Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 december 2009, 21:17   #1
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard Franstalige pers over Vlaanderen

Aan Franstalige kant zijn een aantal journalisten blijkbaar jaloers dat een Vlaming president is geworden van Europa. Deze week publiceerde 'Le Vif Express' een dossier onder de titel 'Comment les Flamands trustent les meilleurs places' (Hoe de Vlamingen de beste plaatsen monopoliseren).


Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 5 december 2009 om 21:19.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 21:31   #2
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Interessant. Misschien ligt die nog in de rekken.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 21:33   #3
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Anderhalve maand terug schreef Philippe Walkowiak, politiek hoofdredacteur van het RTBF, ook al een 'vriendelijk' artikel over Vlaanderen onder de titel "Quand la Flandre ment" (wanneer Vlaanderen liegt): http://www.rtbf.be/info/belgique/pol...re-ment-155737
Ik heb het volledig artikel gelezen en het is van een populistisch anti-vlaams allooi en staat vol onwaarheden omdat Walkowiak zelf ofwel liegt ofwel verschrikkelijk slecht geïnformeerd is of verschrikkelijk weinig kritisch met informatie om kan gaan.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 5 december 2009 om 21:37.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 21:50   #4
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Interessant. Misschien ligt die nog in de rekken.
Heb het gisteren gekocht in Brussel.
De artikelenreeks is een lange weeklacht over de 'overrepresentatie' van Vlamingen op internationale posten of in het topkader van de federale administratie. Wordt door de artikelenreeks wel 'vergeten' :
a) dat de verhouding op het niveau van de bevolking van Vlamingen versus Franstaligen niet 50/50 is maar 60/40 (een zeker overwicht is dan ook in overeenstemming met de maatschappelijke realiteit)
b) dat Vlamingen veel beter en meer tweetalig zijn (o.a. omdat Frans in het Nederlandstalig onderwijs verplicht tweede taal is terwijl Nederlands in Wallonië dat niet is) en het veel moeilijker is om Franstalige topambtenaren te vinden die voldoende tweetalig zijn
c) dat moest België meer geregionaliseerd worden zoals de Vlamingen zelf voorstellen de Franstaligen zelf meer topjobs zullen kunnen invullen omdat er dan meer bevoegdheden van het federale naar de regio's en gemeenschappen zouden gaan
d) dat het personeelskader van het Gewest Brussel alsmaar meer met eentalige Franstaligen wordt opgevuld in tegenstrijd met de taalwetten (de vorige Brusselse Minister-president kende trouwens zelf geen Nederlands)

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 5 december 2009 om 21:52.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 10:39   #5
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Aan Franstalige kant zijn een aantal journalisten blijkbaar jaloers dat een Vlaming president is geworden van Europa. Deze week publiceerde 'Le Vif Express' een dossier onder de titel 'Comment les Flamands trustent les meilleurs places' (Hoe de Vlamingen de beste plaatsen monopoliseren).

Is dit, het in de media doen rondbazuinen van de vermeende belgo-flamand, de nieuwe tactiek van de Franstaligen?

Nu spelen de Franstaligen de slachtofferrol helemaal uit. Zij worden 'overvleugeld' door de Vlamingen. Pathetisch!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 11:43   #6
bentje
Parlementsvoorzitter
 
bentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.061
Standaard

fuck 'em
__________________
bentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:40   #7
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Ik volg zo veel als ik kan de Franstalige media en er is inderdaad één constante: de anti-Vlaamse berichtgeving. Meestal uit pure jalousie, afgunst en frustratie over het eigen falen. Echt zielig.

Moesten meer Vlamingen de Franstalige media volgen, was er direct een meerderheid voor onafhankelijkheid. Maar helaas... De grootste verdedigers van den Belziek zijn meestal diegenen die zelden of nooit Franstalige kranten lezen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:44   #8
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.264
Standaard

Meester meester, hij heeft me "gespeekt"
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:44   #9
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik volg zo veel als ik kan de Franstalige media en er is inderdaad één constante: de anti-Vlaamse berichtgeving. Meestal uit pure jalousie, afgunst en frustratie over het eigen falen. Echt zielig.

