Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Zijn extreem rechtse politici medeschuldig aan deze evolutie
ja 12 40,00%
neen 18 60,00%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 augustus 2002, 13:48   #1
Mickey
Banneling
 
 
Mickey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 65
Standaard

Racist pleegt dubbele moord, onder de ogen van de politie
Mickey 15-05-2002



Racist pleegt dubbele moord, onder de ogen van de politie

"Extreem rechts heeft mijn vader en moeder vermoord"
"Dit is geen fait divers, dit is een racistische misdaad. Ik hoor dat extreemrechts overal in Europa in opgang is. Welnu, in mijn straat is de haat aanwezig, ze heeft mijn vader en moeder vermoord en mijn broertjes verwond." Zo sprak een tot tranen bewogen Kemza Isnasni op de begrafenisplechtigheid van haar ouders in het Josaphatpark in Schaarbeek. De politie stond voor het huis van de misdaad, maar kwam niet tussenbeide.




Begrafenis van Habiba El-Hajji (47) en haar man Ahmed Isnasi (48) .
Ze woonden al meer dan 25 jaar in België. Ahmed was al een paar jaar werkonbekwaam. Het was een rustig en waardig gezin, zo getuigen alle buren en kennissen. De vijf kinderen, Hamza (20), Kemza (19) , Abdelmounaim (17), Yassin (10) en de kleine Walid (6) gaan allemaal naar school. De twee jongsten liggen nog in het ziekenhuis, de anderen verblijven bij verschillende familieleden.


De 79-jarige Hendrik Vyt, sympathisant van Vlaams Blokker Demol, vermoordde op 7 mei Habiba El-Hajji en Ahmed Isnasni in het bijzijn van hun vijf kinderen. Hij schoot ook de twee jongste kinderen neer, ze liggen nog steeds in het ziekenhuis.

De avond erop komt een duizendtal mensen naar het gemeentehuis van Schaarbeek afgezakt. Ze willen van burgemeester Clerfayt (FRDF) antwoord op hun vragen. Die heeft een paar tientallen stoelen in een zaal laten gereedzetten. Wat bewijst dat hij totaal niet begrijpt hoe vastbesloten deze mensen zijn zich niet langer te laten doen na deze dubbele racistische moord en de schokkende passiviteit van de politie. Hij had ongetwijfeld gehoopt er zich op een vergadering in besloten kring vanaf te kunnen maken met enkele vage beloften. Maar nu staat hij plots oog in oog met het volk. Belgen, migranten, jong en oud, willen duidelijke antwoorden. Dat was niet echt voorzien. Net zomin als een geluidsinstallatie of een goed werkende megafoon. Wanneer Clerfayt uitlegt dat "onze aanwezigheid een blijk van openheid is en dat het belangrijk is dat we vertrouwen blijven hebben in onze instellingen", klinkt bitter hoongelach. De aanwezige politiecommissaris David Yansenne wordt uitgejouwd. "Ontslag, ontslag!", eisen de toehoorders. Net zoals de andere prominenten, onder wie ook twee substituten van de procureur, weet hij niet wat te antwoorden op de scherpe vragen van de buurtbewoners: "Hoe is het mogelijk dat een man die bij de politie als gevaarlijk bekend staat, zo zwaar bewapend is? Welk gevolg is er gegeven aan de talloze klachten die in het verleden tegen hem werden ingediend?"

Gekend racist
met wapens in huis

Vyt stond inderdaad bekend om zijn agressief, racistisch gedrag. Buren zagen de voormalige politiecommissaris en nu gemeenteraadslid voor het Vlaams Blok Johan Demol er regelmatig op bezoek komen. Vyt was al eens veroordeeld tot zes maanden omdat hij een Marokkaanse jongen zo zwaar toetakelde dat die een oog verloor. De zaak zou in mei in beroep voorkomen. De politie was al meermaals opgeroepen wanneer zijn pesterijen en agressiviteit uit de hand liepen. Na herhaaldelijke klachten van buren �* onder wie ook een Belgisch gezin dat letterlijk werd buitengepest �* wilde de Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij hem begin april doen verhuizen. Een meisje dat nog in hetzelfde blok heeft gewoond, getuigt: "Hij liet zijn hond de hele nacht in de traphal blaffen, hij heeft hem zelfs een keer in ons appartement losgelaten, hij drong gewoon bij ons binnen. Of hij ging de zekeringen uittrekken in de kelder zodat we zonder elektriciteit zaten".

