Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2023, 20:53   #41
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Laten we de Vlaams-Nationalisten en andere gefrustreerde Vlamingen verder in de leegte spreken. Dit forum vertegenwoordigt niet heel Vlaanderen. Ik ga zeer regelmatig in Vlaanderen en heb er nooit problemen met de Vlamingen. Ik spreek er Nederlands met de Vlamingen.
Jij kan dan ook lachen met dergelijke boodschappen:

Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg toiletten proper laten.jpg‎ (33,4 KB, 65x gelezen)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 17 augustus 2023 om 20:54.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 20:59   #42
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Luckas Vander Taelen in De Tijd


"Franstalige politici vinden al te vaak dat Nederlands beheersen geen noodzaak is bij het uitoefenen van een federaal mandaat.

Geachte voorzitters van de Vlaamse politieke partijen,

Vond u het ook een bijzonder gênant moment toen Kamervoorzitter Eliane Tillieux (PS) niet uit haar Nederlandse woorden kwam bij het bezoek van Willem-Alexander, de koning van onze noorderburen?

De prins van Oranje-Nassau was gelukkig zo galant Tilleux voor te stellen dan maar Frans te spreken, hoewel hijzelf niet zo vlot is in die taal.
Het is gebruikelijk zijn hoogste titel, koning der Nederlanden te gebruiken, prins van Oranje-Nassau is zijn hoogste dynastieke titel (tevens is hij hoofd van het huis Oranje-Nassau).
Ze hadden als compromis ook op het Duits kunnen overschakelen, om familiare redenen beheerst Zijne Majesteit dit wél vloeiend.
Toch blinkt hare excellentie hier niet uit in gastvrijheid. Oké ze slaat gewoon een pleefiguur.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Over dat incident hebt u ongetwijfeld de wijze woorden gelezen van Dirk Achten, oud-hoofdredacteur van De Standaard en voormalig hoofd van de federale overheidsdienst Buitenlandse zaken. Hij vroeg zich in zijn oude krant af wat de reactie zou zijn geweest als de vorige Kamervoorzitter, de Vlaming Siegfried Bracke (N-VA), de Franse president Emmanuel Macron niet had kunnen toespreken in diens moedertaal.

U mag er zeker van zijn dat uw Franstalige collega’s dat een onvergeeflijk ‘affront’ gevonden zouden hebben en meteen het ontslag van Bracke zouden hebben geëist. Maar nu was niet één Franstalige partijvoorzitter verontwaardigd. Er zijn zelfs Vlaamse politici die dat ingeburgerde onevenwicht ‘communautaire pacificatie’ noemen.

Nochtans weet iedereen dat dat een onaanvaardbare situatie is. Beste Vlaamse voorzitters, hoe komt het dat u en uw voorgangers dat blijven aanvaarden?
"
Het zou geen radicale maar eerder een minimalistische Vlaamse eis moeten zijn om van federale ministers tweetaligheid te verwachten.
"
Voor bepaalde Federale functies lijkt mij twee-, liefst drietaligheid geen overbodige luxe, en in bepaalde andere gevallen op zijn minst wenselijk. Zo niet, dan moet dat voor iedereen gelden, dus lijkt mij Frans voor Vlamingen dan ook niet verplicht. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
(...)
Het lijkt wel of Tillieux en Schlitz nog altijd besmet zijn door de Belgische erfzonde, samengevat in de uitspraak van Charles Rogier: ‘La Belgique sera latine ou elle ne sera pas.’ Dat Tillieux Frans sprak tegen Willem-Alexander is misschien zelfs een verre echo van de rancune tegen de nazaat van de vijand in de Belgische onafhankelijkheidsstrijd.
Zou het? Dat lijkt me wel heel kleinzielig, koning Felipe van Spanje ontvangen we ook gewoon met alle egards.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
(...)
Partijvoorzitter Paul Magnette en Thomas Dermine (beide PS) zijn als perfect tweetaligen het bewijs dat Franstaligen ook het Nederlands kunnen beheersen, als ze dat willen tenminste.
Het zou geen radicale maar eerder een minimalistische Vlaamse eis moeten zijn om van federale ministers tweetaligheid te verwachten.

Geachte voorzitters van alle Vlaamse politieke partijen, bent u bereid als voorwaarde voor uw deelname aan een volgende regering te stellen dat alle kandidaten voor federale topfuncties tweetalig zijn?