Moesten meer Vlamingen de Franstalige media volgen, was er direct een meerderheid voor onafhankelijkheid. Maar helaas... De grootste verdedigers van den Belziek zijn meestal diegenen die zelden of nooit Franstalige kranten lezen.
Ik ben nooit een verdediger van Belziek geweest en ik heb niet eens daarvoor Franstalige kranten hoeven te lezen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:59   #10
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik volg zo veel als ik kan de Franstalige media en er is inderdaad één constante: de anti-Vlaamse berichtgeving. Meestal uit pure jalousie, afgunst en frustratie over het eigen falen. Echt zielig.

Moesten meer Vlamingen de Franstalige media volgen, was er direct een meerderheid voor onafhankelijkheid. Maar helaas... De grootste verdedigers van den Belziek zijn meestal diegenen die zelden of nooit Franstalige kranten lezen.
Indien de Vlaamse media de communautaire politiek even intensief coverden als de Franstalige pers zodat de modale Vlaming wist wat er zo allemaal gebeurt, zouden er wellicht meteen ook een pak Vlaamsgezinden bijkomen. 'Wat niet weet, niet deert', lijkt men hier te denken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:29   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute
Anderhalve maand terug schreef Philippe Walkowiak, politiek hoofdredacteur van het RTBF, ook al een 'vriendelijk' artikel over Vlaanderen onder de titel "Quand la Flandre ment" (wanneer Vlaanderen liegt): http://www.rtbf.be/info/belgique/pol...re-ment-155737
Wat ik hoogst eigenaardig vind is de redenering rond die kieskringen die de Franstaligen en Vlaamse Belgicisten erop nahouden. Zo ook bij Walkowiak:
Citaat:
La Cour Constitutionnelle a simplement fait remarquer qu'il fallait mettre fin �* la disparité créée en 2001 par le gouvernement Verhofstadt qui créait des circonscriptions électorales sur base des provinces pour tous les électeurs sauf pour ceux qui habitent Bruxelles-Hal-Vilvorde. Il suffit donc de revenir aux anciens arrondissements électoraux (comme pour le scrutin régional) pour régler le problème.
Naar mijn bescheiden mening volstaat dergelijke terugkeer naar de oude kieskringen helemaal niet. Want ik ben ervan overtuigd dat er zich nog steeds een bijkomend juridisch probleem stelt. Immers in 1989 heeft "Bruxelles" de Vlamingen in hun domheid weer zo ver kunnen drijven dat ze in het federaal Parlement akkoord gingen om van de 19 dorpen "une région �* part entière" te maken. Daardoor werd de greep van Vlaanderen op die verfranste stad weer een stuk zwakker. Indien men nu zou terugkeren tot die oude kieskringen, dan blijft er nog steeds een anomalie voortbestaan, met name dat er een kieskring is (BHV) die zich uitstrekt over twee gewesten, waardoor overwegend Franstalige politici uit Brussel zich verder kunnen laten verkiezen in een ander Gewest, met name Vlaanderen. Dit probleem stelde zich natuurlijk ook reeds vroeger. Want het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd gecreëerd in 1989 en de provinciale kieskringen pas in 2002. Dus in die tussenliggende periode was er volgens mij al evenzeer een onregelmatigheid (kieskring over meer dan één gewest). Ik heb de indruk dat daar nogal losjes werd overheen gestapt.
Overigens, zelfs als het zo zou zijn dat juristen daarin geen graten zien, dan blijft nog steeds de het doodnuchtere feit dat het voor ons Vlamingen gewoon onaanvaardbaar is dat Franstalige inwoners uit het Vlaams Gewest (namelijk die uit Halle-Vilvoorde) de mogelijkheid hebben om demonstratief hun rug te keren naar het Gewest waar ze zijn komen wonen en electoraal slechts willen te maken hebben met Franstalige politici uit een ander gewest. Dit is in deze tijd gewoon onaanvaardbare electorale apartheid.
Terug de oude kieskringen "regelt" het probleem dus volstrekt niet.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:34   #12
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik volg zo veel als ik kan de Franstalige media en er is inderdaad één constante: de anti-Vlaamse berichtgeving. Meestal uit pure jalousie, afgunst en frustratie over het eigen falen. Echt zielig.