Maar op 7 mei woonde hij nog steeds op Vanderlindenstraat 121. Directeur Hutchinson (PS) van de huisvestingmaatschappij liet hem verder zijn gangen gaan. De ochtend voor het drama probeerde Vyt al binnen te dringen bij zijn Marokkaanse onderburen. Hij werd door de politie meegenomen maar na een kort verhoor weer vrijgelaten. Hij mocht naar zijn appartement terugkeren, waar hij ongestoord zijn moord kon voorbereiden!

Moedige buren,
laffe politie

"Was de uitgestuurde politiepatrouille sterk genoeg, gezien de ernst van de situatie?" zo vragen de buurtbewoners. "Waarom was er geen speciaal interventieteam? Waarom heeft de politie de kinderen niet uit het huis gehaald? Waarom kon een buurman wel de moed daarvoor opbrengen en niet de politie die daarvoor toch door ons wordt betaald?"

De politie heeft letterlijk niets gedaan om het drama te voorkomen of in te perken. Als op 7 mei om 4u10 's ochtends verscheidene buren naar de politie bellen en melding maken van een zwaar vuurgevecht in de straat, komt er welgeteld één patrouille met twee politieagenten van ongeveer 25 jaar. Nochtans heeft diezelfde politie daags tevoren ook al moeten uitrukken tegen dezelfde dader. Om 4u10 zijn de ouders waarschijnlijk nog niet dood. Tijdens de drie kwartier dat de schietpartij doorgaat, komt er geen versterking. De politie schiet een paar keer vanop afstand. Verschillende kogels slaan in in de muur en doorboren een venster van nummer 123, het huis van de buren! Verderop zijn er wel andere politiewagens, want als het huis even later in lichterlaaie staat, houden ze de brandweer tegen. De twee aanwezige agenten weigeren de woning binnen te dringen zolang er geschoten wordt. Maar een Belgische buurman slaagt er wel in met een ladder twee kinderen te evacueren. Een derde kind kan langs de achtertuin en via de buren ontsnappen. Wanneer één van de jongste kinderen, gewond door kogels, aan het raam verschijnt en smeekt dat iemand hem helpt om naar beneden te springen, willen andere buren ter hulp komen. Een overbuurvrouw vertelt huilend: "Mijn man stond ook buiten, hij wou met een matras naar de overkant rennen om het jongetje te laten springen, zelfs ten koste van zijn eigen leven, maar toen begon de schutter weer te schieten. De flikken riepen dat iedereen terug naar binnen moest. Voor het jongetje deden ze niets!"

"Minder rechten, wel de plicht om kalm te blijven"

Op de volksvergadering woensdagavond krijgen de buurtbewoners enkel vage beloften over een onderzoek te horen. De bitterheid was nadien dan ook groot. Sommigen eisen dat de videocassette die een overbuur had opgenomen, onmiddellijk wordt vrijgegeven. Anderen uiten vooral hun woede over het gebrek aan democratie en roepen, aan het adres van Clerfayt: "Wij hebben voor u gestemd, we kunnen u ook weer afzetten!" Als de onderzoeksrechter een onderzoek belooft, roept een vrouw: "Ja, we kennen dat, zoals bij Julie en Melissa zeker! We willen de waarheid veel sneller."

Eén ding is zeker, de bewoners zijn vastberaden om zich te organiseren tot de volledige waarheid is gekend, tot alle verantwoordelijken zijn gestraft en tot er effectief tegen racisme wordt opgetreden.

