Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 maart 2012, 00:14   #121
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 27.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Borgerhout woont een meerderheid die thuis geen Nederlands als moedertaal spreekt, ...
Geleuter...

In Borgerhout woont vooral een meerderheid die zich cultureel bijna uitsluitend in het Nederlands wenst uit te drukken:

http://www.youtube.com/watch?v=XqYWiZq2Wn4

Net zo goed als dat de Vlaamse witneuzen op het platteland dat bijna altijd en het liefst in het Engels vermogen te doen. Met steun van de eigenmedia:

http://www.youtube.com/watch?v=wm1MkdsSHls
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 00:16   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik herhaal mijn vraag: Waarom zou ik loyauteit moeten betonen aan de Vlaamse overheid? Ik ben in België geboren en heb de Belgische nationaliteit. Daar kunnen enkele Flamingantische navelstaarders niks aan veranderen.
Die Belgische staat bestaat uit gewesten en gemeenschappen (jaja, het staat in de Belgische grondwet waaraan u schijnbaar een grote mate van loyauteit betoont). Het beleidsniveau stopt immers niet bij het federale, maar kent geledingen: regionaal en lokaal. En daar kunt ook niets aan veranderen.

Dus, wat is dan de waarde van uw opmerking?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 00:17   #123
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Jan, na het posten van dat bericht heb ik daar nog over nagedacht en ....ik dacht ook aan het Luxemburgs!!
Dat Luxemburgfenomeen doet zich in de Nederlanden idd. gewoonweg op een grotere schaal voor. De Nederlandse dialekten behoren tot de Nederduitse die op hun beurt tot de Duitse behoren, en zijn dus Duitse dialekten.
Maar als men de definitie van een standaardtaal (met standaardisaties op vlak van grammatica, spelling, woordenschat, uitspraak) naast die legt van een dialekt (dat die standardisaties niet vertoont per definitie) komt men wel tot verschillende definities en dus kan een standaardtaal per definitie geen dialekt zijn.
Maar ik kan niet ontkennen wat ge zegt over het Luxemburgs. Een standaaardtaal kan dus gelijkertijd een dialekt zijn. Het zal dus een definitiekwestie zijn....
En inderdaad, de term dialekt kan op drie manieren gebruikt worden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialect
Nederlands is dus warempel als subvariëteit een dialekt van het Duits. Al zijn er maar weinigen die dat graag gaan horen! Zelfs Duitsers niet!
Dat ontkennen doet men dus uit politieke overwegingen, al dacht ik aanvankelijk net het omgekeerde. Zoals het Elzassich en het Vlaams (van Fr. Vl.) onderbrengen bij de dialekten van het Frans dus louter vanuit politieke faktoren gebeurt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 maart 2012 om 00:38.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 00:19   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Afgezien daarvan: Nederland heeft het Limburgs reeds erkend.
In de praktijk is dat een lege doos.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 00:23   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar ik kan niet ontkennen wat ge zegt over het Luxemburgs. Een standaaardtaal kan dus gelijkertijd een dialekt zijn. Het zal dus een definitiekwestie zijn....
En inderdaad, de term dialekt kan op drie manieren gebruikt worden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialect
Nederlands is dus warempel als subvariëteit een dialekt van het Duits. Al zijn er maar weinigen die dat graag gaan horen! Zelfs Duitsers niet!
Dat ontkennen doet men dus uit politieke overwegingen, al dacht ik aanvankelijk net het omgekeerde. Zoals het Elzassich en het Vlaams (van Fr. Vl.) onderbrengen bij de dialekten van het Frans dus louter vanuit politieke faktoren gebeurt.
Ja, 't is inderdaad een vrij complex gegeven waarbij de drijvende elementen vaak niets met taal(kunde) te maken hebben. Wel met politieke, sociologische, economische en andere motieven.

