Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 december 2017, 19:10   #161
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Groot gelijk, als het dan toch sneeuwt staat alles stil... op die momenten werk ik wel thuis.
Idem ditto.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 14:32   #162
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Talking

Onaangepaste (zomer)banden... en kostelijke schade...

Lekker brede lederzolen... dat komt ervan.





Citaat:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20171217_0...nde-ongevallen

Gladheid verrast weggebruikers: al verschillende ongevallen

Vandaag om 09:45
Tja stel eens voor aan die gladheid kan men zelf iets doen.

Bvb de wagen met zomerbanden vooruit duwen met aangepaste (duw)snelheid geraakt er men ook...


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1416...rood-opgeheven

Laatst gewijzigd door Micele : 17 december 2017 om 14:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 10:48   #163
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Micele,

Het artiekel spreekt over hoge snelheid.

Denk je dat je met winterbanden kunt gaan racen op ijs ?

Ik denk dat je snel een perd total hebt.

Ik blijf bij mijn advies: matig uw snelheid, let goed op de weg, en blijf zonder sneeuwbanden van sneeuw.

Op ijs maken "winterbanden" niks uit. Als je tegen 90 per uur op een gewestweg de bocht in gaat met winterbanden, beland je ook in de gracht.

En als het sneeuwt zit het land vast, dus...ik investeer niet in winterbanden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 11:06   #164
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.170
Standaard

"Dan had ik eens winterbanden..." (Bron: HLN)

artikel

Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 11:14   #165
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
"Dan had ik eens winterbanden..." (Bron: HLN)
En?

Dit is QED:
http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=27

Our final test was cornering. We compared the cars' ability to turn a 90-degree corner marked by traffic cones at a little over 10 miles per hour. The car equipped with summer tires lost traction shortly after initiating the corner and ran wide at the exit, hitting several of the cones that represented the curb. Even the car's Dynamic Stability Control couldn't restrain the vehicle when its tires lost grip. The car equipped with all-season tires did a better job of initiating the corner but still lost traction and ran wide at the exit, again hitting several of the cones. And finally, the car equipped with studless winter / snow tires offered enough grip to complete the corner without hitting any of the cones.

Hint: en de gladde feiten dwingen menig land ertoe zelfs winterbanden algemeen te verplichten:
http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=28



Wie dus graag veel minder veiligheidsmarge wil op winterse wegen moet voor zomerbanden kiezen.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2017 om 11:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 11:31   #166
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.209
Standaard

Ik ben gisterenmorgen op de weg geweest en het was echt iets wat ik nog niet zoveel had meegemaakt in mijn carriere als bestuurder. Hoogstens 1 of 2 keer en ik ga nu toch al bij 20 jaar quasi dagelijks de baan op.

Het was echt spekglad en winterbanden maakten hier nu eens echt niks uit. Ik reed de oprit van de autostrade op rond 9u en er stonden er 2 los van elkaar al tegen de vangrail. Ik had het gelukkig goed op tijd gezien dat die oprit zo glad was dat ik er aan 30 per uur op reed, anders zat ik gegarandeerd ook in den decor.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 11:35   #167
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=27

Met zomerbanden lig je bij 16 kmh alvast in den decor, ook met gansjaarbanden...

Citaat:
Our final test was cornering. We compared the cars' ability to turn a 90-degree corner marked by traffic cones at a little over 10 miles per hour. The car equipped with summer tires lost traction shortly after initiating the corner and ran wide at the exit, hitting several of the cones that represented the curb. Even the car's Dynamic Stability Control couldn't restrain the vehicle when its tires lost grip. The car equipped with all-season tires did a better job of initiating the corner but still lost traction and ran wide at the exit, again hitting several of the cones. And finally, the car equipped with studless winter / snow tires offered enough grip to complete the corner without hitting any of the cones.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2017 om 11:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 13:05   #168
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Hint: De minister in Belgie wilt net winterbanden NIET verplichten omdat ze niks uithalen op ijzel.

En ijzel komt veeeeeeeel meer voor in Belgie dan dikke pakken sneeuw.

Je testresultaten durf ik ook te betwisten. Het advies van mijn bandenhandelaar was zelf zeer simpel: noem het sneeuwbanden, geen winterbanden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 13:08   #169
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Die van ons is ze vandaag op haar auto gaan laten monteren. Als ze zich daarmee beter voelt zijn die winterbanden hun geld meer dan waard (700€).
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 13:13   #170
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hint: De minister in Belgie wilt net winterbanden NIET verplichten omdat ze niks uithalen op ijzel.

