Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Is de God van de Christenen dezelfde als deze van de Islamieten ?
Ja 49 60,49%
Neen 32 39,51%
Aantal stemmers: 81. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 augustus 2004, 21:35   #21
Akkersloot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Jammer dat ze allen de exclusiviteit opeisen.....
En daarom collaboreer jij met één van die godsdiensten door te zeggen dat hun God ook de God van de ander is.

Mag ik als atheist zeggen dat Allah een hersenspinsel is ?

Mag ik als christen zeggen dat Allah een hersenspinsel is ?
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 21:49   #22
Rock Against Communism
Gouverneur
 
Rock Against Communism's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 1.337
Standaard

Tuurlijk zijn die "twee goden" niet hetzelfde... hoe kom je erbij??

Hoe kan ik dezelfde God aanbidden waaraan moslims hun zelfmoordaanslagen op ons westerlingen opdragen?
__________________
[size=4][/size]
Rock Against Communism is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 22:56   #23
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde
 
Cyperken's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Locatie: Brussel
Berichten: 917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
Tuurlijk zijn die "twee goden" niet hetzelfde... hoe kom je erbij??

Hoe kan ik dezelfde God aanbidden waaraan moslims hun zelfmoordaanslagen op ons westerlingen opdragen?
Kwa historische teksten blijkbaar wel maar kwa interpretatie helemaal niet.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 23:20   #24
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Gelovige of niet u hebt hierover toch een mening...... Indien er een God of Iets ergens bestaat of zou bestaan denkt u dat de God van de Christenen en de God van de Islamieten dezelfde is of zou zijn?
God is iets dat enkel bestaat in de geest van de mens.

Omdat de geesten van moslims en christenen hemelsbreed van elkaar verschillen, zal hun "God" ook hemelsbreed van die van de ander verschillen.

Laatst gewijzigd door Darwin : 30 augustus 2004 om 23:21.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 08:03   #25
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
God is iets dat enkel bestaat in de geest van de mens.

Omdat de geesten van moslims en christenen hemelsbreed van elkaar verschillen, zal hun "God" ook hemelsbreed van die van de ander verschillen.
Dat kan ik allemaal goed begrijpen maar ik ga uit van het standpunt van een gelovige.... Trouwens nobody knows.....wie weet waar we nog belanden of als wat.

God is een scheppende kracht, de schepper van het universum. Er is maar één universum, en die is al groot genoeg, bijgevolg kunnen we veronderstellen dat hij alleen is. God aanbidden is dus automatisch dezelfde God aanbidden.
Anders spreken we van geen algemene god maar van afzonderlijke goden zoals we die kennen uit de mythologie.
Een mens kan ook gewoon een hoger gevoel van verbondenheid hebben die gewoon aards is zonder meer. Hij gelooft dan wel niet rechtstreeks in God maar kent toch het gevoel van verbonden te zijn met het universum.
Darwin zelf is verbonden met het universum via de evolutieleer. Dit ontkennen is zijn bestaan ontkennen.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 08:07   #26
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
Tuurlijk zijn die "twee goden" niet hetzelfde... hoe kom je erbij??

Hoe kan ik dezelfde God aanbidden waaraan moslims hun zelfmoordaanslagen op ons westerlingen opdragen?
De dag dat u zult begrijpen dat de ene zijn held de andere zijn terrorist is en omgekeerd, zult u misschien de zinloosheid van twee verschillende goden die elkaar bestrijden inzien.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 31 augustus 2004 om 09:02.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 08:16   #27
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

[quote=Akkersloot]
Citaat:
En daarom collaboreer jij met één van die godsdiensten door te zeggen dat hun God ook de God van de ander is.
Zit jij nog steeds met de Yzerwake in je gedachten ?
Citaat:
Mag ik als atheist zeggen dat Allah een hersenspinsel is ?
Natuurlijk! Maar dan zou je er ook moeten aan toevoegen dat God een hersenspinsel is.

