Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2005, 11:42   #1
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard Veeltaligheid - kans of vloek ?

Indien Vlaanderen een deelstaat van de Europese Unie zou worden
(en de rest van België Wallonië + Brussel of een deel van Brussel als België,
of onder een andere benaming een andere..) zal het in ieder geval een land zijn waar verschillende talen gesproken worden er zal een taalminderheid zijn.

Hoe gaan wij daar mee om ?

Ik lees in de pers dat sommige gemeenten in het Halle-Vilvoorde gebied
op het gemeentebestuur niveau men zich blijkbaar als "Vlaming" pas goed kan voelen als men anderstaligen (en niet alleen francofonen !) eens goed kan schofferen, met blijkbaar het idee dat het toch "maar" om mensen gaat die
in het fraaie groen komen wonen om elders in de stad of meer industriële gebieden elders in Vlaanderen te werken (soms zelfs werk te verschaffen).

Vervult zulke houding ons als vlamingen met trots ? Menen wij op deze maniuer onze cultuur en taal te beschermen en uit te dragen ?

Ik geloof dat er andere en betere methodes bestaan ...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 12:03   #2
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Veeltaligheid is prachtig, vandaar dat vele Vlamingen ook meertalig zijn. Vele Franstaligen niet. In het Vlaamse onderwijs is Frans verplicht tweede taal, in het Franstalige is het Nederlands dat niet.

U bent dus met uw jammerklacht aan het verkeerde adres.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 12:05   #3
Boerke Naas
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Ik lees in de pers dat sommige gemeenten in het Halle-Vilvoorde gebied op het gemeentebestuur niveau men zich blijkbaar als "Vlaming" pas goed kan voelen als men anderstaligen (en niet alleen francofonen !) eens goed kan schofferen, met blijkbaar het idee dat het toch "maar" om mensen gaat die in het fraaie groen komen wonen om elders in de stad of meer industriële gebieden elders in Vlaanderen te werken (soms zelfs werk te verschaffen).
Ik denk dat je veel La dernière Belgique leest.
Boerke Naas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 13:09   #4
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Beste vrienden het gaat zuiver over perceptie :
als iemand je de weg vraagt in het frans , engels enz... zal je proberen die mens voort te helpen.. Maar als je een gemeenteambtenaar in "de vlaamse rand" bent moet je onmiddelijk veronderstellen dat het over een "individu" gaat dat weigert Nederlands te leren...

Overigens is het Nederlandstalig onderwijs in de faciliteitengemeenten met 5 % vooruitgegan, het franstalig onderijs met evenveel achteruit .. wat er toch op wijst dat er een "hervernederlandsing" aan de gang is ...

Vanwaar die angst voor een "anderstalige" minderheid in ons midden ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 13:22   #5
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Beste vrienden het gaat zuiver over perceptie :
als iemand je de weg vraagt in het frans , engels enz... zal je proberen die mens voort te helpen.. Maar als je een gemeenteambtenaar in "de vlaamse rand" bent moet je onmiddelijk veronderstellen dat het over een "individu" gaat dat weigert Nederlands te leren...
Die Vlaamse ambtenaar niet alleen. Luister, ik ben vlot franstalig (in Brussel groot geworden), maar ik zal een franstalige die me in Vlaanderen zondermeer in het Frans de weg vraagt, vriendelijk zeggen dat ik hem niet begrijp. Zelf vraag ik in een ander taalgebied eerst of ze de taal die ik wil spreken wel verstaan. Een kwestie van simpele menselijke omgangsvormen. Zo lang ze dat niet kunnen : do is de bahnhof! (vrij naar Koot & Bie).

Citaat:
Vanwaar die angst voor een "anderstalige" minderheid in ons midden ?
Omdat een bepaald soort anderstaligen, dat we hier niet moeten noemen omdat iedereen het kent, daar steevast misbruikt van maakt om de boel over te nemen.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 13:32   #6
ReliablyDead
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 31 januari 2005
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Beste vrienden het gaat zuiver over perceptie :
als iemand je de weg vraagt in het frans , engels enz... zal je proberen die mens voort te helpen.. Maar als je een gemeenteambtenaar in "de vlaamse rand" bent moet je onmiddelijk veronderstellen dat het over een "individu" gaat dat weigert Nederlands te leren...
Het onderscheid tussen een franstalige van goede wil en een van slechte wil is zeer snel te maken hoor, me dunkt nog twee maal sneller door een gemeentebeambte in de rand. De eerste categorie zal dan ook steeds op mijn medewerking mogen rekenen, maar dat tovert de taalproblemen niet weg.

