Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2012, 10:19   #1
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard Antwerpse haven op zijn retour?

http://standaard.be/artikel/detail.a...kelid=4V3LUF6V

Citaat:
Zware klap voor Antwerpse haven

ANTWERPEN - Zes grote containerrederijen vinden de Antwerpse haven niet langer een prioriteit. Dat is geen goed nieuws, erkent het havenbestuur.

Voor de Antwerpse haven, die veel ambitie heeft, was het gisteren een zwarte dag. Een splinternieuw samenwerkingsverband van zes grote containerreders -de G6Alliance- heeft immers besloten minder vaak naar de Antwerpse haven te komen. In plaats van twee regelmatige passages per week met containerschepen vanuit het Verre Oosten, hebben ze besloten om het te houden bij één Antwerps bezoek. 'Slecht nieuws', erkent woordvoerster Annik Dirkx van het Antwerpse havenbestuur.

De zes containerreders geven Antwerpen nog een extra tik door aan te geven dat Rotterdam, Hamburg en Southampton de Europese hub-havens worden. Daarmee degraderen ze Antwerpen tot haven met een regionaal belang. Zo'n mededeling kan Antwerpen missen als kiespijn. De haven doet er immers alles aan om internationaal duidelijk te maken dat ze dankzij de Scheldeverdieping en het Deurganckdok grote troeven in handen heeft als knooppunt voor de intercontinentale containervaart.

De tegenvaller komt op een slecht moment. In Antwerpse havenkringen is er heel wat zenuwachtigheid als er vragen komen over de toekomst van de grootste containerklant van de Antwerpse haven. De Zwitsers-Italiaanse scheepvaartgroep MSC is vandaag goed voor 55 tot 65 procent van alle containers die in Antwerpen gelost en geladen worden. Het bedrijf is echter aan het bestuderen hoe en waar het in de toekomst verder wil groeien. 'Er zijn heel veel mensen die mij daarover vragen stellen, maar tot op heden hebben we nog geen standpunt ingenomen', verklaart de topman van MSC Belgium, Marc Beerlandt.

De inkrimping van de Antwerpse activiteiten door de G6-alliantie is ook geen goed nieuws voor het overslagbedrijf PSA Hesse-Noordnatie. Dat behandelt de containerschepen van de reders die deel uitmaken van dit nieuwe samenwerkingsverband. Het lossen en laden gebeurde tot nog toe op de Noordzee-terminal, een van de twee containerkaaien op de rechterscheldeoever.

Dat zes grote containerrederijen nauw gaan samenwerken, heeft alles te maken met de zware crisis waarin de scheepvaart zit. Een overaanbod van nieuwe en almaar grotere schepen heeft de vrachtprijzen gekelderd. Tegelijkertijd zijn de kosten sterk toegenomen door de oplopende brandstofprijzen. Het resulteert in een overlevingsstrijd bij de reders. De G6 Alliance met APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K Lines, NYK and OOCL illustreert dat samenwerking een van de reddingsboeien is geworden.
Gevolg van het steeds maar uitstellen van het uitdiepen van de Schelde? Of leden we aan grootheidswaanzin door te denken dat Antwerpen een echt internationale haven was?
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 10:27   #2
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.505
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Gevolg van het steeds maar uitstellen van het uitdiepen van de Schelde? Of leden we aan grootheidswaanzin door te denken dat Antwerpen een echt internationale haven was?
Eerder een gevolg van het feit dat Vlaanderen niks gedaan heeft om de verbinding van de Antwerpse haven met het achterland te verbeteren. Vlaanderen had vooral de wegen in en naar Limburg moeten verbeteren. Want Limburg is (kon) een centraal punt (zijn) voor de verdeling van aangeleverde goederen naar de rest van Europa. Maar wat doet Vlaanderen? Grote brede wegen versmallen en dichtgooien. Met als uitleg: het zware vervoer moet maar over Nederlandse wegen rijden. Ja dan doet men dat hé.

Eigen schuld dikke bult.
Wat Vlaanderen zelf doet doet het NIET beter.

