Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Discussie gesloten
 
Discussietools
Oud 26 maart 2012, 20:16   #61
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
http://vandale.be/opzoeken?pattern=ofwel&lang=nn

Het is niet het eerste wat ge verkeerd begrepen hebt en het zal niet het laatste zijn.
Het is niet de eerste keer dat je niet in staat bent iets uit te leggen en je je met een link behelpen moet....
harriechristus is offline  
Oud 28 maart 2012, 21:06   #62
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

13 - Impressionisme.

Aan het expressionisme ging het impressionisme vooraf: om de indruk die de natuur op de mens maakt.
Goed: ik zou zeggen: er kan geen impressionisme zijn zonder expressionisme, want de mens moet zijn impressie toch een expressie mee geven, dus zijn impressie is tevens een expressie.
Omgekeerd is elke expressie toch ook een impressie, want het is de natuur die die expressie opwekt.
Het is dus eenheid van beiden: de impressie is alleen een projectie van de eigen expressie en de expressie is de introjectie van de impressie.

Alleen meent men bij de impressie dat het alleen van buiten komt en bij de expressie dat het alleen van binnen komt.
Maar de impressie van de een is lang niet de impressie van de ander en er dus ook altijd sprake van een persoonlijke expressie.





Monet.
harriechristus is offline  
Oud 30 maart 2012, 18:32   #63
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

14 - Classicisme.

Met het impressionisme van de negentiende eeuw is naar mijn gevoelen de moderne kunst begonnen, die zelf een reactie was op het classicisme, die teruggreep naar de klassieke kunst der oude Grieken en Romeinen.
Deze kunst van het classicisme werd ten tijde van de Napoleontische tijd beoefend, maar ook in de tijd daarvoor als een hoogtepunt van schilderkunst qua schoonheid en idealisme, beschouwd als de meest volmaakte kunst.




Een voorbeeld van classicisme: Granida en Daifilo van Gerard van Honthorst 1592-1656.

Hoe ondeugend dat net haar ene tepel te zien is...
harriechristus is offline  
Oud 1 april 2012, 03:27   #64
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Met het impressionisme van de negentiende eeuw is naar mijn gevoelen de moderne kunst begonnen, die zelf een reactie was op het classicisme
Onderschat het belang van de uitvinding van de fotografie niet.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 april 2012 om 03:29.
Johan Bollen is offline  
Oud 1 april 2012, 14:58   #65
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Onderschat het belang van de uitvinding van de fotografie niet.
Nou ja, is fotografie wel een echte kunst?...

Nochtans wil ik niet kinderachtig wezen: hoe vind je deze naaktstudie?



Wat een fotograaf zoal niet ziet....



Ook deze mag er wezen, maar ze kijkt wel erg chagrijnig en volgens mij zit ze er wat geposeerd en gemaakt bij.
Dus niet echt...

Laatst gewijzigd door harriechristus : 1 april 2012 om 15:09.
harriechristus is offline  
Oud 1 april 2012, 15:55   #66
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Ik bedoelde eigenlijk fotografie als datgene waar het impressionisme e.d. eigenlijk tegen reageerden in plaats van tegen het classicisme.

Uw naaktstudies vind ik niet bijzonder. De tweede iets minder snapshotachtig, maar het is me iets te koud en leeg.

Het werk uit #63 is veel erotischer m.i.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 april 2012 om 15:57.
Johan Bollen is offline  
Oud 1 april 2012, 16:52   #67
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik bedoelde eigenlijk fotografie als datgene waar het impressionisme e.d. eigenlijk tegen reageerden in plaats van tegen het classicisme.
Oké, dat wist ik niet, dus dank voor de informatie.
Citaat:
Uw naaktstudies vind ik niet bijzonder. De tweede iets minder snapshotachtig, maar het is me iets te koud en leeg.
Inderdaad: het zijn de lelijkste fotoos die ik kon vinden.
Citaat:
Het werk uit #63 is veel erotischer m.i.
Ook daar kan ik het geheel mee eens zijn.



Hoe vind je die?....
harriechristus is offline  
Oud 1 april 2012, 16:54   #68
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Oké, dat wist ik niet, dus dank voor de informatie.
Inderdaad: het zijn de lelijkste fotoos die ik kon vinden.Ook daar kan ik het geheel mee eens zijn.