Palestina

Riet Dhondt, PVDA: "Elke vrijdagavond kwam Ahmed Isnasni naar de Palestina-actie aan de Brusselse Beurs. Op vrijdag 9 mei was hij er niet meer bij. We deden een korte mededeling: "Er ontbreekt hier iemand: mijnheer Ahmed. Hij was solidair met het Palestijnse volk. Hij werd het slachtoffer van een racistische moord." Een honderdtal mensen trok na de actie aan de Beurs naar de begrafenisplechtigheid in het Josaphatpark. Na de herdenking sloten ze aan bij de begrafenisstoet. Eén van de vrouwen zei me: "Dat is hier geen democratie meer. Het is de fout van het systeem, niet alleen van de politie of de politici, maar van het systeem zelf. Welke toekomst is er voor onze kinderen? Ze worden in vuilnisbakscholen gestopt, ze vinden geen werk, daarna is men verwonderd dat jongeren op straat rondhangen... In dit systeem is er geen gelijkheid, alles moet veranderen!"
Mickey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2002, 14:29   #2
Cleon
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 9 mei 2002
Berichten: 3
Standaard

Naar ik vernam was H. Vyt een voormalige weerstander uit de Tweede Weredloorlog en zelfs gedecoreerd. Zijn politieke kleur is dus eerder anti-Vlaams en anti-Vlaams Blok. Meer uit de belgicistische stal die enthousiast de vreemdelingen, moslims en anderen, naar hier heeft gehaald, en er zelfs zijn bloed, zweet en tranen voor heeft geofferd. Dankzij Vyt c.s. zijn er moslims in Brussel. Wel een boemerang die in zijn gezicht is terug gekomen blijkbaar.
Cleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2002, 17:33   #3
canis lupis
Burger
 
canis lupis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Locatie: borgerhout
Berichten: 166
Standaard

Toch raar dat de linkse moralistje's het nooit hebben over de laffe moord op Patrick Mombaerts, en de vele gewnden die vallen bij home en carjackings, de moordenaar van Patrick heeft onlangs een vrouwelijke agente een gebroken neus geklopt en volgt nu kickboxen samen met zijn magrebijnse vrienden,dit was ook een modelgezin,deze fijne jongen werd
door een politiek linkse magistraat VRIJ gelaten zo kan hij rustig verder moorden!!
om te kotsen
__________________
Door de recente besparingen
zal het licht aan het einde der tunnel
worden gedoofd
canis lupis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2002, 21:41   #4
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Geen enkele daad van agressie van zowel links of rechts of van allochtone of autochtone afkomst kan goed gepraat worden en moet bestraft worden.
Wat zijn verleden ook was,is door zijn handelen volledig vernield. Je haat tov iemand anders,van idee,kleur of politiek,mag niet met geweld gekenmerkt worden.Wat de oorzaak is dat de moordenaar van P. Mobaert nog steeds vrij rond loopt kunnen vele oorzaken hebben. Het is inderdaad schandalig dat menig personen,van autochtone of van allochtone origine,na een misdaad bijna dadelijk vrij zijn. Dit heeft niks met een bepaalde politieke menig van een magistraat te maken maar met een enorm hiaat in onze rechtspraak. Herinner dat deze rechtspraak al zeer oud is en dringend moet vernieuwd worden. Het grote probleem ligt niet aan de wil van de politici maar aan het vesneden politieke landschap waar we in leven.

de moralist
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2002, 08:50   #5
canis lupis
Burger
 