Laatst gewijzigd door pajoske : 9 februari 2012 om 10:27.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 10:28   #3
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bokkenreyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Locatie: Limburg
Berichten: 15.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Eerder een gevolg van het feit dat Vlaanderen niks gedaan heeft om de verbinding van de Antwerpse haven met het achterland te verbeteren. Vlaanderen had vooral de wegen in en naar Limburg moeten verbeteren. Want Limburg is (kon) een centraal punt (zijn) voor de verdeling van aangeleverde goederen naar de rest van Europa. Maar wat doet Vlaanderen? Grote brede wegen versmallen en dichtgooien. Met als uitleg: het zware vervoer moet maar over Nederlandse wegen rijden. Ja dan doet men dat hé.

Eigen schuld dikke bult.
Wat Vlaanderen zelf doet doet het NIET beter.
En de kilometerheffing die eraan komt???
__________________
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op:
http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 10:38   #4
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Eerder een gevolg van het feit dat Vlaanderen niks gedaan heeft om de verbinding van de Antwerpse haven met het achterland te verbeteren. Vlaanderen had vooral de wegen in en naar Limburg moeten verbeteren. Want Limburg is (kon) een centraal punt (zijn) voor de verdeling van aangeleverde goederen naar de rest van Europa. Maar wat doet Vlaanderen? Grote brede wegen versmallen en dichtgooien. Met als uitleg: het zware vervoer moet maar over Nederlandse wegen rijden. Ja dan doet men dat hé.

Eigen schuld dikke bult.
Wat Vlaanderen zelf doet doet het NIET beter.
Waar lees jij dat de Vlaamse overheid fouten gemaakt heeft?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 10:44   #5
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
http://standaard.be/artikel/detail.a...kelid=4V3LUF6V



Gevolg van het steeds maar uitstellen van het uitdiepen van de Schelde? Of leden we aan grootheidswaanzin door te denken dat Antwerpen een echt internationale haven was?
We vergeten dat Antwerpen dieper in het binnenland ligt dan Rotterdam of Zeebrugge. Op termijn betekent dat idd. het einde voor Antwerpen. Uitbaggeren van de Schelde verlengt de doodstrijd maar.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 10:54   #6
matthias999
Minister
 
matthias999's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2011
Locatie: Republiek Vlaanderen
Berichten: 3.102
Standaard

Men zal door dit slecht nieuws wel snel vaart kunnen zetten met het uitdiepen van de Schelde. Zoniet zal de haven langzaam een stille dood sterven.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 11:01   #7
Bollywood
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 december 2010
Berichten: 1.231
Standaard

De staking waarbij de vakbonden trots waren dat ze de antwerpse haven hadden geblokkeerd zal er ook geen goed aan gedaan hebben.

Tevens is er telkens veel file om en rond antwerpen wat economisch ook niet voordelig is.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 12:06   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schofferdijner Bekijk bericht
En lag Antwerpen vroeger niet zo diep in het binnenland?
De schepen waren iestje kleiner.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 12:13   #9
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
We vergeten dat Antwerpen dieper in het binnenland ligt dan Rotterdam of Zeebrugge. Op termijn betekent dat idd. het einde voor Antwerpen. Uitbaggeren van de Schelde verlengt de doodstrijd maar.
zever
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 12:20   #10
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Waarom uitdiepen? De zeespiegel zou toch 6 meer stijgen in de nabije toekomst?
__________________
https://stratlingo.com
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 12:40   #11
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Waarom uitdiepen? De zeespiegel zou toch 6 meer stijgen in de nabije toekomst?
In de Scheepvaart rekenen ze blijkbaar niet op het opwarmen van de Aarde.
Ik heb hier over ooit eens de volgende vraag gesteld:
Voor het berekenen van de stijging van de zeespiegel door het smelten van ijs mag men geen rekening houden met ijs dat niet op landmassa rust (ijs dat in een emmer met zeewater drijft doet het peil bij smelten niet stijgen).
Dus rest er alleen maar het ijs dat nu op land ligt om het effect te berekenen.
Wanneer ik de oppervlakte en dikte daarvan op een wereldkaart bekijk is die belachelijk klein in verhouding met de wateroppervlakte.

Heeft iemand aan de hand van die gegevens al eens effectief berekent wat het effectieve effect zal zijn? Ook rekening houdend met de voorspelde toename van de neerslag en dus watermassa opgenomen in de luchtvochtigheid en als neerslag boven de landmassa?

