Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 april 2012, 07:51   #6901
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Moesten dezelfde wetenschappers die in staat zijn atoomcentrales te ontwerpen, hun koppen bijéénsteken, en zich buigen over de mogelijkheden die de groene energie kan bieden, en als die voor hun arbeid evenveel overheidshulp krijgen, dan word er in de kortste keren iets degelijks uit de grond gestampt, dat onze noodzakelijke energietoevoer verzekert.
Dat doen ze nu al zeker meer dan 20 jaar. We hebben over 't laatst gezien wat zoiets doet: failliete bedrijven van zodra de subsidie *voor verkoop* teruggeschroefd wordt.

Trouwens, een van de problemen met de constructies van kerncentrales tegenwoordig is dat er in het westen al meer dan 20 jaar geen gebouwd zijn. Daar gaat uw mythe van "al die wetenschappers die met bergen geld al sinds decennia hun tijd zitten te verdoen met het bouwen van kerncentrales". Infeite werd er zo weinig in gestopt sinds 20 jaar, dat een groot deel van de kennis die we hadden op pensioen is, of naar betere oorden is getrokken, zoals windmolentjes bouwen en zonnepanelen slijten.

Maar de wetten van de fysica zijn niet negocieerbaar, in tegenstelling tot budgetten van de staat.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 07:54   #6902
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Vrees dat, als er een aardbeving, gevolgd door een vloedgolf �* la Fukushima op ons afkomt, dat er van de kustlijn, en misschien zelfs van Antwerpen niet veel zal overschieten. Het dodental zal waarschijnlijk nog hoger zijn dan 20000. Maar de lessen van Fukushima indachtig, zal de aanwezigheid van een nucleaire site in Doel eerder een non-event zijn. Hopelijk is dit ook het geval voor de chemische industrie in het Antwerpse.
Inderdaad, het begint aan het belachelijke te grenzen. Wij moeten nu grote kosten maken om hier bestand te zijn tegen een vloedgolf (aardbeving en breuk van alle dammen in de bergen rondom) van meer dan 10 meter, die gans de stad, zijn omgeving, en alle chemische en andere industrie zal platwalsen, maar ons reactorke, dat zal er nog staan. In een platgewalste vallei waar vroeger 400 000 mensen woonden. En drie kwiebussen in een waterdichte kontrolekamer.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 08:07   #6903
Traianvsdecivs
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 september 2011
Berichten: 57
Standaard

Beste jurgenD,

Hopelijk beschik je over hopen expertise in andere domeinen maar over nucleaire energie zou ik zwijgen als ik van u was.

Ik begrijp dat je het gevaarlijk vindt maar ik vind de energieprijs in belgie zo al hoog genoeg zonder onze centrales af te stoten en erna vrolijk energie aankopen van onze buurlanden hun kerncentrales die daar bovenop nog eens vlak bij onze grenzen liggen.

Ik ben trouwens voor de bouw van nieuwe generatie kerncentrales in belgie!
Traianvsdecivs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 10:15   #6904
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.897
Standaard

[quote=Traianvsdecivs;6104113]Beste jurgenD,

Hopelijk beschik je over hopen expertise in andere domeinen maar over nucleaire energie zou ik zwijgen als ik van u was.

Ik begrijp dat je het gevaarlijk vindt maar ik vind de energieprijs in belgie zo al hoog genoeg zonder onze centrales af te stoten en erna vrolijk energie aankopen van onze buurlanden hun kerncentrales die daar bovenop nog eens vlak bij onze grenzen liggen.

Ik ben trouwens voor de bouw van nieuwe generatie kerncentrales in belgie
__________________________________________________ _________

Zoals in Duitsland & Japan ?


Laatst gewijzigd door Boduo : 30 april 2012 om 10:17.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 10:37   #6905
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.103
Standaard

[quote=Boduo;6104220]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Traianvsdecivs Bekijk bericht
Beste jurgenD,

Hopelijk beschik je over hopen expertise in andere domeinen maar over nucleaire energie zou ik zwijgen als ik van u was.