De notie dat 120.000 hoogopgeleide en goedbetaalde franstaligen de laatste paar decennia Vlaanderen zijn binnengesukkeld en gewoon nog niet de kans hebben gekregen enkele woorden nederlands op te rapen vind ik trouwens niet zeer geloofwaardig.

Citaat:
Vanwaar die angst voor een "anderstalige" minderheid in ons midden ?
Vanwege het gedrag van deze groeiende minderheid zodra het een meerderheid wordt, te observeren in Brussel en enkele randgemeenten.
ReliablyDead is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 13:43   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Indien Vlaanderen een deelstaat van de Europese Unie zou worden
(en de rest van België Wallonië + Brussel of een deel van Brussel als België,
of onder een andere benaming een andere..) zal het in ieder geval een land zijn waar verschillende talen gesproken worden er zal een taalminderheid zijn.

Hoe gaan wij daar mee om ?

Ik lees in de pers dat sommige gemeenten in het Halle-Vilvoorde gebied
op het gemeentebestuur niveau men zich blijkbaar als "Vlaming" pas goed kan voelen als men anderstaligen (en niet alleen francofonen !) eens goed kan schofferen, met blijkbaar het idee dat het toch "maar" om mensen gaat die
in het fraaie groen komen wonen om elders in de stad of meer industriële gebieden elders in Vlaanderen te werken (soms zelfs werk te verschaffen).

Vervult zulke houding ons als vlamingen met trots ? Menen wij op deze maniuer onze cultuur en taal te beschermen en uit te dragen ?

Ik geloof dat er andere en betere methodes bestaan ...

Kijk, als ge hier in italië naar iemand belt, en ze horen da ge nie goe italiaans spreekt, of het in een vreemde taal probeerd kwakken ze gewoon den telefoon toe.

Als ge echter zegt dat ge het een klein beetje spreekt en ge doet de moeite dan helpen ze u meestal wel en houden ze daar ook rekening mee.

Ik denk dat ge in vlaanderen nog wel geholpen wordt in 't duits, engels of frans, en zowat overal, tot zelf in onozele winkelkes, toe...

Ik weet zelf mensen die het ambetant vonden dat den Bakker hen in het duits antwoorde, omdat ze net nederlands wilden leren spreken...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 13:44   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Beste vrienden het gaat zuiver over perceptie :
als iemand je de weg vraagt in het frans , engels enz... zal je proberen die mens voort te helpen.. Maar als je een gemeenteambtenaar in "de vlaamse rand" bent moet je onmiddelijk veronderstellen dat het over een "individu" gaat dat weigert Nederlands te leren...

Overigens is het Nederlandstalig onderwijs in de faciliteitengemeenten met 5 % vooruitgegan, het franstalig onderijs met evenveel achteruit .. wat er toch op wijst dat er een "hervernederlandsing" aan de gang is ...

Vanwaar die angst voor een "anderstalige" minderheid in ons midden ?
Ik moet mijn autopapieren ook in 't italiaans laten vertalen en die vertaling moet zelf beëdigd worden ...

nie meer als normaal zeker hé ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 13:52   #9
Pavell
Partijlid
 
Geregistreerd: 28 april 2005
Berichten: 243
Standaard

Ik vraag altijd eerst in het nederlands of ze nederlands kunnen en wijs op mijn taalgebrek. Als dat toch niet kan vermeld ik wel dat hij/zij bvb antwoord in zijn/haar eigen taal maar ik in't Nederlands antwooord.

Natuurlijk, het hangt ervan af wie het vraagt he. Er stopte zo eens een duitse vrachtwagen en die schauffeur vroeg de weg. dan ben ik wel consequent en zal dan
ook in't Duits antwoorden.

Frans zal wat moeilijker gaan gezien dat mijn zwakste taal is..spijtig genoeg.