Datzelfde Luxemburgs wordt immers ook nog in Duitsland gesproken. Daar ziet niemand het echter als een op zichzelf staande taal, maar gewoon als een dialect van het Duits. In Luxemburg zelf dan weer is er wel een tweespalt: alhoewel de overheid de keuze heeft gemaakt Luxemburgs als een aparte taal te beschouwen en aldus te promoten (Luxemburgs is immers de enige nationale taal van het Groothertogdom, daar waar Frans en Duits de twee medeofficiële talen zijn), leeft dat niet altijd onder de Luxemburgers. Er zijn er immers nog altijd die het als Duits zien en bijgevolg naar het Standaardduits grijpen als ze de pen in de hand nemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 00:35   #126
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Tuurlijk niet maar ze spreken er wel Nederlands met een zekere accent :
http://www.youtube.com/watch?v=2wfNi7p9LS0
Mij viel eerder op dat ze ongevoelig zijn voor een ander geslacht...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 maart 2012 om 00:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 01:11   #127
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist die bevreemding van de eigen cultuurtaal was niet eigen aan Limburg, maar kwam ook voor in andere delen van het latere België. Gelijkaardig vinden we in de twee Vlaanders dezelfde klacht ten opzichte van Willems taalpolitiek. Er zijn ook allerlei brieven en petities rond dit onderwerp. M.a.w. de klacht vanuit Limburg had niet onmiddellijk iets te maken met een of andere taalkundige kloof tussen dialect en standaardtaal, maar met een onherkenbaarheid van die standaardtaal.
Wat wilden ze dan precies in die petities dat Willem moest doen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is trouwens hetzelfde wat ik in Frans-Vlaanderen al zovele malen heb ervaren. Zelfs mensen die nog vloeiend Vlaams weten te spreken, botsten tegen een muur wanneer ze voor het eerst met AN worden geconfronteerd. Sommige mensen herkennen het zelfs niet als hun eigen taal, maar ervaren het als iets vreemds. De oorzaak is natuurlijk heel eenvoudig: de overgrote meerderheid van de Vlaamstalige Frans-Vlamingen is totaal vervreemd van een Nederlandse standaardtaal. Wat die standaardtaal ook moge zijn ten andere, ons huidige AN of een of andere archaïsche vorm die nog voortleeft in bepaalde kringen. De taal waarin ze studeren, waarin ze tv kijken, waarin ze kranten lezen, wanneer ze schrijven... is nu eenmaal het Frans. Heeft nu ons AN en het Frans-Vlaams dialect niets met elkaar te maken? Natuurlijk wel. Taalkundig is er een sterke band. Taalkunde is evenwel nog iets anders dan een emotioneel vertrouwde band.
Mij doet dat denken aan het type van de échte Brusseleir - een intussen bijna uitgestorven ras - dat afwisselend zijn Vlaams dialekt en Frans spreekt, naargelang wat hem het eerste te binnen schiet. Soms wordt zelfs van taal gewisseld in dezelfde zin. De eigenlijke moedertaal was voor een stuk het Vlaamse dialekt, maar die zijn in het Frans naar school geweest, en zijn daardoor zo doordrongen van dat Frans dat ze dat tegenstrijdig genoeg beschouwen als hun kultuurtaal en standaardtaal, alhoewel dat dialekt, hun eigenlijke moedertaal, toch wel echt zeer dicht bij het AN staat. Die zijn zo allergisch aan alles wat Vlaams is dat ze hoegenaamd niet willen gezegd hebben dat ze een Vlaams dialekt spreken, neen dat heet Brussels te zijn, om maar even die emotionele band te illustreren waarover ge het had. Merkwaardig genoeg zijn uitgerekend d�*t de meest radikale francofonen en niet de in Brussel ingeweken Walen. De wereld op zijn kop...!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 maart 2012 om 01:38.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 01:31   #128
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Ze spreken dan ook geen Vlaams dialect, maar een Nederlands dialect.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 01:40   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wat wilden ze dan precies in die petities dat Willem moest doen?
Bij die petities werden ongeletterde (!) mensen gebruikt om zogezegde 'taalvrijheid' af te dwingen. Lees: de intrekking van de taalwetten en de invoering van het Frans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 01:47   #130
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Elke poging om 'het Limburgs' op te leggen en te standaardiseren zou gewoon taalimperialisme op een lager niveau zijn.
Of hoe de volksnationalist reeds staatnationalistisch denkt, voor hij ook maar een eigen staat heeft.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 01:58   #131
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij die petities werden ongeletterde (!) mensen gebruikt om zogezegde 'taalvrijheid' af te dwingen. Lees: de intrekking van de taalwetten en de invoering van het Frans.
Maar vermits ge schreef:
Er zijn ook allerlei brieven en petities rond dit onderwerp. M.a.w. de klacht vanuit Limburg had niet onmiddellijk iets te maken met een of andere taalkundige kloof tussen dialect en standaardtaal, maar met een onherkenbaarheid van die standaardtaal.
...dacht ik eventjes dat het zou gaan om de invoering van een taal die beter aansloot bij het Vlaams, wat het meest logische zou geweest zijn. Maar tja, als die mensen gemanipuleerd werden, is alles duidelijk natuurlijk.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 02:03   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Mij doet dat denken aan het type van de échte Brusseleir - een intussen bijna uitgestorven ras - dat afwisselend zijn Vlaams dialekt en Frans spreekt, naargelang wat hem het eerste te binnen schiet. Soms wordt zelfs van taal gewisseld in dezelfde zin. De eigenlijke moedertaal was voor een stuk het Vlaamse dialekt, maar die zijn in het Frans naar school geweest, en zijn daardoor zo doordrongen van dat Frans dat ze dat tegenstrijdig genoeg beschouwen als hun kultuurtaal en standaardtaal, alhoewel dat dialekt, hun eigenlijke moedertaal, toch wel echt zeer dicht bij het AN staat. Die zijn zo allergisch aan alles wat Vlaams is dat ze hoegenaamd niet willen gezegd hebben dat ze een Vlaams dialekt spreken, neen dat heet Brussels te zijn, om maar even die emotionele band te illustreren waarover ge het had. Merkwaardig genoeg zijn uitgerekend d�*t de meest radikale francofonen en niet de in Brussel ingeweken Walen. De wereld op zijn kop...!
Inderdaad, ik beaam dat volmondig. In het tv-programma 'Het leven zoals het is' werd dat mooi geïllustreerd door allerlei mensen uit de Marollen. Zo was er een dame die een 'karakollenkraam' had. Met de reporter en met de meeste mensen uit de buurt praatte ze plat Brussels, ook met een gemeenteambtenaar die een controle uitvoerde. Toen die na de controle vroeg in welke taal ze de documenten wou ontvangen, kwam het verrassende antwoord: "'In 't Frans, want da schoon Vloms verstaan'ik niet."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 02:42   #133
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De oorzaak is natuurlijk heel eenvoudig: de overgrote meerderheid van de Vlaamstalige Frans-Vlamingen is totaal vervreemd van een Nederlandse standaardtaal. Wat die standaardtaal ook moge zijn ten andere, ons huidige AN of een of andere archaïsche vorm die nog voortleeft in bepaalde kringen. De taal waarin ze studeren, waarin ze tv kijken, waarin ze kranten lezen, wanneer ze schrijven... is nu eenmaal het Frans.
Interessant, wat mag dat dan wel niet zijn?
En over welke kringen gaat het?
Link?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 maart 2012 om 02:45.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 02:57   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Interessant, wat mag dat dan wel niet zijn?
En over welke kringen gaat het?
Link?
In Frans-Vlaanderen heb je een groep die een soort standaardisering van het Vlaams nastreeft. Indertijd hebben ze een handboek uitgegeven met daarin afspraken naar spelling, spraakkunst, enz. Daarbij stoelt men zich op een vorm van de Nederlandse schrifttaal ergens uit de 19e eeuw.