Ik kom bij benadering niet eens aan twee decimeter en ik hield niet eens rekening met de oppervlakte aan land die in vlakke gebieden mee bedekt zou raken.
Waar ga ik fout?
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.

Laatst gewijzigd door CLAESSENS Joris : 9 februari 2012 om 12:46.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 13:03   #12
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schofferdijner Bekijk bericht
Natuurlijk is Antwerpen slechts een vissershaventje.
Tuurlijk en de kosten swingen de pan uit.
Ze hadden al lang Zeebrugge moeten uitbouwen.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 13:22   #13
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
In de Scheepvaart rekenen ze blijkbaar niet op het opwarmen van de Aarde.
Ik heb hier over ooit eens de volgende vraag gesteld:
Voor het berekenen van de stijging van de zeespiegel door het smelten van ijs mag men geen rekening houden met ijs dat niet op landmassa rust (ijs dat in een emmer met zeewater drijft doet het peil bij smelten niet stijgen).
Dus rest er alleen maar het ijs dat nu op land ligt om het effect te berekenen.
Wanneer ik de oppervlakte en dikte daarvan op een wereldkaart bekijk is die belachelijk klein in verhouding met de wateroppervlakte.

Heeft iemand aan de hand van die gegevens al eens effectief berekent wat het effectieve effect zal zijn? Ook rekening houdend met de voorspelde toename van de neerslag en dus watermassa opgenomen in de luchtvochtigheid en als neerslag boven de landmassa?

Ik kom bij benadering niet eens aan twee decimeter en ik hield niet eens rekening met de oppervlakte aan land die in vlakke gebieden mee bedekt zou raken.
Waar ga ik fout?
Mijn geologische en klimatologische kennis is evenmin voldoende om erop te antwoorden. Maar, ik heb wél reeds gelezen dat de massa ijs op Groenland gigantisch groot is. Als dat kwantum allemaal zou afsmelten en als zoet water in de oceaan vloeien is men er vrij zeker van dat de Golfstroom er min of meer het bijltje zou bij neerleggen. Gedaan dan met het relatief zachte W-Europees klimaat. Met hoeveel de zeespiegel zou stijgen, daar heb ik geen flauw benul van.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 13:39   #14
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
In de Scheepvaart rekenen ze blijkbaar niet op het opwarmen van de Aarde.
Ik heb hier over ooit eens de volgende vraag gesteld:
Voor het berekenen van de stijging van de zeespiegel door het smelten van ijs mag men geen rekening houden met ijs dat niet op landmassa rust (ijs dat in een emmer met zeewater drijft doet het peil bij smelten niet stijgen).
Dus rest er alleen maar het ijs dat nu op land ligt om het effect te berekenen.
Wanneer ik de oppervlakte en dikte daarvan op een wereldkaart bekijk is die belachelijk klein in verhouding met de wateroppervlakte.

Heeft iemand aan de hand van die gegevens al eens effectief berekent wat het effectieve effect zal zijn? Ook rekening houdend met de voorspelde toename van de neerslag en dus watermassa opgenomen in de luchtvochtigheid en als neerslag boven de landmassa?

Ik kom bij benadering niet eens aan twee decimeter en ik hield niet eens rekening met de oppervlakte aan land die in vlakke gebieden mee bedekt zou raken.
Waar ga ik fout?
Je moet niet kijken naar de oppervlakte van het aardoppervlak dat ijs is, maar naar het volume van het ijs. De allergrootste fractie van de stijging van het waterpeil zal veroorzaakt worden door ijs van Groenland. In Groenland ligt om en bij de 3 miljoen kubieke kilometer ijs. Het oppervlakte van een bol is 4 pi R^2.

Als je al dat volume homogeen over het ganse aardoppervlak verspreid, krijg je 5.88m verhoging van de zeespiegel. Er zijn nog twee andere belangrijke beinvloedende factoren: de niet-constante massadichtheid en de verhouding landoppervlak/wateroppervlak.

Eerst houden we rekening met het feit dat 70% van het oppervlak water is ( dit is het enige oppervlak van de aarde dat kan gebruikt worden om de stijging te verwezenlijken) en dan krijg je 8.4m stijging van de zeespiegel,

(massa)dichtheid van stoffen:
Ice 916.7
Water (fresh) 1000 At STP

Bij het smelten van ijs blijft massa behouden, met andere woorden het volume krimpt met ongeveer 8% als het van ijs naar water wordt omgezet.

