Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 augustus 2023, 08:13   #21
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
In 2031 bestaat België 200 jaar

Hoogtijd dat we die Vlaamse slaafjes het Frans opdringen

Geen Vlaamse regering meer. Enkel federaal met een Waalse meerderheid

Alle loketten in de stadhuizen in het Frans zoals in Brussel

Politie op straat in het Frans zoals in Brussel

Burgemeesters in het Frans zoals happart

Die Vlaamse slaafjes moeten we hun taal en cultuur afnemen tot ze plooien en een Franstalige Belg worden

Werken ze tegen, dan verwijten we ze voor fascisten

En we laten Waalse sporthelden met Belgische trui op hun Vlaamse vlag staan
Ik vrees, voor de Walen, dat ze te laat gaan komen.
België wordt officieel tweetalig, Arabisch en Engels, wij maken het mss niet meer mee, maar ver staan we er niet van af.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2023, 08:14   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Hoe komt het dan dat er pas een Grondwet in de Nederlandse taal was in de jaren '70?

Administratieve vergetelheid?
Ze vonden geen Franstalige vertaler die het Nederlands voldoende machtig was en de Nederlandstaligen vertrouwde ze niet, die konden daar van alles opschrijven, lezen konden de Franstaligen het toch niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2023, 09:17   #23
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Inderdaad, zoals gewoonlijk.
Zoals gewoonlijk moet de Vlaming kruipen voor z'n Franstalige overheerser.

Zoals gewoonlijk, goed gezien Rik uit Groot Luik.
Beseft u wel hoe belachelijk uw uitspraak is ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2023, 09:33   #24
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ze vonden geen Franstalige vertaler die het Nederlands voldoende machtig was en de Nederlandstaligen vertrouwde ze niet, die konden daar van alles opschrijven, lezen konden de Franstaligen het toch niet.
Die verklaring zal er wel niet ver naast zitten.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2023, 09:34   #25
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Beseft u wel hoe belachelijk uw uitspraak is ?
Niet belachelijk maar de dagelijkse realiteit in Brussel.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2023, 09:59   #26
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Beseft u wel hoe belachelijk uw uitspraak is ?
Zo is het nochtans. Ook in "Vivaldi", waar Magnette het laatste woord heeft voor elk regerings-initiatief.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2023, 16:39   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er is een nieuw info- en uitwisselingsplatform voor echte-belgen uitgekomen. Met de naam:

onlyfrans.be .
Euh, pardon iedereen,
ik wens gepaste appreciatie voor deze, naar mijn mening, zeer humoristische post.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2023, 16:40   #28
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Euh, pardon iedereen,
ik wens gepaste appreciatie voor deze, naar mijn mening, zeer humoristische post.
En français svp.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2023, 18:00   #29
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.568
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Je liegt.

"Herstel na 1830
De politieke scheiding met Nederland in 1830 had voor het onderwijs te Gent noodlottige gevolgen: de faculteiten Letteren en Wetenschappen werden afgeschaft. Het Latijn werd als onderwijstaal vervangen door het Frans."

Dus inderdaad geen Nederlandstalige Universiteit in 1830, wel uitsluitend Franstalig. Pas een eeuw later, na verwoede debatten, werd UGent volledig Nederlandstalig.

https://www.ugent.be/nl/univgent/col...riek_ugent.htm

PS: Latijns bestaat niet.
Latijns is inderdaad een typfout.
Zoals ik schreef, was het Latijn en niet het Nederlands in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden de voertaal in Gent. De onderwijstaal in Gent werd in 1830 alleszins niet door de Belgische overheid vastgelegd, die taalregeling kwam pas later dat decennium.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 07:50   #30
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Latijns is inderdaad een typfout.
Zoals ik schreef, was het Latijn en niet het Nederlands in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden de voertaal in Gent. De onderwijstaal in Gent werd in 1830 alleszins niet door de Belgische overheid vastgelegd, die taalregeling kwam pas later dat decennium.
In de faculteit Letteren was wel het Nederlands de voertaal in Gent.

Je kan moeilijk de Nederlandse letteren in het Latijn bestuderen .

Na 1830 werd deze Nederlandstalige faculteit letteren dan ook afgeschaft aan de Gentse Universiteit door het Belgische Bewind.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 08:22   #31
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.630
Standaard

Hoog tijd dat al de gelden die uit het Nederlandstalige landsgebied naar het Franstalige gebied wegstromen dat daar een stop op gezet zal worden.

Er zijn al Universiteiten die les geven in het Engels.