Het is gedoemd te mislukken, daar een aantal Vlaamstaligen zich er niet in herkennen. Ik hoor immers opwerpen dat dat of dit woord uit een ander dialect komt, dat ze in dat dorp het zo en niet zus zeggen, enz.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 10:24   #135
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Ik vraag me af hoe ze dat motiveren? Alsof de spelling van het Nederlands uit de 19 e eeuw dichter bij het Vlaams uit de Westhoek staat dan de huidige spelling....?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 maart 2012 om 10:25.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 11:23   #136
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Dat ze gewoon Nederlands als schrijftaal aanvaarden, hè? Waarschijnlijk een taboe in Frankrijk en bovendien zijn ze ook erg rurale lieden. Niet dat het uitmaakt, want de meesten zijn nu toch Franstalig. Trouwens, iedere Frans-Vlaming spreekt/begrijpt Nederlands naast zijn dialect. Als je Nederlands beheerst kan je in je eigen taal met een (nu ja, oudere) Frans-Vlaming converseren.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 maart 2012 om 11:24.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 13:57   #137
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waarom zou het Limburgs niet mogen teruggegeven worden aan de Limburgers? Voor een Vlaamsnationalist vind ik dat toch geen konsekwente hoiding.
Helemaal niet. Als de Nederlandstalige dialecten in Vlaanderen überhaupt nog bestaan is dat enkel en alleen omdat we destijds het Standaard Nederlands omarmd hebben. Zo eenvoudig is het. Anders praatten we nu allemaal het Frans, zonder zelfs een tongval die onze regionale afkomst zou kunnen verraden. Iemand die niet houdt van de Nederlandse taal hoort mijns inziens dan ook niet thuis in de Vlaamse Beweging. Ik schijt op dialect.

