Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 oktober 2005, 10:20   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Ramadan

Wat voor zin heeft het, je in het donker vol te proppen met eten en drank, om dan vervolgens overdag teut, met een kater en een dik buikje de spirituele vruchten daarvan te plukken?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 10:21   #2
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

het schept een band...
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 11:47   #3
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Wat voor zin heeft het, je in het donker vol te proppen met eten en drank, om dan vervolgens overdag teut, met een kater en een dik buikje de spirituele vruchten daarvan te plukken?
Iedereen weet dat AFshin Elian een superintelligente Iranier is, die islam van binnen en buiten heeft doorgrond. Hij schreef het volgende over de "zin" van de Ramadan in het NRC HANDELSBLAD:

Citaat:
Ramadan alarmcode rood

door Afshin Ellian

NRC 1 oktober 2005




De ramadan, de islamitische vastenmaand, is in aantocht. Een bijzondere maand waarin de contrasten in een sacrale sfeer samen kunnen gaan: veel eten (tussen zonsondergang en zonsopgang), ondraaglijke honger en dorst (gedurende de hele dag), geen seks (weer tussen zonsopgang en zonsondergang), wél seks (ná de zonsondergang). Ramadan symboliseert de almachtige Allah die in staat is alle mogelijke tegenstellingen in zich te verenigen. Allah belichaamt de vergeving en de wraak, de woestijn en de zee.
Hoe verenigt Allah al deze tegenstellingen? Met de tijd. Hij is de meester van de tijd. Allah deelt de tijd in en begrenst de tijd: de tijd van eten en drinken, niet eten en drinken, geen seks, en weer wel seks. Deze zeer gedisciplineerde, bijna militaristische afbakening van de tijd maakt de tijd beheersbaar. Ik heb zo’n gevoel dat u mij niet begrijpt. Welaan, we beginnen opnieuw.
Allah leert zijn mensen, ieder jaar gedurende dertig dagen, de wijze waarop ze moeten omgaan met hoop (eten, drinken, seks ná de zonsondergang) en met wanhoop (dorst, honger en verlangen). Overdag leer je het fysieke lijden kennen. Tegelijkertijd doet je dat inzien dat het lijden wel in de tijd is begrensd. Het lijden wordt op die manier een overzichtelijk avontuur. Het is een training in de eindigheid van het lijden.
Bij de zonsondergang leer je dat het geloof wordt beloond. De moslim moet in afgebakende en tegenstrijdige tijden leven. En dit is precies een levendige voorstelling van het paradijs en de hel. De dagelijkse (ramadaanse) ontberingen roepen enerzijds de hel in herinnering en verstrekken anderzijds de vastberadenheid en het geduld. De nachtelijke feestelijkheid van ramadan doet denken aan het eeuwige leven. Daarom leert de moslim de persoonlijke en maatschappelijke mislukkingen ook in een afgebakende tijd te plaatsen. De nacht van de overwinning komt er ook aan. Ramadan is de maand van een training die in een militair gepolitiseerde religie ook een politieke betekenis krijgt. Niemand is uit de hel of het paradijs teruggekomen om ervan te kunnen getuigen. Hoe moet men daar dan in geloven?
