Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 augustus 2002, 23:22   #1
Gertjan
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 19 augustus 2002
Locatie: Ertvelde
Berichten: 5
Standaard

tkan stom klinken, maar 1 van de beste beleidsvormen ooit is toch het late Romeinse beleid.
Met late bedoel ik niet de periode van pluderingen, en ook niet de periode van oligarchie.Maar de periode van de republiek en daarna de democratie.

natuurlijk kun ja dan terugvallen op de oorlogen die voor vele doden zorgden en de bruutheid, maar wat wel niet mag vergeten worden, is dat die mensen, vochten voor hun volk. Als ze stierven in oorlogen, stierven ze trots, omdat ze stierven voor hun volk.
Maar nu?? er vallen nog steeds doden niet zoveel, maar er zijn wel veel meer mentaal gewonden, al de verbale oorlogen tussen "leiders", zijn deze dan goed te keuren. Als er nu iemand sterft op straat, doordat de regering hem uitgespuwd heeft, kan er dan iemand zeggen dat deze persoon trots gestorven is??
Gertjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 00:11   #2
DaffyDuck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 juli 2002
Locatie: Leuven
Berichten: 48
Standaard

Ik denk - ben niet zeker - dat de sociale voorzieningen in het oude rome toch niet zo uitgebreid waren als nu... ziekenfonds, pensionering,... daar zullen ze wel niks van in huis gehad hebben.
Ook lag de levensstandaard toen nog niet zo hoog als bij ons denk ik.
Enfin... dit alles is "als bij ons"... heel wat ontwikkelingslanden zouden idd. beter zijn zoals in het oude rome... het zou voor hen zeker een vooruitgang zijn.
DaffyDuck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 00:41   #3
Denker
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 augustus 2002
Berichten: 74
Standaard

Ik twijfel niet aan enkele grote verwezenlijkingen van de romeinen. Maar het is wel de eerste keer dat ik van een sociaal beleid hoor in die tijd. Ik dacht dat het een "ieder voor zich" cultuur was met een zeker respect voor familiale banden.
Voor de rest twijfel ik eigenlijk niet aan de levensstandaard van de Romeinen. Maar was die levensstandaard wel van toepassing op andere delen van de bevolking? Bvb die delen die in andere verre gebieden leefden? Of wat te zeggen over de slavernij? Elk volk kan zich verrijken op de kap van een ander volk. En dát is toch wel het beeld dat ik van de romeinen heb ...
Denker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 00:43   #4
Denker
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 augustus 2002
Berichten: 74
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Denker
Ik twijfel niet aan enkele grote verwezenlijkingen van de romeinen. Maar het is wel de eerste keer dat ik van een sociaal beleid hoor in die tijd. Ik dacht dat het een "ieder voor zich" cultuur was met een zeker respect voor familiale banden.
Voor de rest twijfel ik eigenlijk niet aan de levensstandaard van de Romeinen. Maar was die levensstandaard wel van toepassing op andere delen van de bevolking? Bvb die delen die in andere verre gebieden leefden? Of wat te zeggen over de slavernij? Elk volk kan zich verrijken op de kap van een ander volk. En dát is toch wel het beeld dat ik van de romeinen heb ...
toch nog even toevoegen dat ondanks als het bovenstaand, de Romeinse cultuur waarschijnlijk van ontegensprekelijk belang was voor onze hedendaagse maatschappelijke structuren.

Is er een historicus in deze (virtuele) zaal?
Denker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 08:34   #5
Gertjan
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 19 augustus 2002
Locatie: Ertvelde
Berichten: 5
Standaard

just, maar de slavernij in de periode die waar ik het over heb bestond wel uit twee grote delen.Slaven met een dominus(meester) en slaven die tot Rome zelf behoorden.De slaven die tot Rome(de staat) behoorden hadden inderdaad een "slecht" leven, de andere slaven daarintegen hadden rechten, een van deze rechten was dat ze zichzelf konden vrijkopen, maar inderdaad het Oude Rome had ook Fouten maar dat is normaal, ook onze maatschappij maakt fouten, het is pas later dat we deze zullen inzien, maar ze zijn er toch
Gertjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 20:19   #6
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

De fouten die wij hebben? Alles draait om consumeren. Consumeren gaat voor het welzijn van de mens. Iedereen moet naar de pijpen van de multinationals dansen en dan zwijg ik nog over de houding van Bush. Die toont geen enkel respect voor buitenlanders. Zie je die Amerikanen al toekomen in Scheveningen (volgens de Nederlandse T.V. per helicopter) om die Amerikaanse verdachten te bevrijden? Waarom zouden er voor Amerikanen andere wetten moeten gelden dan voor de anderen? Waarom zijn politici die dergelijke misdaden begaan onschendbaar? In Afrika is er nog slavernij. Zo was er die reportage over die cacaoplantages. Wij beweren vol trots dat de slavernij is afgeschaft. Maar als onze chocola, die bij ons in de winkels ligt, door slaven in Afrika is gemaakt... In de oudheid woonden die slaven in Rome zelf. Nu werken ze in Afrika. Niemand ziet hen en dus leven de mensen hier in een fantasiewereldje waar alleen de smaak en de prijs van de chocola telt. Het interesseert hun niet wie de cacao gemaakt heeft. En dan dat metaal voor de draadloze telefoons. Die Rwandezen stelen naar 't schijnt dat spul uit Congo en met de opbrengst financieren ze hun oorlog. En de mensen hier maar zeveren aan hunen telefoon. En dan de olie. Naar 't schijnt zal er binnen enkele jaren een olieschaarste ontstaan. Maar nog altijd is het zeer belangrijk om te blijven consumeren. Hoeveel olie er nog in de grond steekt, heeft geen belang, kopen en verbruiken maar! En dan die regenbuien. Naar 't schijnt zijn die dijken in België ook niet sterk genoeg. De Nederlanders hebben na de overstromingen in Zeeland het deltaplan bedacht. Zij zitten veilig. Maar wij... In Terzake was er een keer een reportage over die dijken die te laag waren. Die man waarschuwde voor ernstige overstromingen. En dan had ik het nog niet over de voedselschandalen en het gebrek aan sociale woningen of over mensenhandel. Ik vrees dat mijn post te lang zou worden als ik daarover begin.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 21:10   #7
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

En dan komt men op het punt: globalisering of antiglobalisering.

'Mijn wereld een dorp' of 'mijn dorp is mijn wereld'
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be