Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 augustus 2012, 10:01   #61
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Ik kan je uiteraard niet tegenhouden om niet te zien wat je niet wilt zien.
Inderdaad, zo ga ik bvb niet naar de kerk omdat ik die religieuze onzin niet wil zien.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 11:32   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dat is niet raar, maar je moet begrijpen dat dit congres om het produkt 'atheisme' gaat.

De sprekers krijgen een reisje Australie cadeau -mogelijk ook een mooie vergoeding-, veel exposure en veel gelegenheid voor PR. Alles wat ze daarvoor moeten doen is een lezing houden voor een gelijkgezind onkritisch publiek.

Het publiek krijgt op hun beurt voor de prijs van slechts 1 ticketje:
a) Een comfortabele bevestiging van hun identiteit.
b) Het gevoel zich verheven te voelen boven de 'psychisch gestoorde' rest.
c) Het gevoel mee te helpen aan de bestrijding van een wereldoverheersende kanker.

Lijkt me een win-win situatie, of bezie ik het nu iets te cynisch?
Nee, ik bekijk het ook zo een beetje. Ik zou nooit van z'n leven aan een "atheistencongres" deelnemen. Daarentegen, ik zou wel vrij ver willen gaan in het verdedigen van het "recht" om atheist te zijn, ttz, geen fundamentalistische godsdienstzever door mijn strot geramd te krijgen !

Maar ik wil ook niemand "bekeren" tot het atheisme of zoiets. Ik wil niemand "genezen" van zijn godsdienst (tenzij dat nodig is om zelf gerust gelaten te worden). Ik denk dat er geen enkele manier bestaat om iemand van zijn godsdienst te genezen als dat niet "vanuit zichzelf" komt.

En let op, mensen die een godsdienst "levensbeschouwlijk" aanhangen, die reken ik niet tot de gestoorden. Het zijn enkel zij die hardnekkig fundamentalistisch religieus zijn bij wie de stoppen doorgeslagen zijn. Ik denk dat daar maar weinig aan te doen is.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 13:11   #63
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, ik bekijk het ook zo een beetje. Ik zou nooit van z'n leven aan een "atheistencongres" deelnemen. Daarentegen, ik zou wel vrij ver willen gaan in het verdedigen van het "recht" om atheist te zijn, ttz, geen fundamentalistische godsdienstzever door mijn strot geramd te krijgen !
Groot gelijk.

Citaat:
Maar ik wil ook niemand "bekeren" tot het atheisme of zoiets. Ik wil niemand "genezen" van zijn godsdienst (tenzij dat nodig is om zelf gerust gelaten te worden). Ik denk dat er geen enkele manier bestaat om iemand van zijn godsdienst te genezen als dat niet "vanuit zichzelf" komt.

En let op, mensen die een godsdienst "levensbeschouwlijk" aanhangen, die reken ik niet tot de gestoorden. Het zijn enkel zij die hardnekkig fundamentalistisch religieus zijn bij wie de stoppen doorgeslagen zijn. Ik denk dat daar maar weinig aan te doen is.
Mijn mening over het congres is uiteraard ook veel genuanceerder dan hoe ik het hier opschrijf
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 06:34   #64
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht


Ironisch genoeg impliceert het belijden van een godsdienst zelfs automatisch dat je andere godsdiensten niet respecteert. Immers, enkel geloven in jouw god betekent dat je alle andere goden verwerpt en in het vakje "onwaar" klasseert. Pas wanneer je als atheist alle goden in dat vakje steekt, komt men plots janken.
De christenen golden in het Romeinse rijk (griekstalig in de meeste gebieden waar zij woonden) als 'atheoi', als goddelozen, omdat zij alle 'Romeinse' goden verwierpen.

De Indo-Europese volken beschouwden de hele kosmos als goddelijk, en brachten dit tot uiting door aan allerlei natuur- en andere elementen godheden toe te wijzen. Alleen in het hindoeïsme en daaruit ontstane religies is deze 'pantheïstische' houding verder ontwikkeld.

Toch was het christendom niet van meet af aan daaraan tegengesteld. Het is echter al vroeg verloederd (RKK) en een verdere ontaarding heeft ons uiteindelijk ook met de weerzinwekkende, mensonwaadige mohammedanerij opgescheept, die hopelijk spoedig zal worden uitgeroeid.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 18:44   #65
de kleine
Lokaal Raadslid
 
de kleine's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Heil Satan!
Oké, dit is grappig bedoeld, maar ik ga er toch even op ingaan

Mensen die Heil Satan zeggen zijn per definitie gelovig en geloven dus in de Bijbel.

Satanisten (volgens LaVey) zijn ongelovige mensen die zichzelf 'vereren'. De satanistische religie van LaVey schrijft zijn leden voor dat ze alles moeten doen om zichzelf gelukkig te maken, maar dat dit niet ten koste mag gaan van het geluk van andere mensen. In feite is het een mooie religie (hoewel ik het toch fundamenteel oneens ben met bepaalde dingen in de filosofie van de religie).

Sorry, maar ik vond dit té interessant om niet met iedereen hier te delen
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be