Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 augustus 2002, 20:56   #21
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Het cordon is in feite gewoon een formailteit. Er kan even goed binnenkamers afgesproken worden om geen verbond aan te gaan met het Vlaams Blok. Waarom gebeurt het dan niet? Als een partij iets beloofd wordt het eraan gehouden doordat de keizer niet gauw een belofte vergeet. Als ze beloven in het openbaar om niet met het Blok in zee te gaan dan doen ze het ook niet? Waarschijnlijk zou dit anders liggen moest dit slecht binnenkamers afgesproken worden.
De vraag is enkel nog volgens mij, wanneer wordt die verbanning teniet gedaan? Het is overduidelijk dat het Cordon Sanitaire niet kan blijven bestaan.
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2002, 22:22   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door datri
dat het cs slecht is en niet werkt weten ze maar al te goed, maar toegeven tegen hun kiezers dat ze weeral een slechte beslissing hebben genomen en gefaald hebben is wat anders...

Hoezo? Het Vlaams Blok heeft toch die 70 punten afgeschaft? Zonder het cs waren ze aan de macht gekomen mét die 70 punten.
Dat officiële 70-puntenplan is opgeborgen om te kunnen blijven genieten van STAATSsteun. In dat programma was er sprake van apert racisme, xenofobie etc. De partijtoelagen waren in gevaar, en het hemd was nader dan de rok......................
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2002, 23:16   #23
amexx
Schepen
 
Geregistreerd: 5 mei 2002
Berichten: 415
Standaard

Bewijzen ? Waar is dat racisme ? Citaten ? Toon me dat eens ?
amexx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2002, 23:19   #24
ward
Burger
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: Hoevenen
Berichten: 138
Standaard

Vroeger is gezegd geworden dat geen enkele partij samen met de VU wilden regeren want dat waren toen de zwarten. Nu zitten ze toch in de regering en hebben al veel kiezers afgegeven. Ze zijn zelfs zo dood als een pier. WAT als het blok tien jaar geleden had meegeregeert?
__________________
Verbeter de wereld, begin bij Uzelf.
ward is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2002, 23:35   #25
amexx
Schepen
 
Geregistreerd: 5 mei 2002
Berichten: 415
Standaard

Dan hadden ze nu misschien niet meer bestaan.
amexx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 00:13   #26
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Volgens mij weten er maar weinig waarom het cordon sanitair ontstaan is. Naar mij weten is deze ontstaan omdat geen enkel ander politieke partij enig kontrakt wou en wil en zal aangaan met een partij die onverdraagzaamheid predikt. Dit wil niet zeggen dat men niet met het VB mag praten maar verder dan dit is verboden. In een democratie is praten niet verboden. Bij studies kwam men tot vaststelling dat de mensen die voor het VB stemden dit meestal deden ten bescherming van hun eigen goed. Er was bij weinigen sprake van xenofobie,rasicme en discriminatie. De kopstukken en de harddies daarentegen is een ander paar mouwen.
Het wa puur SCHRIK die de mensen deed overhalen tot deze daad. Uitspraken zoals deze van Vanderguht doen meer olie op het vuur gooien dan dat je het blust. Ik heb het reeds al gezegd op ander items in de diverse forums: de politici staan veel te ver van het volk,het zijn the untouchables. Hun taalgebruik,hun uitstraling ed leiden tot ergernis van het volk. Ze willen daden zien ipv geblaat.Personen als Stevaert,Vogels en andere kopstukken en medewerkers van de diverse partijen die het dichst bij het volk aan leunen zijn geloofwaardig. Al is Berje voor velen een bleiter,hij heeft veel impact. De macho's hebben afgedaan.Tevens wat één van jullie aanhaalde omtrent de cs: wat verboden is trekt meer aan is juist.In plaats wat velen doen van de politici:veel bla,bla en weinig boem boem is het de taak van hen om besluitvormen,van welke aard ook,sneller en efficiënter te laten uitvoeren. De mensen willen resultaten zien. Al zal er steeds commentaar zijn maar de schrik tot een tweede,derde,vierde en een definitieve zwarte zondag kan vermeden worden.Mijn leuze blijft steeds hetzelfde:verdraagzaamheid en men mag er eén aantoevoegen:geduld,vooral veel geduld en inzet
Dit is het antwoord op het cordon sanitair.
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 08:46   #27
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
In plaats wat velen doen van de politici:veel bla,bla en weinig boem boem is het de taak van hen om besluitvormen,van welke aard ook,sneller en efficiënter te laten uitvoeren. De mensen willen resultaten zien.

