Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 september 2005, 13:12   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Religie in Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg

Ik ben op zoek naar informatie over religieuze aanhang (katholiek, islam, protestants, ongelovig,...) in percentages op arrondissementeel niveau. Eventueel zou provinciaal ook nog gaan.

Ik heb me al rotgezocht, maar blijkbaar trekt statbel op de kloten. Iemand weet van?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 16:56   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Op jacht?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 14:30   #3
zeddie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Berichten: 675
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik ben op zoek naar informatie over religieuze aanhang (katholiek, islam, protestants, ongelovig,...) in percentages op arrondissementeel niveau. Eventueel zou provinciaal ook nog gaan.

Ik heb me al rotgezocht, maar blijkbaar trekt statbel op de kloten. Iemand weet van?
Uw doel is ?

GreetZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 14:59   #4
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

http://www.kuleuven.be/icrs/religies...elgiekatholiek

Meer weet ik niet
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 01:50   #5
Lutifer
Gouverneur
 
Lutifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Locatie: Poperinge
Berichten: 1.324
Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

tja je kent het systeem hier waarbij je als je ooit gedoopt werd in de katholieke kerk automatisch als katholiek ingeschreven staat en dat ook blijft tot je je laat ontdopen?
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 02:26   #6
Apocalyps
Minister
 
Apocalyps's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Berichten: 3.697
Standaard

Niet alle gedoopten zijn gelovig, en deze hebben ook niet gevraagd om gedoopt te worden.

Het zou alleszins geen slecht idee zijn om het doopsel pas op latere leeftijd uit te voeren, bijvoorbeeld voor 16 of 18 jarigen, zodat deze individuen in kwestie zelf kunnen beslissen of dat ze nu gedoopt willen worden ja of nee.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Apocalyps on 25-09-2005 at 03:28
Reason:
--------------------------------

Niet alle gedoopten zijn gelovig, en deze hebben ook niet gevraagd om gedoopt te worden.

Het zou alleszins geen slecht idee zijn om het doopsel pas op latere leeftijd uit te voeren, bijvoorbeeld voor 16 of 18 jarigen, zodat deze individuen in kwestie zelf kunnen beslissen of dat ze nu gedoopt willen worden ja of nee.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Niet alle gedoopten zijn gelovig, en deze hebben ook niet gevraagd om gedoopt te worden.

Het zou alleszins geen slecht idee zijn om het doopsel pas op latere leeftijd uit te voeren, bijvoorbeeld voor 16 of 18 jarigen, zodat deze individuen in kwestie zelf kunnen bepalen of dat ze nu gedoopt willen worden ja of nee.[/size]
[/edit]
__________________
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin.

Laatst gewijzigd door Apocalyps : 25 september 2005 om 02:28.
Apocalyps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 10:52   #7
Lutifer
Gouverneur
 
Lutifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Locatie: Poperinge
Berichten: 1.324
Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps
Niet alle gedoopten zijn gelovig, en deze hebben ook niet gevraagd om gedoopt te worden.

Het zou alleszins geen slecht idee zijn om het doopsel pas op latere leeftijd uit te voeren, bijvoorbeeld voor 16 of 18 jarigen, zodat deze individuen in kwestie zelf kunnen beslissen of dat ze nu gedoopt willen worden ja of nee.
er is ooit een voorstel geweest waarbij je via je belastingsaangifte ging kunnen laten weten aan welke geloofsgemeenschap jouw bijdrage mocht gestort worden.
dat leek me ivm het financiële aspect alvast zinvol
Dopen staat natuurlijk ook voor verwelkomt worden in een geloofsgemeenschap en ik snap wel dat het mooi is om een dergelijk ritueel met kinderen uit te voeren. Dat mag wel niet betekenen dat die kinderen voor de rest van hun dagen dat pad zullen volgen.
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2005, 03:04   #8
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
er is ooit een voorstel geweest waarbij je via je belastingsaangifte ging kunnen laten weten aan welke geloofsgemeenschap jouw bijdrage mocht gestort worden.
dat leek me ivm het financiële aspect alvast zinvol
Dopen staat natuurlijk ook voor verwelkomt worden in een geloofsgemeenschap en ik snap wel dat het mooi is om een dergelijk ritueel met kinderen uit te voeren. Dat mag wel niet betekenen dat die kinderen voor de rest van hun dagen dat pad zullen volgen.
Ik vind die "kerkbelasting" zoals hier boven beschreven (en zoals ze al bestaat in Duitsland) een zeer goede zaak, juist omwille van het doopsel.
Nu wordt de "subsidie" berekend op het aantal gelovigen per godsdienst / sekte. En hoeveel katholieken zijn er? Juist alle gedoopten, ongeacht of ze nu meerder-jarig zijn, of wel echt katholiek. Erger nog, zelfs de ontdoopten tellen nog mee om de subsidie aan de katholieke kerk te berekenen. Dat is je reinste bedrog vanuit de katholieke kerk.
Beter nog zou de toelage aan de kerkgemeenschappen helemaal af te schaffen, laat de gelovigen zelf maar betalen. Kerk en staat zijn toch gescheiden? Waarom moet de Staat dan een godsdienst subsidiëren die constant de wet overtreedt? (het niet erkennen van de gelijkheid van man en vrouw, het proberen te beïnvloeden van de wetgeving waarmee ze niets mee te maken heeft vb.: de openstelling van het huwelijk voor koppels van hetzelfde geslacht, etc...)
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 21:20   #9
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Na een periode van een maand en een week, nu pas antwoord gehad van Statbel. Blijkbaar is het illegaal om statistieken bij te houden over religie:

Citaat:
De statistiekwet verbiedt uitdrukkelijk om statistieken op te maken die betrekking hebben op "de persoonlijke levenssfeer, onder meer op het seksueel gedrag, de overtuiging of activiteit op politiek, levensbeschouwelijk of godsdienstig gebied, het ras of de etnische afstamming".
Wa voor ne zever is me da?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be