Hoe vind je die?....
Leuk. Estetisch. Waarom vraag je?
Johan Bollen is offline  
Oud 1 april 2012, 19:49   #69
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Leuk. Estetisch. Waarom vraag je?
Ik dacht wel dat het iets voor je was...

harriechristus is offline  
Oud 3 april 2012, 17:04   #70
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

15 - De romantiek.

Met het impressionisme komt er voor het eerst natuurlijke frisheid en spontaneïteit in de kunst.
Maar er is ook een andere kunstvorm die de aandacht verdient en dat is die van de romantiek uit een periode daarvoor: einde 18e en begin 19e eeuw.
Deze vertoont een verdieping, een verinnerlijking van het gevoelsleven.
Deze was eveneens een reactie en wel als een aanval op het rationalisme van de Verlichting



Een schilderij van WilliamTurner.
harriechristus is offline  
Oud 5 april 2012, 18:39   #71
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

16 - De christelijke kunst.

Nu het tegen Pasen loopt is het zo gepast iets te zeggen over de christelijke kunst.
Mijns inziens is het christendom niet zozeer een religie van de Liefde, want daar is nooit zoveel van terecht gekomen, maar in de eerste plaats een religie van de Kunst.
Wat zou er van het christendom terecht gekomen zijn zonder al die mooie en indrukwekkende kerken, die mooie beelden en schilderijen en dan ook nog de muziek.
Ik denk bijvoorbeeld aan de Mattheüs Passion: een langdradig muziekwerk op één en dezelfde toon, maar goed: als je er niet al te lang naar gaat zitten luisteren, want dan val je in slaap, en je beperkt tot hier een daar een mooi gedeelte, dan is het best om uit te houden.

Dinsdag waren er overigens artiesten op de tv die alleen een stukje zongen en was best aangenaam om te horen.
De Mattheüs Masterclass op Nederland 2 met onder andere Pearl Jozefzoon en Jon van Erd.
Ik denk zelfs dat Jezus ook heeft geluisterd.



Onze brave Jezus lijdt nog steeds aan deze wereld omdat deze zo liefdeloos is.
harriechristus is offline  
Oud 7 april 2012, 14:33   #72
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

17 - Liefde en seks.

Vooral daarom is het christendom een religie van de kunst omdat Vader Jahweh helemaal niet afgebeeld mocht worden door de Joden, zogenaamd omdat hij een zuiver geestelijke God zou zijn, maar in werkelijkheid was Hij veel te lelijk om aan te zien en ook zijn vrouw Asjera was niet van de mooiste.

Enfin: na zoveel eeuwen van een abstract beeldloos geloof waren de mensen natuurlijk vreselijk blijde zich aan Jezus uit te kunnen leven om Hem zo mooi mogelijk te maken.
Hoewel ze nog niet zo ver durfden te gaan hem ten volle van een vrouw te voorzien, een echtgenote dus: Maria Magdalena als bruid, om de Liefde ook werkelijk tot Liefde te laten wezen.

Nee: de Liefde moest iets manlijks blijven, dus iets homoseksueels als het ware, maar dan in geestelijke zin, want de vrouw te eren als Godin, dat was toch maar iets griezeligs, dat zou maar op seks en zondigheid uitlopen.





Maria Magdalena hunkert naar Jezus...
harriechristus is offline  
Oud 7 april 2012, 16:32   #73
Karasi
Lokaal Raadslid
 
Karasi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2012
Berichten: 373
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Wat is kunst?

De kunst als iets innerlijks.
Freedom of speech.
__________________
"I guess the only thing that doesn't change in life is that things change."
E.C
Karasi is offline  
Oud 7 april 2012, 20:25   #74
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karasi Bekijk bericht
Freedom of speech.
Atomen bestaan uit ruimteschepen: het grootste kunstwerk aller tijden.

harriechristus is offline  
Oud 8 april 2012, 20:46   #75
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

18 - Wie een vrouw aanziet om haar te begeren.