canis lupis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Locatie: borgerhout
Berichten: 166
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
Geen enkele daad van agressie van zowel links of rechts of van allochtone of autochtone afkomst kan goed gepraat worden en moet bestraft worden.
Wat zijn verleden ook was,is door zijn handelen volledig vernield. Je haat tov iemand anders,van idee,kleur of politiek,mag niet met geweld gekenmerkt worden.Wat de oorzaak is dat de moordenaar van P. Mobaert nog steeds vrij rond loopt kunnen vele oorzaken hebben. Het is inderdaad schandalig dat menig personen,van autochtone of van allochtone origine,na een misdaad bijna dadelijk vrij zijn. Dit heeft niks met een bepaalde politieke menig van een magistraat te maken maar met een enorm hiaat in onze rechtspraak. Herinner dat deze rechtspraak al zeer oud is en dringend moet vernieuwd worden. Het grote probleem ligt niet aan de wil van de politici maar aan het vesneden politieke landschap waar we in leven.
Het spijt me maar ik ben het niet eens met je bewering dat"personen van autochtone of van allochtone origne,na een misdaad bijna dadelijk vrij zijn" lang reeds verzamel ik in de mate van het mogelijke verslagen over criminele feiten gepleegd door allochtonen (meestal geweld tegen autochtonen) enkel in Anrwerpen alleen wordt hiervan ongeveer 70 procent geseponeerd door de vierde kamer "bij gebrek aan bewijzen" ook al zijn de daders gevat enhebben zij de feiten bekent.
Hoe kan men verwachten dat de slachtoffers nog enig geloof hebben in de rechtstaat ? Ditis het gevolg van jarenlange POLITIEKE benoemingen
en ja, het past niet voor een linkse magistraat om tegen het "correcte "
politieke discours "recht"te spreken!!
__________________
Door de recente besparingen
zal het licht aan het einde der tunnel
worden gedoofd
canis lupis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2002, 09:54   #6
rosy
Burger
 
Geregistreerd: 16 juli 2002
Berichten: 134
Standaard

de moorden in schaarbeek zijn naar mijn mening duidelijk racistisch. het feit dat de dader in het verzet gezeten heeft verandert hier niets aan. de man was een gekende racist, moest voor de rechtbank verschijnen verschijnen voor slagen en verwondingen en had al eerder twee gezinnen buitengepest in het huis.
deze moorden zijn echter niet uitgebreid in het nieuws geweest. het is wel duidelijk dat de media de moord op een racist (pim fortuyn) vermeldenswaardiger vond dan de moorden door een racist.

het verschil tussen een carjacking, homejacking en een meervoudige racistische moord lijkt me toch ook wel nuttig om te maken.
de misdaden verschillen absoluut wat hun oorzaken betreft. ik wil hier niets goedpraten, maar besef goed dat de oorzaken van diefstallen te maken hebben met het feit dat rijkdom niet eerlijk verdeeld is. het mag duidelijk zijn dat de gemiddelde allochtoon veel minder heeft dat de gemiddelde autochtoon. hij/zij ziet de luxe rondom zich, maar kan ze niet betalen. het spijt me maar ik kan het stelen van dure auto's van rijke mensen niet op hetzelfde niveau plaatsen als een laffe, van haat doordrenkte meervoudige racistische moord.
rosy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2002, 11:14   #7
amexx
Schepen
 
Geregistreerd: 5 mei 2002
Berichten: 415
Standaard

Je kan natuurlijk blijven vergelijken. De moord op Patrick Mombaerts is ook niet veel in de media geweest. En ook geen politici op de begrafenis.

Ik vind het erg dat dit feit nog maar eens word gebruikt als een grote media stunt. Om toch maar te proberen zoveel mogelijk in de schoenen te schuiven van ...........

Het is altijd hetzelfde scenario. Toen het pas gebeurd was dan trok iedereen alle registers open. Het vlaams blok werd nog maar eens beschuldigd van haat en racisme. Er werden beelden getoond die gefilmd werden met Johan demol samen met die moordenaar. Om toch maar zoveel mogelijk de link te leggen. Er werd geopperd dat het marokkaans gezin het toonbeeld was van integratie. Het gezinshoofd had werk iedereen kende de moeder. De zoon studeerde aan de univ te frankrijk.

En opeens werd het ZEER stil. Want wat bleek ? Het motief van de dader kwam boven. Door het gekonkel van zijn buren heeft die oude man het bevel gekregen om zijn sociale woning te verlaten. En daardoor zijn de stoppen doorgeslagen.
Van de doden niets dan goed natuurlijk. Maar het gezinshoofd heeft nooit in zijn leven gewerkt. De moeder sprak geen woord Nederlands of Frans en de zoon die niet op de begrafenis was omdat hij zogezegd aan het studeren was zit in de gevangenis. Er is ook nog sprake van een andere zoon die nu opgespoord word door de politie.