En ijzel komt veeeeeeeel meer voor in Belgie dan dikke pakken sneeuw.

Je testresultaten durf ik ook te betwisten. Het advies van mijn bandenhandelaar was zelf zeer simpel: noem het sneeuwbanden, geen winterbanden.
nochtans is een echte sneeuwband nog een ander type band dacht ik ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 13:17   #171
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nochtans is een echte sneeuwband nog een ander type band dacht ik ...
Correct:

__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 13:27   #172
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Correct:

Citaat:
In the old days, a winter tire was called a snow tire and it had a much more aggressive tread pattern designed to cut into snow. Many people still use the term snow tire – but in reality tire companies no longer offer such a product.

oops, old age ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 13:46   #173
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nochtans is een echte sneeuwband nog een ander type band dacht ik ...
Ik heb de volledige bandenontwikkeling meegemaakt... allez toch die na 1970... Ik reed ooit nog op sneeuwbanden met blokjes, snelheidslimiet bovendien strikte 160 kmh. Grote plakker verplicht op de voorruit.
De M+S banden genoemd, (Schnee)Matsche und Schnee.

Sneeuwbanden bestonden nog eerder... eerste 1934, later spikesbanden, dan later 1970 de M+S enz... : https://www.nokiantyres.de/firma/fak...ifen-der-welt/

Toen Michelin dat zaagtandprofiel of lamellenprofiel uitwerkte - kan men opzoeken - en aantoonde dat die banden veel meer konden dan enkel beter te zijn op sneeuw, namelijk ook op ijzel en ijs en ook op droge weg vanaf vriestemperaturen, dan kan men het niet meer sneeuwbanden noemen hé.
Ook de rubbermengsels met silica en andere stoffen... hebben 40 jaren evolutie achter de rug. De laatste evoluties is wel vooral om milieuvriendelijkere mengsels te gebruiken, ook qua slijtage en geluid hebben winterbanden serieuze sprongen gemaakt. Er waren tijden dat je blij waart dat de winterbanden eraf mochten, nu rijdt me zelfs verder tot halfweg lente.

De laatste 10 jaren maken de gansjaarbanden ook enorme sprongen, vroeger was er maar een referte de Goodyear Vector, maar vandaag is er wat meer
goede keus, bvb :
Citaat:
https://www.anwb.nl/auto/tests/bande...andentest/2016

Beste all seasonbanden 2016: Michelin en Vredestein

Van de zeven geteste all seasonbanden (bandenmaat 205/55 R16V) kunnen we er twee aanraden, de Michelin CrossClimate en de Vredestein Quatrac 5. De Michelin is overtuigend de testwinnaar. In de zomer zit deze band op het niveau van een goede zomerband. De slijtage is zeer laag net als het brandstofverbruik. Op nat wegdek presteert de band zowel in warme zomerse als in koude winterse omstandigheden goed. Op sneeuw heeft de CrossClimate niet het niveau van een echte winterband maar scoort de band wel een voldoende. Deze band kan met recht een zomerband met ook winterse eigenschappen worden genoemd, zoals Michelin ook doet.

De andere all seasonband die we kunnen aanraden, de Vredestein Quatrac 5 haalt niet het niveau van de Michelin onder zomerse omstandigheden maar scoort wel voldoende. Een zesje zeg maar, waar de Michelin een ruime 7 op het testrapport krijgt. Op sneeuw doet deze band het iets beter, een 6,5 waar de Michelin een 6 krijgt. Net als de Michelin krijgt de Vredestein op geen enkel onderdeel een onvoldoende zodat we ook deze band kunnen aanraden. De overige 5 geteste all seasonbanden krijgen wel op één of meerdere testonderdelen een onvoldoende zodat we deze banden slechts beperkt (3) of niet (2) aanraden.