Ja: waar de Bijbel het minst over spreekt, daarover gaat het eigenlijk allemaal: de hevige lust der seksuele begeerte.
Deze is zo zondig dat er nauwelijks over gepraat wordt en zo diep mogelijk verdrongen.
En die seksuele begeerte wordt opgewekt door het lichaam van de vrouw, door de schoonheid en dan met name de rondingen en de aanraking van de zachtheid daarvan, die hevige gevoelens van lust opwekken.
Dit dan tegenover het mannenlijf dat recht en strak moet wezen, zodat dit terug gebracht kan worden tot de eenvoudige tegenstelling der vormen: rond en recht, maar ook als zacht en hard, wat de aanraking bereft.
Rond zijn de billen en de borsten en het vrouwelijke geslacht.
De man is recht en strak van lijf en leden en ook de stijve penis beantwoordt aan dit beeld.
En dan is het de kunst (let wel!) het ene met het andere te verenigen in de geslachtsdaad.

Maar omdat dit gevolgd wordt door lijden, omdat er kinderen uit geboren moeten worden, die moeten worden opgevoed en grootgebracht, waardoor de man nog meer aan de vrouw is gebonden, en al die verleidelijkheid van de vrouw dus een truc blijkt te zijn, wordt de vrouw evenzeer gehaat en veracht en onderdrukt, zodat zelfs Jezus kan zeggen:

Mattheus 5:28 Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. 29 Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u,...

Dit komt er dus op neer dat een man zijn eigen vrouw niet eens mag begeren of hij heeft reeds echtbreuk met haar gepleegd.
Hoe kan er dan ooit sprake van zijn een huwelijk en de eerste huwelijksnacht als de man zijn vrouw niet mag begeren?
Reeds de volgende morgen loopt ie rond met nog maar één oog, waarmee hij eveneens zal begeren en ook dat nog moet uitrukken.



Een ieder die de vrouw aanziet om haar te begeren...

Schilderij van Luciën Freud.
harriechristus is offline  
Oud 12 april 2012, 09:52   #76
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

19 - De gesluierde vrouw.

Nu kunnen we ons voorstellen dat de vrouw dan niet afgebeeld mag worden om de man niet al te zeer te verontrusten. De Islam houdt daar dan nog altijd rekening mee door een vrouw geheel en al te bedekken, wat wel bewijst hoe geil ze wel niet zijn en zij zich zeer slecht kunnen beheersen en het wel zal zo zal zijn dat de vrouw bij de eerste huwelijksnacht niet bemind, maar verkracht wordt.
Maar goed: dat was vroeger bij ons ook zo, toen de vrouw nog weinig of geen rechten had en een onderdanig bezit was van de man.



Netjes gesluierd....
harriechristus is offline  
Oud 15 april 2012, 13:01   #77
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

20 - Gij zult God niet afbeelden.

Maar het niet mogen afbeelden beperkt zich niet alleen maar tot de vrouw, maar ook de man (God mag niet afgebeeld) en verder mag helemaal niks meer afgebeeld worden.
Dat kan zijn omdat elk afbeelden van wat dan ook aan de vrouw doet herinneren als uiterlijke verschijning en daarmede ook aan de natuurreligie: het aanbidden van de natuur als goddelijk, dus als uiterlijke verschijning, en daarmede aan de macht der natuurlijke lusten, waarvan de seksualiteit de sterkste is.
En als God er zeer schoon uitziet, kan zoiets ook verderfelijke homoseksuele lusten opwekken, waarbij ik moet denken aan Gerard van het Reve die zich niet schaamt Jezus als een ezeltje van achteren te willen nemen.



Exodus 20:4 Het tweede gebod.

20:4 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.

Nochtans hebben de christenen zich daarvan niks aangetrokken en hebben Jezus afgebeeld en Michelangelo beeldt hier God uit terwijl deze Adam schept.



Hoewel Jezus duidelijk heeft gezegd: 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen. 20 Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.

Uit: Jezus en de wet: Mattheüs 5:17

Aldus zullen de christenen de hemel niet binnen gaan.....
harriechristus is offline  
Oud 16 april 2012, 20:41   #78
Karasi
Lokaal Raadslid
 
Karasi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2012
Berichten: 373
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
20 - Gij zult God niet afbeelden.