Moesten meer Vlamingen de Franstalige media volgen, was er direct een meerderheid voor onafhankelijkheid. Maar helaas... De grootste verdedigers van den Belziek zijn meestal diegenen die zelden of nooit Franstalige kranten lezen.
De Vlaamse media spreken in de naam van Vlaanderen en niet meer van België. Open de "Gazet van Antwerpen" op de pagina van het weerbericht en u zal er zien een kaart van..................Vlaanderen. Geen kaart van België dus! Na wat er in die kribbe van Dendermonde gebeurde, zei "Het Laatste Nieuws" dat "Vlaanderen in schok was"....................alsof Franstalig België niet in schok was tegenover wat er gebeurde. Kijk naar uw eigen zenders : VRT, VTM, VT4 met de V voor Vlaamse. Had Clouseau "België Barst" in plaats van "Leve België" gezongen, zouden ze dubbel platina - als niet meer - halen en de broers Wauters zouden zeker "goeien" zijn. Allez, over dat laatste punt, overdrijf ik zeker maar ik stel me geen vragen meer over dit land. Dit land is al een grap op zich.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:37   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De Vlaamse media spreken in de naam van Vlaanderen en niet meer van België. Open de "Gazet van Antwerpen" op de pagina van het weerbericht en u zal er zien een kaart van..................Vlaanderen. Geen kaart van België dus! Na wat er in die kribbe van Dendermonde gebeurde, zei "Het Laatste Nieuws" dat "Vlaanderen in schok was"....................alsof Franstalig België niet in schok was tegenover wat er gebeurde. Kijk naar uw eigen zenders : VRT, VTM, VT4 met de V voor Vlaamse. Had Clouseau "België Barst" in plaats van "Leve België" gezongen, zouden ze dubbel platina - als niet meer - halen en de broers Wauters zouden zeker "goeien" zijn. Allez, over dat laatste punt, overdrijf ik zeker maar ik stel me geen vragen meer over dit land. Dit land is al een grap op zich.
de Vlaamse media concentreren zich idd vooral op Vlaanderen dat is waar. maar over het feit dat de Franstalige media vooral haatpropaganda schrijven als het over Vlaanderen gaat, daar heb je het niet over. bizar.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:41   #14
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
De Vlaamse media spreken in de naam van Vlaanderen en niet meer van België. Open de "Gazet van Antwerpen" op de pagina van het weerbericht en u zal er zien een kaart van..................Vlaanderen. Geen kaart van België dus! Na wat er in die kribbe van Dendermonde gebeurde, zei "Het Laatste Nieuws" dat "Vlaanderen in schok was"....................alsof Franstalig België niet in schok was tegenover wat er gebeurde. Kijk naar uw eigen zenders : VRT, VTM, VT4 met de V voor Vlaamse. Had Clouseau "België Barst" in plaats van "Leve België" gezongen, zouden ze dubbel platina - als niet meer - halen en de broers Wauters zouden zeker "goeien" zijn. Allez, over dat laatste punt, overdrijf ik zeker maar ik stel me geen vragen meer over dit land. Dit land is al een grap op zich.
Zo oordeel ik er reeds zéér lang over. Het doet mij bijzonder genoegen dat u tot hetzelfde besluit komt. Nu nog enkel ook dááruit de logische conclusie trekken en we zijn in de goede richting.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:43   #15
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de Vlaamse media concentreren zich idd vooral op Vlaanderen dat is waar. maar over het feit dat de Franstalige media vooral haatpropaganda schrijven als het over Vlaanderen gaat, daar heb je het niet over. bizar.
Het is geen haatpropaganda. Vergeet niet dat het Vlaanderen is die de splitsing van het land wil, niet Franstalig België. U kan betreuren het feit dat Franstalig België niet Vlaanderen volgt maar het is zo. Ik ben ook van mening dat de Franstalige media zouden gewoon moeten stoppen over Vlaanderen te spreken maar ik ben de Franstalige media niet.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:55   #16
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zo oordeel ik er reeds zéér lang over. Het doet mij bijzonder genoegen dat u tot hetzelfde besluit komt. Nu nog enkel ook dááruit de logische conclusie trekken en we zijn in de goede richting.
Dat men voor of tegen België is, moet men echt blind zijn om niet te beseffen dat België zowiezo gaat splitsen. Het is een kwestie van tijd maar het zal op een zekere moment ontploffen. Het zal misschien hard zijn voor de Franstaligen Belgen maar op de andere kant denk ik echt dat ze zich veel beter zullen voelen. En er zijn ook andere opties. Mijn moeder is tegen het separatisme en heeft me eens gezegd : "Als België splitst, emigreer ik". Toen ze dat zei, antwoordde ik "Vivement que la Belgique éclate" maar het was natuurlijk in verbinding met de wil van emigratie.