Laatst gewijzigd door Pavell : 19 mei 2005 om 13:52.
Pavell is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 15:18   #10
Blazer
Schepen
 
Blazer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2005
Locatie: euhm...
Berichten: 491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavell
Ik vraag altijd eerst in het nederlands of ze nederlands kunnen en wijs op mijn taalgebrek. Als dat toch niet kan vermeld ik wel dat hij/zij bvb antwoord in zijn/haar eigen taal maar ik in't Nederlands antwooord.

Natuurlijk, het hangt ervan af wie het vraagt he. Er stopte zo eens een duitse vrachtwagen en die schauffeur vroeg de weg. dan ben ik wel consequent en zal dan
ook in't Duits antwoorden.

Frans zal wat moeilijker gaan gezien dat mijn zwakste taal is..spijtig genoeg.
Truckchauffeurs vragen meestal naar "the women"
Blazer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 15:23   #11
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Beste vrienden het gaat zuiver over perceptie :
als iemand je de weg vraagt in het frans , engels enz... zal je proberen die mens voort te helpen.. Maar als je een gemeenteambtenaar in "de vlaamse rand" bent moet je onmiddelijk veronderstellen dat het over een "individu" gaat dat weigert Nederlands te leren...

Overigens is het Nederlandstalig onderwijs in de faciliteitengemeenten met 5 % vooruitgegan, het franstalig onderijs met evenveel achteruit .. wat er toch op wijst dat er een "hervernederlandsing" aan de gang is ...

Vanwaar die angst voor een "anderstalige" minderheid in ons midden ?
ge moet eens proberen in het nederlands de weg te vragen in wallonië.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 19:38   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Beste vrienden het gaat zuiver over perceptie :
als iemand je de weg vraagt in het frans , engels enz... zal je proberen die mens voort te helpen.. Maar als je een gemeenteambtenaar in "de vlaamse rand" bent moet je onmiddelijk veronderstellen dat het over een "individu" gaat dat weigert Nederlands te leren...
Ik denk dat u gewoon een aantal zaken met elkaar verwart. In Vlaanderen zijn heel veel mensen meertalig en zijn ook bereid anderstaligen te helpen. Anders wordt het als duidelijk wordt dat hier misbruik van wordt gemaakt om die andere taal naar voor te schuiven. Dan wordt onze goedheid door de anderen als zwakte ervaren, en, zoals we kunnen vaststellen in de Rand, gaat de andere partij op een eiserige manier de eigen taal op het voorplan stellen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 20:28   #13
cortelinckx
Schepen
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Maar als je een gemeenteambtenaar in "de vlaamse rand" bent moet je onmiddelijk veronderstellen dat het over een "individu" gaat dat weigert Nederlands te leren...
Die taalwet is het gedroomde excus voor vele tamzakken in gemeentehuizen buiten de vlaamse rand om elke franstalige eens goed een te kloten. Vreselijk. Terwijl het toch geen moeite is om als je de in het frans gestelde vraag begrijpt, vriendelijk te antwoorden (in het Nederlands). Of een vriendelijk standaard antwoord, dat ze kunnen geven (in het Frans) waarin gezegd wordt dat men verplicht is de Nederlandse taal te gebruiken.
Respect en vriendelijkheid moet van twee kanten komen. Ook van de overheid.
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 20:43   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx
Die taalwet is het gedroomde excus voor vele tamzakken in gemeentehuizen buiten de vlaamse rand om elke franstalige eens goed een te kloten. Vreselijk. Terwijl het toch geen moeite is om als je de in het frans gestelde vraag begrijpt, vriendelijk te antwoorden (in het Nederlands). Of een vriendelijk standaard antwoord, dat ze kunnen geven (in het Frans) waarin gezegd wordt dat men verplicht is de Nederlandse taal te gebruiken.
Respect en vriendelijkheid moet van twee kanten komen. Ook van de overheid.
Blijkbaar ontgaat het u dat heel deze zaak niet gaat over een zin in het Frans of een helpende medeling, maar wel over het feit dat een anderstalige groep zich ergens in een Nederlandstalige omgeving komt vestigen en het vervolgens normaal vindt dat overheid en omgeving deze nieuwkomers in hun taal aanspreekt en bedient.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 20:55   #15
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar ontgaat het u dat heel deze zaak niet gaat over een zin in het Frans of een helpende medeling, maar wel over het feit dat een anderstalige groep zich ergens in een Nederlandstalige omgeving komt vestigen en het vervolgens normaal vindt dat overheid en omgeving deze nieuwkomers in hun taal aanspreekt en bedient.
As die nieuwkomers een grote groep vormen tov de bestaande bevolking: waarom niet?
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 20:57   #16
cortelinckx
Schepen
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar ontgaat het u dat heel deze zaak niet gaat over een zin in het Frans of een helpende medeling, maar wel over het feit dat een anderstalige groep zich ergens in een Nederlandstalige omgeving komt vestigen en het vervolgens normaal vindt dat overheid en omgeving deze nieuwkomers in hun taal aanspreekt en bedient.
Toch niet hoor.
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2005, 21:01   #17
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Beste vrienden het gaat zuiver over perceptie :
als iemand je de weg vraagt in het frans , engels enz... zal je proberen die mens voort te helpen.. Maar als je een gemeenteambtenaar in "de vlaamse rand" bent moet je onmiddelijk veronderstellen dat het over een "individu" gaat dat weigert Nederlands te leren...