Moet men het dan gaan veranderen naar het Engels als eerste taal zoals sommige andere landen het al voorgedaan hebben?

De taal die men thuis spreekt, dat is een eigen keuze?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 08:32   #32
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er is een nieuw info- en uitwisselingsplatform voor echte-Belgen uitgekomen. Met de naam: onlyfrans.be .
Wendy Van Wanten verhuurt hare vent?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 08:33   #33
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Luckas Vander Taelen in De Tijd


"Franstalige politici vinden al te vaak dat Nederlands beheersen geen noodzaak is bij het uitoefenen van een federaal mandaat.

Geachte voorzitters van de Vlaamse politieke partijen,

Vond u het ook een bijzonder gênant moment toen Kamervoorzitter Eliane Tillieux (PS) niet uit haar Nederlandse woorden kwam bij het bezoek van Willem-Alexander, de koning van onze noorderburen?

De prins van Oranje-Nassau was gelukkig zo galant Tilleux voor te stellen dan maar Frans te spreken, hoewel hijzelf niet zo vlot is in die taal.

Over dat incident hebt u ongetwijfeld de wijze woorden gelezen van Dirk Achten, oud-hoofdredacteur van De Standaard en voormalig hoofd van de federale overheidsdienst Buitenlandse zaken. Hij vroeg zich in zijn oude krant af wat de reactie zou zijn geweest als de vorige Kamervoorzitter, de Vlaming Siegfried Bracke (N-VA), de Franse president Emmanuel Macron niet had kunnen toespreken in diens moedertaal.

U mag er zeker van zijn dat uw Franstalige collega’s dat een onvergeeflijk ‘affront’ gevonden zouden hebben en meteen het ontslag van Bracke zouden hebben geëist. Maar nu was niet één Franstalige partijvoorzitter verontwaardigd. Er zijn zelfs Vlaamse politici die dat ingeburgerde onevenwicht ‘communautaire pacificatie’ noemen.

Nochtans weet iedereen dat dat een onaanvaardbare situatie is. Beste Vlaamse voorzitters, hoe komt het dat u en uw voorgangers dat blijven aanvaarden?
"
Het zou geen radicale maar eerder een minimalistische Vlaamse eis moeten zijn om van federale ministers tweetaligheid te verwachten.
"

Misschien is het pijnlijke debacle van Tillieux wel het moment voor u om duidelijk te stellen dat eentaligheid op federaal niveau in 2023 niet langer kan en dat voor de volgende regeringsvorming te laten weten aan Franstalige politici met ambitie. Want die vinden nog al te vaak dat het niet beheersen van de andere meest gesproken landstaal geen probleem hoeft te zijn bij het uitoefenen van een federaal mandaat. Ze beschouwen zichzelf als grote belgicisten en huiveren bij elke uiting van Vlaams-nationalisme. Maar dat ze de taal van de meerderheid in dit land niet spreken, vinden ze niet erg.

De gevallen staatssecretaris Sarah Schlitz (Ecolo) sprak bij haar eerste tussenkomst in de Kamer alleen Frans. Ze had wel een tolk voor doven voorzien, maar ook die gebruikte Franstalige gebarentaal. Pour les Flamands la même chose, zag je haar denken. Op RTL werd ze met haar taalkundige lacune geconfronteerd. Geen zweem van excuses kwam over haar Luikse lippen. Ze zei dat alleen Vlaamse extremisten daarmee een probleem hadden.

Het lijkt wel of Tillieux en Schlitz nog altijd besmet zijn door de Belgische erfzonde, samengevat in de uitspraak van Charles Rogier: ‘La Belgique sera latine ou elle ne sera pas.’ Dat Tillieux Frans sprak tegen Willem-Alexander is misschien zelfs een verre echo van de rancune tegen de nazaat van de vijand in de Belgische onafhankelijkheidsstrijd.

De weerzin tegen het Nederlands kwam er in een eerste fase omdat Franstaligen er de taal van de Hollandse verdrukker in zagen. Nadien werd het ‘Vlaams’ veracht als de taal van de boerkes. En nu linken de nieuwe franskiljons het Nederlands aan het Vlaams-nationalisme.

Natuurlijk zijn er verbeteringen. Het is nu ondenkbaar dat Franstalige eerste-ministers niet tweetalig zijn. Dat was lang anders, tot Edmond Leburton (PS), die als premier in 1973 geen vermaledijd woord Nederlands sprak of begreep. Jean-Maurice Dehousse (PS) maakte het als minister van Wetenschapsbeleid in de regering-Tindemans nog bonter met een regeringsmededeling in het Engels op de toenmalige BRTN.