Elk jaar, tijdens de ramadan, ervaart de moslim hoe de hel en het paradijs geconstrueerd zijn. Geloof wordt een kwestie van fysieke training met de koranische geestelijke zorg. Inderdaad is de politiek-theologische anatomie van de Islam complexer dan men zou kunnen veronderstellen op grond van die simplistische commentatoren die, uit vrees voor Allah, zeer braaf zijn. Zelfs was Mohammed gelukt wat het katholieke Europa nooit is gelukt: het immanent maken van het transcendente. Het transcendente betekent, simpel gezegd, datgene wat de ervaring te boven gaat, en het immanente houdt datgene in wat ons bewustzijn niet et boven gaat. Mohammed is er dus in geslaagd het goddelijke, het onbereikbare, te incorporeren in het aardse, het hier en nu.
Het islamitische geloof is een politiek-opvoedkundig mozaïek. Het is daarom een manier van leven, die de moslim leert de tijd in vakjes te delen om ze vervolgens te beheersen. Vandaar kon Mohammed B., in de ramadan van 2004, net één dag voordat hij Theo van Gogh afslachtte, nog volop bezig zijn me de trouwerij in de Hofstadgroep. Dit is een absolute vorm van maakbaarheid: de heerschappij over de tijd.
Ik daag Allah uit om te bewijzen dat de islamo-fascisten de gewelddaad van de maakbaarheid niet van Hem hebben geleerd. Kom met een antwoord en stuur geen gewapende Mohammed op me af.
Ramadan is ook Laylat al-qadr: de nacht van beslissing. In Soerat al-qadr zegt Allah:”Wij hebben hem (de koran) neergezonden in de nacht van de beslissing. En hoe kom jij te weten wat de nacht van de beslissing is? De nacht van de beslissing is beter dan de duizend maanden. De engelen en de geest dalen erin neer met toestemming van jouw Heer voor elke beschikking. Vol vrede is hij tot de tot op de opkomst van de dageraad.”
De nacht van beslissing verloopt vreedzaam tot de opkomst van de zon. Waarom is Allah bang voor de zon, voor het licht?
Het is ook de maand van terugkeer naar de koran. Het hele boek wordt opnieuw gereciteerd. Ramadan reduceert de politieke, niet-religieuze macht in de islamitische landen tot bijna niets. Mohammed, zijn boek en zijn imams zijn gedurende de ramadan de ware machthebbers. Hierdoor is de ramadan de rekruteringsmaand waarin de orthodoxe moslims door de dagelijkse training van hel en paradijs, wanhoop en beloning, meer dan ooit geschikt zijn om gerekruteerd te worden voor het leger van de jihad, voor moord, en voor het nachtelijke genoegen. Ramadan is hetzij de voorbereiding op de jihad in de gewapende vorm, hetzij de hevige voortzetting van de jihad die volgens de jihadleiders natuurlijk altijd een defensief karakter heeft!
De jihad was zo defensief van aard dat de oerjihadisten per ongeluk in Perzië en Sicilië waren terechtgekomen. Kortom, gedurende de ramadan staat de alarmcode in de hele islamitische wereld op rood. Het is te hopen dat ook hier de veiligheidsdiensten de jihadisten, de jihadistische moskeeën, stichtingen en de mogelijke doelwitten van jihadisten (individuen en openbare objecten) strenger zullen bewaken.
In de maand van Allah is het niet toegestaan te vechten, maar moet men te allen tijde de islam en de moslims verdedigen zodra ze worden aangevallen. En dit is heel ruim. Wanneer men een beroep doet op deze clausule, vallen er, vanwege de sacrale aspecten van de ramadan, veel martelaren.
Zo ging het ook in de oorlog tussen Iran en Irak en in het Palestijns-Israëlische conflict. Toch ziet de meerderheid van de moslims de ramadan slechts als een verplicht volksfeest. Zelfs vasten miljoenen moslims niet. Zodra de moslims de trucjes van Allah doorhebben, begint het echte feest: de ontmanteling van Allahs nachtelijke beloften van buitensporig eten, drinken en vrijen. Tot die dag staan, ook bij mij, alle alarmcodes op rood.