Overigens is het Nederlandstalig onderwijs in de faciliteitengemeenten met 5 % vooruitgegan, het franstalig onderijs met evenveel achteruit .. wat er toch op wijst dat er een "hervernederlandsing" aan de gang is ...

Vanwaar die angst voor een "anderstalige" minderheid in ons midden ?
van uit ANTWERPEN... kom eens naar de Vlaams Brabantse regio en naar de faciliteitengemeenten !

Dat is een andere wereld en mentaliteit ! Daarbij verdwijnt uw perceptie in het niet !

Er is een duidelijk verschil tussen een toerist te helpen en een nederlandsonkundige of onwillige naar het Hellegat te sturen.

In de franstalige gemeenten moet ge ook niets vragen in het Vlaams... want ge krijgt gegarandeerd een eend voor u :

kwa... kwa... kwa... kwa... kwa...
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 16:47   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx
Toch niet hoor.
Toch wel, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 16:47   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
As die nieuwkomers een grote groep vormen tov de bestaande bevolking: waarom niet?
Ook dan. 't Aantal speelt in deze geen enkele rol.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 20:59   #20
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard Randproblemen

Ik woon weliswaar in de Wereldstad Antwerpen maar ik kom wel eens in die
kleine Provinciestad Brussel & ken de problemen wel degelijk. Het valt me echter op dat door de jarenlange strijd men zich attitudes eigen maakt die voor een
totale buitenstaander (Een Estische euroambtenaar bijvoorbeeld) totaal
onbegrijpbaar zijn. Als een vlaamse Brusselaar een Vlaamse Antwerpenaar al zegt dat hij er niets van begrijpt, hoe moet een Roemeen het dan verstaan ?

Hoeveel krachtiger zou de "Vlaamse Zaak" niet gedient zijn met een perfecte
invulling van de franstalige verzuchtingen op het gebied van de gemeentelijke overheid, terwijl ze in het dagdagelijkse bestaan gekonfronteerd worden met het feit dat het een handicap is "nie kennen de vlaams".. Want je moet mij niet geloven maar wel de harde cijfers : de franstaligen zij weten intussen wel degelijk dat ze Nederlands moeten leren, niet om met hun gemeentebestuur te communiceren, maar om werk te vinden.. carrière te maken, het spijt dat ze hebben dat ze dit zelf in hun jeugd gemist hebben maken ze inmiddels wel goed door hun kroost ofwel Nederlands te laten leren, ofwel naar het Nederlandstalig onderwijs te sturen...

als klap op de vuurpijl moeten ze intussen wel aantonen Nederlandstalig te zijn als ze een sociale woning willen...

Dus waarom zouden wij als vlamingen niet toleranter kunnen overkomen
tegenover de horde anderstaligen die van onze centrumpositie in Europa willen gebruik maken en door hun komst onze welvaart verstevigen ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be