Wie optimale prestaties in zomer én winter wil is het beste af met goede zomer- en winterbanden. Maar in een vlak land als Nederland, met relatief milde winters en weinig sneeuwdagen, zijn de met 3 sterren geteste (aan te raden) all seasonbanden een veilig alternatief.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2017 om 13:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 13:48   #174
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Misschien moeten we terug naar de spijkerbanden van vroeger?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 13:49   #175
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb de volledige bandenontwikkeling meegemaakt... allez toch die na 1970... Ik reed ooit nog op sneeuwbanden met blokjes, snelheidslimiet bovendien strikte 160 kmh. Grote plakker verplicht op de voorruit.
De M+S banden genoemd, (Schnee)Matsche und Schnee.

Sneeuwbanden bestonden nog eerder... eerste 1934, later spikesbanden, dan later 1970 de M+S enz... : https://www.nokiantyres.de/firma/fak...ifen-der-welt/

Toen Michelin dat zaagtandprofiel of lamellenprofiel uitwerkte - kan men opzoeken - en aantoonde dat die banden veel meer konden dan enkel beter te zijn op sneeuw, namelijk ook op ijzel en ijs en ook op droge weg vanaf vriestemperaturen, dan kan men het niet meer sneeuwbanden noemen hé.
Ook de rubbermengsels met silica en andere stoffen... hebben 40 jaren evolutie achter de rug. De laatste evoluties is wel vooral om milieuvriendelijkere mengsels te gebruiken, ook qua slijtage en geluid hebben winterbanden serieuze sprongen gemaakt. Er waren tijden dat je blij waart dat de winterbanden eraf mochten, nu rijdt me zelfs verder tot halfweg lente.
maar die echte sneeuwbanden ... die waren echt wel een plezier om in de alpen echt op volledig besneeuwde sneeuw bergweggetjes te rijden ... aah nostalgie!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 13:50   #176
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Misschien moeten we terug naar de spijkerbanden van vroeger?
max 60 kmu dacht ik ... mss ook positief voor de algemene verkeersdoorstroming in Vlaanderen anno 2017 ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 13:52   #177
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
max 60 kmu dacht ik ... mss ook positief voor de algemene verkeersdoorstroming in Vlaanderen anno 2017 ...
Mijn gemiddelde snelheid ligt, volgens de teller in mijn wagen, toch lager.... en dan rij ik nog veel snelweg...
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 14:01   #178
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Misschien moeten we terug naar de spijkerbanden van vroeger?
Euh blijkt dat ondertussen de winterbanden zonder spikes al betere resultaten hebben dan -wettelijke- spikesbanden... en dat op ijs hé...



Citaat:
https://blog.tirerack.com/blog/docs-...e-can-tell-you

Monday, December 3, 2012 by Doc Horvath

For many years, studded winter / snow tires provided the ultimate in winter traction. As technology has improved over the years (and as many states and countries have outlawed the use of studs), tire manufacturers have been able to develop specialized rubber compounds that can now exceed the ice traction capabilities of traditional studded snow tires!
Het nadeel van spikesbanden zijn gekend, daarenboven kan de band op zich niet soepel genoeg gebouwd worden want men moet de spikes nog kunnen monteren hé.

Raad aan Tavek, luister niet naar die minister en uw bandenhandelaar vertelt ook maar wat. Waarom? Proefondervindelijk getest, onder andere hierboven.

Verplichten zou in BE ook niet veel uithalen voor die minister, het gejank van zijn kiezersvee gaat te groot worden om te kunnen verdragen.
Zijn flitskastjes en trajectcontroles zijn prioriteit nummer 1. Veiligheid en betere wegen staan zeker op de laatste plaats, want het brengt geen geld op...

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2017 om 14:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 19:35   #179
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En hoe vaak hebben we al op spikes of met sneeuwkettingen moeten rijden in Belgie Micele ?

Ik betwist u niet dat deze effect hebben. Maar het nut in Belgie zie ik niet in.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2017, 20:25   #180
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En hoe vaak hebben we al op spikes of met sneeuwkettingen moeten rijden in Belgie Micele ?
Ik nooit, ik rij wel altijd op winterbanden in de winter.

En vooral ik bepaal zelf welk merk ik koop (enkel uit de top 3), en ik vraag en kijk zelfs na hoeveel maanden de banden oud zijn (want sommige handelaars durven zelfs banden van vorig jaar en eerder te verkopen zonder korting...).

Citaat:
Ik betwist u niet dat deze effect hebben. Maar het nut in Belgie zie ik niet in.
"In België" is al groot.

Welk merk en type (en breedte evtl) heb je toen gekocht mag ik vragen?

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2017 om 20:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be