Hebben ze u nu in de waan gelaten dat het VB eventjes vlug die gehele adminstratieve rompslomp zal hervormen tot een geoliede machine waarbij een voorstel binnen afzienbare tijd is goedgekeurd?
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 11:27   #28
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Neen integendeel . Het VB wil enkel een represaille beleid voeren. Een beleid waar censuur op de eerste plaats komt. Daarenbij ze zouden moeten bij de volgende verkiezing een absolute meerderheid hebben.Wat bijna eigenlijk onmogelijk is dus een samenwerking met een andere partij is van doen.De VLD is uitgesloten zolang de huidige koppen aan het hoofd staan van deze partij(herinner de uitspraak dat de VB-ekers mestkevers zijn),Agalev enveneens niet. Spa nog minder,enkel de nationalistische partijen zouden eventueel kandidaat zijn. Maar als ze daar voldoende stemmen mee zouden kunnen hebben om een meerderheid te hebben is volgens mij twijfelachtig.Daarentegen is CD&V wel een partij die een slang is en machtsgeil waar het gevaar zou kunnen van komen.men moet ophouden de mensen die op het VB stemmen,uit puur protest,uit te schelden maar hun laten inzien dat de koppen van het VB slechte bedoelingen hebben.GEEN WOORDEN MAAR DADEN was vroeger een leuze van een politieke partij,wel het wordt tijd dat ze het eens doen. Hoe eigenaardig het klinkt maar daar haalt Stevaert zijn enorm succes van.
Laten de politici daar een voorbeeld van nemen.Leidt daar niet van uit dat ik nu voor SPA zou stemmen of links gezind ben,neen het is puur een vaststelling.Fortijn had de kracht van het woord wat een enorme invloed had op onze Noorderburen. Het bewijs moest natuurlijk nog bewezen worden.Wat zijn opvolgers er nu van bakken is ook niet van over naar huis te schrijven.Ik denk dat fortijn aan dezelfde ziekte leed van :veel bla bla maar weinig boemboem.
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 12:26   #29
ward
Burger
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: Hoevenen
Berichten: 138
Standaard

Zoals ge zelf zegt moralist, veel bla bla. Dat is wat ge zelf ook doet. Ge begint al verkeerd, met een punt waarvan ge niets weet. Alleen maar veronderstelt. Waar staat dat het VB alleen een repressief beleid wil voeren? Waar staat dat ze alles willen censureren? Dat zijn de enige vooroordelen die altijd terugkomen. Dat is wat de linkies gebruiken om het blok in het verdomhoekje te steken. Doe Uw ogen eens open. Als ge de media volgt WEET ge wie de boel hier censureerd. Ik wil dat in de media man EN paard genoemd word. Alle slechte dingen worden door "jongelingen" gepleegd. Zijn het pigment rijke of arme, dat mag niet gezgd worden. Is dat geen censuur. Een moegetergde oude weerstander gaat door het lint, en opeens is dat een "racistische moord". Een vlaming word 's avonds afgemaakt door "jongelingen". Dat is dan alleen maar een "accident de parcours". DAT, is wat de man in de straat nijdig maakt.
En daar heeft de politiek GEEN antwoord op, buiten het zwart maken van de eigen burgers.
__________________
Verbeter de wereld, begin bij Uzelf.
ward is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 13:01   #30
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Neen beste Ward ik weet waarover ik spreek. Op vele punten in hun beleid van het Vlaams Blok zal er weinig of geen plaats zijn tot enig kritiek. En aan allen die enige vorm van geweld plegen ,van welke strekking dan ook,is voor hen geen genade. Dwz ze moeten gestraft worden. Als iedereen effentjes maar door het lint gaat en zijn agressiviteit moet botvieren omdat hij of zij andere ideeën of princiepes heeft dan komen we terug in de stenen tijdperk waar de leuze van oog om oog en tand om tand de bovenhand haalde. Zullen we eeuwen lange politieke en maatschappelijk discusies en beslissingen zomaar in de vuilnisemmer gooien. Moeten we onze culturele achtergronden zomaar te koop stellen aan een politieke partij die enkel en alleen eigen belang dient en met niets en niks rekening houd? Het komt er maar bij het Vb er maar op neer om zoveel,in hun ogen,gehate personen te liquideren. Nietsche bedoelde niet dat enkel übermenschen moesten bestaan maar hij bedoelde dat men naar inteligente mensen moet luisteren. Ik ben geen intiligente gast maar ik denk na vooraleer ik handel.Het zijn niet de jongeren die slecht zijn . Het is een deel van de maatschappij die zich laat beinvloeden van dergelijke types met bepaalde ideeën. Volgens mij bent u een zeer verbitterd persoon die ergens in zijn jonge leven bepaalde gebeurtenissen heeft ondergaan die zijn gedachten heeft beinvloed. Of en dit wil ik eigenlijk niet zeggen maar is u zodanig door derden beinvloed dat je gedachten in een verkeerde kronkel te recht is gekomen; Dit is geen verwijt maar een persoonlijke vaststelling.Verontschuldig me indien ik u beledig heb.
De steeds verdraagzame moralist groet u
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 13:16   #31
amexx
Schepen
 
Geregistreerd: 5 mei 2002
Berichten: 415
Standaard

En dan ? Als het vlaams blok dan toch niet kan voldoen dan worden ze toch elektoraal afgestraft ? Dat is toch democratisch ?