Je hebt dus slechts 92% van bovenstaand 8.4m stijging, en dus 7.73m stijging van de zeespiegel. Een lichte overschatting tov wat ik op de wikipagina vind maar ik had initieel ook het volume overschat.
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 13:40   #15
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Mijn geologische en klimatologische kennis is evenmin voldoende om erop te antwoorden. Maar, ik heb wél reeds gelezen dat de massa ijs op Groenland gigantisch groot is. Als dat kwantum allemaal zou afsmelten en als zoet water in de oceaan vloeien is men er vrij zeker van dat de Golfstroom er min of meer het bijltje zou bij neerleggen. Gedaan dan met het relatief zachte W-Europees klimaat. Met hoeveel de zeespiegel zou stijgen, daar heb ik geen flauw benul van.
Jep inderdaad, zie mijn vorige post =).
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 14:31   #16
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.505
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Waar lees jij dat de Vlaamse overheid fouten gemaakt heeft?
Waarom moet ik dat ergens lezen? Mag ik een eigen standpunt hebben en verdedigen?
Wie is verantwoordelijk voor de wegen?
Citaat:
De Vlaamse overheid: bevoegdheden, instellingen & kiessysteem:
Openbare werken en vervoer, waaronder de aanleg en onderhoud van wegen, zeehavens, bevaarbare waterlopen en de regionale luchthavens van Antwerpen en Oostende, stads- en streekvervoer.
bron: http://www.politics.be/duiding/634/

Lees dan nog eens wat ik hoger schreef. Of wat deze poster schreef:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
De staking waarbij de vakbonden trots waren dat ze de antwerpse haven hadden geblokkeerd zal er ook geen goed aan gedaan hebben.

Tevens is er telkens veel file om en rond antwerpen wat economisch ook niet voordelig is.
Hoe lang zijn ze al aan het discuteren over de ring rond Antwerpen om de files op te lossen? Wie blijft er aan houden dat de Liefkenshoektunnel betalend blijft? Zodat het meeste verkeer verstropt in de Kennedytunnel en de wegen die daar naar toe leiden?

Laatst gewijzigd door pajoske : 9 februari 2012 om 14:32.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 14:36   #17
Cornelius Suilenroc
Partijlid
 
Cornelius Suilenroc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 februari 2012
Berichten: 219
Standaard

Zou het kunnen dat dit zuiver een strategie is? Angst creëren om vervolgens een port-package 3 door de strot van onze havenarbeiders te duwen? Er is werk met hopen aan de haven!
__________________
An emancipated society, on the other hand, would not be a unitary state, but the realization of universality in the reconciliation of differences. Theodor W. Adorno
Cornelius Suilenroc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 17:17   #18
Frans Oghtendlicht
Parlementslid
 
Geregistreerd: 23 december 2006
Berichten: 1.670
Standaard

Om welk aspect van de haven gaat het hier, de containertrafiek, de industrie of de petrochemie?
De groei van de containertrafiek is ironisch genoeg het gevolg van een economische achteruitgang in deze contreien geweest, de industriële basis verplaatste zich naar verre oorden zodat er meer producten weer naar hier werden verscheept.
In plaats van deze economische zelfmoord in stand te houden, zou men beter weer concentreren op het hier houden van productie voor eigen gebruik.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 17:41   #19
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
We vergeten dat Antwerpen dieper in het binnenland ligt dan Rotterdam of Zeebrugge. Op termijn betekent dat idd. het einde voor Antwerpen.
Citaat:
De zes containerreders geven Antwerpen nog een extra tik door aan te geven dat Rotterdam, Hamburg en Southampton de Europese hub-havens worden.
En zoals iedereen weet ligt Hamburg wel direkt aan zee.
De oorzaak van dit verlies moet men inderdaad bij de hoge kosten bij de afhandeling in Antwerpen zoeken.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 17:42   #20
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Om welk aspect van de haven gaat het hier, de containertrafiek, de industrie of de petrochemie?
Het gaat wel degelijk om containerbedrijven.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be