Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2023, 08:17   #41
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waar mag je er nog mee rijden in België? En zo ja, tot wanneer,

Voorlopig nog altijd en overal, ook in de lez
Daarenboven stop ik binnen de 18 maand met te gaan werken, dan zal ik me 80% minder hoeven te verplaatsen.
Ipv 25000km per jaar misschien nog 3000
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 15 september 2023 om 08:21.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2023, 09:31   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Voorlopig nog altijd en overal, ook in de lez
Daarenboven stop ik binnen de 18 maand met te gaan werken, dan zal ik me 80% minder hoeven te verplaatsen.
Ipv 25000km per jaar misschien nog 3000
Het zal jouw tijd dus wel duren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2023, 09:33   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Klopt, "richtlijnen" "die met EU-drang" omgezet worden in nationale wetten.

Of ken je EU-richtlijnen waar België nog altijd zijn voeten aanveegt?

Euronorm 7 richtlijn zal er wel komen, ondanks het gespeeld gebleit van sommige constructeurs.

Overigens in heel de wereld worden emissienormen steeds strenger (vind je ook via wiki : https://en.wikipedia.org/wiki/Europe...ound_the_world

En de EU heeft zeker niet de strengste hé.
USA wil ook nog veel strenger gaan: https://www.cnbc.com/2023/04/12/epa-...ev-sales-.html
En dan verbaasd zijn dat landen met een kindjesoverschot en leiders die hun hersens niet door religie hebben laten rotten een goeie sprint trekken en eens hard lachen met die "oude waardes".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2023, 10:30   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dan verbaasd zijn dat landen met een kindjesoverschot en leiders die hun hersens niet door religie hebben laten rotten een goeie sprint trekken en eens hard lachen met die "oude waardes".
Ik begrijp wel niet wat je juist bedoelt. Wslk wil je ook niet dat ik je begrijp.



... betreft bepaalde emissieregels, of beter afvalregels:

In bepaalde landen van Afrika (ECOWAS, 15 landen) (zeer wslk "met kindjesoverschot") is er sinds 1 januari 2021 een importstop van occasiewagens slechter dan euronorm 4 en-of 10 jaar!

Vooral ze mogen niet ouder zijn dan 10 jaar, dus tel vandaag quasi alle euronorm 5a en 5b er ook maar bij, dus de dieselroetbakken die niet meer door de Europese keuring geraken, tenzij ze een nieuwe dure roetfilter steken...

Pakweg 80% van de Europese "afvalbakken" mag Europa dan zelf houden en zelf recycleren, en die 80% was januari 2021 "vastgesteld", zal nu serieus wat meer geworden zijn.

Enkel occasies vanaf euronorm 6 mag dan nog naar deze 15 Afrikaanse landen, wslk hebben die vandaag evenveel inwoners als de EU.

Citaat:
The 15 members of the Economic Community of West African States (ECOWAS) are Benin, Burkina Faso, Cabo Verde, Cote d’Ivoire, The Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau, Liberia, Mali, Niger, Nigeria, Senegal, Sierra Leone, and Togo.
Citaat:
https://www.recyclepro.be/artikel/80...kom-in-afrika/

80% gebruikte auto’s na 1 januari niet meer welkom in Afrika

METAALRECYCLAGE
21 januari 2021

Tekst door Tekst Armand Landman | Beeld ILT


De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deed met het onderzoek ‘Used vehicles exported to Africa’ onderzoek naar de export van gebruikte voertuigen. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de voertuigen die momenteel vanuit Nederland naar Afrika worden geëxporteerd, vanaf 1 januari 2021 niet meer welkom is in vijftien West-Afrikaanse landen.

Deze landen maken deel uit van de Economic Community of West African States (ECOWAS). Ze willen paal en perk stellen aan de grote mate van luchtverontreiniging, klimaatemissies en onveilige situaties op de weg als gevolg van de staat van onze afdankertjes. Ze stellen vanaf 1 januari wettelijke eisen aan de leeftijd en uitstoot van importvoertuigen. Ze mogen dan niet ouder zijn dan tien jaar en moeten voldoen aan milieuklasse Euro 4. “Veel auto’s en busjes die vanuit Europese havens naar Afrika op transport gaan, zijn sterk verouderd. Ze hebben een lage-emissieklasse, meestal een ongeldige APK en er zijn vaak problemen met de katalysator of het roetfilter”, zo staat in het onderzoek te lezen. In Nederland worden jaarlijks circa 500.000 gebruikte personenvoertuigen uit het kentekenregister geschreven. Van deze auto’s en busjes gaat meer dan de helft naar het buitenland. Hieronder vallen circa 80.000 voertuigen die qua emissieklasse en leeftijd in Nederland normaal op de sloop belanden. Ruim een kwart hiervan (ruim 20.000) komt in Afrika terecht. Nederland is niet het enige land dat oude voertuigen exporteert. De stroom auto’s vanuit andere Europese landen is zelfs “groter en niet beter van kwaliteit”, zo is te lezen. “De gevolgen van de export zijn voor Afrika groot: hogere uitstoot van fijnstof, NOx en CO2 met gezondheids- en milieurisico’s als resultaat. En als voertuigen van slechte kwaliteit daar op de weg komen, zorgen ze voor onveilige situaties.”