Afshin Ellian
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 17:10   #4
an1959
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 maart 2005
Berichten: 514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Wat voor zin heeft het, je in het donker vol te proppen met eten en drank, om dan vervolgens overdag teut, met een kater en een dik buikje de spirituele vruchten daarvan te plukken?
Daar ook zo gedegenereerd over gadaanAl vergeten,dat ook in Belgie de veertgdaagse vasten bij Kristenen een feit was???
Laat iedereen zijn eigen ding doen,en respecteer ieders overtuiging,als ze de uwe respecteren.DAT IS PAS ECHT PLURALISME...
an1959 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 07:59   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1959
Daar ook zo gedegenereerd over gadaanAl vergeten,dat ook in Belgie de veertgdaagse vasten bij Kristenen een feit was???
Laat iedereen zijn eigen ding doen,en respecteer ieders overtuiging,als ze de uwe respecteren.DAT IS PAS ECHT PLURALISME...
Er is een hemelsbreed verschil tussen de christelijke vasten en de ramadan. De christelijke vasten is een periode waarin de mens gelouterd wordt, waarin tot zelfbeheersing, vasten, onthouding OP EEN REDELIJKE WIJZE wordt opgeroepen. Niet zoals in de ramadan waar bijna onmenselijke tegenstellingen worden nagestreefd.

De christen vast. Niet zoals de moslim die zich overdag onthoudt van eten, maar zodra de nacht is ingevallen zich OVERVLOEDIG EN ONREDELIJK overgeeft aan eten en drinken (en al de rest die erna volgt). De christen hoort te vasten op een redelijke wijze: naast het verbod in de week en in het bijzonder op vrijdag om geen vlees te eten zijn er ook nog morele elementen in de vasten. Een christen hoort zich te onthouden. Bijvoorbeeld door eens niet naar tv te kijken, eens niet naar de radio te luisteren, eens niet de auto te nemen maar de fiets. Hij hoort intensiever te bidden, de bijbel te lezen, zich te verdiepen in zijn geloof. Hij hoort ook z'n versnaperingen te milderen. NIET om ze dan 's nachts, zoals de moslims doen, holderdebolder in een hoog tempo in te halen. De christelijke vasten is gestoeld op redelijkheid en evenwicht, elementen die totaal ontbreken bij de ramadan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 08:59   #6
stephen-
Gouverneur
 
stephen-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 1.078
Stuur een bericht via MSN naar stephen-
Standaard

Vorige week was er zo'n meisje lonkend naar mij aan het kijken op het werk.
Nu weet ik waarom.
Mijn flesje vers gekoeld Evian-water stond op mijn bureau.

Misschien moet ik ook maar eens beginnen te roken.
stephen- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 12:27   #7
Avondland
Lokaal Raadslid
 
Avondland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2005
Locatie: Boechout
Berichten: 353
Standaard

Ik snap de hele bedoeling niet rond vasten, waarom moeten wij schuld betonen? Een zuivering kan je het ook al niet noemen, zeker niet bij de ramadan. Je bio-ritme word hierdoor drastisch verstoord en dat kan niet zonder gevolgen blijven.
Avondland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 16:06   #8
Lutifer
Gouverneur
 
Lutifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Locatie: Poperinge
Berichten: 1.324
Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avondland
Ik snap de hele bedoeling niet rond vasten, waarom moeten wij schuld betonen? Een zuivering kan je het ook al niet noemen, zeker niet bij de ramadan. Je bio-ritme word hierdoor drastisch verstoord en dat kan niet zonder gevolgen blijven.
vasten op zich, ook zonder spirituele bedoeling blijkt goed te zijnvoor je fysieke conditie.
zeker aan te raden in de lente ( komt hierin wel overeen met de Katholieke vastenperiode ) waardoor ons lichaam gezuiverd wordt van het wintervet.
al weet ik soms niet of dit wel kan kloppen voor samenlevingen waarin mensen tijdens de winter haast doodhongerden?
over de spirituele voordelen van vasten zijn bibliotheken vol geschreven. Misschien moet je het eens proberen en zien welk effect het op jou heeft?
Voor mezelf weet ik wel dat mediteren veel vlotter gaat wanneer je geen dierlijk voedsel, geen alcohol, geen specerijen gebruikt in je voedinsgpatroon gedruende enkele dagen.
Hard fysiek werken, warm hebben tijdens erg koude periodes gaat dan weer wel beter met dierlijk voedsel. Toen ik zwanger was van een zoon at ik zelf lever en nieren, ik kon geen beenhouwer voorbij lopen zonder iets van deze delicatessen ( wat je me nu nooit zou doen eten) te kopen en smakeklijk op te eten.
Je bent wat je eet is een gezegde waar veel over te zeggen valt dus
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 16:09   #9
Lutifer
Gouverneur
 
Lutifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Locatie: Poperinge
Berichten: 1.324
Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Iedereen weet dat AFshin Elian een superintelligente Iranier is, die islam van binnen en buiten heeft doorgrond. Hij schreef het volgende over de "zin" van de Ramadan in het NRC HANDELSBLAD:
ik wist dat niet maar kvind het stuk over tijd en tegenstellingen wel een idee om eens bij stil te staan.
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 18:48   #10
an1959
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 maart 2005
Berichten: 514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avondland
Ik snap de hele bedoeling niet rond vasten, waarom moeten wij schuld betonen? Een zuivering kan je het ook al niet noemen, zeker niet bij de ramadan. Je bio-ritme word hierdoor drastisch verstoord en dat kan niet zonder gevolgen blijven.

Wat ons bioritme betreft,zelfs met de verplichte uurregeling naar de Winter toe,is dit het geval bij kinderen.
Men weet het,maar niemand doet er iets aan...Misschien eens in een kiesprogramma doen inschrijven???
an1959 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 20:12   #11
Nad60
Burger
 
Nad60's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Vl.Brabant
Berichten: 158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stephen-
Vorige week was er zo'n meisje lonkend naar mij aan het kijken op het werk.
Nu weet ik waarom.
Mijn flesje vers gekoeld Evian-water stond op mijn bureau.

Misschien moet ik ook maar eens beginnen te roken.
Vorige week was het nog geen Ramadan, gij slimmen.
Er zal wel een andere reden geweest zijn.
Zoiets als een verhaaltje uit je duim zuigen bijvoorbeeld.......
Nad60 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 20:41   #12
an1959
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 maart 2005
Berichten: 514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nad60
Vorige week was het nog geen Ramadan, gij slimmen.
Er zal wel een andere reden geweest zijn.
Zoiets als een verhaaltje uit je duim zuigen bijvoorbeeld.......

Geen verhaaltje.Vorige week Zaterdag(gisteren dus)zou de ramadam begonnen zijn,volgens een marokkaanse dame.
an1959 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 20:42   #13
stephen-
Gouverneur
 
stephen-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 1.078
Stuur een bericht via MSN naar stephen-
Standaard

Ah, keek ze dan toch naar mij?
stephen- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 10:13   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1959
Daar ook zo gedegenereerd over gadaanAl vergeten,dat ook in Belgie de veertgdaagse vasten bij Kristenen een feit was???
Laat iedereen zijn eigen ding doen,en respecteer ieders overtuiging,als ze de uwe respecteren.DAT IS PAS ECHT PLURALISME...
________

IK mag me dus niets meer afvragen over de zin van die dingen? Ik respecteer wat ze doen, maar stel er terechte vragen bij.

Let wel, ik leef op water en brood overdag (en ook 's nachts), zoals het de moslims ook tijdens de Ramadan overdag toegelaten is. Ik doe dat het hele jaar door, ik geloof niet dat één moslim me daar in evenaart, tenzij de allerarmsten en de allernuchtersten onder hen.


Maar dat is natuurlijk uiterst bedreigend voor het kapotalisme, moest dat op enige schaal nagevolgd worden.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by eno2 on 10-10-2005 at 11:17
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1959
Daar ook zo gedegenereerd over gadaanAl vergeten,dat ook in Belgie de veertgdaagse vasten bij Kristenen een feit was???
Laat iedereen zijn eigen ding doen,en respecteer ieders overtuiging,als ze de uwe respecteren.DAT IS PAS ECHT PLURALISME...
________

IK mag me dus niets meer afvragen over de zin van die dingen? Ik respecteer wat ze doen, maar stel er terechte vragen bij.