Laatst gewijzigd door Everytime : 7 december 2009 om 14:56.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:58   #17
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.329
Standaard

De Vlamingen zijn de Joden van België
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 15:00   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is geen haatpropaganda. Vergeet niet dat het Vlaanderen is die de splitsing van het land wil, niet Franstalig België. U kan betreuren het feit dat Franstalig België niet Vlaanderen volgt maar het is zo. Ik ben ook van mening dat de Franstalige media zouden gewoon moeten stoppen over Vlaanderen te spreken maar ik ben de Franstalige media niet.
Franstalig België mag zeker tegen de splitsing van het land zijn, zonder probleem, maar daarom moet je nog niet 60% van de Belgische bevolking schofferen en veralgemenen tot neo-nazi's, fascisten of racisten.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 15:00   #19
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat men voor of tegen België is, moet men echt blind zijn om niet te beseffen dat België zowiezo gaat splitsen. Het is een kwestie van tijd maar het zal op een zekere moment ontploffen. Het zal misschien hard zijn voor de Franstaligen Belgen maar op de andere kant denk ik echt dat ze zich veel beter zullen voelen. En het zijn ook andere opties. Mijn moeder is tegen het separatisme en heeft me eens gezegd : "Als België splitst, emigreer ik". Toen ze dat zei, antwoordde ik "Vivement que la Belgique éclate" maar het was natuurlijk in verbinding met de wil van emigratie.
Waarom? Er is in Vlaanderen (in tegenstelling tot in de propaganda van de Franstalige media die alleen maar seperatisten aan het woord laten om hun vooroordelen te bevestigen) absoluut geen meerderheid voor een onafhankelijk Vlaanderen. Het is een beetje de selff forfilling prophecy die de Franstaligen de das om doen. Alle Vlamingen zijn seperatisten dus passen we onze strategie daar aan aan met als gevolg dat er meer seperatisten komen waardoor de Franstaligen uiteindelijk gelijk zullen krijgen en zullen zeggen van. Zie je wel. We hebben altijd gelijk gehad.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 15:02   #20
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Franstalig België mag zeker tegen de splitsing van het land zijn, zonder probleem, maar daarom moet je nog niet 60% van de Belgische bevolking schofferen en veralgemenen tot neo-nazi's, fascisten of racisten.
...seperatisten, maar met die veralgeming heb je wellicht geen probleem?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be