Ik wacht met veel belangstelling uw antwoord af!"

https://www.tijd.be/opinie/column/de.../10486438.html
Lijkt me redelijk of niemand hoeft tweetalig te zijn, in het laatste geval was Dehousse misschien wel zijn tijd vooruit, Belgisch Engels als neutrale taal
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De Franstaligen kennende zullen zij tweetalige federale Ministers een onaanvaardbare eis vinden voor hen.
Misschien, maar dan kan je twee dingen doen, de boel opblazen of ze laten bloeden door dan ander wisselgeld te eisen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Gelukkig zal er geen volgende federale regering meer komen
en zullen zij zoveel ééntalig Frans mogen zijn ,
als ze zelf willen in de regering van Wallo-Brux .
U heeft blijkbaar een glazen bol, want hoewel ik niks uitsluit ver in de toekomst, lijkt mij de volgende verkiezing wel erg rap voor zoiets.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 21:12   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wordt buiten proportie opgeklopt. Zoals gewoonlijk.

Wel ik was vanavond in een wat strijdlustige bui. Nog niks gegeten en reed ik maar naar een Drive Inn GB Quick vlabij het Erasmus ziekenhuis. U moet weten we ons daar op 500 meter zijnde wandelafstand bevinden van Vlaanderen.

Ik besloot mijn bestelling eens te doen in het Nederlands tja we zijn tenslotte in tweetalig Brussel. De dame aan de andere kant van de microfoon herhaalde haar vraag 3 maal in het Frans terwijl ik bleef bestellen in het NL. Toen opeens niks meer en kwam plots een andere stem in gebroken Engels de bestelling opnemen. Ik bleef verder NL praten.Toen ik aan de balie kwam bleek mijn bestelling niet te kloppen en dat meisje begon tegen mij in een soort Duits.

Ik ben gewoon doorgereden zonder de bestelling aan te nemen noch te betalen want ik was hun gezeik kotsbeu.

Mijn conclusie is dat Franstaligen blijkbaar zelfs geen weet hebben er in Belgie nog een andere taal wordt gesproken dan Frans .....ze lijken zelfs het bestaan er van niet te kennen.

Ik begin me toch af te vragen of dit nu echt zulke achterlijke mensen zijn en of we daar nu echt nog verder energie geld of moeite moeten blijven insteken.

Dat volkje blijft me verbazen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 augustus 2023 om 21:14.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 21:15   #44
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Deze Waalse afkeer voor het Nederlands is zo groot als een huis ,

maar moet volgens de Belgicisten natuurlijk onder de mat geveegd worden.

Want dit is de Achillespees van de Belgische staat.

QED.
Dat bewees de vriendin van Bouchez nog onlangs in Knokke.

Hij probeerde de plooien nog glad te strijken met te lullen zijn madam graag naar Vlaanderen kwam

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 augustus 2023 om 21:17.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 21:19   #45
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij kan dan ook lachen met dergelijke boodschappen:

Heerlijk ''taalvoutje'' dit, wat een toilet, je mag zelfs gebruik maken van hun jacht. Da's best sympathiek
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 17 augustus 2023 om 21:19.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 21:25   #46
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij kan dan ook lachen met dergelijke boodschappen:

Ze doen hun best, de goede wil is er. In Hong Kong en China ziet men ook soms grappige vertalingen naar Engels. Men begrijpt wat ze willen zeggen op een super grappige letterlijke vertaling. Waarom daar over zeiken?
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 21:33   #47
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Deze Waalse afkeer voor het Nederlands is zo groot als een huis ,

maar moet volgens de Belgicisten natuurlijk onder de mat geveegd worden.

Want dit is de Achillespees van de Belgische staat.

QED.
Dat snap ik ook niet van uw Belgicisten, juist zij zouden de grootse voorstanders van tweetaligheid in het hele land moeten zijn.

Eentaligheid, vaak van Franstalige zijde, bevordert vervreemding en niet de cohesie.
Defederalisering zou hier niets aan veranderen Het is bijna als het verschil tussen taalgenoten Nederland en Vlaanderen, deze kloof tussen Vlaanderen en Wallonië. In het eerste geval versterkt door de opkomst van in ons geval (dit is anders in Duitstalig Europa) gescheiden commerciële media, in het tweede geval in België is al veel gescheiden op basis van taal. Is er nog wel een Belgisch realiteit of is er een Vlaamse én een Franstalige realiteit?
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 21:35   #48
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ze doen hun best, de goede wil is er. In Hong Kong en China ziet men ook soms grappige vertalingen naar Engels. Men begrijpt wat ze willen zeggen op een super grappige letterlijke vertaling. Waarom daar over zeiken?
Voor zover ik weet hebben ze in Hong Kong en China niet meer met Engels dan Eskimo's met Latijn of met andere woorden geen enkele verplichting op dat gebied.

De tijd van alleen maar de goede wil ligt naar mijn idee al een 50 tal jaren achter ons.

Wordt tijd dat die goede wil ook eens wordt omgezet in daden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 augustus 2023 om 21:36.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 21:38   #49
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Voor zover ik weet hebben ze in Hong Kong en China niet meer met Engels dan Eskimo's met Latijn of met andere woorden geen enkele verplichting op dat gebied.