Citaat:
Overigens waren er reeds aanzetten tot standaardisatie: Bron Wiki Limburgs.

Vanaf de negentiende eeuw werden er steeds meer teksten in het Limburgs geschreven, waarin nieuwe schrifttekens werden uitgeprobeerd en sommige Nederlandse spellingsregels aan het Limburgs werden aangepast. Zo verdween de voor de spelling-De Vries en Te Winkel karakteristieke -sch aan het woordeinde, omdat er anders een in het Limburgs onjuiste uitspraak zou worden gesuggereerd. In 1927, een jaar na het oprichten van de Vereniging Veldeke, werd er voor het eerst een aparte spellingregeling voor het Limburgs vastgelegd, de zogeheten Veldekespelling. Sindsdien zijn er in 1952, 1983 en 2000 aanpassingen van deze spelling geweest.[13]
In 2003 publiceerden dr. Pierre Bakkes, dr. Herman Crompvoets, Jan Notten en Frans Walraven een spellinggids voor het Limburgs die goedgekeurd is door de Raod veur ’t Limburgs.

Een aantal Limburgers heeft eind 20e eeuw het initiatief genomen om de Limburgse dialecten te standaardiseren. Zo heeft de werkgroep Algemeen Geschreven Limburgs een gelijknamige schrijftaal ontwikkeld (vaak afgekort tot AGL), die bedoeld is om het prestige te verhogen en daarmee de terugloop van het aantal sprekers tegen te gaan.[20] Deze schrijftaal is bewust zo ontwikkeld dat ze met geen enkel Limburgs dialect volledig overeenkomt. Het initiatief heeft tot nu toe weinig weerklank gevonden. Een voorstel om het op provinciaal niveau te gebruiken werd niet aangenomen. Werkgroeplid Paul Prikken schreef een aantal jaar lang in een Limburgse krant columns in deze taal. Ook stelde hij een AGL-woordenboek met de titel De Taal van de Maas samen.[21]
Ja, en dat is dus gewoon 'taalimperialisme' op een lager niveau. Mij niet gelaten, maar men moet wel consequent blijven.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 21 maart 2012 om 13:59.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 14:49   #138
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik schijt op dialect.
Verdere commentaar lijkt mij overbodig. U bewijst met deze korte zin uitstekend mijn standpunt: Flaminganten doen exact hetzelfde hetgeen ze aan de Franstaligen verwijten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 15:28   #139
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Helemaal niet. Als de Nederlandstalige dialecten in Vlaanderen überhaupt nog bestaan is dat enkel en alleen omdat we destijds het Standaard Nederlands omarmd hebben. Zo eenvoudig is het. Anders praatten we nu allemaal het Frans, zonder zelfs een tongval die onze regionale afkomst zou kunnen verraden. Iemand die niet houdt van de Nederlandse taal hoort mijns inziens dan ook niet thuis in de Vlaamse Beweging. Ik schijt op dialect.
Ik begrijp Uw bezorgdheid en ergens hebt ge met dat Frans in konkurrentie met het Nederlands uiteraard een punt. Maar het is geen kwestie van of/of maar uiteraard van EN/EN.
Uiteindelijk is dialekt de opperste uiting van het volkseigene; zoals mijn moeder het mij geleerd heeft is het nog altijd mijn primaire moedertaal. Van konsekwentie gesproken!
(En in zekere zin is Nederlands zelf trouwens een dialekt van het Duits)
Vindt gij trouwens post 103 op de vorige bladzijde van Ernst Niessen dan zo onredelijk.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 maart 2012 om 15:42.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 16:06   #140
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Een interessant neventhema is trouwens dit:
http://www.vlaamsetaal.be/artikel/19...-v-nederlands-
Algmeen Nederlands of algemeen Vlaams?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 maart 2012 om 16:06.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be