Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 augustus 2002, 22:46   #61
Swakke
Burger
 
Swakke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2002
Locatie: Tisselt
Berichten: 150
Standaard

Rosy schreef:
hoe? geen enkele grond voor subsidie van joodse en islamitische godsdienst?
die mensen moeten toch ook hun erediens kunnen betalen? anders moeten de gelovigen dat doen en wordt de kerk (joodse, islamitische, eender welke niet - gesubsidieerde) weer een instituut dat zich moet bezighouden met haar gelovigen geld af te troggelen om in leven te kunnen blijven.
ik ben niet godsdienstig, maar ik vind subsidiëring van godsdiensten een goede zaak (alle godsdiensten!).


Ik ben lid van een zeer nieuwe godsdienst. Onze Heer gebiedt ons dat wij tijdens de zomermaanden elk week-end moeten gaan zeilen tot meerdere eer en glorie van onze Heer en God. Zo'n zeilboot kost behoorlijk wat geld, nog niet zoveel als een kerk of een moskee, maar toch, en ook ik vind het niet meer dan normaal dat de overheid hier ruim tussenkomt in de kosten. Zoniet dan zullen in de toekomst nog een heleboel diepgelovige maar niet kapitaalkrachtige personen belet worden om hun geloof te beleiden en zich misschien wel afkeren van God.
En door de uitleg van Godfried weten we nu dat dit daarna allemaal homofielen worden, misschien zelfs amorele bandieten, en dat ze later zelfmoord plegen.
Onze religie is zo nieuw dat we nog geen bankrekening hebben maar tijdterwijl kan gestort worden op mijn persoonlijke bankrekening. Onze Heer en God is mij al enkele malen verschenen en Hij heeft mij opgedragen in de toekomst het zaakje over te nemen.
NB Terloops geef ik hier nog even mee dat we ten tijde van de Kelten hier overal ten lande mooie aanlegsteigers en jachthavens bezaten, allemaal zelf van de plaatselijke bevolking moeten afpersen of persoonlijk moeten gaan inpalmen, vaak met geweld en risico op eigen verwondingen. Helaas zijn onze afspraken met Julius Cesar over compensaties niet op papier kunnen gezet worden.
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2002, 23:32   #62
Steven Keirse
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 juni 2002
Locatie: Roeselare
Berichten: 96
Stuur een bericht via MSN naar Steven Keirse
Standaard

Ik vind dat de heren en dames politici belastinggeld eindelijk maar eens moeten beschouwen als een schaars goed dat beter niet door ramen en deuren gegooid kan worden.
Nutteloze zaken of zaken die even goed door private donateurs kunnen gefinancierd worden, moeten bijgevolg niet gesubsidieerd worden.
Laat de katholieken weer aflaten beginnen te verkopen of laat ze de gelovigen wijs maken dat ze niet in de hemel zullen geraken als ze te weinig geld in de schaal leggen.
Steven Keirse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2002, 08:16   #63
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Inderdaad, Steven.
Wij moeten onze hobby ook grotendeels zelf bekostigen.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2002, 12:03   #64
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

De discussie over het al dan niet financieren van de kerk is interessant, maar hangt bovenal nog steeds af van die ene, nog steeds niet beantwoorde vraag: wat is de rol nu van die kerk?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2002, 20:28   #65
Steven Keirse
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 juni 2002
Locatie: Roeselare
Berichten: 96
Stuur een bericht via MSN naar Steven Keirse
Standaard

Gelet op een fundamenteel beginsel in een democratie nl. scheiding tussen kerk en staat, zou aan dit instituut geen enkele rol van overheidswege mogen worden toebedeeld. Uiteraard brengt dit met zich mee dat de overheid dan ook geen religies meer moet subsidiëren.
Steven Keirse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2002, 21:24   #66
Swakke
Burger
 
Swakke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2002
Locatie: Tisselt
Berichten: 150
Standaard

De rol van de kerk (in België) lijkt mij te zijn:
1) De veruiterlijking van wat de gelovigen aannemen en waaraan ze zich kunnen vastklampen en optrekken. Tevens de leerschool voor hun kinderen waaraan zij hetzelfde geloof willen opdringen.
Gezien dit tegenwoordig een zeer kleine minderheid is bestaat er geen enkele goede reden om hiervoor de kerk te subsidiëren
2) De uitvoerders van ceremonieën bij belangrijke gebeurtenissen in het leven zoals bvb huwelijk, overlijden enz...
Hier moet ik bij opmerken dat sommige van deze taken reeds prima worden overgenomen door commerciele instellingen en dat zonder de weerstand van heel de katholieke zuil er nog veel meer alternatieven zouden aangeboden worden. Deze ceremoniële taken worden door de kerk verre van gratis uitgevoerd en hoeven dus door de overheid niet nog eens gesubsidieerd te worden.
De kerk heeft dus wel degelijk een rol maar er is geen goede reden om hieraan subsidies te verbinden.
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be