De tijd van alleen maar de goede wil ligt naar mijn idee al een 50 tal jaren achter ons.

Wordt tijd dat die goede wil ook eens wordt omgezet in daden.
Nederlandstaligen zijn in Brussel zoiets als buitenlandse toeristen of expats, geen Belgen.
En de Belgicisten zagen dat het goed was.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 17 augustus 2023 om 21:39.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 21:40   #50
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ze doen hun best, de goede wil is er. In Hong Kong en China ziet men ook soms grappige vertalingen naar Engels. Men begrijpt wat ze willen zeggen op een super grappige letterlijke vertaling. Waarom daar over zeiken?
Ow, Duitsers kunnen ongetwijfeld ook veel komische voorbeelden van Duits door Nederlanders geven. Grappig, maar men begrijpt het wel.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2023, 22:17   #51
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ow, Duitsers kunnen ongetwijfeld ook veel komische voorbeelden van Duits door Nederlanders geven. Grappig, maar men begrijpt het wel.
Zo van ich hatte dien bal aus der goal gehalten ... Met dank aan Jean Marie
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2023, 11:53   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ze doen hun best, de goede wil is er. In Hong Kong en China ziet men ook soms grappige vertalingen naar Engels. Men begrijpt wat ze willen zeggen op een super grappige letterlijke vertaling. Waarom daar over zeiken?
Ik zeik waarover ik wil zeiken. En al zeker als iets een gebrek aan respect verraadt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2023, 13:10   #53
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zeik waarover ik wil zeiken. En al zeker als iets een gebrek aan respect verraadt.
Een Nederlandstalige betaalt evenveel belastingen als een Franstalige dus heeft hij recht op precies dezelfde behandeling.

In Brussel is dat alleszins op vele plaatsen niet zo dus kan men spreken van grove discriminatie.

In principe zou men dus aan Nderlandstaligen in Brussel een ferm belastingvoordeel moeten toekennen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2023, 13:33   #54
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij kan dan ook lachen met dergelijke boodschappen:

Vliegt den Blauwvoet, storm op zee.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2023, 13:35   #55
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Heerlijk ''taalvoutje'' dit, wat een toilet, je mag zelfs gebruik maken van hun jacht. Da's best sympathiek
Nederfrans. Wij Vlamingen kunnen er ook wat van, zonder het te beseffen. 'Niet weerhouden' is zo eentje. 'Platte kaas' ook. Of 'iets expres doen'. Allemaal gallicismen die taaleigen geworden zijn. Dit is translate of een Franstalige die iets te letterlijk vertaalde. Lachen in Brussel daar.

Laatst gewijzigd door Weyland : 18 augustus 2023 om 13:36.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2023, 14:45   #56
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij kan dan ook lachen met dergelijke boodschappen:

Jij niet dan ?

Bij Makro was een "koptelefoon" jarenlang een "luisterhelm".
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2023, 15:21   #57
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij kan dan ook lachen met dergelijke boodschappen:

Belachelijke vertaling.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2023, 15:31   #58
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Belachelijke vertaling.
Een oude versie van google translate. Vandaag wordt het zo vertaald op google: "Houd deze plek schoon en gebruik het toilet".
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2023, 16:39   #59
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Een oude versie van google translate. Vandaag wordt het zo vertaald op google: "Houd deze plek schoon en gebruik het toilet".
Begrijp niet dat men voor zulk een eenvoudige tekst google translate moet gebruiken.

Om dat nu te vertalen naar het Spaans of Bulgaars ok maar naar de taal die de meeste mensen in dit land gebruiken ???
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2023, 17:47   #60
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat snap ik ook niet van uw Belgicisten, juist zij zouden de grootse voorstanders van tweetaligheid in het hele land moeten zijn.

Eentaligheid, vaak van Franstalige zijde, bevordert vervreemding en niet de cohesie.
Defederalisering zou hier niets aan veranderen Het is bijna als het verschil tussen taalgenoten Nederland en Vlaanderen, deze kloof tussen Vlaanderen en Wallonië. In het eerste geval versterkt door de opkomst van in ons geval (dit is anders in Duitstalig Europa) gescheiden commerciële media, in het tweede geval in België is al veel gescheiden op basis van taal. Is er nog wel een Belgisch realiteit of is er een Vlaamse én een Franstalige realiteit?
Dat is te begrijpen indien men ervan uitgaat dat dat soort van Belgicisten eigenlijk fake zijn. Zeker als ze weigeren zich uit te spreken over de zaak. Opportunistische anti-Belgicisten in feite.

Laatst gewijzigd door Bach : 18 augustus 2023 om 17:48.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be