Verspilling
De verwerkingsstructuur in de meeste Afrikaanse landen is vaak niet geschikt om voertuigen aan het einde van hun levensduur milieuverantwoord uit elkaar te halen. Dit levert milieu- en gezondheids-risico’s op. “Voor Nederland en andere landen waar deze auto’s vandaan komen, betekent dit verspilling van waardevolle onderdelen en grondstoffen. Dit sluit niet aan bij de doelstellingen om tot een circulaire economie te komen”, schrijven de onderzoekers. Inspecteur-Generaal Jan van den Bos van de ILT: “Nu West-Afrikaanse landen zo duidelijk aangeven oude en vervuilende auto’s niet meer te willen, is het belangrijk om er in Europees verband voor te zorgen dat deze auto’s ook niet meer vanuit Europa naar Afrika worden geëxporteerd. Als we alleen vanuit Nederland in actie komen, zal dit leiden tot uitwijkgedrag van exporteurs naar andere Europese havens en weinig bijdragen aan het oplossen van deze problematiek. Ons rapport geeft een belangrijk signaal dat snelle en gecoördineerde actie nodig is. De inzichten uit het ILT-onderzoek dragen hieraan bij.”

Afval
Er zijn op dit moment maar weinig voertuigen die naar Afrika gaan als afval te kwalificeren op basis van de huidige regelgeving: de Europese Verordening van Afvalstoffen (EVOA) en de Autowrakkenrichtlijn. Volgens het ILT en het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is aanpassing en harmonisatie van wet- en regelgeving tussen exporterende en importerende landen hard nodig. “Dat kan ervoor zorgen dat auto’s van slechte kwaliteit in de toekomst worden beschouwd als afval. Deze voertuigen kunnen dan niet langer naar West-Afrikaanse landen worden geëxporteerd, maar worden dan binnen Europa gerecycleerd.” De Europese Commissie evalueert momenteel de EVOA en de Autowrakkenrichtlijn. De ILT deelde zijn bevindingen ook met de milieudivisie van de Verenigde Naties (UNEP), die werkt aan het verbeteren van de kwaliteit van het Afrikaanse wagenpark op het gebied van zowel uitlaatgassen als verkeersveiligheid. UNEP is blij met het onderzoek en geeft aan te willen samenwerken met Nederland en andere partners om de regelgeving voor gebruikte voertuigen die naar Afrikaanse landen worden geëxporteerd te verbeteren, omdat dit “zowel lokale als mondiale voordelen voor de luchtkwaliteit en het klimaat oplevert.”
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2023 om 10:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2023, 11:44   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

U begrijpt prima wat ik bedoel, alleen neemt u "Oude waardes" als een hoopje regels op papier, en niet als de "toenmalige grootmachten".

Dat "ze" de oude brol van hier "officieel" niet meer willen is begrijpelijk.
In wat u beschrijft zit al zoveel elektronica dat een wagen herstellen met ijzerdraad en tape gewoon niet meer gaat.

En natuurlijk, de Chinezen willen hun nieuwe brol kunnen leveren. En wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Verbazingwekkend dat wetten op maat geschreven worden.


En ik vind dat een goeie zaak, waarom zouden we goeie half-fabrikaat grondstof weggeven aan landen die vol zitten van grondstoffen.

We hebben nu nog de energie en de kennis om aan deftige recyclage te doen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 15 september 2023 om 11:46.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2023, 11:54   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U begrijpt prima wat ik bedoel, alleen neemt u "Oude waardes" als een hoopje regels op papier, en niet als de "toenmalige grootmachten".

Dat "ze" de oude brol van hier "officieel" niet meer willen is begrijpelijk.
In wat u beschrijft zit al zoveel elektronica dat een wagen herstellen met ijzerdraad en tape gewoon niet meer gaat.

En natuurlijk, de Chinezen willen hun nieuwe brol kunnen leveren. En wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Verbazingwekkend dat wetten op maat geschreven worden.


En ik vind dat een goeie zaak, waarom zouden we goeie half-fabrikaat grondstof weggeven aan landen die vol zitten van grondstoffen.

We hebben nu nog de energie en de kennis om aan deftige recyclage te doen.
Dus met "landen met kindjesoverschot" bedoel je vooral China en-of Oost-Azië. Oké.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2023, 14:02   #47
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus met "landen met kindjesoverschot" bedoel je vooral China en-of Oost-Azië. Oké.
Nee, China alvast niet. Daar zitten de partijbonzen nu met de handen in het haar, teveel mannekes zonder vrouwkes.
En de hoogopgeleiden die ginder de 2 laatste decennia van China zo'n powerhouse hebben gemaakt, hebben hetzelfde als hier, weinig nageslacht in verhouding tot de Chinezen die nog in de 17de eeuw leven.
In India is dat probleem niet aan de orde.