Let wel, ik leef op water en brood overdag (en ook 's nachts), zoals het de moslims ook tijdens de Ramadan overdag toegelaten is. Ik doe dat het hele jaar door, ik geloof niet dat één moslim me daar in evenaart, tenzij de allerarmsten en de allernuchtersten onder hen.


Maar dat is natuurlijk uiterst bedreigend voor het kapotalisme, moest dat op enige schaal nagevolgd worden.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by eno2 on 10-10-2005 at 11:14
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1959
Daar ook zo gedegenereerd over gadaanAl vergeten,dat ook in Belgie de veertgdaagse vasten bij Kristenen een feit was???
Laat iedereen zijn eigen ding doen,en respecteer ieders overtuiging,als ze de uwe respecteren.DAT IS PAS ECHT PLURALISME...
________

IK mag me dus niets meer afvragen over de zin van die dingen? Ik respecteer wat ze doen, maar stel er terechte vragen bij.

Let wel, ik leef op water en brood overdag (en ook 's nachts), zoals het de moslims ook tijdens de Ramadan overdag toegelaten is. Ik doe dat het hele jaar door, ik geloof niet dat één moslim me daar in evenaart, tenzij de allerarmsten en de allernuchtersten onder hen.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by eno2 on 10-10-2005 at 11:13
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1959
Daar ook zo gedegenereerd over gadaanAl vergeten,dat ook in Belgie de veertgdaagse vasten bij Kristenen een feit was???
Laat iedereen zijn eigen ding doen,en respecteer ieders overtuiging,als ze de uwe respecteren.DAT IS PAS ECHT PLURALISME...
________

IK mag me dus niets meer afvragen over de zin van die dingen? Ik respecteer wat ze doen, maar stel er terechte vragen bij.

Let wel, ik leef op water en brood overdag (en ook 's nachts), zoals het de moslims ook tijdens de Ramadan toegelaten is. Ik doe dat het hele jaar door, ik geloof niet dat één moslim me daar in evenaart, tenzij de allerarmsten en de allernuchtersten onder hen.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1959
Daar ook zo gedegenereerd over gadaanAl vergeten,dat ook in Belgie de veertgdaagse vasten bij Kristenen een feit was???
Laat iedereen zijn eigen ding doen,en respecteer ieders overtuiging,als ze de uwe respecteren.DAT IS PAS ECHT PLURALISME...
________

IK mag me dus niets meer afvragen over de zin van die dingen? Ik respecteer wat ze doen, maar stel er terechte vragen bij.

Let wel, ik leef op water en brood overdag (en ook 's nachts), zoals het de moslims ook tijdens de Ramadan toegelaten is. Ik doe dat het hele jaar door, ik geloof niet dat één moslim me daar in evenaart, tenzij de allerarmsten onder hen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 oktober 2005 om 10:17.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2005, 10:13   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
het schept een band...
___________

Proficiat.

Natuurlijk is het er bij de ramadan te doen om de groepsidentiteit en vooral de macht van de mullah's.

Wie echte spirituele vooruitgang wil boeken, moet zich losmaken van doctrines en horden en kudde's (en zelfs van herders) en zelf op zoektocht gaan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2005, 11:22   #16
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

Ik denk niet dat ze zich volproppen 's avonds en als konijnen tekeer gaan. Dat is niet echt praktisch. Door overdag te vasten zijn ze volgens mijn (feilbare) logica en beperkte medische kennis toch al redelijk verzwakt, en ik weet niet of het lichaam dan 30 dagen aan een stuk zo'n avondlijke braspartij kan verdragen. Ik zal het morgen eens vragen aan mijn klasgenoten.