Maar het niet mogen afbeelden beperkt zich niet alleen maar tot de vrouw, maar ook de man (God mag niet afgebeeld) en verder mag helemaal niks meer afgebeeld worden.
Dat kan zijn omdat elk afbeelden van wat dan ook aan de vrouw doet herinneren als uiterlijke verschijning en daarmede ook aan de natuurreligie: het aanbidden van de natuur als goddelijk, dus als uiterlijke verschijning, en daarmede aan de macht der natuurlijke lusten, waarvan de seksualiteit de sterkste is.
En als God er zeer schoon uitziet, kan zoiets ook verderfelijke homoseksuele lusten opwekken, waarbij ik moet denken aan Gerard van het Reve die zich niet schaamt Jezus als een ezeltje van achteren te willen nemen.



Exodus 20:4 Het tweede gebod.

20:4 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.

Nochtans hebben de christenen zich daarvan niks aangetrokken en hebben Jezus afgebeeld en Michelangelo beeldt hier God uit terwijl deze Adam schept.



Hoewel Jezus duidelijk heeft gezegd: 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen. 20 Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.

Uit: Jezus en de wet: Mattheüs 5:17

Aldus zullen de christenen de hemel niet binnen gaan.....
__________________
"I guess the only thing that doesn't change in life is that things change."
E.C
Karasi is offline  
Oud 17 april 2012, 18:46   #79
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

21 - De patriarchale Godsdienst.

Het verbod God af te beelden is niet alleen maar negatief, maar heeft ook een positief doel de aandacht te richten op de geest van het denken, die immers boven de zinnen is verheven: abstract is.
Overigens is ook het innerlijke gevoelsleven metafysisch evenals het denken. Nu: het kan dat zelfs deze als zondig wordt ervaren zodat er bijvoorbeeld geen muziek gemaakt mag worden, omdat deze gevoelens opwekt, die al te zeer aan levensblijheid en daarmede aan erotiek en seks kunnen doen denken.
Alles moet geofferd worden aan de manlijke gestrengheid van het denken, omdat zich alleen daarin de waarheid openbaart.
Want het is deze Geest die de natuur heeft geschapen, het diepste wezen daarvan is.
Dit is dan de rechtvaardiging van de patriarchale godsdienst: de manlijke geest van het denken uit de natuur te doen geboren worden, door diezelfde natuur te onderdrukken.
Dus de onderdrukking van de vrouw en alles wat daarmede samenhangt, zoals met name het beeld als het om de kunst gaat.




Gesluierde westerse vrouw die zich tot de Islam heeft bekeerd.
harriechristus is offline  
Oud 18 april 2012, 12:11   #80
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
16 - De christelijke kunst.

Nu het tegen Pasen loopt is het zo gepast iets te zeggen over de christelijke kunst.
Mijns inziens is het christendom niet zozeer een religie van de Liefde, want daar is nooit zoveel van terecht gekomen, maar in de eerste plaats een religie van de Kunst.
Wat zou er van het christendom terecht gekomen zijn zonder al die mooie en indrukwekkende kerken, die mooie beelden en schilderijen en dan ook nog de muziek.
Ik denk bijvoorbeeld aan de Mattheüs Passion: een langdradig muziekwerk op één en dezelfde toon, maar goed: als je er niet al te lang naar gaat zitten luisteren, want dan val je in slaap, en je beperkt tot hier een daar een mooi gedeelte, dan is het best om uit te houden.

Dinsdag waren er overigens artiesten op de tv die alleen een stukje zongen en was best aangenaam om te horen.
De Mattheüs Masterclass op Nederland 2 met onder andere Pearl Jozefzoon en Jon van Erd.
Ik denk zelfs dat Jezus ook heeft geluisterd.



Onze brave Jezus lijdt nog steeds aan deze wereld omdat deze zo liefdeloos is.
Als jij vindt dat het christendom de religie van de kunst is dan heb je er toch opmerkelijk weinig over te melden. Je praat slechts over banaliteiten, over vermaak en verveling en erotiek en seks. Je hebt het terloops over innerlijk en impressie en expressie zonder enige blijk van verdieping in het onderwerp. Wil je zo maar wat leuteren of heb je toch nog iets nieuws te melden? Heb je iets begrepen dat de moeite van opschrijven waard is? Of ben je tot op heden nog niet belachelijk genoeg geweest en moet je de maat nog vol maken? Ik hoop dat je dat stadium nu snel bereikt.

Laatst gewijzigd door Piero : 18 april 2012 om 12:11.
Piero is offline  
Discussie gesloten



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be