Maar ja daar wringt het schoentje. Ze zouden het wel eens goed kunnen doen. Wat dan ?

Daar heeft AGALEV en zijn secretaris schrik van. Dan zeijn ze helemaal overbodig geworden en kunnen ze niet meer aan de vleespotten gaan zitten.
amexx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 14:57   #32
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Aan Superstaaf
Misschien wel, maar als het Vlaams Blok compromissen wilt sluiten, is het zeer moeilijk om dat cs te verdedigen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 15:02   #33
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Vlaams Blok en compromissen in 1 zin? Hilarisch! Als het Vlaams Blok een compromis sluit dan wordt dit aanzien als een knieval voor het establishment!
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 15:05   #34
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Wel, ja, d�*t is net de discussie. Ik denk dat elke partij die in de regering zit enkele toegevingen moet doen en een paar compromissen moet sluiten. Allez, toch met zo'n versnipperd landschap als bij ons. Als je ziet dat geen enkele partij écht groot is, dan weet je dat elke regeringspartij compromissen moet sluiten. Trouwens, dat is toch democratie?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 16:28   #35
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

Probleem is dat elke partij die het cordon zou doorbreken ongelooflijk gezichtsverlies zou leiden tov de andere politiekers. Daarom zou ik voorstellen dat tegen de volgende verkiezingen in Antwerpen alle partijen zouden deelnemen aan de Antwerpse coalitie dus ook het vl blok. Een soort coalitie van stedelijke eenheid als het ware. Op die manier verliest niemand zijn gezicht en kan men een stevig tegengewicht bieden tegen het vl blok. En zal het in ieder geval de opkomst van het blok gestopt zijn.

jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 17:05   #36
Jean-Pierre
Staatssecretaris
 
Jean-Pierre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Locatie: Zaventem
Berichten: 2.682
Standaard

Hierbij heb ik twee opmerkingen te maken.

Citaat:
elke partij die het cordon zou doorbreken ongelooflijk gezichtsverlies zou leiden tov de andere politiekers
Dat is nu juist een argument dat waardeloos is. Een partij heeft maar 1 verantwoordelijkheid. En dat is een verantwoordelijkheid tegenover haar kiezers. Men gaat geen partij oprichten om de andere partijen terwille te zijn.

Citaat:
Een soort coalitie van stedelijke eenheid als het ware. Op die manier verliest niemand zijn gezicht en kan men een stevig tegengewicht bieden tegen het vl blok
Dit is een illusie. De beslissingen komen vanuit de bevolking, niet vanuit partijcenakels.
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 17:55   #37
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

in theorie allemaal heel mooi, maar in de praktijk helaas anders.
jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 18:05   #38
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
Dat is nu juist een argument dat waardeloos is. Een partij heeft maar 1 verantwoordelijkheid. En dat is een verantwoordelijkheid tegenover haar kiezers. Men gaat geen partij oprichten om de andere partijen terwille te zijn.


Ik denk daar toch een ietsje anders over J-P. Persoonlijk ben ik van mening dat de partij eerst een programma opstelt. En dat programma bepaalt veel meer dan de verantwoordelijkheid die zij moeten opnemen.
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 18:26   #39
amexx
Schepen
 
Geregistreerd: 5 mei 2002
Berichten: 415
Standaard

Compromissen jaja. Maar als er teveel compromissen gesloten worden dan komt er van alle beloftes NIETS in huis.

Instandhouding. Dat wel natuurlijk. Belgie word al zo lang instand gehouden. Maar progressie ???????
amexx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 18:38   #40
Jean-Pierre
Staatssecretaris
 
Jean-Pierre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Locatie: Zaventem
Berichten: 2.682
Standaard

Citaat:
[Een partij]programma bepaalt veel meer dan de verantwoordelijkheid die zij moeten opnemen.
Uw antwoord verwondert mij zeer. Een partijprogramma is de essentie van een partij. Het is de taak van de partij om elk punt van haar programma te verdedigen en te verwezenlijken.

Ik kan akkoord gaan dat een regeringsdeelname een compromis kan inhouden tussen de standpunten van het partijprogramma en deze van de toekomstige regering. Maar onder geen beding kan een partij akkoord gaan met standpunten die strijdig zijn aan haar programma. Hierop ingaan is kiezersbedrog.

De Volksunie heeft verschillende malen kiezersbedrog gepleegd en is daarvoor telkens met scheuringen afgestraft geweest. De VLD is de partij van het kiezersbedrog. Die moet het nog gaan ondervinden…
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be