Citaat:
Mag ik als christen zeggen dat Allah een hersenspinsel is
Neen, dat zou je eigenlijk niet mogen. Ze spreken beiden over de schepper van het universum.
Ze spreken niet over een god als schepper van een deeltje van iets, maar over God en Allah als schepper van alles. Het moet dan logisch dezelfde zijn. Alles is alles.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 31 augustus 2004 om 08:59.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 09:11   #28
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Ik denk van niet, het is volgens mij een verschillende God. Voor mij is er ook een verschil is tussen de God van het Oude en het Nieuwe Testament. Ja, misschien is Allah te vergelijken met de Jawhe uit het oude testament, een wrede God terwijl de God van Jezus een liefdevolle is.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 09:57   #29
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Ze spreken niet over een god als schepper van een deeltje van iets, maar over God en Allah als schepper van alles. Het moet dan logisch dezelfde zijn. Alles is alles.
Godsdiensten hebben de gewoonte zich weinig van logica aan te trekken.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 10:43   #30
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Ik denk van niet, het is volgens mij een verschillende God. Voor mij is er ook een verschil is tussen de God van het Oude en het Nieuwe Testament. Ja, misschien is Allah te vergelijken met de Jawhe uit het oude testament, een wrede God terwijl de God van Jezus een liefdevolle is.
Liefdevol? De katholieke kerk wil zelfs niet weten van een islamitische peter voor die arme Louise. Nu zijn twee meters ( Laurent trekt nu ten strijde voor de holibi's na zijn mislukte poging om twee geloven te verzoenen )
ook al niet mogelijk volgens Rik Torfs..... Moest ik Laurent en Claire zijn dan zou ik Louise alvast inschrijven bij de Boeddhisten en humanisten.
Het is tijd dat de kerk haar standpunten wat bijpast.....
Is het niet belangrijker een goede humanist te zijn dan een slechte gelovige ?
Een goede gelovige is nog iets anders dan goedgelovig !
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 10:45   #31
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Godsdiensten hebben de gewoonte zich weinig van logica aan te trekken.
U vergat een woordje
Godsdiensten hebben de "slechte" gewoonte zich weinig van logica aan te trekken.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:09   #32
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Liefdevol? De katholieke kerk wil zelfs niet weten van een islamitische peter voor die arme Louise. Nu zijn twee meters ( Laurent trekt nu ten strijde voor de holibi's na zijn mislukte poging om twee geloven te verzoenen )
ook al niet mogelijk volgens Rik Torfs..... Moest ik Laurent en Claire zijn dan zou ik Louise alvast inschrijven bij de Boeddhisten en humanisten.
Het is tijd dat de kerk haar standpunten wat bijpast.....
Is het niet belangrijker een goede humanist te zijn dan een slechte gelovige ?
Een goede gelovige is nog iets anders dan goedgelovig !
Wat een zever. Ik heb het over wat er in de boeken staat: de Bijbel en de Koran. U hebt het over het instituut. Trouwens denkt u echt dat het omgekeerde mogelijk zou zijn: stel voor dat Laurent moslim is en hij wil een christelijke dooppeter. Ik denk van niet.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:26   #33
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
U vergat een woordje
Godsdiensten hebben de "slechte" gewoonte zich weinig van logica aan te trekken.
Ik wou geen waardeoordeel uitspreken, enkel een feitelijke vaststelling doen.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:27   #34
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Gelovige of niet u hebt hierover toch een mening...... Indien er een God of Iets ergens bestaat of zou bestaan denkt u dat de God van de Christenen en de God van de Islamieten dezelfde is of zou zijn?
Als er al een zou zijn, zou dat inderdaad dezelfde moeten zijn, ik kan mij niet inbeelden dat twee supermachtigen naast elkaar zouden kunnen bestaan.

Langs de andere kant, Moet die god wel een speciaal man zijn, om zijne naam vals te laten gebruiken door zowel de Christenen, Joden als Islamieten, ...