Door zomaar alles te verklaren als haat en racistisch ga je de haat nog wat meer voeden. Bewijs is er. In Schaarbeek zijn er weekends lang rellen geweest. De echte waarheid is echter niet zo simpel als het lijkt.
amexx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2002, 12:58   #8
rosy
Burger
 
Geregistreerd: 16 juli 2002
Berichten: 134
Standaard

de vergelijking tussen de twee moordscenario's gaat in die zin op dat beiden door politieke groeperingen gebruikt worden om mensen te overtuigen van hun gelijk.
rechtsen willen de publieke opinie ervan overtuigen dat allochtonen vaak misdaden plegen en hiervoor streng bestraft moeten worden, linksen willen mensen ervan overtuigen dat vreemdelingenhaat tot onmenselijke toestanden leidt.
feit is wel dat er tussen de racistische moordenaar en extreem-rechts een link is.

je kan toch moeilijk ontkennen dat het motief van de moordenaar met racisme te maken heeft. de man leefde in een buurt vol allochtonen als gekende vreemdelingenhater. er waren dus logischerwijze strubbelingen met de buren. hij had al twee gezinnen weggepest en de rest van de bewoners heeft zich dan tegen hem gekeerd (dit lijkt me een redelijk logisch gevolg).

natuurlijk waren er rellen in schaarbeek. hoe zou je zelf zijn? als je radio een decibel te hard staat, is de politie er binnen de twee minuten, maar als er een gevaarlijke (en bij de politie gekende) wapenfreak een gezin begint uit te moorden, dan moeten de buren tussenkomen.
moeten we dat normaal vinden? of mogen die mensen dan even van hun oren maken om te laten zien dat ze dit niet pikken?
voor mij is het nogal duidelijk!
rosy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2002, 12:58   #9
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Ik blijf bij mijn standpunt dat ieder misdaad van welke origine ook gestraft moet worden. Dat de rechtspraak hier zeer mank loopt is juist . Alleen vind ik het jammer dat enkel de allochtonen steeds door het slijk gehaald worden en anderzijds dat die enkelingen(allochtonen)misbruikt worden om alle andere eveneens door het slijk te halen. Ik stel voor dat jullie naar China emmigreren en dat jullie daar de taal eens leren. Als je denkt dat te kunnen over een korte periode(eneke jaren) dan bent u een ongeloofelijke taalknobbel.Daarenbij is de rechtspraak even mank voor autochtone bewoners als allochtone. Een van de verschillen is nml dat de autochtone bevolking sneller schuldig is aan de witteboordcriminaliteit en deze is jammerlijk niet zo spectakulair als de daden die gepleegd worden door allochtonen(diefstal enz....)Ga eens op onderzoek naar dit onderwerp en u zal schrikken van de waarheid. Het is gemakkelijk om een zwak geheel snel te beschuldigen en het geheel,al zijn die nu positief of negatief door het slijk te halen. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
de moralist
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2002, 13:28   #10
amexx
Schepen
 
Geregistreerd: 5 mei 2002
Berichten: 415
Standaard

Daar hebt u een punt. U bent al eens in China geweest ?
De Chinese taal is voor ons westerlingen nogal ondoor grondelijk. Maar ik ken toch genoeg voorbeelden van westerlingen die een stevig mondje mandarijn of Kantonees kunnen meespreken. Ik zelf ben een heel klein beetje kantonees aan het studeren. De geschreven taal daar hou ik mij niet mee bezig. Veel te moeilijk.

De migratie hier in ons landsgedeelte is niet van gisteren. Normaal gezien zou de integratie toch al ver gevorderd moeten zijn ? Ik stel me toch serieuze vragen aan de manier waarop. Het valt mij ook op dat deze bevolkings groep over en weer word geschoven maar er word niets aan gedaan.
Het valt mij op dat er geen problemen zijn met de migranten van de 1 ste generatie. Maar dat de criminaliteits cijfers aantonen dat het vooral de 3de en 4 de generatie is die voor problemen zorgt. Ik weet echt niet waarom.

Misschien is het tijd dat de regering ipv het snoeihout in onze tuin zich serieus gaat bezig houden met de integratie politiek. Maar ik vrees dat het alleen maar met praten gaat blijven.
amexx is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be