Nigeria is eerder een land dat ik tot de kwekerijen bestempel, en daar gaan ze nog wel een hele tijd doorgaan met fossiel op te stoken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 15 september 2023 om 14:06.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2023, 17:23   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nigeria is eerder een land dat ik tot de kwekerijen bestempel, en daar gaan ze nog wel een hele tijd doorgaan met fossiel op te stoken.
Die hebben wellicht nog een eeuw nodig om cumulatief evenveel CO2 uit te stoten als Belgenlandje neem ik grof aan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2023, 18:16   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Niet zoals Belgie. Je hebt niet goed op die kaart gekeken.

In Griekenland was de opkomst maar pakweg 65%, in België 90% waar is er stemplicht zonder sancties denk je?
Ik heb heel goed op dat kaartje gekeken.
Maar als ik dat zo zeg, dan zuig ik dat niet zomaar uit mijn duim.

En we weten allebei dat er verschillen kunnen zijn tussen lokale en nationale verkiezingen.

https://newsmonkey.be/het-roemrijke-...-gaan-stemmen/

Citaat:
Er zijn nog 18 andere landen in de wereld waar je moet gaan stemmen. Hier zijn ze:

Argentinië (geldboete van 500 dollar)
Australië (geldboete van 250 dollar bij eerste keer, oplopend tot gevangenisstraf)
Brazilië (geringe geldboete 3,51 real, bij openstaande boetes is een aanvraag paspoort en legitimatiebewijs niet mogelijk, meerdere opstaande boetes kan leiden tot intrekking CPF (sofinummer), ontslag bij een overheids dienstverband, blokkade bankrekening, geen stemplicht voor 16- en 17-jarigen en voor 70-plussers)
Cyprus (geldboete tot ongeveer 350 euro)
Ecuador (geldboete)
Fiji (geldboete en mogelijk gevangenisstraf)
Griekenland (geldboete, regelmatig stemmen is bovendien voorwaarde voor het verkrijgen van een paspoort)
Libanon (alleen voor mannen)
Libië (alleen voor mannen)
Liechtenstein (geldboete)
Luxemburg (geldboete en mogelijk gevangenisstraf, maar dat laatste wordt niet toegepast)
Nauru (geldboete)
Noord-Korea (daad van rebellie en verraad; doodstraf)
Peru (geldboete van ongeveer 40 euro)
Singapore (ontzegging van het kiesrecht, kan wel weer verleend worden bij een geldige reden)
Turkije (geldboete van ongeveer 13 euro)
Uruguay (geldboete)
Zwitserland (alleen in Schaffhausen: geldboete van 3 frank (ongeveer 2 euro)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2023, 18:51   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb heel goed op dat kaartje gekeken.
Maar als ik dat zo zeg, dan zuig ik dat niet zomaar uit mijn duim.

En we weten allebei dat er verschillen kunnen zijn tussen lokale en nationale verkiezingen.
https://newsmonkey.be/het-roemrijke-...-gaan-stemmen/
Tiens, uw verouderd monkeylinkje (2014 ) heeft Bulgarije vergeten. Ligt nochtans in Europa en is al een heel tijdje EU-land..

En naast Griekenland is Bulgarije ook lichtblauw ingekleurd (stemplicht zonder sancties) op dat kaartje dat ik gaf. Toch heel slecht gekeken?
Belgie is oranje ingekleurd als enig land in Europa = met minimale sancties (volgens kaartje 2020 hieronder, bron V-Dem dataset (2021))
En als je het vergroot is GHLuxemburg ook oranje ingekleurd of idem Be.

Dat noem ik pas goed kijken op het (wereld)kaartje van NATIONALE verkiezingen.

Een blijkbaar recentere link van 2023? geeft 23 landen ondertussen (wereldwijd) met stemplicht al dan niet met sancties. Bulgarije staat er wel niet meer bij. Wie weet 3e check nodig. Edit: er staan namelijk 2 Europese landen bij waar de stemplicht is afgeschaft (Oostenrijk en Cyprus)

Of 5 landen meer dan uw monkeylinkje 2014.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Compulsory_voting_in_national_elections.svg.png‎
Bekeken: 16
Grootte:  360,4 KB
ID: 118375  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2023 om 19:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2023, 19:25   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die hebben wellicht nog een eeuw nodig om cumulatief evenveel CO2 uit te stoten als Belgenlandje neem ik grof aan.
Dat mag u aannemen, maar ik vermoed dat het eerder komt door de extreem goede metingen in Nigeria, dan door het vervuilende Blegië.

Maar op papier is België met 8.5 ton CO2 per inwoner vrij smerig, en Nigeria doet het maar met 0.44 ton per inwoner. (11.3 miljoen=96 050 000 ton tegenover 230 miljoen =101 000 000 ton... )

Oh waarom willen die dan naar hier komen? Het is hier toch een vuilnisbelt, een gaskamer....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 15 september 2023 om 19:32.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2023, 19:20   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tiens, uw verouderd monkeylinkje (2014 ) heeft Bulgarije vergeten. Ligt nochtans in Europa en is al een heel tijdje EU-land..
...
Daarom schreef ik ook:
Citaat:
Raar. Ik dacht Griekenland ook.
Dat is zo'n voorzichtige stellingname, waarop keikoppen dan heelder teksten plegen te plegen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be