Ik begrijp dat je het gevaarlijk vindt maar ik vind de energieprijs in belgie zo al hoog genoeg zonder onze centrales af te stoten en erna vrolijk energie aankopen van onze buurlanden hun kerncentrales die daar bovenop nog eens vlak bij onze grenzen liggen.

Ik ben trouwens voor de bouw van nieuwe generatie kerncentrales in belgie
__________________________________________________ _________

Zoals in Duitsland & Japan ?


Kijk elk land moet naar zijn bord kijken. Als wij het zien zitten om op een veilige manier nucleaire centrales te bouwen op de thornton bank, ons energie-eiland, dan is dat geen probleem ? Waar haal je dat uit dat nuclaire energie per definitie een probleem moet zijn. Er staan 500 centrales en er worden er honderd aangebouwd. Dus echt wel leren uit iets kun je altijd ? Waar zit uw probleem.... alleen maar het negatieve zien ??
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 10:41   #6906
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.897
Standaard

[quote=brother paul;6104254]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brother Paul Bekijk bericht


Kijk elk land moet naar zijn bord kijken. Als wij het zien zitten om op een veilige manier nucleaire centrales te bouwen op de thornton bank, ons energie-eiland, dan is dat geen probleem ? Waar haal je dat uit dat nuclaire energie per definitie een probleem moet zijn. Er staan 500 centrales en er worden er honderd aangebouwd. Dus echt wel leren uit iets kun je altijd ? Waar zit uw probleem.... alleen maar het negatieve zien ??
Ik vermoed dat jij je nog herinnert hoe er hier gediscussieerd werd over zonne- en windenergie. D�*t is positief in het energiedebat. Zelfs met onze kerncentrales zijn de energieprijzen hier véél te hoog.


Laatst gewijzigd door Boduo : 30 april 2012 om 10:42.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 10:54   #6907
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

Ik vermoed dat jij je nog herinnert hoe er hier gediscussieerd werd over zonne- en windenergie. D�*t is positief in het energiedebat. Zelfs met onze kerncentrales zijn de energieprijzen hier véél te hoog.

Leuk. Leve de eenvoudigen van geest want hun behoort het rijk der hemelen, denken/zeggen de politiekers en ze subsidieren de zonne en windenergie als gek, om deze toch maar concurentieel te krijgen, rekenen de subsidies door naar de verbruikers, en komen dan doodleuk vertellen dat de hoge prijzen allemaal de schuld zijn van de kerncentrales.

Laatst gewijzigd door Bob : 30 april 2012 om 10:56.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 11:45   #6908
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Moesten dezelfde wetenschappers die in staat zijn atoomcentrales te ontwerpen, hun koppen bijéénsteken, en zich buigen over de mogelijkheden die de groene energie kan bieden, en als die voor hun arbeid evenveel overheidshulp krijgen, dan word er in de kortste keren iets degelijks uit de grond gestampt, dat onze noodzakelijke energietoevoer verzekert.
De beste wetenschappers proberen al sinds 50 jaar een zonnecel te maken die op rendabele manier elektriciteit levert. Ze zijn er nog niet in geslaagd. En nog veel minder zijn ze erin geslaagd een systeem op te zetten dat elektriciteit levert wanneer ze nodig is. Ondertussen zijn er gigantische massa's staatssubsidies afgeleid naar zonnecel-fabrikanten en groene energieproducenten die geen enkel utzicht op rendabiliteit hebben. Getuige de vele zonnecelfabrikanten die failliet gaan nu de subsidiestroom een beetje mindert.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 11:46   #6909
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Kamikaze-cultuur ?
Gewoon internationaal erkende berekeningsregels toegepast.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 11:54   #6910
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Ik vermoed dat jij je nog herinnert hoe er hier gediscussieerd werd over zonne- en windenergie. D�*t is positief in het energiedebat. Zelfs met onze kerncentrales zijn de energieprijzen hier véél te hoog.