Ik vind het nu niet bepaald aanlokkelijk, zo'n vastenmaand, maar wel een hele prestatie voor wie dat wil en kan doen.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2005, 11:53   #17
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Wat voor zin heeft het, je in het donker vol te proppen met eten en drank, om dan vervolgens overdag teut, met een kater en een dik buikje de spirituele vruchten daarvan te plukken?
Vasten overdag en 's nachts orgiën. Meer moet je er niet achter zoeken.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2005, 20:29   #18
Panther
Partijlid
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 239
Standaard

Citaat:
Wat voor zin heeft het, je in het donker vol te proppen met eten en drank, om dan vervolgens overdag teut, met een kater en een dik buikje de spirituele vruchten daarvan te plukken?
Dit beeld, dat je blijkbaar zo graag schetst, heeft met Ramadan niets te maken. Je lult maar wat uit je nek.

Een korte schets:

Wanneer het tijdstip van zonsondergang aanbreekt wordt met een normale, met vaak feestelijk uitziende tafel en met traditionele dingen zoals dadels, melk, zoetigheden, soep, (waarna uw maag al flink gevuld is, geloof me) ..., het vasten verbroken. Dus van buitensporig of onredelijk eten is geen sprake. Het is niet omdat je hebt gevast, dat je opeens uren aan een stuk kunt eten of opeens een hele kip opkunt, één simpele maaltijd en alles is terug het gewone. Na het bidden van het zonsondergangsgebed maakt men zich klaar om het avondgebed en de speciale gebeden ter gelegenheid van de Ramadan in de moskee te bidden. Tijdens deze gebeden wordt de Koran 1 of 2 keer volledig voorgedragen.
Voor iedereen die het wenst is er tijdens de Ramadan, meer dan anders, allerlei voedsel ter beschikking in de moskee dat door moskeegangers voorzien wordt.
Net voor de ochtend staat men op voor een flink ontbijt en om vervolgens delen van de koran te reciteren of de speciale ramadangebeden te verrichten, bij voorkeur in de moskee.


Zo staat deze maand volledig in het teken van geduld, berouw, beheersing, aanbidding, gebed, feestelijkheden, samenhorigheid, voedselbedelingen en andere schenkingen.

Vasten gebeurt trouwens niet enkel tijdens de ramadan bij moslims, maar ook op andere bijzondere dagen, doch dit is dan vrijwillig.

Ook is het bekend dat vasten geen slechte invloed heeft op de mens, maar integendeel, goed is. Zolang men flink ontbijt is het geen probleem het middagmaal over te slaan.
Er moet ook aan gedacht worden dat vasten enkel verplicht is voor gezonde daartoe-in-staat-zijnde personen: zwangere of zogende vrouwen, reizigers, kinderen, zieken, ... mogen niet vasten.
Panther is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2005, 20:35   #19
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
___________

Proficiat.

Natuurlijk is het er bij de ramadan te doen om de groepsidentiteit en vooral de macht van de mullah's.

Wie echte spirituele vooruitgang wil boeken, moet zich losmaken van doctrines en horden en kudde's (en zelfs van herders) en zelf op zoektocht gaan.
Wij zijn tegenwoordig zo geobsedeerd door individualiteit dat het eerder belemmerend werkt voor spirituele vooruitgang dan wat anders.

Bevrijding kan net zo goed gevonden worden in collectiviteit.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2005, 20:40   #20
Lutifer
Gouverneur
 
Lutifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Locatie: Poperinge
Berichten: 1.324
Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Wij zijn tegenwoordig zo geobsedeerd door individualiteit dat het eerder belemmerend werkt voor spirituele vooruitgang dan wat anders.

Bevrijding kan net zo goed gevonden worden in collectiviteit.
wonderlijke gedachte en inderdaad behoorlijk tegengesteld aan hetgeen we rondom ons zien.
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be