Partijvoorzitter Paul Magnette en Thomas Dermine (beide PS) zijn als perfect tweetaligen het bewijs dat Franstaligen ook het Nederlands kunnen beheersen, als ze dat willen tenminste.
Het zou geen radicale maar eerder een minimalistische Vlaamse eis moeten zijn om van federale ministers tweetaligheid te verwachten.

Geachte voorzitters van alle Vlaamse politieke partijen, bent u bereid als voorwaarde voor uw deelname aan een volgende regering te stellen dat alle kandidaten voor federale topfuncties tweetalig zijn?

Ik wacht met veel belangstelling uw antwoord af!"

https://www.tijd.be/opinie/column/de.../10486438.html



De Franstaligen kennende zullen zij tweetalige federale Ministers een onaanvaardbare eis vinden voor hen.

Gelukkig zal er geen volgende federale regering meer komen
en zullen zij zoveel ééntalig Frans mogen zijn ,
als ze zelf willen in de regering van Wallo-Brux .
Laten we eerder zeggen dat Lukas Vander Taelen duidelijk overdrijft.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 08:41   #34
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.537
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Laten we eerder zeggen dat Lukas Vander Taelen duidelijk overdrijft.
Hij overdrijft met deze uitspraak bedoelt u: "Het zou geen radicale maar eerder een minimalistische Vlaamse eis moeten zijn om van federale ministers tweetaligheid te verwachten."?

Vind u tweetaligheid van federale ministers niet nodig? Wat ik raar zou vinden is als het net 'Belgicisten' zouden zijn die tweetaligheid niet van belang zouden vinden. Terwijl de zogenaamde 'Vlaams nationalisten' dit wel van belang vinden. Wat denkt u?

Laatst gewijzigd door Bach : 17 augustus 2023 om 08:48.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 08:42   #35
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wordt buiten proportie opgeklopt. Zoals gewoonlijk.
Laten we de Vlaams-Nationalisten en andere gefrustreerde Vlamingen verder in de leegte spreken. Dit forum vertegenwoordigt niet heel Vlaanderen. Ik ga zeer regelmatig in Vlaanderen en heb er nooit problemen met de Vlamingen. Ik spreek er Nederlands met de Vlamingen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 08:43   #36
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.537
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Laten we de Vlaams-Nationalisten en andere gefrustreerde Vlamingen verder in de leegte spreken. Dit forum vertegenwoordigt niet heel Vlaanderen. Ik ga zeer regelmatig in Vlaanderen en heb er nooit problemen met de Vlamingen. Ik spreek er Nederlands met de Vlamingen.
Uw persoonlijke gedrag is een beetje naast de essentie van de draad toch? Ervan uitgaande dat u geen federaal minister bent.

Laatst gewijzigd door Bach : 17 augustus 2023 om 08:44.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 08:48   #37
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Met deze uitspraak bedoelt u: "Het zou geen radicale maar eerder een minimalistische Vlaamse eis moeten zijn om van federale ministers tweetaligheid te verwachten."?

Vind u tweetaligheid van federale ministers niet nodig? Wat ik raar zou vinden is als het net 'Belgicisten' zouden zijn tweetaligheid niet van belang zouden vinden. Terwijl de zogenaamde 'Vlaams nationalisten' dit wel van belang vinden.
Vander Taelen wil gewoon een oorlog tussen de Vlamingen en de Franstaligen scheppen terwijl die oorlog in de realiteit helemaal niet bestaat.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 08:53   #38
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.537
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vander Taelen wil gewoon een oorlog tussen de Vlamingen en de Franstaligen scheppen terwijl die oorlog in de realiteit helemaal niet bestaat.
Wie weet wat hij al dan niet wil. Wat ik mis in deze draad is zich ook uitspreken over het thema en niet enkel op de man spelen. Dient tweetaligheid een vereiste te zijn voor federale ministers of niet? Die tweetaligheid is wat Vander Talen zegt te willen. Door wie kan zo'n eis gezien worden als een soort oorlogsverklaring?

Persoonlijk vind ik dat geen onredelijke verwachting. Ook al ben ik niet overtuigd van de noodzaak ervan.

Laatst gewijzigd door Bach : 17 augustus 2023 om 08:57.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 15:09   #39
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.568
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Hoe komt het dan dat er pas een Grondwet in de Nederlandse taal was in de jaren '70?

Administratieve vergetelheid?
In de jaren 1970?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 15:16   #40
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
In de jaren 1970?
in 1967, soit 137 jaar te laat.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be