Tweederde van de elektriciteitsprijs gaat NIET naar de producent, maar naar andere meeëters. Daarvan hebben de LS-distributeurs laten weten dat ze na de volgende verkiezingen hun prijzen drastisch zullen moeten verhogen om de kost van de verkiezingscampagne van JVDL te compenseren. En heeft de regering laten weten er niet aan te denken een BTW-verlaging door te voeren, maar eerder nadenkt over extra CO2 belastingen. De hoogspanningstransporteur heeft dan weer heel veel geld nodig om de nodige bijkomende uitwisselingscapaciteit te voorzien nodig om al dat idiote gedoe met groene energie in goede banen te leiden en zal zijn prijzen verhogen.
Dus wees maar gerust: in 2015 zal de prijs van de elektriciteit boomen als nooit tevoren.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)

Laatst gewijzigd door fonne : 30 april 2012 om 11:54.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 11:55   #6911
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)

Laatst gewijzigd door fonne : 30 april 2012 om 11:56.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 20:39   #6912
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Tweederde van de elektriciteitsprijs gaat NIET naar de producent, maar naar andere meeëters. Daarvan hebben de LS-distributeurs laten weten dat ze na de volgende verkiezingen hun prijzen drastisch zullen moeten verhogen om de kost van de verkiezingscampagne van JVDL te compenseren. En heeft de regering laten weten er niet aan te denken een BTW-verlaging door te voeren, maar eerder nadenkt over extra CO2 belastingen. De hoogspanningstransporteur heeft dan weer heel veel geld nodig om de nodige bijkomende uitwisselingscapaciteit te voorzien nodig om al dat idiote gedoe met groene energie in goede banen te leiden en zal zijn prijzen verhogen.
Dus wees maar gerust: in 2015 zal de prijs van de elektriciteit boomen als nooit tevoren.
Dat is niets nieuws onder de zon (lees het boek van Geert Noels, verschenen in 2008, dus waarschijnlijk reeds geschreven in 2007)
We zijn nu 5 jaar verder...
Niet alleen de prijs v.d. elektriciteit maar van �*lle energie !


Laatst gewijzigd door Boduo : 30 april 2012 om 20:47.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 20:51   #6913
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.103
Standaard

[quote=Boduo;6104262]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Ik vermoed dat jij je nog herinnert hoe er hier gediscussieerd werd over zonne- en windenergie. D�*t is positief in het energiedebat. Zelfs met onze kerncentrales zijn de energieprijzen hier véél te hoog.

ik discuteer heel graag over energie. Mij gaat het over de planning, hoe kun je zeggen ik sluit 6 centrales, en je voorziet bvb niet de bouw van 20 nieuwe stegcentrales.. of 5 steenkoolcentrales, 10 steg centrales en 5 biomassa centrales, of 1 energieeiland met 2 kerncentrales en 5 stegcentrales 2 biogascentrales en kolen-biomassa centrales of gelijk welke andere optie.
En ik constateer gewoon dat dankzij die slechte planning wij nu netto elektriciteit moeten importeren
en waaro elektriciteit zo duur is:
dat is gewoon het gevolg van de distributiekosten die hoger zijn dan overal in europa, en bovendien, met een netwerk die volgens mij ogenschijnlijk geen enkel hogere toegevoegde waarde heeft versus landen als Fr bvb, dus om onbegrijpelijke redenen peperduur

windmolens kunnen energie niet goedkoper maken, dat is ook duidelijk, tenzij als er overaanbod is aan alternatieve energie komt de piek goedkoop binnen; Maar anderzijds ik vraag mij af als die stroom altijd tijdens die pieken moet gedumpt worden wat daar nog efficient aan is ? Er is daar ook nog ergens een probleem, volgens mij moeten er prioriteitsregels gelegd worden. ANderzijds denk ook eens na over productiemethode die bvb .2euro per kwh kost, en dan tegelijktertijd de pieken moet dumpen aan 0.05uro per kWH, denk ik dat je toch wel eens zult moeten kijken naar dat systeem van prioriteiten leggen, zodat inderdaad bvb de duurste fossiele centrales eerst uitschakelen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 20:52   #6914
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.285
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat is niets nieuws onder de zon (lees het boek van Geert Noels, verschenen in 2008, dus waarschijnlijk reeds geschreven in 2007)
We zijn nu 5 jaar verder...
Niet alleen de prijs v.d. elektriciteit maar van �*lle energie !

