord geld....
En dat is zo... Doe daar dan iets aan... maar onze ondernemingen bestaan niet allemaal uit ongebreideld bonus trekkende CEO's...

En neen, 30 uur per week werken, op 50 jaar stoppen met werken en 5% opslag is geen oplossing... He land met stakingen plat leggen integendeel wel...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be