Ik als god zou wel effe laten zien hoe het moet, door een paar verschijningskes hier en daar, wat plagen van Egypte, wat Banbliksems enz...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:27   #35
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Wat een zever. Ik heb het over wat er in de boeken staat: de Bijbel en de Koran. U hebt het over het instituut. Trouwens denkt u echt dat het omgekeerde mogelijk zou zijn: stel voor dat Laurent moslim is en hij wil een christelijke dooppeter. Ik denk van niet.
Dat is de oorzaak van godsdienstoorlogen omdat ze allen onverdraagzaam zijn. Alhoewel ze hetzelfde doel nastreven..... het paradijs waar vrede heerst, en hetzelfde vrezen....... de hel, waar oorlog heerst.
Waar zijn we nu ????????
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:31   #36
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot
Weleens van Godsdienstvrijheid gehoord?

En zei je eerst niet dat je niet in de God van de bijbel en Allah gelooft ?

Of ben je ook bang om voor eeuwig als ongelovige te branden in de hel ?
Ongelovigen komen in het voorportaal terecht, daar brand het niet,... 't is maar als ge iets uitgestoken hebt dat onder een van de 7 hoofdzonden valt da ge de echte hel in vliegt, en dan nog moet uw vergrijp serieus genoeg zijn, want anders vliegde het vagevuur in ofte de louteringsberg... Maar daar moete dus wel gelovig voor zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:33   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Jammer dat ze allen de exclusiviteit opeisen.....
Ze hadden God als merk moeten deponeren, maar toen kon dat nog niet hé, ...


Volgens mij zijn die messiasen gewoon oportunistjes geweest die "GOD" voor hun kar gespannen hebben om van alles gedaan te krijgen.

Vandaag beginnen er zo nog regelmatig van die pipo's voor hun eigen, stichten dan sektes of worden goeroe ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:53   #38
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

De bewering dat het Islamitische idee van God, ondanks oppervlakkige gelijkenis, erg verschilt van het Christelijke idee van God, komt voort uit beschouwingen over de theologische structuur van beide systemen, die thans anders is dan oorspronkelijk. In de Christelijke betekenis werd de Godheid veranderd onder invloed van de mysterie religies, samengesmolten tot een drieënig of trinitarisch model. Islam werd daarentegen beïnvloed vanuit de metafysische ontwikkelingen van het latere Indiase Monisme als een uitbreiding op de Ariaanse theologie. Het originele begrip in zowel de Bijbel als de Koran was echter het godsbesef van Abraham over God, en de volken, die van hem afstammen, hadden dit gemeenschappelijke besef. Dit omvatte Israël, Juda, het Arabische volk en de zonen van Ketura.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:58   #39
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

KORAN "Wanneer gij de ongelovigen (in oorlog) ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast. En wanneer de oorlog opgehouden is, laat hen dan vrij uit gunst of voor een losprijs. Zo zij het. En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken." (Soera 47:4) "O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen." (Soera 8:65)

BIJBEL "Heb uw vijanden lief en bid voor wie u vervolgen. Dan zult gij kinderen zijn van uw Vader in de hemel. Hoe kunt u verwachten dat God u zal belonen, als u alleen uw vrienden liefhebt? Zelfs de tollenaars doen dat! U moet volmaakt zijn, zoals uw hemelse Vader volmaakt is." (Matt. 5:44,46,4) "De Zoon des mensen is niet gekomen om de zielen der mensen te verderven, maar om te behouden." (Luk. 9:56 SV)

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 31 augustus 2004 om 11:58.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 12:23   #40
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Is Zeus dezelfde God als Allah of Osiris?
Want anders liggen al die Grieken waarop we tenslotte onze beschaving hebben gebaseerd, nu allemaal al eeuwen te sudderen in de hel!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 31 augustus 2004 om 12:24.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be