Awel, dan is het NU tijd om je eigen energie te maken. Dan doe je dikke winst in 2015.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 20:53   #6915
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Tweederde van de elektriciteitsprijs gaat NIET naar de producent, maar naar andere meeëters. Daarvan hebben de LS-distributeurs laten weten dat ze na de volgende verkiezingen hun prijzen drastisch zullen moeten verhogen om de kost van de verkiezingscampagne van JVDL te compenseren. En heeft de regering laten weten er niet aan te denken een BTW-verlaging door te voeren, maar eerder nadenkt over extra CO2 belastingen. De hoogspanningstransporteur heeft dan weer heel veel geld nodig om de nodige bijkomende uitwisselingscapaciteit te voorzien nodig om al dat idiote gedoe met groene energie in goede banen te leiden en zal zijn prijzen verhogen.
Dus wees maar gerust: in 2015 zal de prijs van de elektriciteit boomen als nooit tevoren.
waar hebben ze dat gezegd ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 20:53   #6916
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Awel, dan is het NU tijd om je eigen energie te maken. Dan doe je dikke winst in 2015.
maddox is een goeie belegger ze
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 21:29   #6917
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.285
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
maddox is een goeie belegger ze
Waarom denkt U dat ik een tank van 3000 liter gezuiverde frituurolie wil paren aan een 4.5 kw dieselgroep?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 22:40   #6918
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waarom denkt U dat ik een tank van 3000 liter gezuiverde frituurolie wil paren aan een 4.5 kw dieselgroep?
dat moet piece of cake zijn, gewoon starten op diesel en laten doorwerken op frituurolie, tot uw meterke op nul staat. Maar ik weet niet of uw stroom goedkoper komt, ik heb dat eens zitten uitrekenen, de brandstoftaksen kloten u daar
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2012, 00:15   #6919
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.285
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat moet piece of cake zijn, gewoon starten op diesel en laten doorwerken op frituurolie, tot uw meterke op nul staat. Maar ik weet niet of uw stroom goedkoper komt, ik heb dat eens zitten uitrekenen, de brandstoftaksen kloten u daar
Ik zit met het probleem van een gestage bron van gebruikte frituurolie. Gebruikte frituurolie is moeilijk te verkrijgen, tenzij van frituren die een hoop in't zwart doen. En daar wringt het schoentje.

Wat betreft starten. Als de frituurolie op kamertemperatuur is, kan een simpele diesel er gewoon op starten hoor.

Op't moment is het lood om oud ijzer, als ik er van uit ga dat 1 liter nieuwe frituurolie ongeveer evenveel kost als een liter huisbrandolie. (de bron voor gebruikte olie kost me ook tijd om te gaan halen , kost me tijd en materiaal om deftig te filteren)
Dan is het nog steeds goedkoper de stroom bij Electrabel af te nemen.
Nieuwe dieselgroep (20A 240V voor mij= 5kva)+ verbruik per uur + onderhoud brengt me niet onder de 17 eurocent per kw/u op 4 jaar gezien.

Of ik moet een dieselgroep uitvinden die me minder dan €100 aan onderhoud per jaar kost, of ik moet brandstof hebben die minder dan 20 cent per liter kost.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2012, 06:43   #6920
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Awel, dan is het NU tijd om je eigen energie te maken. Dan doe je dikke winst in 2015.
Een van m'n kinderen heeft een dak vol zonnepanelen. Vorig jaar hebben ze een half jaar lang minder dan 1 € per dag betaald aan elektriciteit.


Laatst gewijzigd door Boduo : 1 mei 2012 om 06:45.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be